Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets voor fietsreis kiezen - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Racefiets voor fietsreis kiezen

162 berichten
Ik heb intussen alles gezegd wat ik te zeggen heb, dus ik ga niet meer bijdragen aan dit draadje. Slechts één laatste advies: kies een fiets waaraan je de nadelen wilt vergeven.

"Het moet echt mijn vriend zijn", schrijf je. Aan een vriend vergeef je veel. Het is met fietsen zoals met schrijvers, tenten en partners. Ik hou van Balzac. Sommige van zijn passages zijn meelijwekkend slecht. Dan begint hij bladzijden lang in verschrikkelijke detail uit te leggen hoe je in het negentiende-eeuwse Frankrijk een deugdzame keukenmeid uit haar zuurverdiende centjes kon zwendelen. Ik wil dat niet lezen, met al die schuldbrieven en vervalste handtekeningen enzovoort. Maar ik vergeef het hem, omdat ik hem een groot schrijver vind.

Zo is het ook met fietsen.
CoureurAW schreef:
Leuk artikel. ervaring met de cantilevers die zij zelf maken?
Nee dat niet. Verder ook nauwelijks ervaring mee. Dacht aan het artikel toen ik dit draadje las.
Ik zie het probleem van disc brakes niet op je fiets - als je bv BB7 pakt dan heb je kabel bediende disc brakes dus makkelijk te repareren en qua gewicht mijn inziens niet zwaarder/ of niet veel dan de andere genoemde remmen. En remmen erg goed. Kunnen met Tektro grepen prima op een racestuur. Alleen of sti een mogelijkheid is weet ik niet daar ik mijn schakelaars bovenop het stuur heb zitten.
Wim schreef:[…] de klassieke brevetfiets waarmee Parijs Brest Parijs gereden wordt en zo.
PBP "enzo" wordt voornamelijk gewoon op racefietsen met 23-25mm bandjes gereden, hoor.
CoureurAW schreef:Mooi...ook jij bent minder negatief over canti's? Je durft er met 10-12 kg een alpenpas mee af?
Ik ben met mijn LX-canti's en 25 à 30 kilo bagage aan de steile kant van de Stelvio afgereden, geen enkel probleem. (rechts op de foto) Ik woog zelf 83 kilo en de fiets 17.
Waarom? Toen ik de fiets in 1999 kocht waren canti's de allernieuwste beste en meest krachtige remmen en supermodern.
Uiteraard zorgen die kilo's voor uitstekende modulatie :D
Afbeelding
Ik heb ook een paar jaar een tochjesfiets gehad die uitstekend geschikt was voor 13 kilo bagage. Het was een Snel Streetcross. Daar heb ik dus een hele tijd mooi op zitten zijn maar heb hem toch maar weggedaan omdat ik het frame veel te stijf vond en ik het gehobbel meer dan zat was, ondanks het geveerde B66-zadel. (op de foto zie je de fiets met een budgetzadeltje voor de verkoop, en ook zonder de tubus flydrager en zonder bar-ends)
Afbeelding
Een (Engelse) Condor fratello zou een heel geschikte fiets kunnen zijn, zie http://www.condorcycles.com
Het frame kun je apart bestellen en laten versturen, zelf opbouwen met onderdelen.
En zo zijn er met name in Engeland nog wel wat framebouwers die ook 'off the peg' frames verkopen.
Georg schreef:Een (Engelse) Condor fratello zou een heel geschikte fiets kunnen zijn, zie http://www.condorcycles.com
Het frame kun je apart bestellen en laten versturen, zelf opbouwen met onderdelen.
En zo zijn er met name in Engeland nog wel wat framebouwers die ook 'off the peg' frames verkopen.
Of... die Condor Italia! Volgens mij moeten de looks CoureurAW wel aanspreken en dit frame is voorzien van oogjes voor een achterdrager. Meer race-georiënteerd ga je 'm niet vinden denk ik.

Mooie tip Georg!
Uit Leon's ervaring kun je opmaken dat een fiets die zonder veel bagage gereden wordt niet al te stijf moet zijn. Dat betekent oppassen met alu frames en stalen frames met flink oversized buizen en dikke wanden en/of lompe voorvorken.
Als het bij maximaal 32 mm banden blijft zijn canti's niet eens nodig, en kun je gewoon Shimano R451 of R650 remmen kiezen met 57 mm drop (of luxere alternatieven als de Grand Cru van Velo Range). Dat is ook wat die Thorn audax gebruikt, en zou ik zelf ook kiezen bij zo'n fiets.
Die Condor Fratello is leuk (pas op: die Italia is alu, en dat is op en lange tocht minder comfortabel), maar er passen maximaal 28 mm banden in, en dat is weinig. De Thorn Audax Mk3R heeft ruimte voor 32 mm banden met spatborden. Voor mij zou dat een cruciaal verschil zijn. Zelf ben ik op mijn nieuwe snelle fiets over op 35 mm omdat ik de 32 mm op de oude al te stug vond (zelfs met een soepel frame), en lastig op bospaadjes in Drenthe.
@Coureur:

Snelle reisfiets met racegeometrie, er moet ongeveer 10-12 kilo aan bagage mee, framemateriaal staal/aluminium/titanium, degelijke remmen die (wanneer nodig) onderweg gerepareerd kunnen worden, totale fiets ca. 12 kilo. Je zult grotendeels fietsen op goed wegdek, sporadisch wat bos- en gravelpaden meepikken. Tot slot moet je het een mooie fiets vinden. Je wilt er ‘iets’ mee hebben, zoals je zelf omschrijft.

Duidelijk verhaal.

Bagage: 10-12 kilo is op de meeste fietsen doorgaans geen probleem (ultralichte racers van carbon daargelaten).
Remmen: cantilevers, v-brake, schijfremmen, het maakt allemaal niet zo vreselijk veel uit. Doen allemaal hun werk naar behoren. Alle drie opties zijn over het algemeen goed te repareren onderweg. Met voldoende onderhoud, door de fiets even na te (laten) lopen vlak voor vertrek, is de kans op defecten minimaal. Daarbij ga je niet maanden op pad en fiets je in de bewoonde wereld vaak met voldoende fietsenmakers in de buurt. Loopt wel los.
Wegdek: bandjes van 28mm zijn voldoende voor de reis die je gaat maken. Geeft het gevoel van een racefiets, maar ook voldoende stabiliteit en comfort op langere afstanden. Bos- en gravelpaden geen probleem. Bredere banden geven wel meer comfort en stabiliteit bij echt slecht wegdek en modderpaden. Keuze voor type band is misschien wel belangrijker. Investeer in goede, sterke, soepele banden. Ik heb zelf Continental 4-season bandjes. Snel, behoorlijk comfortabel, lekbestendig en ongekende grip in alle omstandigheden. Een aanrader.
Mooi: is natuurlijk heel persoonlijk. Je zou eens kunnen kijken naar de door CarlW genoemde Cinelli Hobo. Valt wel een beetje in dezelfde categorie als de Pinarello.

Nogmaals een aantal opties opgesomd:
Licht en snel (<12 kg): o.a. Van Herwerden Roadmaster (!), VN Yukon/ Amazon, Cinelli Hobo, Thorn Audax MK3, Genesis Equilibrium, Trek 720.
Iets zwaarder (>12 kg), maar ook iets breder inzetbaar: o.a. Specialized AWOL, Surly Long Haul Trucker, Trek 920, Kona Sutra.

Nogmaals succes en fijne jaarwisseling alvast.

Dennis
Afbeelding

fiets van gunther de smedt tijdens de trancontinental race
'nuff said 8) :wink:
Inderdaad, da's geen porem.
Waarom zou hij in zijn wielen voor meer spaken hebben dan achter?
Ik zou niet weten waarom het geen porum is. Het is in elk geval wel degelijk mogelijk met weinig bagage, al zou ik liever iets bredere banden hebben: het comfort van de menselijke motor is uiteindelijk misschien wel de belangrijkste factor in een snelle race.
Die spaken zijn een heel simpel verhaal: als je goed kijkt zie je achter een standaard racewiel en voor een wiel met een Son naafdynamo. De velg is ook wat lager (voor iets meer comfort?). Misschien had hij dat wiel al uit een andere fiets. Wat mij eigenlijk verbaast is dat hij voor zo'n belangrijke race een relatief kwetsbaar achterwiel gebruikte. Per slot is bij zo'n race een gebroken spaak al snel het einde van je ambities voor een mooie tijd.
Ter inspiratie? :P

Mark Beaumont zijn fiets van Cairo naar Kaapstad. 10.700km in totaal. Deed hij in 42 dagen, waarmee hij het oude record met 17 dagen versloeg.

Koga Solacio met Shimano Di2 en hydraulische schijfremmen, woog met 8kg bagage <17kg totaal.
Wielen: Pacenti Cycle Design SL25, SON Naafdynamo, White Industries CLD achternaaf, Sapim Cx Ray + Cx Sprint spaken.

Afbeelding
Afbeelding
Komt eerder uit op een randonneur dan racefiets, wilde een tijd geleden een snelle reisfiets; dat is deze geworden:

Afbeelding

titanium frame, carbon voorvork, ligstuurtje, klassieke wielen...
WimB schreef:Waarom zou hij in zijn wielen voor meer spaken hebben dan achter?
Kapot achterwiel is vervelend. Kapot voorwiel is tandjes tuffen en een enkele reis naar de spoedeisende hulp.
derdekeer schreef:Ik heb intussen alles gezegd wat ik te zeggen heb, dus ik ga niet meer bijdragen aan dit draadje. Slechts één laatste advies: kies een fiets waaraan je de nadelen wilt vergeven.

"Het moet echt mijn vriend zijn", schrijf je. Aan een vriend vergeef je veel. Het is met fietsen zoals met schrijvers, tenten en partners. Ik hou van Balzac. Sommige van zijn passages zijn meelijwekkend slecht. Dan begint hij bladzijden lang in verschrikkelijke detail uit te leggen hoe je in het negentiende-eeuwse Frankrijk een deugdzame keukenmeid uit haar zuurverdiende centjes kon zwendelen. Ik wil dat niet lezen, met al die schuldbrieven en vervalste handtekeningen enzovoort. Maar ik vergeef het hem, omdat ik hem een groot schrijver vind.

Zo is het ook met fietsen.
Prachtig beschreven! Je bent zelf bijna een schrijver...mooi omschreven iig.

Misschien moet ik de Santos TM gewoon vergeven dat hij een paar gram zwaarder is dan meer racy alternatieven. Ik vind de Santos Stoer. Rationeel is het ook een veilige keus; helpt ook. Ok. Ik trakteer hem op een carbon vork; ontdoe hem van hoe Santos hem opbouwt en gat dat wat lichter over (laten) doen. Denk dat dit mijn vriend gaat worden.

Dat het met veel andere fietsen ook kan is me inmiddels duidelijk.
Michaël schreef:Afbeelding

fiets van gunther de smedt tijdens de trancontinental race
'nuff said 8) :wink:
Doet pijn aan mijn ogen....
Super fiets is een handgebouwde BLACKSMITH van Reynolds staal...

Heb er al heel wat snelle tochten door Europa mee gemaakt en diverse Alpenpassen bedwongen.

Afbeelding

Hier op weg naar Londen voor de non-stop rit Londen-Edinburgh-Londen 1400 K.

Henk

kunst en fietswerk

http://www.kleurrijkleven.webklik.nl