Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lijst van kapotte onderdelen - a.k.a. slooplijst - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lijst van kapotte onderdelen - a.k.a. slooplijst

Leon schreef:
jaccow schreef:Daarom zie je dit soort dingen vooral op kleinere onderdelen
Kleine onderdelen van staal zijn sterker dan dezelfde onderdelen van aluminium omdat staal van eenzelfde volume gewoon een stuk sterker is dan aluminium. Aluminium komt pas in beeld als constructiemateriaal als je het volume van het onderdeel flink kunt vergroten of als sterkte niet de bepalende eigenschap is.

(de e-modulus van staal en aluminium moet je maar eens opzoeken)
Ik weet het, heb vanuit mijn studie ook de nodige materiaaleigenschappen moeten doorpluizen. ;)

Maar veel sturen, standaards en dragers zijn tegenwoordig van aluminium en dat verschil merk je als je deze wat vaker of zwaarder belast.
Interessant topic...de slooplijst.
Ik vind het toch een moeilijk begrip. Wat is slopen en wat is 'normale' slijtage. Ik heb het gevoel dat de meeste onderdelen plots gesloopt worden na voldoende slijtage. Er zit een groot grijs gebied tussen slopen en slijtage.
In al mijn getallenfetsjisme hou ik een lijstje bij van vervangen onderdelen en fietskilometers (dat geeft een goed idee hoe lang onderdelen meegaan). Dus het is voor mij niet echt moeilijk om een slooplijst (en bij uitbreiding slijtagelijst) te geven.

Hier gaan we:
Subject: Koga Expression (licht gemodificeerd) uit 2005.

Gebruik: 95% woon-werkverkeer (alle seizoenen / alle weersomstandigheden / 6-7 dagen per week / 25 km per dag / 90% asfalt - 10% zand/grind/modder en wat meters kasseien) - de overige 5% dagtochtjes en 1 keer de Groene Weg naar de Middellandse Zee.

Vervanglijst (exclusief snelle slijtonderdelen zoals banden, remblokjes, kettingen):
- Voorblad: 4x (17.400 km / 35.300 km / 51.500 km / 74.700 km): slijtage
- achterkransje (Rohloff): 2 x (35.300 km / 74.700 km): slijtage
- Spatborden voor en achter: 1 x (51.500 km): opgevreten door strooizout
- Velgen voor en achter: 1 x (74.500 km): te diep ingesleten. Klein haarscheurtje achteraan.
- Trapas: 1 x (74.500 km): klein beetje speling. Slijtage dus.
- Balhoofd: 1x (51.500 km) versleten - gaf weerstand bij draaien.
- Spaken: 6x in de prille kilometers (wiel slecht gespaakt) Nadien nooit meer problemen gehad.
- Koplamp: 1 x (+/- 25.000km?) Halogeenlampjes gingen gewoon te snel stuk - vervangen door LED-licht in 2009. Is dat slopen / slijtage? Dit valt eerder onder de noemer technologieverbetering denk ik.
- Kettingscherm: 1 x (rond 50.000 km?) weet niet precies meer wat het probleem was, scheurtje denk ik.

Ziezo, ik denk dat deze lijst behoorlijk volledig is. Zoals je ziet zit er weinig sloop in en veel slijtage. Hopelijk kan ik nog veel kilometers fietsen op dit fietsje...na al die jaren hebben we een diepe emotionele band opgebouwd ;-)
Afbeelding
Twee jaar oud; ik zag het toen ik de ketting verving, bij het fietsen had ik er niks van gemerkt. Naar Rohloff gemaild, kreeg van Elan Ligfietsen (Rohloff importeur?) tot twee keer toe de belofte dat ze me een nieuw tandwiel zouden sturen. Daar bleef het echter bij... Later hoorde ik van Marten dat er een serie tandwielen waren met een constructiefout, de gaten waren verkeerd geboord waardoor tanden afbraken.

Afbeelding

Nog een Rohloff onderdeel (interne schakelkabeltje), maar eigenlijk valt dit onder slijtage want Herr Rohloff geeft aan dat je dit elke 10.000km moet vervangen. En dit kabeltje ging minstens 30.000km mee :-) Wel weer typisch geval van Murphy's law: het ging stuk op de eerste dag van de vakantie (maar ik had een easysetje mee dus geen probleem). Tip: neem het kapotte spul mee naar huis dan kun je daar op je gemak (met voor 4 euro aan onderdeeltjes) een nieuwe easyset van bouwen.

Afbeelding
Ook dit is eigenlijk slijtage denk ik, maar een bekende fietsenmaker omschreef mij de Marathon XR eens met de woorden "Voordeel: onverslijtbaar. Nadeel: onverslijtbaar." :-) Zo gek veel kilometers heeft deze band niet gelopen, maar hij was wel ruim 10 jaar oud; ik denk dat 'ie "gaar" is geworden en het karkas is gaan scheuren. Bobbel werd steeds groter, ging aanlopen en op 2,5km van een fietsenmaker zei de binnenband "knal" (gat in gesmolten door de wrijvingswarmte) en kon ik het laatste stukje lopen...
Ik merkte vorig jaar bij onderhoud een streepje op op het freewheel van ca. 45000 km oud, 7-speed:
Afbeelding
Dat kan dus ook stuk, waarschijnlijk een keer erg veel kracht gezet met 22 voor en 34 achter en dan met een niet heel fraaie passing tussen kransje en freewheel. Hij deed het nog wel gewoon. Gelukkig had ik nog een oud freewheel liggen dat er pas 35.000 op had zitten, dus ik ga hiermee vrolijk verder met deze tochtjesfiets. (daar ga ik niet mee op vakantie dus)
voorvork - ik tilde de fiets op om hem op te hangen voor onderhoud en het wiel met het onderste deel van de vork hing los aan de kabels. Beide veren waren gebroken in de vork.
zadel en zadelpen - maar eigenlijk is dat gewoon slijtage.
ingescheurd frame bij het balhoofd - kon je nog wel even op doorrijden, maar nieuwe tanden zijn duurder dan een nieuwe fiets. Einde frame dus.
achterlichten - ik heb er nog geen gevonden die langdurig waterdicht blijft nadat je meerdere keren batterijen hebt vervangen.
versnellingskabel buitenmantel - spontaan een scheur in de lengterichting van de buitenmantel door slijtage. We hebben het over 15 jaar intensief schakelen.
trappers - na een crash bij 25 km/uur onderuit.
trapas vierkant - eigenlijk slijtage: die dingen houden het lang uit maar gaan wel zwaarder lopen. Stiekeme bron van veel weerstand.
kogellagers in voorwiel en achterwiel - Axel velgen met 48 spaken hebben zo goed als het eeuwige leven. De kogeltjes in de wielen zijn inmiddels wel een keer vervangen, daarna loopt je wiel weer als nieuw.
voorderailleur - slijtage, de kooi van de derailleur wordt messcherp en dan komt er een braampje aan en dan is het afgelopen met soepel schakelen.
binnenkabels van remmen en versnelling - gaan niet vaak kapot maar wel af en toe.
slechte schroefdraad in frame trapas - waarbij vermoedelijk de vorige eigenaar geen pasta in die schroefdraad heeft gesmeerd waardoor deze slecht werd. Voorlopig doet het frame het nog.
bagagedrager
kettingscherm
standaarden, spatborden en verlichting - als gevolg van 'normale' mishandeling in het dagelijks gebruik, met name bij stallen gaat er wel es wat kapot.
veren in de v-brakes - worden toch wat te sloom na een aantal jaren.

Heel veel hangt af van het gebruik. Ik gebruik mijn fiets voor vakanties en dagelijks, het hele jaar door. Een aantal jaren met kinderen op zitjes. Ik suis graag met 30 kilometer per uur over een verkeersdrempel en remmen is mijn hobby. Ook regelmatig onverharde paden. Fiets is aangeschaft in 2001. Ongeveer drie jaar jaar terug een ander frame. (Is het dan nog dezelfde fiets....?)

Waar ik enthousiast over ben:
- Multicycle Axel 48 spaaks wielen, nog nooit een spaak gebroken, nimmer een slag in het wiel.
- Shimano Hollowtech 2 lagers - lopen licht, betere stijfheid in de as, gemakkelijk en snel te vervangen indien nodig,
- Shimano Rapidfire derailleur - schakelt supersnel en precies.
- Shimano remblokken - remmen super, wel af en toe met een schuurpapiertje het verzamelde aluminiumstof eruit halen.
- RST Vita verende voorvork. Omdat ik nou eenmaal hard over drempels wil. Ding gaat niet kapot.
- goede balhoofdlagers. Maken de wereld uit in de wegligging van je fiets.
- vlinderstuur. Omdat je de positie van je handen kunt verwisselen en je geen risico loopt op ernstig buikletsel bij een crash door een stuuruiteinde in je buik. (Bij een breed mtb-achtig stuur is dat overigens ook niet mogelijk.)
Jan--Willem schreef:versnellingskabel buitenmantel - spontaan een scheur in de lengterichting van de buitenmantel door slijtage. We hebben het over 15 jaar intensief schakelen.
Vijftien jaar zonder nieuwe buitenkabels?! Dan vraag je erom.
trapas vierkant - eigenlijk slijtage: die dingen houden het lang uit maar gaan wel zwaarder lopen. Stiekeme bron van veel weerstand.
Welnee. Is hier laatst nog voorbijgekomen: tenzij je toprenner op de baan bent, ga je daar bijzonder weinig van merken. Zo'n ding lijkt zwaar te draaien als je 'm zonder cranks (uit je frame) probeert rond te draaien, maar dat is voornamelijk gebrek aan hefboom.

Als-ie daadwerkelijk zwaarder gaat lopen is dat geen slijtage, maar ophoping van vuil en verkoeling van de smering. Dan is het gewoon tijd voor vervanging — die dingen gaan dus níet zo lang mee als je gedacht had. Uiteindelijk is het een slijtage-onderdeel, net als banden, remblokjes, en (buiten!)kabels.
kogellagers in voorwiel en achterwiel - Axel velgen met 48 spaken hebben zo goed als het eeuwige leven. De kogeltjes in de wielen zijn inmiddels wel een keer vervangen, daarna loopt je wiel weer als nieuw.
Cup-en-conuslagers hebben bijna het eeuwige leven als je ze goed verzorgt.
veren in de v-brakes - worden toch wat te sloom na een aantal jaren.
Neen. Veren slijten bij normaal gebruik (dat wil zeggen, zolang ze niet overbelast worden) niet. Haal je V-brakes eens los, spoel de hardgeworden koek van oud vet, stof en andere prut uit die veren en geef ze een likje vers, schoon vet. Doen ze het weer als nieuw.
Gazelle 1:
- crank gebroken.
- kransje uit cassette gebroken.

Gazelle 2:
- alu stuur langs nok gebroken.

On One:
- liggende achtervork gebroken.
- zadel Fizik, brug gebroken.
- zadelpen Roox gebroken.

Voor de rest de normale slijtage, ketting, tandwielen, velgen, banden en remmen.
San Marco Regal zadel
Shimano Tiagra achternaaf
Shimano 105 voethaak
Batavus Alu achterrek
...
Wat is een voethaak? Klinkt als iets waar ze een paard aan ophangen bij de slachter.
De voorganger van de klikpedaal.
Oh zo'n geval. Ach ja, die heb ik op de MTB's van vroeger wel vaker gesloopt.
@Aniphys, ja het is een grijs gebied tussen slijtage, gebreken en slopen.

Ik vind de waarde van dit draadje om te lezen over gebreken die ik niet zou verwachten.

Een vriend van me dook van z'n fiets door een falende zadelbout en belandde met een gebroken ruggenwervel in een Duits ziekenhuis. Sinds die tijd kijk ik met meer aandacht naar een zadelbout en heb ik bovendien een sterke voorkeur voor tweepunts-bevestiging.

Soms 'sloop' je ook bewust dingen. Bijvoorbeeld als je op een tocht een beetje speling op een wiel voelt, en inschat dat het nog wel een paar dagen kan. Kogeltjes kosten 5 cent per stuk en een fietsenmaker is niet overal voorhanden.

Er is natuurlijk ook een enorm verschil in gebruik en onderhoud. Aan de ene kant de mensen met de dure Santos fiets die alleen voor tochten wordt gebruikt, drie weken per jaar, voorzichtig wordt behandeld en na vijf jaar wordt ingeruild. Aan de andere kant mensen die het hele jaar doorrijden, ook nog een kinderzitje en aanhanger monteren en pas vervangen als het nodig is.

Ik verbaas me over de kapotte sturen. Zelf zet ik nooit kracht op een stuur, omdat me ooit verteld is dat je onderrug je bovenlichaam moet dragen, waardoor je hamstring contragewicht heeft om maximaal kracht te leveren. (dit is geen fysio-exacte formulering.....)
Maar misschien speelt omvallen ook wel een rol. Ga hier toch wat beter op letten.

Een fietsenmaker is bepaald geen garantie. Vorig jaar zag ik bij iemand een net nagekeken twee jaar oude Santos klaar staan voor een vakantie met kinderaanhanger door Oostenrijk. De nieuwe ketting was niet goed dichtgemaakt. Het zadel stond iets scheef in hoogte, de ene kant hoger dan de andere. Tot mijn verbazing was de achtercassette vervangen maar was het middenwiel aan de voorkant naar mijn inzicht teveel versleten voor zo'n tocht. En dan waren er nog een paar slordigheidsdingetjes. Ook verbazend was de factuur....
Dat gezegd hebbende: goede fietsenmakers bestaan ook.
Jan--Willem schreef:Aan de ene kant de mensen met de dure Santos fiets die alleen voor tochten wordt gebruikt, drie weken per jaar, voorzichtig wordt behandeld en na vijf jaar wordt ingeruild. Aan de andere kant mensen die het hele jaar doorrijden, ook nog een kinderzitje en aanhanger monteren en pas vervangen als het nodig is.
En alles ertussenin - zoals ikzelf :lol:
Ik mag nu een complete fiets op mijn slooplijst zetten. Gelukkig was het mijn oude stadsfiets die al wat gebreken had.

Hele week rond gefietst met een jas onder de snelbinders, tot ineens tijdens een sprint naar het station de snelbinder het begaf en de jas in het wiel vloog.

Schade:

Krom achterwiel met een dubbele hoogteslag (eentje zat er al in)
Afgebroken achterspatbord
Verbogen voorspatbord
Naaf die zeer slecht schakeld
Achter rollerbrake die amper remt
Kapotte voorlamp
Enge kraak in het stuur en een steeds losgaande spanbout
Zwabberend frame
En hoe is het met de jas afgelopen?
_Peter_ schreef:En hoe is het met de jas afgelopen?
Haha, de jas is nog heel. Oerdegenlijk zeiljack.

Telt lichamelijk letsel ook mee in de slooplijst? Anders vul ik de lijst nog even aan :)
Het meeste lichamelijke letsel is zelfherstellend, het kan soms even duren maar wat botten en vlees betreft telt dat niet ben ik bang.
Twee keer een Brooks B17 zadel afgebroken na zo'n 7000 km. De eerste keer dacht ik aan toeval maar nu niet meer. Dat Brooks dit soort kwaliteit nog durft te verkopen.
Batavus Jakima nieuw gekocht in '98 na 25.000km scheurtje in frame, nieuw onder garantie. In alle jaren daarna, op een paar spatborden na, alleen de slijtage onderdelen zoals remblokjes, tandwielen en kettingen vervangen. De laatste jaren rij ik op een Giant Exp. uit 1990, daar zit zelfs nog het originele voorwiel in maar al enkele jaren gebruik ik van okt. tot maart een nieuw voorwiel met SP naafdynamo. Wel al veel (te veel) batt. achterlichten weg kunnen gooien, momenteel een B&M, waarvan ik om de paar maanden het schuifschakelaartje uit elkaar haal omdat die niet meer werkt.
Een krakende stuurpen, niets aan te ontdekken, toch vervangen.
Mijn Giant Super Sierra mountainbike uit 1988 gesel ik regelmatig maar ook die geeft geen krimp en is op de banden, kabels en zadel na nog origineel. Op mijn ligfietsen zijn wel een aantal achterspatboren gebroken, vorig jaar onderweg een scheur in 20" Durano voorband en gisteren een B&M spiegeltje, waarvan na 31.000km het glas irritant begon te trillen.
Ik heb dus niets te klagen.
Afbeelding

Ik wilde bij het stoplicht wegfietsen, hoorde een klik en zag toen dit :cry:

Geen flauw idee hoe, ik gok metaalmoeheid.