Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenboordlagers? De beste lagercups? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Buitenboordlagers? De beste lagercups?

Travelmaster schreef:Ik vraag mij af of, wanneer je na twee maanden alweer gekraak krijgt, je die dingen niet verkeerd monteert. Kraken deden ze bij mij nooit. Slijten natuurlijk wel, maar pas na een paar jaar op de MTB. Ik lees XT: ik neem aan dat je de plastic moer waarmee je een lichte spanning op het lager zet, niet als een malle vast draait?
Ik schat in dat die plastic moer simpelweg te zwak is om erg vast aan te draaien. Ik denk dat 95% van de krakende trapassen water er in hebben gekregen. Bij een cartridge is het daarbij nauwelijks mogelijk om dat via de zitbuis er in te krijgen; aan de rechterzijde is het zelfs absoluut onmogelijk omdat de stalen bus van de cartridge er van buitenaf in steekt.
Hoe er dan toch water in komt mag men zich afvragen. Je fiets tien minuten in de stromende regen op de zijkant leggen of door een diepe beek waden is voldoende om een paar maanden laten op gekraak getrakteerd te worden.
Je inschatting is niet correct, schat ik in. Die moer kan met het juiste gereedschap gewoon erg vast. Als mensen denken dat die bedoeld is om de crank op z'n plek te houden, zijn ze verkeerd bezig.
Maar wat gaat er dan fout als je die plastic moer erg hard aandraait, behalve dat hij later lastiger los gaat? Bij de BB-UN26 en -53 die ik hier heb liggen steunt de moer af op het cartridge-huis. Die cartridge-huizen lijken me toch te massief om zo ver te kunnen comprimeren dat er speling zou ontstaan op de lagering. (als dat al het gevolg zou zijn van de compressie)

Op http://www.m-gineering.nl/data.htm lees ik 30-40 Nm voor de plastic kappen. Dat is dus 15-20 kgf op een sleutel van 20 cm lengte, dat is dus wel gemakkelijk te overschrijden.
Het ding is bedoeld om een soort voorspanning op die lagers te zetten. Dan dénk ik dat het dus mogelijk is teveel spanning te genereren met vroegtijdige slijtage als gevolg en mogelijk vervorming van de seals waardoor water naar binnen kan komen?
Leon schreef:Maar wat gaat er dan fout als je die plastic moer erg hard aandraait, behalve dat hij later lastiger los gaat? Bij de BB-UN26 en -53 die ik hier heb liggen steunt de moer af op het cartridge-huis.
Travelmaster schreef:Het ding is bedoeld om een soort voorspanning op die lagers te zetten.
Praten jullie wel over hetzelfde ding in hetzelfde soort trapas?

Carl
Carl schreef:Praten jullie wel over hetzelfde ding in hetzelfde soort trapas?
Dat vraag ik me nu ook af.
Ik bedoel het lichtgrijze plastic ding met de dunne schroefdraad hier links aan de trapas:
Afbeelding
Carl schreef:Praten jullie wel over hetzelfde ding in hetzelfde soort trapas?
Hopelijk/denk het niet, het aanhaalmoment van het pre-load kapje bij buitenboordlagers is 0.7-1.5Nm.
Hahaha! Nee, ik heb het over buitenboordlagers...! En dus dit ding:

Afbeelding
Ah, gelukkig. Ik vond het al raar dat ik zo'n discussie met jou had.
Fijn kerstfeest verder.
@travelmaster, die cap moet dus niet te vast...staat ook gewoon in de handleiding.. :wink:
Leon schreef:Afbeelding
Travelmaster schreef:Afbeelding
Net wat ik dacht. :)

Vrolijk Kerstfeest, op 0,7-40Nm.

Carl
kenben schreef:@travelmaster, die cap moet dus niet te vast...staat ook gewoon in de handleiding.. :wink:
Ja, dat is dus precies wat ik zeg: niet te vast. Enne, die handleiding is het eerste wat men wegdoet na de verpakking toch;)?