Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hebie chainglider - Forum Wereldfietser

Hebie chainglider

Ik heb vandaag een Hebie chainglider gemonteerd, vnl vanwege het winterweer. Het valt me tegen hoeveel herrie dat ding nog produceert. Heeft iemand een truc om daar wat aan te doen? Mijn fietsenmaker suggereerde om de chainglider van binnen met iets te bekleden, bv een stukje tapijt. Nou heb ik dat niet liggen, maar ik zou wel een stukje (zelfklevend) tochtband kunnen nemen. Of is dat vragen om problemen met de ketting?
Ik heb een (ook) een chainglider om mijn ketting (Rohloff-systeem). Totaal geen last van herrie.
Staat je ketting niet te slap en/of is chainglider wel goed gemonteerd.

Iets aan de binnenkant, zou ik zelf absoluut niet aan beginnen (en ook niet meer terugkomen bij die fietsenmaker).
Ik heb de ketting goed aangespannen en volgens mij is hij ook goed gemonteerd. Er zit wel wat speling in, in voor-achterwaartse richting. Het is ook een Rohloff-systeem. Soms hoor ik bijna niks en dan weer behoorlijk wat herrie.
In voor-achterwaartse richting heb ik een speling van ca. 0,5 cm.
Tussen niks<>herrie: heb je al kunnen analyseren wat het verschil is tussen de fietsomstandigheden?
Dan zal het de speling niet zijn, want dat heb ik ook. Ik heb nog maar een klein stukje gefietst, te weinig om een patroon te kunnen ontdekken. Hopelijk wordt het nog beter. In ieder geval goed om te weten dat het dus wel kan, een stille chainglider.
Is je ketting niet te breed?
Indien je ketting niet te breed is: Heb je de ketting goed geolied? Ik had bij mijn chainglider aanvankelijk te weinig olie gebruikt wat weer frictie en herrie opleverde. De ketting goed oliën loste dit op. Succes.
Het is een KMC Z ketting, meer info kan ik er niet meer op vinden. Volgens mij is dat een breed model. Hij is overigens wel goed gesmeerd. Ik heb gisteren nog een stukje gefietst en toen was het geluid al duidelijk minder. Misschien is de olie al wat meer aan de zijkant van de chainglider gaan zitten.
keesm54 schreef:Ik heb (ook) een chainglider om mijn ketting (Rohloff-systeem). Totaal geen last van herrie.
Hier idem.
Ik heb de chainglider zover mogelijk aan de achterkant met een klittebandje om de achtervork een stukje omhoog getild, niet te strak, zodat het achtertandwiel vrij loopt.
groetjes ben
Let in elk geval goed op dat de chainglider NIET tegen de naaf aan loopt of sleept! Controleer dus goed dat het geluid dat hij maakt niet veroorzaakt wordt door aanlopen tegen de naaf. In het ergste geval kan deze door de naaf heen slijpen (of je dat gelooft of niet).
Ik heb zelf - net op tijd - mijn naaf gered van een slepende kettingkast (was van Idworx). Ik heb wel een groef in de naaf, maar deze is niet door en door en kan dus (naar mijn mening) geen kwaad, maar het oogt niet mooi en professioneel natuurlijk. (over het hoe en waarom zal ik het hier maar niet hebben)...
de kettingkast "hangt" op de ketting/tandwielen, toch niet heel gek dat dit wat lawaai maakt?
Neen, maar hij mag niet tegen de naaf aanslepen ...
Daarenboven zal er wel een verschil zijn bij de hebie chainglider zoals van de TS en die van mij (idworx).
Ik wil maar waarschuwen ...
Op mijn woon-werkfiets heb ik ook een chainglider gezet. Aanvankelijk liep dit ook erg zwaar en maakte een hoop kabaal. Wat bleek: de missing link van m'n KMC-ketting was net iets breder dan de andere schakeltjes en schuurde daardoor langs de zijkanten van de chainglider. Na het omruilen van de missing link voor een normale schakel loopt het geheel een stuk lichter en stiller.
Ik ga ook een chainglider bestellen. Mijn vrouw fietst bijna dagelijks en dat betekent minder smeren/onderhoud voor de monteur, ondergetekende :)
In eerste instantie vond ik de chainglider ook lawaaiig.
Ik zag dat hij aan de achterkant als het ware werd meegenomen door het tandwiel, waardoor de boel een beetje ratelde.
Na het achtergedeelte één klikje boven en onder losser te hebben gezet was dit verschijnsel over en liep de ketting een stuk geruislozer door de kast.
Lekker smeren helpt om hem nog stiller te maken.
Vergeet niet om na het spannen van de ketting de chainglider ook mee te stellen: één klikje boven of onder of allebei maakt het verschil!
Het is soms even zoeken, maar het resultaat is een vrijwel geruisloze loop.
Ik ben om, zal hem nooit meer verwijderen, ketting en broek blijft schoon!