Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Upgraden naar schijfrem? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Upgraden naar schijfrem?

Georg schreef:
Yopie schreef:Juist! En die zijn op dit forum erg in de minderheid want hier zitten toch vooral mooi-weer-asfaltfietsers die af en toe een grusweg pakken en dat gaat prima met velgremmen.
Hoho, op asfalt kan het ook héél slecht weer zijn hoor.
Maar hoeveel mensen gaan met dat slechte weer ook daadwerkelijk het asfalt op ;).

Zelf heb ik diverse keren met schijfremmen gereden, en moet zeggen dat ik de remcapaciteit persoonlijk in ieder geval verkies boven mechanische en hydraulische velgremmen. Zeker downhill bij wat natter weer, zowel off- als onroad. Zal niet overgaan tot direct al mijn remmen om te zetten naar schijfremmen, maar de kans is groot dat de volgende fiets er wel mee uitgerust zal gaan zijn.
Georg schreef:
Yopie schreef:Juist! En die zijn op dit forum erg in de minderheid want hier zitten toch vooral mooi-weer-asfaltfietsers die af en toe een grusweg pakken en dat gaat prima met velgremmen.
Hoho, op asfalt kan het ook héél slecht weer zijn hoor.
Inderdaad, normaal verslijt ik in een "normale" nederlandse winter 1 setje blokjes inmiddels zijn dat er al 2 en ik denk dat als er zo veel regen blijft vallen (die op de fietspaden blijft staan) dat setje nummer 3 ook nog wel op gaat. Als het droog is met af en toe wat regen) is er niets aan de hand, dan kan ik zeker een half jaar (inclusief een vakantie (met de nodige afdalingen) toe met een setje. Het probleem is dus niet zozeer de regen maar wel al het natte vuil wat door de banden meegenomen wordt en via het spatbord toch zijn weg weet te vinden naar de remmen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe Yopie zijn remleidingen water en dus ijsvrij weet te houden.
@peter

heb je velgremmen?


ik fiets dagelijks met schijfremmen..over asfalt, zand en gravel, maar tot nu toe heb ik nog niets hoeven vervangen
nobbiomatic schreef:@peter

heb je velgremmen?


ik fiets dagelijks met schijfremmen..over asfalt, zand en gravel, maar tot nu toe heb ik nog niets hoeven vervangen
Op 3 van de vier fietsen zitten velgremmen, oude canti's, V-brakes en HS33. Op de fiets in kwestie zitten schijfremmen, in eerste instantie mechanisch, nu al 3 jaar hydraulisch. Het fietsen is niet zozeer het probleem wel het van tijd tot moeten remmen, daardoor verslijten de brake-pads. Nu is dat natuurlijk niet vreemd maar ik heb wel het idee dat door het verminderde onderhoud aan wegen en fietspaden in dit dorp, om nog maar niet te spreken van het te zware materieel dat wordt ingezet op de fietspaden, ik wel vaker dan vroeger de pads moet vervangen (en dan zijn ze ook echt op).
Ik heb eens het voorwiel van mijn MTB in de reisfiets gehangen. Dat ziet er dan zo uit:

Afbeelding

Een 180mm schijfje past dus, maar het houdt ook niet veel over. Zijn er bezwaren voor een schijf die dicht op de vork zit? Het zal wel niet heel best voor de lak zijn in ieder geval.

Begin april onderneem ik een voorjaarsuitstapje in het zuiden van Italië. Ik zal dan nog met velg remmen rond rijden, maar blijf in de bergen. Een mooie test dus voor de huidige opstelling.
Ik hoop dat ik dan de infrarood sensor ook gereed heb, dan kunnen jullie de data ook terug lezen van de reis. De sensor gaat helaas niet verder dan 115 graden, maar veel verder lijkt me ook niet heel gezond voor de band :wink:
jooch schreef:Een 180mm schijfje past dus, maar het houdt ook niet veel over. Zijn er bezwaren voor een schijf die dicht op de vork zit?
Als hier iets klem tussen komt is de lak van de vork geen echt probleem.

Heb je alle andere bezwaren van schijfremmen op jouw fiets inmiddels terzijde geschoven?

Vergeet niet dat techniek geen democratie is. Als er 75 voordelen en 25 nadelen zijn dan denken sommigen dat de techniek van de 75 voordelen de beste is. Of als er 75 mensen ergens voor zijn en 25 tegen dan zullen die 75 wel gelijk hebben.
De werkelijkheid is misschien teleurstellend, maar techniek is meer iets met vetorecht: als er al één onoverkomelijk nadeel is dan moet je het gewoon niet doen.
Een vork moet wel ontworpen zijn voor schijven, want dan komen er veel meer krachten op.
En daarbij is het ook wel handig als er al een bevestiging voor schijfremmen op aanwezig is. Maar die afstand lijkt me geen enkel probleem.
jooch, vergeet het, een bestaande vork kun je niet alsnog geschikt maken voor schijfrem.

Als je huidige remmen niet bevallen zou ik ze vervangen door Magura HS33.
eindgebruiker schreef:jooch, vergeet het, een bestaande vork kun je niet alsnog geschikt maken voor schijfrem.
Maar misschien is-ie het al wel, dat kunnen we niet opmaken uit het plaatje. Ik niet, althans.
Helder.

Jooch, vergeet het:).
Travelmaster schreef:
eindgebruiker schreef:jooch, vergeet het, een bestaande vork kun je niet alsnog geschikt maken voor schijfrem.
Maar misschien is-ie het al wel, dat kunnen we niet opmaken uit het plaatje. Ik niet, althans.
Travelmaster is scherp :wink:

Ik was meer even benieuwd hoe een 180mm schijf in een trekking vork zou passen.
Neem even een kijkje naar deze vork: https://www.yumpu.com/en/document/view/ ... cross-fork. Daar hadden ze dit probleem ook ontdekt. Ik vermoed dus dat die extra ruimte nodig is om schade aan de schijf dan wel fietser te voorkomen.

Verder is het grote verschil bij deze vork dat hij iets rechter is als een velgrem model en dat de lugs die de vork met de naaf/as verbinden veel sterker zijn. De vorkbuis loopt langer door en de lugs zijn algeheel solider verbonden met de vork, daar zit het voornaamste verschil in stijfheid. Maar Cr-Mo zelf is verder sterk zat.

Het grootste nadeel (naar mijn mening) bij een schijfrem is dat je dus een deel van je demping zal inleveren. Maar goed daar zal ik later nog wel eens mee knoeien op de MTB.
jooch schreef:
Travelmaster is scherp :wink:
Dank, maar eindgebruiker had gelijk;).