Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame maat en voorbereiding fietstocht naar wenen - Forum Wereldfietser

frame maat en voorbereiding fietstocht naar wenen

Hi there!

Ik ben van plan midden juli te vertrekken naar wenen op de fiets.
Mijn fiets heeft een frame maat van 19.5 inch terwijl ik 1.70 m lang ben.
Ik heb wel t idee dat ik een beetje te klein ben voor deze fiets, maar als ik er een tijdje op fiets heb ik er totaal geen last meer van.
De vraag is: Is het een groot probleem als ik deze tocht naar wenen ga maken? Of zou het niet zo veel uitmaken? Ik heb er niet zo veel last van, het zadel heb ik wat naar voren gezet.
Wel heb ik het gevoel dat ik een beetje naar voren gebogen zit (mountainbike).
heeft iemand nog tips over voorbereiding en fietskaarten? (liefst van een internetsite)

Groeten, Fredo

PS, is een monoporter een goed idee voor een fietskar?

De framemaat hangt niet zozeer af van je totale lengte, eerder van je binnenbeenlengte. Op enkele sites vind je hier wel wat over, ook bij de Koga-site.

Zeker voor een trekking lijkt me een te groot frame niet aangewezen : als je stilstaat met een te grote, zwaar beladen fiets, is het iets moeilijker evenwicht te houden. Als je zadel en stuur wat kunt regelen valt er natuurlijk wel een beetje op aan te passen.

Een goede pasvorm is natuurlijk van belang, maar op zich denk ik niet dat de kans groot is dat dit frame echt te hoog voor je is (hoeveel ruimte heb je over tussen de bovenbuis en de zadelrails?). Een hoog frame maakt het immers ook makkelijker om je stuur hoog te zetten, en dat is voor een vakantiefiets wel fijn. Wel kan het zijn dat een frame dat wat aan de grote kant is vooral ook te lang is, en dan zit je uitgerekt voorover, met teveel gewicht op je armen. Je zadel naar voren zetten helpt dan niet, als je niet ook een kortere stuurpen monteert. Al te kort mag een stuurpen overigens niet worden, want dat wordt de besturing onrustig. Misschien heb je een verstelbare pen, dan kun je wat experimenteren. Kijk anders eens hier, op de site van de amerikaanse framebouwer Peter White:
http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm
Wim

Hi Fredo,

De Limesroute gaat van Katwijk naar Constanta in Roemenie en komt langs Wenen. Je zou de route kunnen volgen tot aan Wenen. Het is een mooie route.!
Zie http://www.fietskaartinformatiestichtin ... /klim1.htm

Groet,
Rena :wink:

Voor 170 is een 18 of te wel 17.5 " frame normaal ideaal als je evenredig gebouwd bent.
Zoal eerder als een aangehaald geraakt de Ollandse fietser in paniek als zijn zadelbuis meer dan 10 cm uitsteekt