Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefietsmaker waarschuwt voor loskomen wiel - Forum Wereldfietser

Racefietsmaker waarschuwt voor loskomen wiel

Om duidelijk te maken wat er mis is met de snelspanner:

Afbeelding

In gesloten toestand kan deze tegen de remschijf aankomen met alle gevolgen van dien. Overigens los je dit als techneut meestal op door de moer aan de andere zijde van de snelspanner iets verder aan te draaien.
Je kunt ook heel simpel de snelspanner aan de andere kant monteren, toch?
Bert van Sprang schreef:Je kunt ook heel simpel de snelspanner aan de andere kant monteren, toch?

De schoonheid van een super-simpele oplossing. Nog niet eens aan gedacht.
SanderNL schreef:
Afbeelding

In geopende toestand kan deze tegen de remschijf aankomen met alle gevolgen van dien. Overigens los je dit als techneut meestal op door gewoon je snelspanner te gebruiken op de manier waarvoor die ontworpen is.
:lol:

Maar goed, in the United Stupid of 'Muricah doet men dat niet, maar gaat men liever de fabrikant suen....

Snelspanner aan de niet-schijfremzijde is inderdaad handig trouwens, want dan heb je minder kans om met je vieze handen tegen de schijf te komen.
Aan mezelf: goed lezen is een kunst. Oeps :oops:

Wie gaat er trouwens proberen te fietsen met een open snelspanner?
SanderNL schreef:
Wie gaat er trouwens proberen te fietsen met een open snelspanner?
Meer mensen dan je denkt (snelspanhendeltje open en dan proberen door gewoon te draaien het wiel alsnog een beetje vast te krijgen)
De foto doet het voorkomen of de schijf aan de rechterkant van de fiets gemonteerd is, dit terwijl die, net als aan de achterkant, links zit. Esthetisch gezien heb je dan ook de sluiting bij het voor en achterwiel aan de zelfde kant zitten. Als fietsenbouwer mis je dan denk ik toch wel een stukje kwaliteitscontrole wil je deze blunder begaan.
_Peter_ schreef:De foto doet het voorkomen of de schijf aan de rechterkant van de fiets gemonteerd is, dit terwijl die, net als aan de achterkant, links zit.
Gewoon links, maar voor de kijkers rechts :lol:
Esthetisch gezien heb je dan ook de sluiting bij het voor en achterwiel aan de zelfde kant zitten.
Mwa, vind ik niet zo heel belangrijk.

Als fietsenbouwer mis je dan denk ik toch wel een stukje kwaliteitscontrole wil je deze blunder begaan.
Welke blunder? Pas door een extreem debiele gebruikersfout (gaan rijden met snelspanner open) kan het een probleem worden dat het hendeltje van de snelspanner zo ver 'open' kan staan dat die tegen de schijf aan kan komen.
Ik zou zeggen: hou op met die terugroepactie en just let Darwin sort it out.
Shrek schreef:
SanderNL schreef: Wie gaat er trouwens proberen te fietsen met een open snelspanner?
Meer mensen dan je denkt
Inderdaad.
Produktveiligheid gaat niet over wat je als gebruiker allemaal kunt doen om het veiliger te doen, maar vooral over wat je als leverancier kunt doen om te voorkomen dat een ander iets fout kán doen.

Leon (met de pet van kwaliteits- en veiligheidsmanager)
SanderNL schreef:Om duidelijk te maken wat er mis is met de snelspanner:

Afbeelding

In gesloten toestand kan deze tegen de remschijf aankomen met alle gevolgen van dien. Overigens los je dit als techneut meestal op door de moer aan de andere zijde van de snelspanner iets verder aan te draaien.
Je hoort hem toch meteen aanlopen en ook via het stuur goed te voelen?
Bert van Sprang schreef:Je kunt ook heel simpel de snelspanner aan de andere kant monteren, toch?
Dat mag niet volgens de code.
JaapG schreef:Dat mag niet volgens de code.

Esthetische of technische code?
Bizar, je ziet zo dat die snelspanner niet deugt: bolle zijde van de hendel moet toch altijd naar buiten gericht zijn.
CarlW schreef:Bizar, je ziet zo dat die snelspanner niet deugt: bolle zijde van de hendel moet toch altijd naar buiten gericht zijn.
Voor de goede orde: het probleem is niet dat de fabrikant de fiets zo aflevert als op die foto he.
(voorwiel monteren wordt toch door de LBS gedaan trouwens)

Het 'probleem' is dat het hendeltje zover kan openen dat kan gebeuren wat je op dat plaatje ziet.

En dat 'probleem' wordt natuurlijk pas een probleem wanneer een debiele end user wil gaan fietsen met de snelspanner gemonteerd zoals op die foto.
Maar dan had je toch al een probleem, want als je snelspanner zo zit, krijg je je wiel nooit vast en heb je gerede kans dat het eruit valt, zeker met schijfremmen. Oh wacht, sinds er 'lawyer tabs' op alle vorken zitten valt het wiel er niet meer uit als de debiele end user de QR niet meer goed vast doet. Maar daarmee dient zich dus nu het volgende probleem aan :lol:

De teruggeroepen snelspanners worden dus vervangen door exemplaren waarvan het hendeltje minder ver door kan draaien bij het openen.
SanderNL schreef:
JaapG schreef:Dat mag niet volgens de code.

Esthetische of technische code?
Er is maar 1 code: http://hetiskoers.nl/wielercode/
JaapG schreef:Er is maar 1 code: http://hetiskoers.nl/wielercode/

Nee, bedankt. En dan zeg ik het nog netjes.

De tijd dat ik me vrijwillig zou aansluiten bij een club à la een corps wat wel even vertelt wat ik wel en niet mag ligt héél erg ver achter me. Sommige mensen worden helemaal "aufgeregt" als ze zich mogen schikken naar arbitraire regeltjes en - mooier nog - die regeltjes bij anderen kunnen inprenten. Ik dus niet.

Een kleine bloemlezing om de belachelijkheid te tonen:
Zadel, stuurlint en banden zullen altijd dezelfde kleur hebben. Je zult nooit een sticker aanbrengen op de fiets. Een bidon zal maximaal een inhoud van 0,5 liter hebben. Zelfs maar eventjes denken om eens met een ligfiets te rijden staat op levenslang verbod nog een racefiets te mogen bezitten!
Volgens mij is JaapG een :D vergeten!
Bert van Sprang schreef:Volgens mij is JaapG een :D vergeten!

Ik hoop het. Anderzijds zijn wereldfietsers gemiddeld een ander slag volk dan de mannen van de glimmende maillots en geschoren benen.

En laat ik er vast een smiley bij zetten: :lol:
Zoals anderen al vermoedden moet de code met een grote korrel zout worden genomen. Iets uit lang vervlogen tijden en zo......