Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Aanschaf nieuwe fiets

Het zit momenteel niet meer, eerder schreef ik al over de gebroken as van mijn fiets, de fiets kwam terug maar schakelde nog slechter dan eerder en bovendien is het middenblad nu echt op, ik kwam hierachter toen ik bijna van mijn fiets viel toen ik tijdens het optrekken de ketting ineens van het middenblad op het kleine blad sprong.

Om de cassettes en de ketting te vervangen (dit schijnt elke 3500km te moeten, ik heb net 3000 erop zitten met de fiets) en dit kost zo'n 120 euro. Ik vind dit alleen zonde want de fiets is een stadsfiets van de halfords, afgemonteerd met tourney tx prut. Omdat ik nu inzie dat de fiets een enorme miskoop was en niet bij mijn wensen past (al wist ik dat destijds nog niet) lijkt het mij verstandig een nieuwe fiets te zoeken.

Nu bied de halfords 100 euro inruil als ik een 800 euro Hercules fiets bij ze koop met shimano hydraulishe schijfremmen en deore groep. Maar ik vind dat vrij weinig inruil geld sinds de fiets net anderhalf jaar oud is. En ik ben de matige monteurs van de Halfords wel zat dus liever zoek ik een echte fietsenmaker.

Maar nu zit ik met het probleem van een nieuwe fiets; ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wilde eigenlijk sparen voor een 4500 euro fiets met Rohlof en alles erop en eraan voor mijn reisplan in australie over 5 jaar maar dit lijkt mij niet haalbaar en eigenlijk zonde van het geld omdat mensen met een goede derailleur ook de wereld over fietsen.

Maar mijn buget is nogal krap, dus wat lijkt jullie het beste? nu een goedkope fiets kopen die wel aan mijn wensen voldoet (fatsoenlijke derailleur, hydraulische remmen en geschikt voor bagage) of even sparen voor een betere fiets die ook mee kan naar australie?

Budget voor een goedkope fiets is nu maximaal 800 euro, voor een betere fiets weet ik niet wat ik moet verwachten, ik weet dat koga voor 2000 euro de traveler heeft of voor 1700 euro de roadrunner, maar ik niet in hoeverre deze van elkaar verschillen en ik weet ook niet echt andere merken die dezelfde kwaliteit als koga hebben. En of er goedkopere alternatieven zijn.

Ik heb al veel gezocht maar ik kan niet echt een antwoord vinden.

(sorry voor het lange verhaal maar volgensmij heb ik mijn situatie nu vrij goed uitgelegt)
Is een tweedehandsfiets niet het overwegen waard? Gezien er voor 800 euro zelf nieuwe fietsen van best aanvaardbare kwaliteit te vinden zijn, kan men met dat bedrag tweedehands een uitstekende fiets kopen.
headlight schreef: Om de cassettes en de ketting te vervangen (dit schijnt elke 3500km te moeten, ik heb net 3000 erop zitten met de fiets) en dit kost zo'n 120 euro. Ik vind dit alleen zonde want de fiets is een stadsfiets van de halfords, afgemonteerd met tourney tx prut. Omdat ik nu inzie dat de fiets een enorme miskoop was en niet bij mijn wensen past (al wist ik dat destijds nog niet) lijkt het mij verstandig een nieuwe fiets te zoeken.
Hoe snel cassettes en ketting dient vervangen te worden hangt van heel veel factoren af, daar is zeker niet een cijfer op te kleven. Maar het is inderdaad een slijtage-onderdeel hoewel op sommige stadsfietsen (versnellingsnaaf of single-speed) het kransje en de ketting vaak jarenlang niet vervangen wordt.

Als je die vervanging laat doet kost dat inderdaad zoveel dat het bij goedkope fietsen niet de moeite is. Eigenlijk heeft men dan een wegwerpfiets gekocht.
Als men het echter zelf doet (of een uitzonderlijk goedkope fietsenmaker weet te vinden), dan kost het je heel veel minder.
headlight schreef: Nu bied de halfords 100 euro inruil als ik een 800 euro Hercules fiets bij ze koop met shimano hydraulishe schijfremmen en deore groep. Maar ik vind dat vrij weinig inruil geld sinds de fiets net anderhalf jaar oud is. En ik ben de matige monteurs van de Halfords wel zat dus liever zoek ik een echte fietsenmaker.
Ik kan de waarde van je oorspronkelijke fiets niet inschatten, maar de commerciële waarde van een tweedehandsstadsfiets is bijzonder laag. En bezitters schatten de waarde van hun bezit bijna altijd hoger in dan potentiële kopers.
Je kan eens nagaan of je er meer geld voor kan krijgen als je de fiets zelf tweedehands verkoopt, maar de kans is groot dat 'je verlies nemen' de minst slechte mogelijkheid is. Ik zou men in ieder geval niet aan Halfords willen binden vanwege dat inruilbedrag.
headlight schreef: ik weet dat koga voor 2000 euro de traveler heeft of voor 1700 euro de roadrunner, maar ik niet in hoeverre deze van elkaar verschillen en ik weet ook niet echt andere merken die dezelfde kwaliteit als koga hebben.
Koga heeft vooral een bijzonder goede naam. En Koga verkoopt ook degelijke fietsen, maar de prijs-kwaliteitsverhouding van Koga-fietsen is absoluut niet uitzonderlijk. Als je wat zoekt op dit forum dan zul je merken dat er nog talloze merken zijn dien minsten een even goede prijs-kwaliteitsverhouding bieden.

Om toch één merkje te noemen: www.fahrradmanufaktur.de/nl/index.php

Renaat
Ik denk trouwens dat je afstelling van je voorderailleur niet goed is.
En dat het misschien wel ingesleten maar niet versleten is.
Als je blad versleten is dan wisselt hij namelijk niet van versnelling.
Maar schiet over de tandjes heen

En schakel terug naar zijn kleinste blad met optrekken bij een stoplicht. Dat
scheelt kracht :)

Voor 800 euro heb je trouwens een perfecte vakantiefiets via marktplaats.
Het enige is dat je zelf wel iets verstand moet hebben van fietsen om de juiste
er tussen uit te kiezen.

Er zijn zat santossen te koop op marktplaats voor iets van 500 euro.
Als je weet dat je over 5 jaar een lange trip wilt maken is het goed om te kijken of je dit met de huidige aanschaf wilt gaan doen, als het antwoord ja is en je budget +\- €800,- zou ik gaan zoeken op naar een Santos' of vergelijkbaar merk. Zorg dat er goede velgen bij zitten. Je hebt dan 5 jaar de tijd om geld opzij te leggen voor vervangende tandwielenset remmen en schakelmateriaal. Zodat je lekker op reis kan gaan.
Hoi headlight,
Ik vind je conclusie niet meer naar Halfords te gaan verstandig.

Nu een fiets van €4500,- kopen om over 5 jaar weg te willen lijkt me niet het ideale plan. Er kan veel gebeuren in die tijd. Als het plan niet door gaat heb je een groot financieel verlies. Als je de komende 5 jaar erg enthousiast wordt is de fiets binnen 5 jaar al voor een deel versleten en niet optimaal meer voor zo'n grote reis. De hele tussentijd heb je een heel duur ding in huis en bij je dat gestolen kan worden en dat door een ongelukje stuk kan gaan.

Een Rohloffnaaf etc. is inderdaad niet noodzakelijk. Ik ga al meer dan 25 jaar op fietsvakantie met een derailleurfiets en er is nooit iets gebeurd wat me met een duurdere fiets niet was overkomen.

Een wat goedkopere fiets die je met het oog op de komende 4 jaar koopt lijkt me daarom een goed idee.

Waar je altijd iets aan zult hebben, zeker als je straks op verre reis wilt, is een sleutelcursus. Je leert dan zelf alles afstellen en een aantal dingen vervangen. Voor op een verre reis is het erg fijn, om niet te zeggen noodzakelijk, als je dat kunt.

Verdeel je budget: 400 euro voor een tweedehands fiets + 200 euro aan onderdelen daarvoor + 100 euro sleutelcursus + 100 euro gereedschap.
Voor 600 euro of iets meer heb je ook een eenvoudige Fahrradmanufaktur waar je zeker 4 jaar meer op vakantie kunt.
Als je nu budget hebt voor een nieuwe fiets dan zou ik eens kijken naar een VSF T 50. Dan heb je voor nu een goede fiets en mocht je besluiten over 5 jaar nog steeds weg te willen hoef je enkel maar wat te upgraden, bijv. een andere schakelgroep en een Tubus achterdrager. In de stad Groningen zitten 2 dealers....
1 Blijf weg bij Halfords.
2 Lees dit: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
3 Ga naar de reparatiecursus van de Wereldfietser, want je kennisniveau is te laag.
4 Een wereldfiets hoeft geen 4500 euro te kosten. Iets van 1200-1500 is genoeg voor een heel goede fiets (en voor minder ambitieuze tochten kan het zeker nog goedkoper).
5 Is je budget lager, koop dat een goede tweedehandse fiets. Kijk dan misschien wel juist niet naar Santos etc, want die zijn vaak echt gebruikt. Er worden genoeg Koga's geadverteerd die alleen ooit naar de tennisbaan geweest zijn.
Er staat nu een Santos op het forum te koop. Misschien iets?

Om je aan nog meer denken te zetten misschien is Surley, Salsa of Thorn ook iets om eens naar te kijken. Goede fietsen voor een redelijk bedrag.

Tip let wel op de breedte van de banden als je voor 28" velgen gaat en het dus een 29'er zou worden dan zou ik minimaal 50mm brede banden erop willen kunnen leggen.
Dit is een interessant draadje want ik ben ook aan het kijken en lees van alles. Maar hier worden al enkele dingen gezegd die ook voor mij gelden.

Mag ik inbreken en iets vragen over die Fahrradmanufaktur fietsen? Die kom ik vaak tegen hier op het forum en is blijkbaar een redelijk goede (instap) fiets?

Welk model raden jullie aan en waarom?
Fahrradmanufaktur is VSF, misschien makkelijker te Googlen....
Westerwolder schreef:Fahrradmanufaktur is VSF, misschien makkelijker te Googlen....
Oh ik heb bij bike4travel en velo.de al diverse fietsen zitten bekijken. Maar de verschillen zeggen me weinig :-( Ik ben er gewoon totaal uit qua groepen en onderdelen. Ik kijk dan naar de TX-400 deore en denk 'aardige fiets'' maar dat is nergens op gebaseerd. Ik kijk naar reviews en ervaringen en dan nog denk ik 'O'.
headlight schreef: Budget voor een goedkope fiets is nu maximaal 800 euro, voor een betere fiets weet ik niet wat ik moet verwachten, ik weet dat koga voor 2000 euro de traveler heeft of voor 1700 euro de roadrunner, maar ik niet in hoeverre deze van elkaar verschillen en ik weet ook niet echt andere merken die dezelfde kwaliteit als koga hebben. En of er goedkopere alternatieven zijn.
Zelf ben ik a-technisch. Daarom zoek ik een goede fietsenmaker die verstand van zaken heeft. Uit ervaring weet ik dat niet elke fietsenmaker een derailleur goed kan afstellen. Bij Halfords kun je het treffen als je een geduldige monteur tegenkomt die bereid is veel tijd uit te trekken voor weinig geld. Maar je kunt ook een monteur treffen die alleen fietsmanden bevestigd om maar een voorbeeld te geven.

Zelf heb ik in 2011 twee Koga's gekocht, één met derailleur versnelling en één met een naafversnelling. Daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. Op de Koga met naafversnelling heb ik ong. 10.000 km gefietst en er moesten diverse onderdelen worden vervangen. De vraag is dan: laat ik diverse onderdelen vervangen of ruil ik hem in. Koop ik weer een Koga of wordt het een ander merk dat veel zorg besteed aan de assemblage. Eerlijk gezegd is de prijs/kwaliteitsverhouding niet gunstig van een Koga. In principe is het een goede fiets, maar er wordt bezuinigd op banden, etc. Ik heb nu een RIH. De RIH is goedkoper en er wordt niet bezuinigd op banden, zadel, etc. Qua fietsen trapt de RIH lichter dan de KOGA (allebei premium 8 versnellingsnaaf). De RIH is zeker net zo goed gebouwd als de Koga, zo niet beter.

Smaken verschillen, mensen verschillen. Wat voor de één een prima fiets is qua zithouding kan voor iemand anders een minder geschikte fiets zijn. Je kunt ook een kijken naar tweedehands fietsen. Maak vooral een proefrit om te kijken of de fiets bij je past.
rundoggy schreef:Welk model raden jullie aan en waarom?
Wij hebben hier twee VSF's van velo.de
Velo.de is een winkel in Aken (D).
VSF's zijn prima fietsen met een paar puntjes:
* ze zijn duidelijk langer van model dan andere fietsen. Dat betekent dat menig fietsenmaker je een te grote fiets verkoopt. Daar moet je echt op letten. (zie ook mijn website: http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/vsft400.html)
* ze zijn comfortabel maar niet heel erg stijf. Op mijn T-400 gaat dat met 30 kilo bagage desondanks goed, maar als je heel groot bent en veel meeneemt is het mogelijk een beperking. Ben je klein dan is het alleen een voordeel.
* niet alle modellen zijn aantrekkelijk kwa afmontage in vergelijking met de prijs. Het meest aantrekkelijk zijn de T-100 en het model met de Rohloffnaaf.
Mijn T-400 dateert van vier jaar terug; toen was de T-400 nog compleet anders afgemonteerd en kostte de helft.
* De T-100-modellen zijn wat eenvoudiger maar bieden veel waar voor je geld.

Bike4travel is een heel goede fietsenzaak voor reisfietsen en ze verkopen alleen goede fietsen. Koopjes zul je er niet zo snel vinden.
Bedankt voor de reacties,

Om nog even wat aan te vullen:

het middenblad slipt door en zelfs zo erg dat deze van het blad afloopt. De derailleurs zijn net afgesteld door de Halfords en in het verleden ging dit ook goed dus ik heb geen reden aan te nemen dat het slecht afstel werk is.

En ik heb in het verleden de sleutelcursus gevolgd maar ik blijf problemen hebben met het afstellen van een derailleur, maar ik moet zeker mijn kennis weer eens opfrissen.

En ik vind mijzelf niet bekwaam genoeg om een tweede hands fiets te beoordelen, en ik koop liever niet een 800 euro fiets, om dan na een tijdje tegen problemen aan te lopen die ik gemist had. Ook heb ik het liefst garantie.



Vsf heeft inderdaad mooie fietsen voor het geld. Maar ik kan niet inschatten welk type geschikt zou zijn, kijk ik bijvoorbeeld bij de Vakantiefietser dan zie ik dat zij enkel de tx800 en 400 verkopen dus dat zal vast een reden hebben. Zit er behalve die wielmaat nog verschil in frames en kwaliteit?

En stel dat ik nu een duurdere fiets koop, is het dan voldoende om over 5 jaar de versnellingen en indien nodig andere delen te upgraden voor mijn reis, of is het echt verstandig tegen die tijd een andere fiets te zoeken. Het lijkt mij dat ik wel langer dan 5 jaar met een goede fiets kan doen.

En zit er veel verschil tussen bijvoorbeeld vsf en koga? want ik vind voor een vergelijkbare opbouw het prijsverschil erg groot. (ik snap dat levensduur ook afhankelijk is van zaken als gebruik en slijtage maar als de Koga gemiddeld degenlijker is dan een Vsf is dat dan niet een idee door te sparen voor de duurdere fiets?)

ohja ik ben ongeveer 1,94 meter en weeg rond de 85kg. Qua bagage kan ik nog niet oordelen, Ik denk dat later met kampeer spullen de 30kg wel gehaald word. En over vijf jaar mischien net iets meer met watervoorraad
Een frame kan heel erg lang meegaan, de onderdelen maken dus het verschil. Koga gebruikt vrij goede onderdelen, al volgen ze de pakketten die shimano aanbiedt waardoor je niet altijd de meest duurzame combinatie krijgt. VSF maakt vaker zelf combinaties, die in mijn ogen, zeker niet onlogisch zijn.

Ik zou ook eens kijken bij stevens, qua rijgedrag wat anders dan vsf en vermits smaken verschillen wel eens de moeite om naar te kijken.

Deraillieur afregelen is een kwestie van begrijpen wat het ding doet en geduld. Fiets ophangen, draaien aan de pedalen, en kijken wat er gebeurt is de basis van alles. Moeilijk is dat niet, maar als je het niet in de vingers hebt doe je er wat langer over.
headlight schreef: (ik snap dat levensduur ook afhankelijk is van zaken als gebruik en slijtage maar als de Koga gemiddeld degenlijker is dan een Vsf is dat dan niet een idee door te sparen voor de duurdere fiets?)
Vele merken zijn handelsmerken geworden van fabrieken. Koga is onderdeel van Accell dat ook Batavus en Sparta als handelsmerk heeft.

Er zijn slechts weinig fabrikanten die zelf hun materialen produceren. Vrijwel elk onderdeel wordt ingekocht. De fabrikanten assembleren de ingekochte onderdelen en zetten hun handelsmerk erop. Voor vele fabrikanten is het een kwestie van rekenen: inkoop materialen plus werkloon plus overige kosten plus marge bepalen de verkoopprijs. Sommige handelsmerken nemen genoegen met een lagere marge, andere handelsmerken eisen een hogere marge. Een duurdere fiets wil niet altijd zeggen dat de kwaliteit ervan beter is. De aandeelhouders vinden een hogere marge en dus meer winst wel prettig. Vooral als een hogere winst wordt uitbetaald via een hogere dividenduitkering.
bedankt voor de reacties

afstellen is inderdaad een kwestie van leren, geduld (oei) en oefenen denk ik.
Bij bijvoorbeeld Koga betaal je voor het design en het (meestal) doordachte ontwerp, bij bijvoorbeeld VSF is dat wat minder. Het is echter niet het frame (enige "Koga" onderdeel) maar de onderdelen die de levensduur bepalen. Dus (volgens mij) is het slimmer een goedkoop frame met hoogwaardige onderdelen te kopen als andersom.
Bert van Sprang schreef:Bij bijvoorbeeld Koga betaal je voor het design en het (meestal) doordachte ontwerp, bij bijvoorbeeld VSF is dat wat minder. Het is echter niet het frame (enige "Koga" onderdeel) maar de onderdelen die de levensduur bepalen. Dus (volgens mij) is het slimmer een goedkoop frame met hoogwaardige onderdelen te kopen als andersom.
Zijn de verschillen qua stijfheid niet ook groter?

na wat nadenken, lezen en antwoorden van jullie begin ik toch te overwegen een duurdere fiets aan te schaffen, en dan over 5 jaar eventueel versleten onderdelen te vervangen zodat de fiets in uitstekende staat mee naar australie kan.

Als een Vsf met goede groep geschikt is voor zware bepakking dan is bespaar ik mijzelf natuurlijk een boel geld dan met een koga of santos


-kleine invoeging-

ik lees dat Vsf hun frames garandeert tot max 140kg, dus dat moet ruim voldoende zijn en bovendien zit er 10 jaar garantie op.

ik onderschat Vsf waarschijnlijk. Ik zal nog even goed inlezen voor ik vragen stel die ik ook op kan zoeken

ik zit dan alleen met incidentieel off road rijden
Een M-gineering randonneur, kwam deze tegen en dacht bij mezelf wie weet heeft iemand er iets aan. Verkoper zit op dit forum, zie m-gineering topic.
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr