Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Juiste zadel bij pijn aan zitbotjes - Forum Wereldfietser

Juiste zadel bij pijn aan zitbotjes

Wie heeft de gouden tip zodat wij weer op fietsvakantie kunnen. Ik heb nu samen met mijn vriend 3 fietsvakanties in Europa gemaakt en het liefst ga ik komende zomer weer. Wat mijn vriend echter weerhoudt is zadelpijn..
Al heel snel bij het fietsen op de trekkingfiets krijgt hij last van pijnlijke zitbotjes. Hij had eerst het standaard kogazadel ,welke een ondiepe gleuf heeft in het midden. Van ellende hebben we op vakantie de gleuf maar opgevuld met verbandrolletjes, wat de pijn wel redelijk verlichtte. Het blijft echter niet optimaal. Vervolgens in Groningen in alle fietsenwinkels gezocht naar een geschikt zadel. Het probleem is alleen dat eigenlijk alle zadels voor langere afstanden een gleuf hebben wat de druk op de zitbotjes verhoogt. Hij heeft ook een Brooks zadel geprobeerd, maar deze kan niet ver genoeg naar achteren. Hierdoor zit hij op de nagels en het ijzer achterop. Hij vond het sowieso trouwens geen fijn zadel. Vervolgens op de fiets en wandelbeurs zat er op een testfiets de Contec Volare 3-zone comfort. Deze fietste fijn, maar vervolgens is het model op internet of een stadfietsmodel of een smaller model voor de mountainbike. Deze voor de mountainbike heeft hij gekocht, maar hij heeft het gevoel dat hij het plastic van de bodem raakt. Het is wel het beste zadel tot nu toe...
We hebben ook nog dezelfde fiets in een maat groter gekocht dan hij eerst had. Deze fiets is volgens mij wel de juiste framemaat, dus stuur-zadel lengte klop nu denk ik wel aardig. Hij heeft trouwens geen last op de racefiets (zadel heeft ook geen gleuf). Hij wil alleen niet zover voorover leunen voor meerdaagse tochten. Verder is hij een slank gebouwde man, waardoor er weinig vlees rond zijn zitbotjes zit. Bij meerdaagse fietstochten draagt hij een fietsbroek met een goede dikke zeem, die hem goed past. Bij korte tochtjes rondom huis is hij zo eigenwijs om meestal geen fietsbroek te dragen.

Nu mijn vraag aan jullie. Heeft iemand een tip voor een goed zadel of een winkel waar ik met vrij grote zekerheid wel een goed zadel kan vinden (welke we ook uit mogen proberen)? Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!
Lederen zadels zoals brooks of gilles berthoud, moeten ingereden worden en dat vraagt tijd. Dus als je vriend niet gebeten is om een zadel in te rijden (met altijd het risico dat het uiteindelijk toch blijft niet goed zitten) dan kan je lederen zadels alvast afvoeren (bovendien ken ik maar weinig mensen die met een dikke zeem comfortabel zitten op een lederen zadel). Los daarvan moeten op elk zadel je zitbotjes wat wennen om de nieuwe belasting pijnloos aan te kunnen.

Een zadel is verder erg persoonlijk, maar regelmatig zie je ook mensen die bij SQLab iets hebben gevonden dat voor hen werkt. Terry en de selle italia respiro reeks duiken ook wel eens op. Voor mij is zweet een belangrijk punt en bij alle kunststof zadels krijg ik dat niet opgelost.
Een gouden tip weet ik niet. Op de trekking fiets heb ik een zadel van sq lab..de fietswinkel heeft alles gemeten en het bijpassende zadel geadviseerd. En dit merk bevalt me goed, fiets momenteeel 60 tot 75 km per dag en heb geen problemen

Op de mtb en de racerd heb ik trouwens carbon zadels...eenmaal gewend bevalt dat eigenlijk nog beter....
Het klinkt eerder als een houding probleem eerlijk gezegd. Als hij geen last heeft op de racefiets zou ik proberen die houding dus zoveel mogelijk te benaderen. Als je rechtop zit komt je volle gewicht inderdaad op je zitvlak, terwijl je bij een racefiets het gewicht meer verdeelt, en bovendien met je heupen scharniert bij oneffenheden.
Zelf rijd ik op een smalle Brooks professional uit 1976, en altijd met een niet te laag afgesteld racestuur. Alleen op mijn stadsfiets zit ik meer rechtop, maar dat vind ik duidelijk minder comfortabel.
Jorijn schreef:Hij heeft trouwens geen last op de racefiets (zadel heeft ook geen gleuf). Hij wil alleen niet zover voorover leunen voor meerdaagse tochten.
Weliswaar zijn zadels om rechtop te zitten anders gebouwd dan zadels om ver voorovergebogen te zitten. Maar als hij tevreden is over het zadel op zijn racefiets, waarom zou hij dan niet eens proberen wat het effect is als hij dat zadel overzet op de trekkingfiets?
Jorijn schreef:Bij korte tochtjes rondom huis is hij zo eigenwijs om meestal geen fietsbroek te dragen.
Dat levert bij de meeste mensen geen probleem op.

Renaat
Met zadels is het een kwestie van proberen en indien niet goed op marktplaats. Dat is naar mijn idee het enige traject waarmee je uiteindelijk iets vindt wat je bevalt.
Verder zie ik het verband niet tussen de 'gleuf' en de klachten van de zitbotjes. Een gleuf in een zadel is bedoeld tegen klachten die worden veroorzaakt door afknelling van zenuwen in/rond het perineum.
Pijnlijke zitbotjes (=zadelpijn) komt door een te hard en te vlak zadel. Daarom moeten bijv leren zadels worden ingereden, zodat de zitbotjes wat worden ingebed in het zadel.
Mijn advies; probeer een Brooks Cambium, dat hoeft niet ingereden te worden, en je weet dus meteen of het iets voor je is. Ik lees louter lovende recensies over dat zadel.
En minstens zo belangrijk is een topkwaliteit fietsbroek met een dikke padding. Dat zijn de dure broeken maar zonder ga ik niet meer lange tijd op de fiets zitten, één van de belangrijkste uitrustingstukken.
Ik heb twee dure fietsbroeken van Gore. De ene is dik, en je loopt rond met het gevoel dat je een luier in je broek hebt. De andere is een dunnere binnenbroek bij een korte broek waarmee je er nog een beetje gewoon uitziet. Aan het eind van de dag is het verschil goed voelbaar. Gelukkig past die dikke fietsbroek ook gewoon onder de korte broek.
Gouden tip heb ik niet - is een kwestie van uitproberen. Rijd nu zelf op een SQ lab 602 en die bevalt me prima. Als ik een ander zadel moest overwegen zou het een respiro zijn.
Inge1 schreef:Gouden tip heb ik niet - is een kwestie van uitproberen. Rijd nu zelf op een SQ lab 602 en die bevalt me prima. Als ik een ander zadel moest overwegen zou het een respiro zijn.

Zelf heb ik ook een SQ lab 602 bevalt mij ook prima, nooit last.
Met dit zadel fiets ik al ongeveer 16000 km, afgelopen zomer zat er een schroef los.
Mijn volgende zadel wordt weer een SQ lab 602.
Jorijn schreef:Hij heeft ook een Brooks zadel geprobeerd, maar deze kan niet ver genoeg naar achteren.
Als aanvulling op de rest van de adviezen: wellicht is er een zadelpen te vinden met een grotere achteruitstand waardoor het zadel verder naar achteren te plaatsen is?
Georg schreef:Met zadels is het een kwestie van proberen en indien niet goed op marktplaats. Dat is naar mijn idee het enige traject waarmee je uiteindelijk iets vindt wat je bevalt.
Verder zie ik het verband niet tussen de 'gleuf' en de klachten van de zitbotjes. Een gleuf in een zadel is bedoeld tegen klachten die worden veroorzaakt door afknelling van zenuwen in/rond het perineum.
Pijnlijke zitbotjes (=zadelpijn) komt door een te hard en te vlak zadel. Daarom moeten bijv leren zadels worden ingereden, zodat de zitbotjes wat worden ingebed in het zadel.
Mijn advies; probeer een Brooks Cambium, dat hoeft niet ingereden te worden, en je weet dus meteen of het iets voor je is. Ik lees louter lovende recensies over dat zadel.
En minstens zo belangrijk is een topkwaliteit fietsbroek met een dikke padding. Dat zijn de dure broeken maar zonder ga ik niet meer lange tijd op de fiets zitten, één van de belangrijkste uitrustingstukken.
Ik heb het Brooks Cambium zadel ook uitgeprobeerd maar vond het verre van comfortabel! Ben daarom gauw weer terug gegaan naar B17. Eenmaal ingereden is dit een super zadel. Is ook in een wat zwaardere uitvoering te koop als "select".
Heb ook jaren op een B17 "Conquest" gereden, super comfortabel maar wel behoorlijk zwaar en optisch "aanwezig".
Ben afgelopen zomer zonder enig probleem zonder zeem naar Zuid Frankrijk gefietst op m'n B17, geen centje pijn.
B.t.w. Je leest ook net zo veel negatiefs als positiefs over de C17!
B.t.w. Je leest ook net zo veel negatiefs als positiefs over de C17
maar over de B17 ook
ik vond het zelf een draak van een zadel ter wel jij het super vind
dus niks zo persoonlijk als een zadel

bij de betere fietsenzaken kan je een zit test doen om te kijken hoeveel je zitbotjes uit elkaar staan en daar komt dan een zadeladvies uit
wellicht kun je dat proberen
Volgens mij is een gebruikelijke regel: pijn aan zitbotjes = te smal zadel. Dus meet de zitbotjes eens op (makkelijk zelf te doen) en kies er een correct zadel qua breedte voor uit.
Overigens geldt dat als je dieper zit je bekken meer kantelt en de zitbotjes dichter bij elkaar komen. Dan is dus een smaller zadel mogelijk.
Zorg dus dat je meethouding overeenkomt met je zithouding.

Voor zover ik weet geldt trouwens dat een vlak zadel juist goed is om pijn aan zitbotjes te voorkomen omdat dan een groter oppervlak wordt ondersteund. Dit geldt dan voor foam/gel zadels, niet voor de planken van niet ingereden leren zadels. Een gleuf is alleen bedoelt om beknelde zenuwen/urinebuizen te voorkomen en is slecht voor de ondersteuning van de rest van je achterwerk.

Google is your friend zegt Jaap die honderdduizenden kilometers heeft gereden zonder Brooks en dat graag zo wil houden. Lees je in over de breedte en vorm van zadels (en je achterwerk) en sla het marketinggeneuzel over, dan is een passend zadel makkelijk te vinden.