Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagagedrager draagkracht - Forum Wereldfietser

Bagagedrager draagkracht

Hallo,
Gisteren heb ik mijn nieuwe fiets opgehaald, voor woon-werkverkeer en vakanties. Nu zie ik dat er een 25kg-bagagedrager op gemonteerd is, ipv de 40kg die in de winkel stond opgesteld (Jan Janssen milennium). Nu is mijn vraag, is dat voldoende of moet ik terug (tegen ongetwijfeld weed meerkosten, ze waren ook al vergetn het voorrek te plaatsen).
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Welke zit erop, en wat wil je er mee doen? je kunt vaak ook besluiten minder mee te nemen.
Het ligt er ook aan wat je er mee gaat doen. Voor asfalt liggen de eisen hoger dan voor ruige bergpaden.
Ik zou de fiets wel goed nakijken of de rest wel klopt.
Dieuwer schreef:tegen ongetwijfeld weed meerkosten
Als je de fiets in de winkel gekocht hebt en bij de fiets met de 40kg-drager stond toen je zei "Mwah, deze wil ik wel", dan mag dat m.i. niet meer kosten.
"Specificaties kunnen wijzigen" is een vaak gebezigde kreet, maar het mag natuurlijk geen afwaardering worden. Daarom ben ik ook wel benieuwd wat de ene en andere drager voor model (merk en type) waren.
Voor werkverkeer heb ik zware boekentassen en soms wat boodschappen. Dan hangt ook de follow-me er nog aan, die weegt los zo'n 4 kg dacht ik.
Voor de vakantie moet ik alles voor mijzelf en minn zesjarige zoon meeslepen. Het is dan meer volume dan gewicht, ik heb ondertussen een aardig lichtgewicht uitrusting bij elkaar gescharreld.
Merk is racktime, zowel de mijne als de fiets in de winkel (daar zat ook nog een pompje op). Ik baal nogal, omdat je een hele investering doet en dan komt er nog van alles bij :(

Oh ja, we blijven voorlopig op Nederlandse wegen en paden, in de toekomst willen we de Noordzee rond (om maar even een ambitie te hebben).
Dieuwer schreef:Merk is racktime, zowel de mijne als de fiets in de winkel (daar zat ook nog een pompje op). Ik baal nogal, omdat je een hele investering doet en dan komt er nog van alles bij :(
Op een Jan Janssen Milennium van dit moment hoort standaard een Tubus drager: http://www.janjanssen.nl/fietsen/millennium/

Er zijn nu drie mogelijkheden:
1. Je hebt de fiets die in de winkel stond gekocht. Dan mag je eisen dat je de drager op je fiets krijgt die op de fiets in de winkel zit. De fietsenmaker kan ze wisselen. Of het gunstig of nodig voor je is kan ik niet beoordelen.
2. Je hebt een "Jan Janssen Milennium van model dit jaar gekocht". Dan mag je een tubusdrager verwachten want dat zit er volgens de website standaard op. Dat zal de fietsenmaker niet leuk vinden want de racktimedragers zijn veel goedkoper. Daar moet je dan zijn probleem van maken.
3. Er is iets anders aan de hand, zoals dat je een model uit een eerder jaarhebt gekocht waar een goedkopere racktimedrager op hoort. Ik heb geen idee of er in eerdere jaren andere dragers op hoorden.

Wat staat er op je aankoopbon?
Aankoopbon zegt racktime lightit 28. En model 2016. Nu stelt zo'n fietsverkoper de boel natuurlijk ter plekke samen, ik heb dat niet gecontroleerd (en zoveel verstand heb ik er ook niet van). je kunt altijd voor goedkopere onderdelen kiezen, en blijkbaar heeft hij dat dus gedaan.
Ook voorgaande jaren werd de Millenium met Tubus dragers aangeboden standaard ! Dus ... Teruggaan.
Prachtige fiets overigens.
Timo
Dieuwer schreef:Aankoopbon zegt racktime lightit 28. En model 2016. Nu stelt zo'n fietsverkoper de boel natuurlijk ter plekke samen, ik heb dat niet gecontroleerd (en zoveel verstand heb ik er ook niet van). je kunt altijd voor goedkopere onderdelen kiezen, en blijkbaar heeft hij dat dus gedaan.
Dan heb je leergeld betaald en is het klaar. Op de website kun je inderdaad met het pijltje ook voor de racktimedrager kiezen.
Leon schreef:
Dieuwer schreef:Aankoopbon zegt racktime lightit 28. En model 2016. Nu stelt zo'n fietsverkoper de boel natuurlijk ter plekke samen, ik heb dat niet gecontroleerd (en zoveel verstand heb ik er ook niet van). je kunt altijd voor goedkopere onderdelen kiezen, en blijkbaar heeft hij dat dus gedaan.
Dan heb je leergeld betaald en is het klaar. Op de website kun je inderdaad met het pijltje ook voor de racktimedrager kiezen.
Ja inderdaad had ik beter op moetem letten, maar de vraag gaat eigenlijk niet over tubus vs radktime, maar over draagvermogen 25 vs 40 kg. En dan zou inderdaad de volgende vraag kunnen zijn, is racktime voldoende kwaliteit?
Timo schreef:Ook voorgaande jaren werd de Millenium met Tubus dragers aangeboden standaard ! Dus ... Teruggaan.
Prachtige fiets overigens.
Timo
Dank je. En hij fietst licht als een veertje!
Dieuwer schreef:En dan zou inderdaad de volgende vraag kunnen zijn, is racktime voldoende kwaliteit?
Omdat je toch eerst in NL blijft zou ik het gewoon proberen.
Leon schreef:
Dieuwer schreef:En dan zou inderdaad de volgende vraag kunnen zijn, is racktime voldoende kwaliteit?
Omdat je toch eerst in NL blijft zou ik het gewoon proberen.
Wat bedoel je met 'gewoon proberen'? Zo van als je mazzel hebt, houdt het wel? De fiets die ik had ging nogal zwabberen met volle tassen, maar dat zal meer aan het frame gelegen hebben. (hebben we het over de 25kg racktime?)
Hallo Dieuwer, Ik zou gewoon even terug gaan naar de fietsenmaker.
Racktime dragers zijn dan wel geen tubus, maar zijn ook niet heel slecht.
Als het een "goede" fietsenmaker is zal hij niet moeilijk doen om hem te verwisselen voor een 40kg racktime, en zeker als hij begrijpt wat jouw doelen zijn met deze fiets.
Als je niet veel meeneemt kan een 25 kg ook prima, maar omdat de fiets in de winkel wel een 40kg drager heeft, zou ik er toch even om vragen.
succes
Vroeger heb ik veel met alu dragers gefietst. Vaak hielden ze het wel enkele jaren uit, maar op een gegeven moment braken ze toch. Meestal begaf de poot het waarmee ze aan de achteras bevestigd zijn. Op zich lijkt een maximum gewicht van 25 kilo acceptabel. Kom je boven de 20 kg, dan is het sowieso verstandig om een deel van de bagage bij het voorwiel te hangen.
Een maximum van 25 kg zegt ook niet alles. Zolang de fiets stilstaat, kan zo'n drager veel meer gewicht torsen, maar als je door een kuil rijdt of met je bepakte fiets iets te enthousiast uit een trein stapt en op een laaggelegen perron stuitert, zou zo'n drager al kunnen breken bij een veel lager gewicht. Misschien niet direct, maar na de 2e of 3e klap van dat kaliber. Het overkwam mij met mijn ligfiets (zie hier). Sindsdien wil ik alleen nog stalen achterdragers.
Racktime en Tubus zijn van hetzelfde bedrijf, alleen een ander merk. En van ander materiaal gemaakt: alu en staal. Allebei prima dragers maar met een ander doel: stadsgebruik vs expeditiegebruik. De Tubus is veel stabieler en op de lange termijn veel deugdelijker (alleen die roest....). Het is niet alleen de 40 vs de 25 kg maar ook de vermoeidheidskarakteristieken, repareerbaarheid etc.
Als de Tubus op de fiets hoort zou ik zeker daarvoor kiezen, veel betere drager.
Ik heb een racktime lightit touren op één van mijn fietsen. Niet erg onder de indruk van de kwaliteit: waar mijn tassen steunen is het aluminium 2-3 mm ingedeukt (meestal gewoon een tas met wat spullen en een laptop, dus zeker niet overdreven zwaar ofzo). Dus zeker proberen of je niet aan de Tubusdragers kan komen.
Dank voor jullie input. Met kleine bijbetaling (of eigenlijk het teruggeven van de korting) heeft de verkoper een tubus gemonteerd. Inmiddels zitten de eerste vakantiekms erop!
Ik heb een Racktime Light-it drager; ik heb er inmiddels vele duizenden km's fietsreizen mee gemaakt en hij draagt het nog steeds. Ook bij mij zitten er ter hoogte van de hardere delen van de tasbevestiging indrukkingen van enkele mm's, maar ik heb vooralsnog niet de indruk dat de drager het gaat begeven.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nooit meer dan 13-15kg meeneem.
Op de drager staat max 20kg.