Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe krijg ik mijn kettingbladen weer vast op de crank!? - Forum Wereldfietser

Hoe krijg ik mijn kettingbladen weer vast op de crank!?

Heb een fiets met een volledige shimano deore montering. De crank heeft 3 voorbladen en 4-punts (inbus) bevestiging. Het middelste blad is versleten dus dat wil ik vervangen.

Demonteren van het geheel was geen punt, nieuwe middenblad is identiek aan oude. Nu moeten de bladen weer op de crank, maar dat wil niet. Het grote blad moet achter 4 verhogingen aan de achterkant van de crankarm komen. Maar ik krijg er max. 2 goed. Het lijkt alsof de het grote blad net iets te klein is. (Het komt er ook af dus dat is niet zo) Heb de 4 boutjes op zn plaats weten te krijgen in de hoop dan de 2 andere punten achter de nokjes zou krijgen. Licht geweld toegepast met een hamertje, warm gemaakt in de hoop dat het die 1/2 mm ruimte zou geven. Het mocht niet baten.

Volgens de instructies van shimano kun je t zo weer vastdraaien.

Iemand nog tips!?
Stop met geweld!
Het grote blad moet vanaf de buitenkant aan de vóórkant gemonteerd worden. Het middenblad aan de achterkant van de nokjes.

Het midden- en het grote blad moeten op één bepaalde positie komen, heb je daar rekening mee gehouden? Er zijn dus niet 4 mogelijkheden, zoals je bij een 4-armcranck zou kunnen verwachten.

De positie is meestal te herkennen doordat bij het grote blad op de plaats van de cranck een staafje zit dat een erafvallende ketting moete tegenhouden en bij het middenblad met een markering.

Plaatje van internet:
Afbeelding
Herkenbaar probleem. Wat ik vaak doe is het buitenblad met het uiterste puntje op de nokjes zetten en dan het blad op zijn plek draaien. Als je begrijpt wat ik bedoel 
@leon; Positie van de bladen was het probleem niet, die is wel goed, alleen het grote blad op de crank lukt niet.

@berger; Bedankt, zal het proberen.
Boutjes en busjes zijn zo vreselijk kort dat je moeilijk grip krijgt. Als het niet lukt zal het wel fietsmaker worden.
kan weg, dubbel gepost
Altijd Fietsen schreef: warm gemaakt in de hoop dat het die 1/2 mm ruimte zou geven.
Crank een paar uur in de vriezer, blad een paar seconden in heet water. Dan snel werken.

Maarre: het blad komt er toch ook van vandaan? Zat het er zo onder spanning op?

Valt het nieuwe middenblad wel netjes tussen de nokjes? Vergelijk het eens met je oude middenblad.

Heb je een foto van het resultaat van je poging?

Als het echt niet past is afvijlen nog beter dan onder spanning monteren.
Ja, er stond veel spanning op. bouten waren moeilijk los te draaien tot je het blad los hoorde komen.

Heb zelf ook aan vijlen gedacht als het echt niet wil. In kokend water deed echt helemaal niks al was het zo heet dat ik waterpomptang en handschoenen had om te kunnen werken.

Ga zo eerst Bergers idee proberen.
Als het een wat oudere deore crank betreft en al een wat recenter/nieuwer groot kettingblad (dan bedoel ik dat het niet meer de originele is) , kan dat voorkomen,

beetje vijlen aan de nokjes van het kettingblad, vind ik een geschikte oplossing dan.
Leon schreef:Stop met geweld!
Altijd Fietsen schreef: Als het niet lukt zal het wel fietsmaker worden.
Die zonder schroom achter je rug geweld gebruikt. Een goede FM doet dat dan wel weer met beleid, daar is dan op zich weer niks mis mee :lol:
IK heb de fiets nieuw gekocht en het middenblad is de eerste vervanging. Het grote is dus origineel.

Berger's idee;
Berger schreef:Herkenbaar probleem. Wat ik vaak doe is het buitenblad met het uiterste puntje op de nokjes zetten en dan het blad op zijn plek draaien. Als je begrijpt wat ik bedoel 
werkt niet, het verschil is te groot!?

Ben dus nu beetje bij beetje aant vijlen totdat dat wel lukt. Zodat er toch nog wat spanning op blijft staan (spanning zal wel een reden hebben). Morgen verder.
Gewoon beetje veilen, fietsenmaker doet net hetzelfde als je er mee naar hem gaat :)
Shimano geeft in de technische informatiebladen op haar site precies aan welke typenummers bij elkaar passen. Die helpen je ook met een precieze handleiding hoe de montage behoort te geschieden. Over nokjes, posities etc.
Alleen de aanduiding Deore is niet altijd genoeg om compabiliteit te garanderen. Het bijvijlen van onderdelen in de aandrijflijn, het is mij een gruwel. De precisie van Shimano Deore onderdelen is heel hoog. Een andere mogelijkheid: heb je wel originele Shimano onderdelen in je vingers?
In dergelijke gevallen pleit ik voor foto's. Die zeggen meer dan blablabla :wink:
Jan--Willem schreef:Shimano geeft in de technische informatiebladen op haar site precies aan welke typenummers bij elkaar passen. Die helpen je ook met een precieze handleiding hoe de montage behoort te geschieden. Over nokjes, posities etc.
Alleen de aanduiding Deore is niet altijd genoeg om compatibiliteit te garanderen. Het bijvijlen van onderdelen in de aandrijflijn, het is mij een gruwel. De precisie van Shimano Deore onderdelen is heel hoog. Een andere mogelijkheid: heb je wel originele Shimano onderdelen in je vingers?
Nu overdrijf je toch wel een beetje hoor.
Alleen de aanduiding Deore is niet altijd genoeg om compabiliteit te garanderen.
Inderdaad, je hebt Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore, Deore en Deore. En ergens heeft Shimano bedacht de afstand van het hart van het bladboutje tot de 'tab' van de crank te moeten veranderen waardoor niet alle bladen op alle cranks passen.
Het bijvijlen van onderdelen in de aandrijflijn, het is mij een gruwel. De precisie van Shimano Deore onderdelen is heel hoog.
Gewoon bijvijlen die hap.
Het is een kettingblad, geen onderdeel van een spaceshuttle.

Zolang je bladboutjes alle 4 goed vastzitten gaat er niks mis.
Voorbeeld:
Voor een bepaalde Deore groep: FC-M610 published:30. Apr, 2013
http://si.shimano.com/php/download.php? ... 11-ENG.pdf

Alle series bij elkaar: http://si.shimano.com/#seriesList/7

Op pagina 22 vind je dan hoe je de voorbladen moet monteren.

Op z'n minst voor de volgende keer is het slim om te weten hoe je een en ander wel goed aanschaft.

Shrek en Berger, medicatie niet ingenomen of valt er niks tegen te doen?
Te moeilijk voor de twee posters hierboven, dat blijkt. Ik vind hun reactie zwaar beneden de maat.
Jan Willem...

Heb je in de gaten dat het grote blad wat er niet op komt NIET is vervangen en dus het originele onderdeel is?

Het is goed dat je vermeld welke onderdelen hij moet kopen, maar dat is hier niet het probleem.
Wel wel, geen paniek.
Ik monteer zelf meestal alivio-midden-bladen op mijn cranks en idd. deze moet ik ook altijd wat vijlen.
Voor de een, een gruwel, voor mij (en mijn cranks) nog nooit een probleem geweest.
We hebben 2 fietsen met Deore middenbladen, de ene heeft 88 mm middellijn de andere 90 mm doordat de crank een keer is vervangen. Dus alle twee Deore maar wel een ander type nr. Dus er 2 mm afvijlen was niet nodig......

Ben
@Loknor,

Het gaat inderdaad om het terugplaatsen van een blad.

Mijn suggestie:
- de montage is het niet goed, maar hij zegt zelf dat het wel goed is, dus deze valt eigenlijk af
- er zijn onderdelen krom geworden - bijvoorbeeld door vallen of zoiets
- er is een bout scheef ingedraaid, er is een ringetje vergeten of teveel geplaatst, het wiel zit aan de verkeerde zijde, of het wiel zat aan de verkeerde zijde, probeer alle posities tov de crank, het heeft gepast, althans soort van, dus, kom op, het moet weer kunnen....
- de fabrikant of fietsenmaker is een prutser en heeft niet originele onderdelen of onderdelen uit een verkeerde serie gebruikt. Blijkbaar heeft hij het wel aan elkaar gekregen, mogelijk met geweld.
- er zijn subtiele problemen in fundamentele natuurwetten waardoor de afstand tussen verschillende punten niet constant blijft.

'Deore' is een aanduiding van een familie aan onderdelensets met een bepaalde kwaliteit. De term is leuk bij de aanschaf van een fiets maar is voor onderhoud niet specifiek genoeg.
Sommige lokale fietsenmakers monteren wat ze hebben liggen, desnoods met acties als bijvijlen wellicht, in plaats van te bestellen wat eigenlijk bij elkaar hoort. Dat zijn de spreekwoordelijke 'fietsenmakersmethoden' waardoor de branche terecht een slechte naam oploopt.
Precisieonderdelen zijn na bijvijlen geen precisieonderdelen meer.

Gelukkig hebben we nu goede online shops, zoals o.a. Rose (er zijn ook andere) waar we wel de goede spullen kunnen kopen.