Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test - Forum Wereldfietser

Langdurige Ketting/cassette/kettingblad test

157 berichten
Hallo Allemaal,
Dit nieuwe jaar ben ik begonnen met een test over de slijtage van kettingen
op cassettes en kettingbladen.
Ik rij tamelijk veel kilometers woon werk verkeer (50km per dag) en
versleet in het verleden dus aardig wat cassettes en kettingen. Naar mijn
idee kon dit veel beter en efficiënter.
Nu is al lang bekent dat als je 3 kettingen gebruikt en deze om +/- 500km
omwisselt je veel langer met een cassette en kettingblad doe.

De test bestaat uit de volgende onderdelen:
- Kettingen Shimano, KMC en Miche
- Cassette Shimano Dura ace
- Kettingblad Wolftooth components
- Smeer en schoonmaakmiddel Pedro's

Op mijn Blog (zie onder voor de link) hou ik elke week het verloop bij.
-Dus hoeveel ik het schoonmaak.
-Gemeten ketting verlenging.
-Slijtage van cassette en Kettingblad.
-En nog meer.
De kettingen zullen telkens om de 500 Km verwisselt worden, in dezelfde
volgorde.

Als er een Blog update is zal ik deze hier posten om jullie op de hoogte te
houden.
Ik hoop dat deze test voor vele een indicatie zal worden hoe lang je met
ketting/cassette kan doen onder vele soorten omstandigheden.

Uiteraard ben ik op de hoogte dat dit al door meerdere mensen gedaan/getest
is maar ik wilde eens een compleet verhaal bijhouden. Om zo andere mensen
weer te helpen.

Ik ben inmiddels al sinds begin januari opgang dus hierbij volgt een lijst
van Blogs die al gepubliceerd zijn.

Part 1

https://robobiking.wordpress.com/2016/0 ... measuring/
Part 2

https://robobiking.wordpress.com/2016/0 ... hed-500km/
Part 3

https://robobiking.wordpress.com/2016/0 ... ing-750km/
Part 4

https://robobiking.wordpress.com/2016/0 ... ing-900km/
Part 5

https://robobiking.wordpress.com/2016/0 ... ng-1100km/
Part 6

https://robobiking.wordpress.com/2016/0 ... ng-1350km/

Groetjes
Ronald
Hou je er ook rekening mee dat een ketting sneller slijt op tandwielen die al een tijd in gebruik zijn? Het heeft dus niet zoveel zin om kettingen na elkaar te testen op dezelfde tandwielen.

En hou je ook pijnlijk precies bij hoeveel kilometers de kettingen in natte toestand gebruikt worden? Je kunt er namelijk denk wel van uit gaan dat kettingen minimaal 4x zo hard slijten op het moment dat ze nat zijn en dat ze in de daarop volgende nacht als ze in het schuurtje staan te drogen ook nog een flinke douw krijgen die je de dag erna in de eerste kilometer eruit fietst.

Als je kettingen in de praktijk test vind ik nog altjid de ultieme methode om van de kettingen die je wilt testen stukken af te halen en daar één ketting van te maken. Dus bv 25 schakel van nr. 1, 25 van nr. 2, etc.

Hoe meet je de ketting overigens? Hoe hou je er rekening mee dat er tussen de schakels ook wat smeermiddel (en vuil) zit waardoor de ketting korter lijkt dan hij is?
Leon schreef:Hoe hou je er rekening mee dat er tussen de schakels ook wat smeermiddel (en vuil) zit waardoor de ketting langer lijkt dan hij is?
Volgens mij is het korter: het vuil/smeermiddel verhindert dat de rollen volledig tegen de bussen aan komen met als gevolg dat een 100% schone ketting langer is dan een vuile.
JaapG schreef:
Leon schreef:Hoe hou je er rekening mee dat er tussen de schakels ook wat smeermiddel (en vuil) zit waardoor de ketting langer lijkt dan hij is?
Volgens mij is het korter: het vuil/smeermiddel verhindert dat de rollen volledig tegen de bussen aan komen met als gevolg dat een 100% schone ketting langer is dan een vuile.
Je hebt gelijk (het is nog ochtend...), ik pas mijn tekst even aan.
Leon schreef:Hou je er ook rekening mee dat een ketting sneller slijt op tandwielen die al een tijd in gebruik zijn? Het heeft dus niet zoveel zin om kettingen na elkaar te testen op dezelfde tandwielen.

En hou je ook pijnlijk precies bij hoeveel kilometers de kettingen in natte toestand gebruikt worden? Je kunt er namelijk denk wel van uit gaan dat kettingen minimaal 4x zo hard slijten op het moment dat ze nat zijn en dat ze in de daarop volgende nacht als ze in het schuurtje staan te drogen ook nog een flinke douw krijgen die je de dag erna in de eerste kilometer eruit fietst.

Als je kettingen in de praktijk test vind ik nog altjid de ultieme methode om van de kettingen die je wilt testen stukken af te halen en daar één ketting van te maken. Dus bv 25 schakel van nr. 1, 25 van nr. 2, etc.

Hoe meet je de ketting overigens? Hoe hou je er rekening mee dat er tussen de schakels ook wat smeermiddel (en vuil) zit waardoor de ketting korter lijkt dan hij is?
Hallo Leon,
Bedankt voor het meedenken en tips te geven. Kan ik altijd weer van leren.
Ik heb redelijk wat ervaring als fietsmaker (ben ik in het verleden geweest).
En ben nu al geruime tijd mechanisch ontwerper waarbij ik ook veel test werk moet doen.

Even een korte uitleg wat ik wil bereiken met de test.
Het gaat mij niet om te kijken hoe lang ik met de 3 kettingen kan doen.
Het gaat me erom hoe lang je met een set van 3 kettingen een cassette en een kettingblad kan doen. Ik schat zo'n 15000km en zeker wel meer.

De ketting aan elkaar knop methode heb ik ook gelezen en is alleen interessant om te kijken welke ketting het snelst slijt. Dat is hier niet relevant. Ik rouleer de kettingen en neem dan elke keer de kortste.

Ik meet de kettingen met een digitale schuifmaat op telkens tussen 5 complete schakels. De ideale begin lengte is 132mm, maar dat is theoretisch. Bij de KMC was het al 132.2mm bijvoorbeeld.

Ik meet ook pas na het schoonmaken, en doe dat altijd aan het einde van de week op vrijdag.

Als er nog vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het graag.

mvgr
Ronald
Ha Ronald, ook de weg hierheen gevonden? Zie je volgende week nog wel :wink: !

Greetz,

Menno
Ik vraag me af in welk verzet rijdt je dan als je de levensduur van 3 dingen wilt testen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je constant dezelfde versnelling gebruikt. Daarnaast vergeet je denk ik iets wat je niet in de hand hebt en dat is het weer. Het is hier nu wit en geheid dat ze aan het strooien zijn, dat heeft zeker invloed op de levensduur van de ketting als je morgen weer fietst, of je het nu wel of niet schoonmaakt.
Zelf gebruik ik 3 kettingen aan elkaar (trike) en na een jaar (bij mij is dat tussen de 8 en 10k) worden ketting en cassette vervangen, eigenlijk een beetje zonde want maximaal 4 van de kransjes zijn dan aan vervanging toe. Het kettingblad wordt eens in de 2 à 3 jaar vervangen. Dit heeft bij mij 53 tanden. (draait dus wat minder snel rond dan bij jou). Wat mij laatst opviel is dat de ketting op verschillende plekken meer of minder slijt, al naar gelang de plek waar ik meet zou ik de ketting nu moeten vervangen of kan ik nog een 1000km doorfietsen.
Ketting schoonmaken doe ik niet en smeren pas na een flinke regenbui of als de ketting meer geluid begint te maken. (een teken voor mij dat hij droog staat)
quote="RonaldvdBoon"
> Het gaat mij niet om te kijken hoe lang ik met de 3 kettingen kan doen.
> Het gaat me erom hoe lang je met een set van 3 kettingen een cassette
> en een kettingblad kan doen. Ik schat zo'n 15000km en zeker wel meer.
En dan?

Maar waarom gebruik je dan steeds verschillende kettingen en schrijf je daar een verhaal bij?

> Ik meet de kettingen met een digitale schuifmaat op
> telkens tussen 5 complete schakels. De ideale begin lengte is 132mm,
> maar dat is theoretisch. Bij de KMC was het al 132.2mm bijvoorbeeld.
Ik heb wel eens met een schuifmaat en een ketting gerommeld en kreeg het niet voor elkaar om twee keer achter elkaar dezelfde meting te krijgen binnen 0,2 mm. Op de hele lengte van de ketting betrokken is dat volgens mij te grof om iets nuttigs te kunnen meten.
Ik meet kettingen tijdens gebruik met een rohloff caliber (maar dat is niet kwantitatief) en na versleten te zijn hang ik ze altijd op aan één spijker samen met de nieuwe zodat ik met het blote oog kan zien hoeveel de een langer is dan de ander. Soms is het nauwelijks één of twee mm over de volle lengte, dus bij 5 schakels gaat het altijd om heel weinig.

> Ik meet ook pas na het schoonmaken
Elke weer een ketting schoonmaken lijkt me bepaald niet representatief, nog afgezien van een discussie of het gunstig of juist ongunstig voor de slijtage zou zijn.
Het gaat me erom hoe lang je met een set van 3 kettingen een cassette en een kettingblad kan doen. Ik schat zo'n 15000km en zeker wel meer.
In mijn geval eerder 25.000 kilometer. Ik doe hetzelfde als de topicstarter op mijn mountainbike (die daadwerkelijk ook 3/4 van de tijd als terreinfiets gebruikt word).

-basic Deore crankstel (22-32-44),
-drie basic SRAM 9-speed PC 951 kettingen,
-ketting wisselen +/- elke 750 km.

Met deze combinatie nu ruim 24.000 kilometer gereden onder meestal droge (spaanse...) maar stoffige omstandigheden. Ja, ik weet het; overmorgen al zou de ketting(en) kunnen beginnen met "doorslippen", maar wie weet gebeurd dat ook pas over een jaar.

En áls dat gebeurd, dan koop ik voor in totaal minder dan € 100 een nieuwe set tandwielen, casette en drie kettingen en kan ik vervolgens weer +/- 25.000 kilometer fietsen...
RonaldvdBoon schreef:De kettingen zullen telkens om de 500 Km verwisselt worden, in dezelfde volgorde.
Beter monteer je steeds de kortste van de drie.
Alien schreef:
RonaldvdBoon schreef:De kettingen zullen telkens om de 500 Km verwisselt worden, in dezelfde volgorde.
Beter monteer je steeds de kortste van de drie.
Inderdaad dat heb ik verkeerd geschreven. Ik kies telkens voor de kortste.
abre facil schreef:
Het gaat me erom hoe lang je met een set van 3 kettingen een cassette en een kettingblad kan doen. Ik schat zo'n 15000km en zeker wel meer.
In mijn geval eerder 25.000 kilometer. Ik doe hetzelfde als de topicstarter op mijn mountainbike (die daadwerkelijk ook 3/4 van de tijd als terreinfiets gebruikt word).

-basic Deore crankstel (22-32-44),
-drie basic SRAM 9-speed PC 951 kettingen,
-ketting wisselen +/- elke 750 km.

Met deze combinatie nu ruim 24.000 kilometer gereden onder meestal droge (spaanse...) maar stoffige omstandigheden. Ja, ik weet het; overmorgen al zou de ketting(en) kunnen beginnen met "doorslippen", maar wie weet gebeurd dat ook pas over een jaar.

En áls dat gebeurd, dan koop ik voor in totaal minder dan € 100 een nieuwe set tandwielen, casette en drie kettingen en kan ik vervolgens weer +/- 25.000 kilometer fietsen...
Top, dat beloofd wat voor mij :D
Bedankt voor het delen van je ervaring.
_Peter_ schreef:Ik vraag me af in welk verzet rijdt je dan als je de levensduur van 3 dingen wilt testen. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je constant dezelfde versnelling gebruikt. Daarnaast vergeet je denk ik iets wat je niet in de hand hebt en dat is het weer. Het is hier nu wit en geheid dat ze aan het strooien zijn, dat heeft zeker invloed op de levensduur van de ketting als je morgen weer fietst, of je het nu wel of niet schoonmaakt.
Zelf gebruik ik 3 kettingen aan elkaar (trike) en na een jaar (bij mij is dat tussen de 8 en 10k) worden ketting en cassette vervangen, eigenlijk een beetje zonde want maximaal 4 van de kransjes zijn dan aan vervanging toe. Het kettingblad wordt eens in de 2 à 3 jaar vervangen. Dit heeft bij mij 53 tanden. (draait dus wat minder snel rond dan bij jou). Wat mij laatst opviel is dat de ketting op verschillende plekken meer of minder slijt, al naar gelang de plek waar ik meet zou ik de ketting nu moeten vervangen of kan ik nog een 1000km doorfietsen.
Ketting schoonmaken doe ik niet en smeren pas na een flinke regenbui of als de ketting meer geluid begint te maken. (een teken voor mij dat hij droog staat)
Ik gebruik gemiddeld 3 kransjes het meest. En natuurlijk heeft het weer invloed op de slijtage van de ketting. Ook in het geval van het rijden met 1 ketting en 1 cassette heeft dat. Maar dat betekend dat ik dus in de wintermaanden sneller mijn cassette en ketting zal moeten vervangen.

Met het 3 kettingen / 1 cassette systeem, hoeft dat niet maar moet de ketting wel beter in de gaten gehouden worden.
Een voorbeeld:
Ik kom er nu achter in de weersomstandigheden van nu, met regen en veel vuil op de weg dat mijn ketting gemiddeld over 5 schakels 0.05mm slijt per 250km. Dus als ik dan met dezelfde ketting zou door blijven rijden dat ik na 1500km 0.3mm slijtage heb.
Bij de 3 kettingen (die per 500km gerouleerd worden, en telkens de kortste) heb ik
- op ketting 1 na 500km 0.1mm slijtage
- op ketting 2 na 500km 0.1mm slijtage (misschien iets meer door de kransjes)
- op ketting 3 na 500km 0.1mm slijtage (idem)

Dus doe ik uiteindelijk langer met mijn cassette omdat de cassette telkens binnen een slijtage gebied van 0.1mm blijft.

En natuurlijk zou het heel fijn zijn dat een ketting ook gelijk slijt maar dat is theoretisch. In de praktijk is dat compleet anders. Ik meet daarom ook op 4 plekken.

Schoonmaken en opnieuw daarna smeren lijkt me toch voor de levensduur van je kettingen kransje van grote noodzaak. Ik zou nooit mijn ketting bijsmeren. Want dan doe je smeermiddel over vuil en krijg je een polijst middel wat ervoor zorgt dat je ketting sneller zal slijten. En pas gaan smeren als een ketting droog staat is ook niet, naar mijn mening het juiste. Maar ieder zijn manier :D

Mvgr
Ronald
Leon schreef:quote="RonaldvdBoon"
> Het gaat mij niet om te kijken hoe lang ik met de 3 kettingen kan doen.
> Het gaat me erom hoe lang je met een set van 3 kettingen een cassette
> en een kettingblad kan doen. Ik schat zo'n 15000km en zeker wel meer.
En dan?

Maar waarom gebruik je dan steeds verschillende kettingen en schrijf je daar een verhaal bij?

> Ik meet de kettingen met een digitale schuifmaat op
> telkens tussen 5 complete schakels. De ideale begin lengte is 132mm,
> maar dat is theoretisch. Bij de KMC was het al 132.2mm bijvoorbeeld.
Ik heb wel eens met een schuifmaat en een ketting gerommeld en kreeg het niet voor elkaar om twee keer achter elkaar dezelfde meting te krijgen binnen 0,2 mm. Op de hele lengte van de ketting betrokken is dat volgens mij te grof om iets nuttigs te kunnen meten.
Ik meet kettingen tijdens gebruik met een rohloff caliber (maar dat is niet kwantitatief) en na versleten te zijn hang ik ze altijd op aan één spijker samen met de nieuwe zodat ik met het blote oog kan zien hoeveel de een langer is dan de ander. Soms is het nauwelijks één of twee mm over de volle lengte, dus bij 5 schakels gaat het altijd om heel weinig.

> Ik meet ook pas na het schoonmaken
Elke weer een ketting schoonmaken lijkt me bepaald niet representatief, nog afgezien van een discussie of het gunstig of juist ongunstig voor de slijtage zou zijn.
Het is een kosten plaatje.
Gebruik je 3 kettingen en 1 cassette dan kost mij dat +/- 135 euro. En rij ik daarmee meer dan 15000km.
Ga ik met 1 ketting en 1 cassette rijden en rij dan bijv. maar 5000km kost me dat 85,- euro. en per 15000km 255 euro.

Is toch een leuke kosten besparing vind ik.

Reden dat ik met verschillende kettingen rij is dat ik een deal heb met Miche om hun ketting te vergelijken met een Shimano en KMC. Anders had ik voor 3x Miche gegaan bijv.

Ik kan best redelijk goed meten met een schuifmaat en heb geen moeite om telkens hetzelfde te meten. Zo'n meet caliber geeft alleen maar aan wanneer de ketting vervangen moet worden maar meer niet. Het zijn idd zeer kleine afstanden maar op den duur merk je het wel degelijk op je kransjes.
RonaldvdBoon schreef:Het is een kosten plaatje.
Gebruik je 3 kettingen en 1 cassette dan kost mij dat +/- 135 euro. En rij ik daarmee meer dan 15000km.
Ga ik met 1 ketting en 1 cassette rijden en rij dan bijv. maar 5000km kost me dat 85,- euro. en per 15000km 255 euro.

Is toch een leuke kosten besparing vind ik.
Dat verklaat wel wat.
Ik heb de afgelopen 25 jaar aardig wat verschillende types kettingen geprobeerd en op een slechte uitzondering na nauwelijks een verschil in kettingen kunnen ontdekken.
Meer dan 15 euro voor een ketting geef ik dan ook niet uit. Na zo'n 1500 à 3000 km zegt mijn rohloffkaliber dat het einde nadert en gaat er een nieuwe op. Ondertussen druppel ik er af en toe wat olie op. Schoonmaken van een ketting van 15 euro ... echt niet!
Met de cassette (8sp 20 euro) doe ik zo 5000 à 10.000 km, met de voorbladen (Alivio, 45 euro met trapas erbij) 15.000 km.
Leon

(edit: woord vergeten..)
Ik rij momenteel (op de racert) met een set van drie kettingen (KMC X9.73) en één cassette (Shimano CS-HG50-9), volgens de steeds-de-kortste-monteren methode. Als de kettingen straks op zijn, zal wellicht blijken dat vier per cassette ook wel kan (af te lezen aan de slijtage van de cassette). Ben benieuwd.
Alien schreef:Ik rij momenteel (op de racert) met een set van drie kettingen (KMC X9.73) en één cassette (Shimano CS-HG50-9), volgens de steeds-de-kortste-monteren methode. Als de kettingen straks op zijn, zal wellicht blijken dat vier per cassette ook wel kan (af te lezen aan de slijtage van de cassette). Ben benieuwd.
Suc6 ermee, ik ben benieuwd naar jou bevinden.
Precies Leon, en tijd is ook niet gratis. Een voordeel wat ik heb is dat ik betaald wordt om naar de baas te trappen, zij het in mijn eigen tijd, al is dat laatste ook wel eens anders geweest.
Interessant om lezen, toch een kleine bemerking.
Tot nog toe gaat iedereen er van uit dat kettingen van een bepaald merk en type een constante kwaliteit hebben.
De producenten van kettingen nemen echter zo weinig staal af, dat zij niet rechtstreeks bij de staalfabrikant kunnen kopen, maar aangewezen zijn op zogenaamde 'steel service centra'.
Het staal dat hen wordt aangeleverd verschilt in de tijd licht in mechanische eigenschappen en in dikte.
Door dit gegeven kan het zijn dat vandaag Miche als beste uit een test komt, maar volgende week met een identieke test KMC of Shimano de winnaar is.

Ter info : ik werk op de kwaliteitsdienst van een staalbedrijf.
Pet af.
na 2x34km/forenzen heb ik geen zin om een ketting/fiets schoonmaken.

Een vraag - waarom test je met een Dura ace cassette - Dura ace 9000 cassette is met Titanium cogs.


Persoonlijk - heb ik hetzelfde ervaring als Leo. Ontelbare kettingen en tandwielen op forensfiets. Mooi weer race en vakantie fiets is een ander verhaal.

Op mijn forensfiets zit ik naar de andere kant van spectrum - Shimano nexus/SA tandwiel - 1,5...2 euro. Ketting 10...20euro. Voor winterseizoen – meest tevreden van een moderne kettingkast zoals hesling/Idworx delgado - het tandborsteljes zorgen voor schoonmaken tijden het rijden.

Over de ketting schoonmaken - Ik ben supporter van Sheldon Brown. Ketting onderhoud is een religieuze vraag.
In mij belevingswerld geloof/kerk - er ik niks beter dan originele vet. Een volledig schoonmaken van een ketting is lastig. Meer mensen komen met een schoon ketting bij mij, dan doe ik de ketting in ultasonic bak+ detergent. - er komt nog aardig wat zwart van binnen. Dan nog een keer met verse detergen. Mij conclusie is zelf met apparatuur die ik heb, krijg ik een ketting nooit schoon. Altijd blijf iets binnen. Dus over de levensduur twijfel ik wat is beter – een vuile niet onderhouden ketting of een perfect schone ketting van buiten. Dus open voor verse stof naar binnen :-)
Qua schakelcomfort efficiëntie en geluid een schone ketting is beter
Verschillende kerken verschillende meningen 



success