Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek T500 (hybride/trekking) - Forum Wereldfietser

Trek T500 (hybride/trekking)

Ik heb mijn oog laten vallen op de Trek T500

http://www2.trekbikes.com/nl/Bikes/City ... /index.php

Klik op specs voor de specificaties.

Dit lijkt me de meest interessante voor zijn prijs (advies is 899, kan hem voor 720 krijgen). Had ook gedacht aan een batavus alabama maar deze lijkt me nog al 'zwaar'.

Hebben jullie andere voorstellen zodat ik gericht kan zoeken. Moet geschikt zijn voor langere afstanden, redelijk snel (deze trek is vrij licht tegenover andere merken). Af en toe een onverhard wegje.

Kijk ook eens bij Gazelle naar de Torrente crosshybride. Zelfde prijs maar betere specificaties volgens mij.

peter de rijk schreef:Kijk ook eens bij Gazelle naar de Torrente crosshybride. Zelfde prijs maar betere specificaties volgens mij.
Ik denk niet dat die geschikt is voor wat ik wil doen, dit is zoals de naam het zegt een 'cross' fiets, terwijl ik hem vooral zal gebruiken voor asfalt (ik ga met men fiets naar parijs).

Bij gazelle zie ik de medeo, maar dan lijkt de trek t500 mij toch niet iets beter!

Die torrente ziet er anders wil interessant en sportief uit, het nadeel is dat ik spatborden en bagagerekken zal moeten kopen niet? Ik denk ook nog aan lichten, slot, reflectoren etc.

De trek t600 heeft nexave c500 onderdelen, wat hebben deze te bieden?

Batterijlampjes zijn niet zo duur hoor, en bagagedrager kun je dan ook gelijk in 1x een goede kopen lijkt mij :wink:

Dus die gazelle is de moeite? Ook voor langere afstanden, en vooral om eens goed door te trappen op het asfalt?

Kent iemand het merk bulls? De Bulls pro 8.5 c ziet er wil interessant uit, en zeer goedkoop eigenlijk (www.bulls.de)

Hmm, weet niet of ìe de moeite is, maar zou `m niet gelijk afschrijven :)
Een nette gebruikte misschien? Dan kun je een hele hoop fiets voor dat geld kopen namelijk...

Jurriaan

Mijn vraag is nu de Gazelle torrente of die Bulls?

Kan deze fiets ook dienen voor het beklimmen van een "bergpas' (asfalt)?

Als je een fiets wilt uitkiezen moet je vooral goed weten wat je wilt doen, en dat maak je nog niet echt duidelijk. De eerste keuze is of je met veel bagage gaat fietsen (i.e. een kampeeruitrusting), of slechts met wat kleding voor onderweg, omdat je in hotels overnacht en in restaurants eet. In het eerste geval heb je een flink stevige fiets nodig, met echt goede bagagedragers, sterke wielen en vrij brede banden, terwijl je in het tweede geval een veel lichtere kunt kopen.
Daarnaast moet je beslissen hoeveel je over goed asfalt zult rijden, en hoeveel over slecht asfalt, kleine paadjes, of zelfs onverhard. In het eerste geval is een snelle lichte fiets erg leuk, in het tweede geval heb je toch echt stevige brede banden nodig. Mijn ervaring is dat ik steeds meer die kleine paadjes op zoek, omdat fietsen op mooi asfalt door het toegenomen autoverkeer steeds meer op een zelfmoordpoging is gaan lijken, en ook niet echt leuk meer is.
Kortom, je staat voor de keus tussen, denk ik, twee typen fiets. De eerste is de asfaltracer met mogelijheid voor maximaal een kilo of 10 bagage. Tweedehands stalen racefietsen uit de oude tijd zijn daar vaak erg geschilt voor, of moderne zogeheten audaxfietsen. Dat zijn fietsen die lijken op racefietsen, maar bedoeld zijn voor het echte langeafstands werk zoals non stop Parijs Brest Parijs. Ze zijn licht en snel, maar ook zo comfortabel mogeliijk. Je kunt er spatborden en een simpele drager op monteren. Grote pret voor de liefhebber van zulk heldendom, maar ook leuk voorminder heroisch fietsen.
De andere fiets is de stevige vakantiefiets waarop je een half huishouden mee kunt slepen, als het moet over onverharde bospaden. Zelf vind ik voor zulke fietsen 26 inch atb wielen met brede gladde banden het meest geschikt (sterker en comfortabeler). Een mooie betaalbare keus is de Fahrrad Manufaktur T 400, maar er zijn er nog al wat meer. Zelf zou ik ook op zo'n fiets een racestuur willen hebben, maar dat is erg persoonlijk. Door een slimme bandekeuze kun je zulke fietsen precies afstemmen op je eigen gebruik, van asfalt racen tot de Kalahari doorsteken.
Kortom, bedenkt eerst eens wat je precies wilt. De fietsen die jij noemt zijn toch vooral typische vlees noch vis fietsen.
Kijk nog een sveder op dit forum, deze discussie is al veel vaker gevoerd.
Wim

Bedankt!

Concreet wil ik dit doen: Lange afstanden in het weekend en zeer sporadisch een fietsvakantie. Ik heb met een vriend geplant om tot parijs te rijden (we zijn Belgen). Bovendien wil ik een licht ruig padje niet uit de weg gaan, zonder bagage dan, in de vrije tijd! Ook een berg (Alpen) , op het asfalt beklimmen moet mogelijk zijn.

Daarom dacht ik zo'n kale hybride! Deze lijken me erg handig. Wil ik op fietsvakantie monteer ik even bagagedragers! Enz.

Bovendien vindt ik dat ik met een 899 (advies prijs) moet toekomen! Ik wil niet overdrijven en ik ben ervan overtuigd dat ik voor die prijs een fiets KAN kopen ;)

Voor zo'n kale hybride had ik de gazelle torrente en de Bulls Pro 8.5 C.

Als jullie zeggen ik heb een beter voorstel laat dat zeker weten, ook als je denkt dat ik een ander type fiets nodig heb, laat zeker iets weten!

Moet ik die trek T500 nu afschrijven?

Ik heb al veel op het forum rond gezocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer :cry:

Als je eigenlijk vrijwel alleen maar op asfalt wilt rijden zonder veel bagage zou ik eens kijken naar een Thorn Brevet. http://www.sjscycles.com/thornbrochure.asp
Die is iets boven je budget, maar niet veel (anders dan wanneer je dit type fiets in Nederland of Belgie op maat laat maken). Als je meer bagage wilt meenemen kun je een bagagekar achter je fiets hangen.
Als je toch meer op de kleine paadjes wilt rijden, dan zou ik kiezen voor een Fahrrad Manufaktur T 400. Bij Bike4travel in Rotterdam is die helemaal compleet (inclusief spatborden, dragers en verlichting) te koop voor euro 900 (mits je contant betaalt). Die fiets komt met vrij stevige banden. Zet er bijvoorbeeld een stel Continental sportcontact bandjes op en je hebt een behoorlijk snelle fiets. Het voordeel van 26 inch wielen is dat je er echt brede banden op kunt zetten zonder dat het erg zwaar wordt. Ook zijn 26 inch wielen sterker.
Een derde (tussen) mogelijkheid is een echte traditionele randonneur als de Thorn Club Tour of de Dawes Galaxy. Die zijn iets zwaarder dan audax fietsen, er zitten cantilever remmen op zodat er bredere banden op kunnen, maar ze hebben nog wel een comfortabel racestuur. Zet er dunne snelle bandjes op en je hebt een snelle tourfiets die niet al te veel onderdoet voor een echte racefiets. Zet er dikke banden op (37 mm), en je hebt een vakantiefiets waarmee je zelfs een enkele keer wel over een kleiner paadje kunt. Nu ik er nog eens over nadenk, denk ik dat dit is wat ik in jouw geval zou kopen. Het lijkt me in elk geval leuker fietsen dan zo'n suffe hybride.
Wim

Willem Jongman schreef:Als je eigenlijk vrijwel alleen maar op asfalt wilt rijden zonder veel bagage zou ik eens kijken naar een Thorn Brevet. http://www.sjscycles.com/thornbrochure.asp
Die is iets boven je budget, maar niet veel (anders dan wanneer je dit type fiets in Nederland of Belgie op maat laat maken). Als je meer bagage wilt meenemen kun je een bagagekar achter je fiets hangen.
Als je toch meer op de kleine paadjes wilt rijden, dan zou ik kiezen voor een Fahrrad Manufaktur T 400. Bij Bike4travel in Rotterdam is die helemaal compleet (inclusief spatborden, dragers en verlichting) te koop voor euro 900 (mits je contant betaalt). Die fiets komt met vrij stevige banden. Zet er bijvoorbeeld een stel Continental sportcontact bandjes op en je hebt een behoorlijk snelle fiets. Het voordeel van 26 inch wielen is dat je er echt brede banden op kunt zetten zonder dat het erg zwaar wordt. Ook zijn 26 inch wielen sterker.
Een derde (tussen) mogelijkheid is een echte traditionele randonneur als de Thorn Club Tour of de Dawes Galaxy. Die zijn iets zwaarder dan audax fietsen, er zitten cantilever remmen op zodat er bredere banden op kunnen, maar ze hebben nog wel een comfortabel racestuur. Zet er dunne snelle bandjes op en je hebt een snelle tourfiets die niet al te veel onderdoet voor een echte racefiets. Zet er dikke banden op (37 mm), en je hebt een vakantiefiets waarmee je zelfs een enkele keer wel over een kleiner paadje kunt. Nu ik er nog eens over nadenk, denk ik dat dit is wat ik in jouw geval zou kopen. Het lijkt me in elk geval leuker fietsen dan zo'n suffe hybride.
Wim
Zo'n Thorn fiets is niet echt wat ik zoek, bovendien kost enkel de kader al zo'n 499 pond, ik weet niet hoeveel de pond staat maar dit lijkt me al erg veel, zeker voor een fiets sta mij toe die ik niet mooi vind.

Bovendien hebben alle fietsen die je mij aanraad een racestuur, niet echt wat ik zoek! Later koop ik misschien nog wel eens een racefiets maar dat is niet direct wat ik nu zoek.

Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat zo'n atb iets voor mij is, je kan er zowa t alle kanten mij uit en ik wil me niet fixeren op het racegehalte. Maar ik wil wel lekker vlot fietsen en af en toe een beklimming, heb ik nog nooit gedaan maar het interesseert mij zeer sterk!

Ik had graag je mening eens gehad over die atb's. (na wat rondkijken zijn er mensen die deze ook gebruiken voor langere tochten)

Het pond staat momenteel op ongeveer 1,5 euro. dus een fiets van 700 pond kost euro 1050.
Tja over racesturen verschillen de smaken. Ik vind het zelf erg comfortabel. Maar goed, nu even over atb achtige fietsen. Het gaat dan in principe om fietsen met 26 inch wielen, en meestal met een recht stuur (al kun j eook hierop een racebocht monteren). Het grote voordeel is zoals gezegd de wielmaat. Je kunt brede banden monteren zonder dat het belachelijk zwaar wordt, en bovendien zijn brede 26 inch banden in veel landen veel makkelijker te krijgen dan brede 28 inch banden. Wil je eens snel, dan kun je er altijd smalle bandjes op zetten.
Echte atb's zijn misschien iets minder geschikt voor de vakantie, omdat je er nogal voorover en uitgestrekt op zit. 26 inch vakantiefietsen zijn dan beter. De zit is daarbij iets meer rechtop, en de besturing wat rustiger. Binnen jouw budget is de Fahrad Manufaktur T 400 denk ik het meest geschikt. Geen overbodige poespas zoals vering, maar wel een goed stalen frame, en goede afmontage, inclusief top bagagedragers. De alternatieven die ik zou kunnen bedenken zijn allemaal duurder. Er zijn wel goedkopere zogenaamde comfort mountainbikes (oa.a de Trek Navigator serie0, maar tegen de tijd dat je er dragers etc op hebt gezet zit je heel dicht in de buurt van de T 400.
Wim

En over de gazelle torrente of Bulls 8.5 c ben je niet te spreken?

Want waar haal ik in Belgi? in godsnaam zo'n duitse fiets ( vindt ook geen i-shop).

Ik zal nog even rondkijken, is die met deore LX etc?

Alvast bedankt!!

EDIT: T400 is vrijwel onmoglijk dat ik er aan geraak ofwel torenhoge verzending, nee ik zoek wel iets anders. Bovendien heb ik ook altijd graag een dealer in de buurt die het merk verkoopt kan altijd handig zijn. Bovendien ben ik eigenlijk opzoek naar iets sportiever.

Met een beetje shoppen kun je ook een mooie Koga Terraliner kopen voor € 1000.-
Prima fietsen en vele jaren probleemloos rijden.

Je kunt brede banden monteren zonder dat het belachelijk zwaar wordt
Het verschil tussen de 26" Big Apple en de 28" Big Apple is zegge en schrijve 90 gram.
Zolang je niet praat over wereldreizen, maar over kortere tochten van hoogstens enkele maanden is de verkrijgbaarheid geen argument. Met de huidige kwaliteit banden moet je zonder probleem enkele maanden kunnen fietsen. Bovendien zijn de 26" banden die bijna overal verkrijgbaar zijn, veelal goedkope noppenbanden voor mountainbikes met een rolweerstand van heb ik miauw daar.
Het voordeel van 28" wielen is dat je minder energie hoeft te gebruiken om dezelfde afstand af te leggen of - voor de snelheidsmaniakken - dat je met dezelfde energie een hogere snelheid bereikt.
Gerd

Die Bulls en Gazelle zijn sterk vergelijkbare fietsen met dikke 28 inch banden. Ik heb al eens uitgelegd warom ik dat geen goed idee vind. Daarbij komt dat er een (goedkope en zeer matige) verende voorvork op zit. Waarom wil je in hemelsnaam een verende vork als je bij uitstek snel op asfalt wilt fietsen, en ook nog eens weinig wilt uitgeven? Verende vorken zijn fijn, maar vooral voor wie op slecht wegdek of onverhard wil fietsen. Je zegt dat je dat nauwelijks wilt doen. Goede verende vorken zijn zowat zo duur als je hele budget (of duurder), en slechte veren slecht, en gaan snel stuk. Alle verende vorken zijn zwaar.
Kortom, je moet heel precies bedenken wat je wilt doen. Voor elke soort tocht is er wel een ideale fiets, maar je kunt natuurlijk niet de schuur vol zetten met een half dozijn fietsen. Je moet dus een fiets zoeken die geschikt is (hoewel niet steeds ideaal) voor alles wat je ermee wilt doen. Dan kom ik op een klassieke randonneur met wat smallere 28 inch banden als het accent op snel over het asfalt ligt, en op een 26 inch vakantiefiets met twee sets banden als je er behalve snel over asfalt ook met flink wat bagage over onverharde wegen mee wilt kunnen rijden. Zet er dan flink dikke banden op. Alleen als je heel veel onverhard rijdt en een flink budget hoef je en kun je aan een vork denken (kijk maar eens bij Fox vorken).
Wim

Berichten kruisen elkaar. Het gaat niet slechts om het gewichtsverschil tussen de banden, maar ook om de velgen en de spaken. Bovendien heb je van die spaken voor een sterk 28 inch wiel al gauw 48 stuks nodig (en dus een dure naaf) en bij 26 inch hoeft dat toch eigenlijk niet. Bij een compleet wiel van gelijk gewicht kun je bij 26 inch een veel bredere band gebruiken, en dus comfortabeler rijden. Bij fietsen over matig terrein is 26 inch dus in het voordeel. Bij snel fietsen op goede wegen is 28 inch in het voordeel vanwege de geringere luchtweerstand.
Wim

Willem Jongman schreef:Die Bulls en Gazelle zijn sterk vergelijkbare fietsen met dikke 28 inch banden. Ik heb al eens uitgelegd warom ik dat geen goed idee vind. Daarbij komt dat er een (goedkope en zeer matige) verende voorvork op zit. Waarom wil je in hemelsnaam een verende vork als je bij uitstek snel op asfalt wilt fietsen, en ook nog eens weinig wilt uitgeven? Verende vorken zijn fijn, maar vooral voor wie op slecht wegdek of onverhard wil fietsen. Je zegt dat je dat nauwelijks wilt doen. Goede verende vorken zijn zowat zo duur als je hele budget (of duurder), en slechte veren slecht, en gaan snel stuk. Alle verende vorken zijn zwaar.
Kortom, je moet heel precies bedenken wat je wilt doen. Voor elke soort tocht is er wel een ideale fiets, maar je kunt natuurlijk niet de schuur vol zetten met een half dozijn fietsen. Je moet dus een fiets zoeken die geschikt is (hoewel niet steeds ideaal) voor alles wat je ermee wilt doen. Dan kom ik op een klassieke randonneur met wat smallere 28 inch banden als het accent op snel over het asfalt ligt, en op een 26 inch vakantiefiets met twee sets banden als je er behalve snel over asfalt ook met flink wat bagage over onverharde wegen mee wilt kunnen rijden. Zet er dan flink dikke banden op. Alleen als je heel veel onverhard rijdt en een flink budget hoef je en kun je aan een vork denken (kijk maar eens bij Fox vorken).
Wim
Tegenwoordig worden op bijna alle confectiefietsen voorvering gebruikt. En aangezien ik er niet meer wil aan geven dan 899, uit principe, kies ik voor zo'n fiets. Zo'n vork weegt misschien net iets meer, maar die sleep ik dan nog wel mee. Ik zie op andere forums mensen die enorm tevreden zijn van hun vering van slechts 40dollar! En als ze al stuk is, rap een nieuwe eronder, want duur is ze toch niet.

Ik denk toch wel sterk dat die gazelle mij veel plezier gaat bezorgen. Ik zou je advies willen volgen maar dan moet ik dieper in men geldbeugel tasten. Ik vindt het ook nogal dom een vakantiefiets te kopen wanneer ik in gedachte heb mijn fiets te gebruiken door de week om me eens goed af te reageren/ in conditie blijven. En in de vakantie een col te beklimmen, zonder bagage.

Hier stond iets wat ik wilde verwijderen: ik had per ongeluk het knopje quote aangeklikt ipv wijzig. Ik weet dus niet hoe ik de rommel kan opruimen.
sorry,
Wim