Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk gereedschap nemen jullie mee? - Forum Wereldfietser

Welk gereedschap nemen jullie mee?

Hoi,

Ik ga binnenkort voor het eerst in 13 jaar op vakantie :lol:. Het wordt een fietsvakantie en ik heb vandaag proefgereden van Eindhoven naar Maastricht.

Mijn vraag is welke gereedschap jullie allemaal meenenen (voor een vakantie van zeg 3 weken)? Heeft iemand hier een lijstje van? Is niet het nadeel dat nou net datgene kappot gaat waar je niets voor bij hebt? Hoever ga je? Neem je een crank trekker of conus sleutel mee?

Door hard rijden over de kasseien in Belgie met hoge druk banden, trilde 1 boutje eruit. Gelukkig stond ik meteen stil, waardoor ik het boutje/moertje terug vond. Het lijkt me in ieder geval verstandig wat boutjes/moertjes mee te nemen en tape/ijzerdraad.

Nemen jullie speciale zeep mee voor vieze handen als je wat moet doen aan de ketting? Of nemen jullie latex handschoenen mee?

Kortom: wat nemen jullie mee?

Groetjes,

Jos

Hoi Josr

Ik maak binnenkort een 3 weken durende fietsreis. Ik zal het volgende meenemen als gereedschap:

-kettingpons (om een kapotte ketting terug aan elkaar te zetten)
-imbussleuteltjes (kijk vooraf eens welke je nodig hebt)
-2 steeksleutels (voor trappers los te maken en om remmen bij te regelen)
-voorwerp of de spaken wat bij te spannen (de benaming ken ik niet, spakenspanner misschien? :) )
-2 binnenbandjes
-plakgerei voor de bandjes
-bandentrekkers

Als je zorgt dat bij je vertrek de fiets volledig in orde is, is de kans veel kleiner dat je moet beginnen sleutelen aan je tweewieler. Laten nakijken is dus de boodschap

Het kan zijn dat ik zelf ook nog wat vergeten ben, dus mensen, laat maar weten als ik nog iets over het hoofd heb gezien.

Groeten en een goede vakantie toegewenst

Nick

Multitool met diverse imbus en schroevedraaiers
kettingpons
spakenspanner
vouwbaar buitenbandje
binnenband
plakspullen
tyraps
tape
reservespaak

Wat ik meeneem.
twee naafsleutels in mijn geval 15mm
1 simpel setje met o.a. inbussleutels
kettingpons
stukjes ketting + sram snelsluiting en een The next best thing
twee spaken (nooit nodig gehad, klop klop)
steeksleutel 11 en 10
tangetje in een soort leatherman
spakenspanner
plakset en een reserveband
pompje en voor de vering een hogedrukpomp.
tierips en MacGyver tape dan wel ducktape genoemd.
Voor zeep heb ik gemerkt dat douche-gel afdoende werkt.

Voor smerige handen (vet) is nivea creme (blauw blikje) heel handig. Even insmeren en dan spoelt alles er redelijk/goed af.
Lijst met onderdelen klopt verder helemaal. Ik mis nog busje kettingolie

Vergeet vooral de tie-raps niet. Ze zijn in alle maten verkrijgbaar. Deze dingen hebben mij al vaak uit vervelende situatie gered. Zo brak er een een haak van mijn fietstas af. Met de tie-rap heb ik de tas weten vast te zetten aan de bagagedrager. ook mijn voordrager is een keer gebroken. Met twee tie-raps was het zo weer gefixt. Zelfs toen mijn buitenband een scheur aan de zijkant had en ik midden in de Outback van Australie niet zo gauw een fietsenwinkel kon vinden, heb ik de band met Tie-raps en tape bij elkaar gebonden en kon op die manier toch nog 200 km fietsen tot een hardware store.

Ik heb enkele jaren geleden met die tie-raps mijn gebroken frame gespalkt, steeksleutel tegen het frame en met tie-raps vastmaken. Ik heb met mijn gebroken frame nog 3300km afgelegd (met bagage) oké het voelde niet echt prettig aan zo'n wankel frame, maar ik heb mijn reis kunnen afmaken.
Wat ik altijd bij me heb: reservemoer voor m'n zadelpen en een tang.


Vergeet ook geen reservemoer voor je zadelpen. Die is bij mij eens afgebroken toen ik mijn zadel wilde verzetten. De moer van mijn snelheidsmeter paste er gelukkig wel in, maar ik had geen tang bij me om de afgebroken moer eruit te halen. Een stuk staande gefietst en zittend achterop mijn tas op de bagagedrager totdat ik gelukkig een auto staande kon houden waarvan de bestuurder gereedschap bij zich had.

Neem geen gereedschap mee, waarvan je niet weet hoe je het moet gebruiken.
Heb je geen idee hoe een crank eraf moet, koop dan geen cranktrekker.

Ook handig is bv. een CoolTool van de firma Gerber, speciaal voor de fiets en klein en licht!

Je kan er bijna alles mee, kettingpons, imbussleuteltjes, iets om je trappers ermee af te halen, baco met smalle bek(zodat je tussen kleine gaatjes kan komen) en ga zo maar door.

Misschien even op de site van Gerber kijken?

Heleen

Sleutel 8 & 10 (ik heb een sleuteltje gevonden die deze twee maten had)
Combinatietang
Spakenspanner
The next best thing
Plakspullen & binnenband
Kettingpons
Schroevendraaier
Inbussleutels
Spansleuteltje Brookszadel
Rem- en versnellingskabel
Spaken
Paar boutjes en moeren
Olie voor de ketting
Remblokjes
Stukje ijzerdraad
Slangenklem

Om mijn smerige handen schoon te maken gebruik ik gewoon afwasmiddel, heb ik toch bij me.

[quote]Spansleuteltje Brookszadel [/quote]
Waar kan ik die kopen?
Zit vaak te emmeren met een te dikke/grote steeksleutel.

mvg Marco
Ik heb dat sleuteltje gewoon gekocht bij de fietsenmaker in de buurt.
Hij had het niet op voorraad, maar het was na een paar dagen geleverd door zijn grossier (AGU).

Jan Wierenga schreef:Voor smerige handen (vet) is nivea creme (blauw blikje) heel handig. Even insmeren en dan spoelt alles er redelijk/goed af.
Waarom denk je dat de oude fietsbroeken altijd zwart waren? Konden de heren coureurs hun handen eraan afvegen als ze de ketitng op een ander kransje hadden gelegd.

Neem vooral niet te veel mee, maar zorg at je fiets gewoon pico belo in orde is.

In de gegeven adviezen mis ik nog het volgende:
Als je fiets is uitgerust met een verwisselbare aluminium achterpat zou ik deze ook meenemen. Mocht deze afknappen dan zal het in het buitenland moeilijk worden een nieuwe te krijgen en je kunt niet verder. Een reservepat weegt weinig en om de kosten ongveer € 10,= hoef je het niet te laten.