Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur riem - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Levensduur riem

miro schreef:
DeRiemRijder schreef:Hallo,
Ik gebruik de fiets voor woonwerk verkeer, het hele jaar door en rij door best wel vieze omstandigheden (deels door het bos).

Martijn
Bedankt voor de info Martijn. 17,000...18,000km is veel. Uit eigen ervaring weet ik dat woonwerk verkeer door het bos en winters bluber is de meest slopende voor een ketting.
Zelf fiets ik in soortgelijk omgeving meet een ketting - 3000km winter+ nate herfst/lente. of 5....7000km bij mooi weer zomer.

Kan ik conclusie trekken dat een CDC aandrijving doet 4x keer langer dan een goede KMC ketting?
Lastig, zeker: je doet beduidend langer met een riem maar om daar na 1 riem al een getal aan toe te kennen....

De hoeveelheid viezigheid is in in de loop der tijd wel toegenomen. Mijn route heb ik steeds een beetje verlegd. De route ging steeds een beetje meer door het bos. De verschillen zijn niet dramatisch maar ik rij nu een iets viezere route dan in het begin.
voor nog meer data geef ik t topic volgend jaar wel ergens weer n schopje :D

gisteren een mijn fiets helemaal laten nalopen en volgens de fm zijn zowel riem als tandwielen na 15.000km nog in puike conditie, kan makkelijk nog minstens 10.000km mee. Ook ik rijd wel onverhard maar niet dagelijks, ben benieuwd m'n de fm gelijk heeft, tijd zal het leren.
Bijna 22.000 km met 1 riem gefietst en dat aantal had makkelijk verdubbeld kunnen worden. Vond de slijtage echt miniem.

Een heel groot deel van die 22.000 km was trouwens onverhard.
Deze week mijn Santos Race Lite naar de fietsenmaker gebracht voor een grote controle. Hij heeft voorgesteld om de riem, maar ook beide tandwielen te vervangen.
Ik had geregeld last van een knarsende riem, dus ik vermoede al dat het tijd was voor tenminste een nieuwe uitlijning, misschien een nieuwe riem, en heel misschien dus die totale vervanging.
Ik heb in 3,5 jaar ruim 28000km met het spul gereden. Volgens hem is dit een gemiddelde afstand om de boel te vervangen. De riem was nog lang niet volledig versleten, maar als hij de fiets dusdanig wilde uitlijnen om de riem niet meer te laten piepen, ging het mis aangezien de tandwielen langzamerhand ook met de riem waren mee gesleten.
Ik heb er vrede mee hoor, ik vind de tijd en afstand die ik ermee gedaan heb flink, maar ik ben gewoon benieuwd of dit inderdaad acceptabel en "normaal" is.
En had ik misschien eerder de riem moeten vervangen, zodat ik dan langer met de tandwielen had kunnen doen?
Ram6 schreef:En had ik misschien eerder de riem moeten vervangen, zodat ik dan langer met de tandwielen had kunnen doen?
Zover ik weet is het gebruikelijk de hele boel tegelijkertijd te vervangen, tenzij er sprake is van mankementen die niet te wijten zijn aan slijtage.
20.000KM in bijna 3 Jaar. Ik hem hem vandaag maar naar de fietsenmaker gebracht. Zit om de hoek gelukkig.
Dagelijks gebruik woon-werkverkeer. Zowel verhard als onverhard. Door weer en wind en onderhoud is niet mijn hobby..
Zeg het maar

Afbeelding
CDC belt zit er 4 jaar op voor vakanties en weekenden, veel onverhard met ca 4000km/jaar(gokje). Belt ziet er nog goed uit. Achtertandwiel ook (staal). Alleen voortandwiel (aluminium) lijkt over de helft afgesleten. De constructie ziet er wel stevig uit maar twijfel of ie nog een paar weekenden zal meegaan...
96B00467-D761-457E-AB76-4704DA8CD05B.jpeg
3DF19436-9A64-4391-A793-5A4FA44C8815.jpeg
Bijna 30.000 km gefietst in ruim 4 jaar met CDC.
Merendeels verhard (woon werk en vakanties) maar ook de GDMBR.
Nu vervangen omdat we 3 maanden in Zuid-Afrika gaan fietsen.
Tandwielen waren wel behoorlijk versleten, maar zonder Zuid-Afrika had ik hier nog wel even gewoon op door gefietst.
De maximale levensduur vaststellen is lastig. Bij een Vlaamse klant vervingen we na 40.000 kilometer uit voorzorg de riem, ook al zag hij er goed uit. Pas later realiseerde ik mij waarom hij er zo lang mee kon doen.
Hij heeft een handicap en daarom aan een been een prothese. Daarom fiets hij in een licht verzet en kan hij niet zwaar trappen...

De kortste levensduur was bij een klant die aan de Westkust van de VS fietste. Op de vluchtstrook liggen zeer scherpe stukjes asfalt die zich in de riem snijden. Zo'n situatie is natuurlijk een lust voor de kettingliefhebbers die met een riem rijden, want zo moet je toch je riem iedere dag schoonmaken :D :D
Interessant om van andere gebruikers over levensduur van de riem te horen! Waar ik echter beniewd nasr ben zijn de ‘slijtage indicatoren’. Bv bij een ketting wordt er ca 1% verlenging aangehouden. Is er ook zoiets bij een belt of beter bij het meest slijtende onderdeel het voorblad? Het achter tandwiel als op eerder gepubliceerde foto lijkt nauwelijks versleten. Of heeft iemand ervaring met een gebroken voorblad? Zou het achtertandwiel nog 16000km mee kunnen? Of is er een reden om (net als bij een kettting) meteen maar alles te vervangen?
Goed te lezen dat waarschijnlijk het voortandwiel het eerste versleten is, ik had me dat niet zo gerealiseerd.

Wat betreft ‘slijtage indicatoren’. zover ik weet rekt een riem niet dus dat is geen goede indicator.

Een goede indicator voor CDC is denk ik de breedte van top van de "lamellen", voor een nieuwe voorblad is dat zo ongeveer 3,5 mm:
Breedte_lamel_CDC.jpg
Voor het voorblad dat ik in gebruikt heb is het z'n 2,6 mm (moeilijk daar een foto van te maken zonder demonteren) en geschat ruim over de 10.000 km. Voorlopig ga ik het nog niet vervangen.
7AA7ACA6-9D2D-4BBD-8A72-490244877EA1.jpeg
B3A57C30-B35B-4EDE-A42B-96460D4A4CFB.jpeg
B74D251C-2709-4A6F-AE03-B462FFA6010F.jpeg
Achter valt inderdaad wel mee; vóór was bij mij nog 2.2mm over na bijna 30.000km
1.6mm over (gemeten dus op de tip) De base is nog 3mm dus nog sterk genoeg?!
B2C5EF42-3711-4EBE-A868-051399181147.jpeg
Nog sterk genoeg? Ik denk het wel, de kracht wordt verdeeld.

Vond dit in dutch-owners-manuals-gates-carbon-drive.pdf:

Screenshot_20190620_230100.png
Screenshot_20190620_230100.png (287.62 KiB) 3456 keer bekeken
Heel veel duidelijker wordt het daar niet van.
PeeKaa schreef:
vr 08 jan, 2016 10:03
Hou ook je tandwielen in de gaten, want:
Bicycle Retailer schreef: "Under certain abrasive conditions, however, the belts were outliving the sprockets — especially in the Netherlands where there are a lot of winter cyclists who are riding 12 months a year in slop and abrasive dirt. The soils in the Netherlands have a high silica content that is hard on bike parts."
Hoi mensen, is dit regel of meer uitzondering? Heeft een tandwiel dezelfde levensduur als de belt?
Groet van nieuw forumlid
In december mijn CDC riem laten vervangen na 30.000km. Zit nu natuurlijk een CDX op ben en ik benieuwd hoe lang die me gaat. Ik heb de afgelopen jaren wel ieder jaar het grote blad een kwartsslag verdraaid t.o.v. de trappers om een gelijkmatige slijtage van het de tanden op het voorblad te krijgen.
Op een paar kilometer na, inmiddels 30.000 km.( cdc riem ) .
Gebruik op de weg, en in het terrein .
Gr. rudie