Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schurende tandriem - Forum Wereldfietser

schurende tandriem

Beste fietsvrienden,

Graag advies.

Ik ben in het bezit van een Santos 2.9, is februari 2016, 1 jaar oud. Kilometerstand 10.000. De laatste maand heb ik veel last van een tandriem die een schurend/krakend geluid maakt, bijzonder irritant, het is net of er zand tussen zit. De dealer waar ik de fiets heb gekocht gaf aan dat de tandriem veel te droog was en heeft deze 14 dagen geleden ingespoten met siliconenspray. Ik heb nu echter weer last van dat schurende/krakende geluid.

De vraag is of dit een normaal verschijnsel is? Is de tandriem soms versleten? Wat kan de oorzaak eventueel nog meer zijn- en niet belangrijk, hoe kan ik dit oplossen?

Graag een reactie.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
is alles wel goed uitgelijnd?
Ik had hetzelfde. Volgens de dealer waar ik de fiets heb gekocht kan dit verschijnsel ook voorkomen bij een goed uitgelijnde riem. Enige oplossing is de riem onderweg natspuiten met water uit je bidon of er siliconen op spuiten. Maar dat zijn beiden tijdelijke oplossingen.

Ja een gewone ouderwetse ketting met een derailleur blijft het meest geruisloos.
Roodborst schreef:Beste fietsvrienden,

Graag advies.

Ik ben in het bezit van een Santos 2.9, is februari 2016, 1 jaar oud. Kilometerstand 10.000. De laatste maand heb ik veel last van een tandriem die een schurend/krakend geluid maakt, bijzonder irritant, het is net of er zand tussen zit. De dealer waar ik de fiets heb gekocht gaf aan dat de tandriem veel te droog was en heeft deze 14 dagen geleden ingespoten met siliconenspray. Ik heb nu echter weer last van dat schurende/krakende geluid.

De vraag is of dit een normaal verschijnsel is? Is de tandriem soms versleten? Wat kan de oorzaak eventueel nog meer zijn- en niet belangrijk, hoe kan ik dit oplossen?

Graag een reactie.

Vriendelijke groeten,

Bert Kaspers
Dat komt me bekend voor ! (TM 2.8, juli 2014, 11.000 km) Ik merk het na slecht weer: de wegen zijn nog nat en erg vuil. Volgens mij is het een combinatie van nat straatvuil en strooizout. Vorig weekend is alle zout weggeregend: deze week geen geknars meer gehoord. (ik rijd woon/werk, 40 km per dag).
(Bij een Santos kan er wat uitlijning betreft weinig fout gaan; af fabriek is de fiets perfect uitgelijnd. Alleen als je bij het spannen van de riem de trapas naar links of rechts verplaatst, gaat het fout. maar dat zie je snel genoeg.)
Reijer schreef: Dat komt me bekend voor ! (TM 2.8, juli 2014, 11.000 km) Ik merk het na slecht weer: de wegen zijn nog nat en erg vuil. Volgens mij is het een combinatie van nat straatvuil en strooizout. Vorig weekend is alle zout weggeregend: deze week geen geknars meer gehoord. (ik rijd woon/werk, 40 km per dag).
(Bij een Santos kan er wat uitlijning betreft weinig fout gaan; af fabriek is de fiets perfect uitgelijnd. Alleen als je bij het spannen van de riem de trapas naar links of rechts verplaatst, gaat het fout. maar dat zie je snel genoeg.)
Ik heb geen ervaring met rijden in de winter. Bij mij kwamen deze schuurgeluiden bij rijden in de hitte op stoffige wegen.
Ook hier af en toe last van dat schurende geluid. Water en siliconenspray helpen.
Zo maanden niet nodig, zo in een maand wat vaker. Naar mijn idee heeft het ook te maken met temperatuur en/of luchtvochtigheid.
De eerste meters vanuit de warme stal(Hij mag in huis staan :D ) bij droge kou geeft af en toe geluid. Verder lang in droogte rijden kan geluid geven. Alhoewel twee weken Spaanse droogte weer prima ging.
Het blijft een mooi systeem om met pekel, regen en sneeuw met nauwelijks onderhoud dagelijks te kunnen fietsen.
Omdat ik (nog) geen fiets met riemaandrijving heb, kan ik niet experimenteren.
Waarom proberen jullie niet eens om een tandwiel uit nylon te maken ?
Schoonmaken helpt, maar ik doe ook wel eens een piepklein flinterdun likje vaseline op de tandjes van het voorblad.

Ik fiets inmiddels al een jaar of vijf met een riem en soms steekt het opeens de kop op. Het duurt dan maar heel even en is het opeens weer weg. Alsof het met de temperatuur en de luchtvochtigheid te maken heeft. Gelukkig komt het dermate weinig voor dat het niet irriteert. :D
den boete schreef:Waarom proberen jullie niet eens om een tandwiel uit nylon te maken ?
Misschien omdat nylon qua treksterkte niet eens vagelijk in de buurt komt van de materialen die in de Gates-riem verwerkt zijn?
Ook ik heb hier last van gehad .
Een minuscuul likje groene zeep doet wonderen .
Ik had zo ongeveer het eerste jaar geen last van af en toe knarsen. Wellicht is er na 11.000 km wat meer ruimte tussen de "tanden" van de riem en het voortandwiel gekomen: vuil kan blijven zitten. (het geluid komt duidelijk van voren). Het knarsen is heeft een bepaalde frequentie, en die verandert als ik een andere versnelling (dus een ander trapastoerental) kies.
Overigens maak ik de riem en de tandwielen schoon met en borstel en water. Olie of zeep zorgen er volgens mij alleen maar voor dat straatvuil beter aan de riem en de tandwielen blijft kleven.
Leon schreef:
den boete schreef:Waarom proberen jullie niet eens om een tandwiel uit nylon te maken ?
Misschien omdat nylon qua treksterkte niet eens vagelijk in de buurt komt van de materialen die in de Gates-riem verwerkt zijn?
Je hebt gelijk Leon, de treksterkte van nylon is lager dan die van de gebruikte metalen.
Toch zijn er veel elektrische machines van 500 Watt en meer uitgerust met nylon tandwielen.
De Bosch-aandrijvingen van elektrische fietsen hebben trouwens ook nylon tandwielen.
Dit doet me besluiten dat de sterkte van nylon ruim voldoende moet zijn voor gebruik op een riemaangedreven fiets.
Soms, en alleen in de winter als het rond het vriespunt is, heb ik last van een riem die een wat zoevend en schurend geluid maakt. Tip van mijn FM (en volgens hem van Santos).... een kaars. Smeer de riem met wat kaarsvet (koud, niet aansteken!) door de riem langs een kaars te halen. Werkt bij mij goed.

Groet, Tim
Ik werd er gek van! Heb er onderweg vaseline op gesmeerd en meerdere malen de spanning veranderd. De herrie bleef zo regelmatig terugkomen dat ik me er op ging focussen waardoor niet alleen een deel van mijn maar ook van m'n lief d'r fietsplezier verloren ging!
Heb een rigoureuze stap genomen, de Santos verkocht en een nieuwe fiets, van vanHerwerden aangeschaft met Rohloff en ketting. Jawel met ketting en, om gelijk van dat geklooi van kettingspannen af te zijn, met kettingspanner.
Het rijdt geweldig en volgens de bouwer van de fiets schijnt zo'n spanner enorm van invloed te zijn op de slijtage van zowel ketting als tandwielen. Gunstig wel te verstaan! Ding is door Rohloff zelf ontwikkeld dus daar kan weinig mis mee zijn dunkt me.
Ciao.
bonkers schreef: Het rijdt geweldig.
Blij dat je nu meer kunt genieten. :)
Had vorige week precies hetzelfde probleem zowel bij eigen fiets als bij mijn vrouw.
Beide Santos TM 2.6 10.000 km.
Vandaag was het weer weg.
Afgelopen najaar tijdens Great Divide ook veel last van gehad door stof.
Water / siliconen spray helpt tijdelijk.
den boete schreef:Omdat ik (nog) geen fiets met riemaandrijving heb, kan ik niet experimenteren.
Waarom proberen jullie niet eens om een tandwiel uit nylon te maken ?
Kunststof tandwielen van bijvoorbeeld polyamide (Nylon is een merknaam van DuPont) hebben zo hun voordelen.

Het lijkt mij echter nogal een opgave om als experiment een paar van die (inverse) tandwielen voor een Gates riem te maken, die dan ook nog eens aan bestaande crank en naaf bevestigd kunnen worden. Zeker niet iets voor de gemiddelde wereldfietser.

Voor mijzelf is het moeilijk te voorspellen wat de uitkomst zou kunnen zijn. De overbrenging wordt bijvoorbeeld plastic op plastic, of dat een even lange levensduur geeft als het huidige plastic op metaal is nog maar de vraag.
den boete schreef: Je hebt gelijk Leon, de treksterkte van nylon is lager dan die van de gebruikte metalen.
Toch zijn er veel elektrische machines van 500 Watt en meer uitgerust met nylon tandwielen.
De Bosch-aandrijvingen van elektrische fietsen hebben trouwens ook nylon tandwielen.
Dit doet me besluiten dat de sterkte van nylon ruim voldoende moet zijn voor gebruik op een riemaangedreven fiets.
Intern in de motor zitten kunststof tandwielen met een kleine tolerantie, niet aan de buitenkant in het stof en zeker niet aan de ketting vast!

Dus nee, dat gaat echt veel te hard slijten.
Ik heb me kennelijk even vergist en dat dat er gevraagd werd naar een riem van nylon. Er werd echter gevraagd naar tandwielen van nylon.
Nog afgezien van mogelijke andere punten denk ik dat dat niet lukt vanwege de sterkte. Nylon is best sterk, maar in vergelijking met metalen (Staal van de trapas en aluminiumlegerin van de cranck ) is het per volume-eenheid denk ik lang niet sterk genoeg om het aandrijfkoppel van een fietser op te vangen. Als een fietser namelijk met zijn volle gewicht op de pedalen beukt heb je namelijk een fors koppel. Je moet zeker denken aan pieken boven 300 Nm. Dan heb je bij de overgang tussen crank en tandwiel wel een probleem, of je moet het volume van het nylon ding zo groot maken dat het wel kan, maar dan denk ik niet dat iemand het wil, laat staan dat er een gewichtsvoordeel is.
Belangrijk is:

- Uitlijning. Je fietsenmaker heeft er na gekeken dus je zou ervan uit mogen gaan dat dit goed zit.
- Riem is niet al te smerig. De riem kan veel hebben maar als je het te bont maakt dan moet je toch even poetsen.

Bij het ouder worden van de riem gaat bij mij de riem ook piepen. Wat heet, rij je rond op je onderhoudsvriendelijke en stille riem dan hoor je ineens een steeds sterker gesnerp. Hoogst irritant.

Voor mij werkt siliconenspray uitstekend. Zo of en toe de riem met een vaatdoekje schoonmaken en licht inspuiten met de spray.

Ik ben nu aan mijn tweede riem toe en deze presteert beter dan de eerste. De eerste was op een gegeven moment moeilijk stil te krijgen. De nieuwe geeft minder snel herrie en gewoon de tandjes lichtjes inspuiten, niet te veel (want anders ?? geen idee, maar opmerking van FM). Hoe dan ook, na zo'n actie kan ik weer weken fietsen zonder geluidsoverlast.

Martijn