Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe belangrijk is de endcap bij een Ahead balhoofd? - Forum Wereldfietser

Hoe belangrijk is de endcap bij een Ahead balhoofd?

Natuurlijk is de "endcap" / het afdekplaatje bovenop een Ahead balhoofd essentieel als je de lagers wil afstellen maar kan je, als dat eenmaal gebeurd is en de 2 schroeven van de voorbouw weer hebt vastgezet, de endcap straffeloos weglaten?

Mijn idee is dat dat wel moet kunnen maar ben er niet helemaal gerust op... Dit allemaal met het oog op het volgende Kickstarter project wat ik misschien wil steunen: Dynamo Harvester

De al langer op de markt zijnde "The Plug" heeft bijvoorbeeld een hele mooie (maar wel wat ingewikkelde) oplossing bedacht voor dit probleem maar bij dit ontwerp stappen ze er zomaar overheen :?
Zolang je je voorbouwboutjes niet losdraait is er weinig aan de hand. Als je dat wel doet, bijvoorbeeld bij het vervoer van je fiets, wil je daarna denkelijk wel iets om aan te draaien om je balhoofd weer af te stellen. Dat hadden ze bij tout terrain ook al door dus die hebben een rare starlock voor bij de plug verzonnen.

Het initiatief is overigens plusminus de forumslader met 2/3 van de capaciteit voor 1 1/3 keer de prijs. Ik wil me lader graag op verschillende fietsen gebruiken, dus dingen in de stuurbuis is niet erg handig dan.

Volgens mij is deze reeds bestaande Harvester min of meer een forumslader kloon. Forumladers kunnen ook in je buis voor, dus dat idee is ook al niet erg origineel.
Ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om dat familiebedrijf via kickstarter te sponsoren om andermans ideeën te jatten.
Appelboor, voor de rest geen probleem zolang je je stuurnok vast laat zitten. Er zijn genoeg wielrenners (weinig verstand...kan best een gat in worden geboord) die om gewichtsredenen het kapje eraf laten.
Een top cap is blijkbaar inderdaad onnodig, tenzij de fabrikant van de vork erop staat dat er boven de voorbouw nog een dunne spacer zit (komt wel eens voor bij carbon vorken, volgens mij vereist Cannondale dit).
Het voorkomt enerzijds wel dat vuil, (regen)water en andere vreemde objecten makkelijk binnendringen, anderzijds is zo'n topcap ook weer niet water- en stofdicht. Je zult er tijdens een incident (wat dan ook) maar met je vinger oid blijven insteken :roll:
loknor schreef:Een top cap is blijkbaar inderdaad onnodig, tenzij de fabrikant van de vork erop staat dat er boven de voorbouw nog een dunne spacer zit (komt wel eens voor bij carbon vorken, volgens mij vereist Cannondale dit).
Maakt niet uit, die spacer zorgt er alleen maar voor dat de stuurpen niet boven het eind van de vork klemt.

Dus ook in dat geval zou je (na afstellen) de top en (en spacer) weer weg kunnen halen.
Een tijdlang heeft op sommige decathlon fietsen een spacer gezeten met klembout. Die fiets is al lang weg, maar die spacer zit bij mij direct boven het balhoofd. De stuurpen kan je dan zoveel je wil losmaken, draaien, ...
Er is ook een systeem waarbij een kleine schroef op de bovenste ring van de headset toelaat om de headset hoger of lager te maken zodat je het balhoofd kan afstellen zonder de stuurpen los te maken. Ik vind nu zo snel de naam niet meer.
EnriceV schreef: Er is ook een systeem waarbij een kleine schroef op de bovenste ring van de headset toelaat om de headset hoger of lager te maken zodat je het balhoofd kan afstellen zonder de stuurpen los te maken. Ik vind nu zo snel de naam niet meer.
ring-go-star
Het weglaten van de endcap raad ik sterk af. Ik heb ervaren dat dit tot een gevaarlijke situatie kan leiden. De Dynamo Harvester is kennelijk nog in de fase van productontwikkeling. Ik verwacht dat bij doorontwikkeling de goed verankerde endcap net zoals bij The Plug wel in het ontwerp terug zal komen.

Het Aheadsysteem wordt algemeen toegepast maar er is naar mijn weten geen enkele fabrikant die de endcap weglaat. Ik rij vaak in racefietsgroepen en ben daarbij nog nooit iemand tegengekomen die endcap had gedemonteerd. Terwijl racefietsers altijd bezig zijn om hun fiets zo licht mogelijk te maken.

Bij de afdaling van de Kuhtai pas in Oostenrijk met mijn racefiets ontstond bij 86 km per uur plotseling een hevige slingerbeweging in het stuur (shimmy). Het was met die snelheid, de bochten en afgronden een zeer gevaarlijke situatie maar met veel geluk en stuurervaring kreeg ik de fiets weer stabiel. Oorzaak bleek een los balhoofd. Mijn racefiets heeft een carbon stuurbuis die niet geschikt is voor een stermoer. In plaats hiervan is een expander gemonteerd vergelijkbaar met die van The Plug. Waarschijnlijk was de expander niet goed genoeg aangedraaid en door het trillen was hij iets naar boven geschoven zodat de endcap de stuurpen niet meer tegenhield. Je zou verwachten dat de twee boutjes van de stuurpen deze voldoende op zijn plaats zouden houden. Dat bleek dus niet zo te zijn; de stuurpen was naar boven geschoven met als gevolg een millimeter speling op het balhoofd met bijna fataal effect.
Gerard,

Dat duidt dan toch echt op een montagefout, waarschijnlijk de voorbouw niet met het juiste moment aangedraaid. Het is toch echt zo dat je de eindcap gebruikt om eea af te stellen waarna je het fixeert door de boutjes van de voorbouw vast te draaien.

Bert
Bert van Sprang schreef:Dat duidt dan toch echt op een montagefout, waarschijnlijk de voorbouw niet met het juiste moment aangedraaid.
Dat maakt het probleem toch niet anders? Montagefouten gebeuren.

Lees: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fail-safe
EnriceV schreef:Een tijdlang heeft op sommige decathlon fietsen een spacer gezeten met klembout. Die fiets is al lang weg, maar die spacer zit bij mij direct boven het balhoofd. De stuurpen kan je dan zoveel je wil losmaken, draaien, ...
Die speciale spacer is vermoedelijk niets anders dan een zadelpenklem van de juiste binnendiameter (28.6mm waarschijnlijk).
Met hetzelfde argument kun je ook een extra borging op je voorwiel zetten.
Bert van Sprang schreef:Met hetzelfde argument kun je ook een extra borging op je voorwiel zetten.
Het haakje dat onderaan vrijwel elk voorvorkpatje zit dient precies daarvoor: als de snelspanner of de asbouten losgaan gaat het wiel rammelen, maar valt er nog niet direct uit.