Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Levensduur riem - Forum Wereldfietser

Levensduur riem

Hoi!
Ik vroeg mij af hoe lang n riem (CDCbelt) mee gaat, even googelen levert: ongeveer 2 tot 4 keer langer dan een ketting. Ok, en een ketting gaat ongeveer 4000km tot 7000km mee dus kom ik op 8000km tot 28.000km :? Ik snap dat het ook afhankelijk is van veel variabelen..
Dus graag naar de praktijk: wie heeft er al n riem versleten en na hoeveel km was dat?
Verder staat er in de Gates usermanual dat de blauwe laag verdwijnt en dat dat niet erg is, maar na 14.500km is de mijne nog steeds blauw en die laag lijkt mij ook erg dik om te verdwijnen :roll: iemand z'n blauwe laag al weggefietst?

Alvast dank
Hoi,

Mijn riem gaat al 27.000 km mee nog nergens problemen mee gehad, de blauwe kleur is wel weg.
WoW!! Kijk met dit soort cijfers twijfel ik ook niet meer of ik m preventief ga vervangen als ik straks in het voorjaar n tour van 3200km ga maken dan zit ik nog lang niet aan de 27.00km :D
Ik zie nu namelijk nog geen slijtage.
martinderoo dank voor je reactie, zou het leuk vinden voor t weetje bij welke km stand hij uiteindelijk vervangen wordt!

Who's next? Ben dol op praktijkcijfertjes :D
Misschien wel nog interessant bij deze vraag is of het hier de CDC of de CDX variant betreft.
Die laatste staat hier in Nederland geloof ik wat minder goed bekend, maar de verhalen wisselen een beetje.
Toen ik een paar weken geleden voor de jaarlijkse servicebeurt met 17.000 km op het tellertje vertelde dat er nog wel 10.000 bij kunnen komen voor ik daar weer terug kwam kreeg ik het advies preventief te vervangen. Overigens was alle blauw op cd CDC-belt wel ver maar nog niet volledig afgesleten. Ik bewaar de oude belt maar als spare voor als de jaarlijkse afstanden wat minder groot worden ..
Goed punt jaccow, ik heb het over de CDC, en het ook even aangepast in startbericht.
Ja Arnob dat is ook wel waar, ben je in 1 x klaar handig als je fm niet om de hoek zit.
Hou ook je tandwielen in de gaten, want:
Bicycle Retailer schreef: "Under certain abrasive conditions, however, the belts were outliving the sprockets — especially in the Netherlands where there are a lot of winter cyclists who are riding 12 months a year in slop and abrasive dirt. The soils in the Netherlands have a high silica content that is hard on bike parts."
Op http://www.vakantiefietser.nl/px/handle ... eiding.pdf staat: Duurtesten hebben aangetoond dat riemen over het algemeen een iets langer levensduur hebben dan tandriemschijven.

Wat ik eigenlijk wel wil weten is wat er gebeurt als een riemaandrijving versleten is. Gaat hij dan overslaan, piepen, zwaar lopen, breken?
Breken zal hij niet zo snel doen gezien de hoge (t)reksterkte van de toegepaste vezels. Wat uiteindelijk slijt zijn natuurlijk de tandprofielen van de riem zelf en wellicht ook de tandkransen. Niet zozeer van de riem zelf, maar wellicht meer door materiaal dat er tussen komt zoals zand. Uiteindelijk kunnen de tanden van de riem wel afbreken/scheuren.

Het is sowieso goed de riem en tandkransen regelmatig schoon te spoelen om overmatige slijtage door zand en vervuiling tegen te gaan. De vraag is natuurlijk waar ligt ergens het optimum om de riem zelf te vervangen voordat eventueel verhoogde slijtage op de tandkransen zou gaan spelen? Hier zijn stalen tandkransen natuurlijk sterk in het voordeel ten opzichte van de eerder gebruikte aluminium variant. En dit hangt ook weer af van de toepassing, rijdt iemand alleen op de weg, maakt hij regelmatig schoon, wordt de spanning regelmatig bijgehouden?
Mijn riem is een CDC op een santos 2.6 , Heb wel als ik langer weg ga en vooral in het buitenland een reserve riem mee.
Je weet maar nooit.
Hoi,

Ik en mijn man, beide een CDX op een Idworx fiets. De blauwe laag was vrijwel direct weg bij beide fietsen.
Zijn riem.
De eerste 7.000 km, voornamelijk woon-werk verkeer, over fietspaden. De volgende 13.000 km, allerlei paden tijdens onze wereldreis. Toen zaten enkele tandjes los en was de riem aan het 'afbrokkelen' en een ongeveer 100 km later zei de riem knap.
verkleind plaatje

https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... hoto%2cJPG
(origineel plaatje)

mijn riem
10.000 km woon werk verkeer
13.000 km allerlei paden, wereldreis.
De tandjes vertonen enige slijtage, maar verder gaat het nog prima.

We hebben een reserve riem bij. Let wel op. De schroef om het frame te delen zat bij ons heel erg goed vast. Dus voordat je op reis gaat controleer even of deze niet te vast zit.

Hilde
hildepl schreef:https://onedrive.live.com/redir?resid=B ... hoto%2cJPG
(origineel plaatje)
Bedankt voor het duidelijke antwoord op mijn vraag wat er gebeurt als je doorrijdt; geen vermoeden maar een harde ervaring. Hopelijk is hij niet gevallen of ergens anders op gestuiterd.
Je hoeft het natuurlijk niet zo ver te laten komen. :shock:

Ik meen dus te begrijpen dat het heel lang goed gaat zonder dat je iets merkt en dat de slijtage dan plotseling snel sneller versnelt of zo.
Hoi Leon,
De echte slijtage, van tandjes eraf en rafelen tot aan kapot is ongeveer 100 km.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de riemen regelmatig heb schoon gespoeld, maar niet vaak van heel dichtbij onderzocht heb. Mijn man is gewoon doorgefietst, tot de riem knap zei. Enne niet gevallen.

Dus hoe lang het duurt weet ik niet.

De inkeping van de tandjes was al geruime tijd (na 12.000 km) op beide riemen.

Ik laat het nog wel even horen als de mijne gebroken is.

Hilde
hildepl schreef:Ik laat het nog wel even horen als de mijne gebroken is.
Ik denk dat ikzelf niet zo lang zou wachten: voor je het weet eindig je op het asfalt, of erger.
Nu heb ik zelf geen riem, maar volg het fenomeen wel op de voet, hier en op andere fora.
Als ik zo de achterste rij tandjes bekijk merk ik op dat deze niet mooi gelijk afgesleten zijn, ik zie daar precies nog een opstaand randje? Kan dit probleem niet het gevolg van een slechte afstelling zijn oid?
Indrukwekkend die slijtage, het kan dus wel degelijk!! Dank voor alle praktijk voorbeelden tot nu toe.
Ik zie na die 14.500km ook echt nog geen slijtage op de riem maar moet ook toegeven dat ik m graag schoon houd lekker even met n borstel en emmertje water tandjes poetsen.

Ook dank voor de opmerking over het wellicht sneller slijten van de tandkransen, ga er even goed naar kijken!
Mijn vermoeden is dat de CDX zwakker is dan de CDC, maar ik ben natuurlijk maar een leunstoelfietser.
August schreef:Het is sowieso goed de riem en tandkransen regelmatig schoon te spoelen om overmatige slijtage door zand en vervuiling tegen te gaan.
hildepl schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik de riemen regelmatig heb schoon gespoeld
cosnemo schreef:Ik zie na die 14.500km ook echt nog geen slijtage op de riem maar moet ook toegeven dat ik m graag schoon houd lekker even met n borstel en emmertje water tandjes poetsen.
Ik had altijd begrepen dat een riem de ultieme oplossing was voor fietsers die een bloedhekel aan poetsen en smeren hebben. Maar zo te zien wordt er ook door riemfietsers volop gepoetst om de boel draaiend te houden. :wink:
@Kees: ik poets niets. Niet eens mijn fiets, dat spoelt er wel ooit af. Alleen even voor een servicebeurt. En nee, ik fiets niet immer verhard ...
@keesswart:
Helemaal waar! het hoeft ook niet echt maar als ik mijn persoonlijke mening/ervaring/afwijking even ventileer: ik vind het bij tijd en wijlen heerlijk om m'n fietsie even lekker te poetsen, heeft ie verdiend!
Geen bloedhekel aan poetsen dus, het versterkt de band met je ros :wink:
Wel heb ik een ongekende bloedhekel aan smeren en vet......
En eerlijk is eerlijk het schoonmaken van een ketting/ derailleur systeem gewapend met n afwasborstel en n emmertje koud water is een redelijk hopeloze exercitie in mijn ervaring :D