Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Bovendek' bagagedrager Tubus Logo Evo te smal??!! - Forum Wereldfietser

'Bovendek' bagagedrager Tubus Logo Evo te smal??!!

Voor mijn nieuwe (2ehands Santos) fiets heb ik bovengenoemde drager besteld en ontvangen bij Rose. Nu, eenmaal binnen, merk ik hoe smal het "bovendek" is. Mijn oude drager (ook Tubus) is over de volle lengte 111mm breedte (hart-hart van de buizen), deze Evo is vooraan slechts 78 en achteraan 90mm breed. Dit zijn twee slokken op een borrel. En (minstens zo belangrijk): ik had voor de Evo gekozen om mijn tassen verlaagd te hebben op de verlaagde rail, maar daardoor steunen ze de bovenopliggende bagage niet meer. Daar lag onze 6kg 4persoonsgezinstent als een rol in de lengte. Bij 111 mm breedte weet ik dat dat kan, maar met 78-90mm....?

Kortom: wie heeft ervaring? Is de 78-90mm breedte te weinig om nog bagage op te binden zonder dat dat er zijdelings afkukelt? Suf genoeg geeft Rose dit niet duidelijk op hun website aan.... het nadeel van kopen op afstand.
Een rol in de lengterichting geplaatst blijft inderdaad niet zo goed liggen. Ik los dit op door de tent in de breedterichting bovenop te leggen, zo ver mogelijk naar voren. Bijkomend voordeel is dat het massamiddelpunt zo iets verder naar voren komt.

Afbeelding
(De rechter fiets.)
Hallo André,
Het blijft natuurlijk afhankelijk hoeveel extra bagage je wilt meenemen.
Ik plaatste altijd een rackpack dwars op de twee achtertassen.
Hierdoor lag de tas eigenlijk op de achterste tassen en niet op de bagagedrager.

Afbeelding

De rackpack is dan ook vastgemaakt aan de tassen en niet aan de bagagedrager.
De stabiliteit heeft hierdoor niet te lijden.
Andre de Boer schreef: Suf genoeg geeft Rose dit niet duidelijk op hun website aan.... het nadeel van kopen op afstand.
André, je noemt Rose suf, maar eigenlijk had je dit natuurlijk best zelf uit kunnen zoeken door even bij Tubus zelf te zoeken.
Voor het antwoord op je vraag, het beste leg je de zak dwars op de bagagedrager, met als mogelijk nadeel dat je de achtertassen dan niet eenvoudig kan openen, bijkomend voordeel is dan wel dat door de extra druk op de achtertassen deze er niet zo makkelijk af kunnen stuiteren op slecht wegdek. (Dat wil met Ortliebtassen ook nog wel gebeuren, ondanks dat ze goed opgehangen zijn)
De drager die Santos doorgaan gebruikt is heeft een brede bovenkant (zoals de Cargo) en ook een lager gedeelte. En die kun je gewoon bij een fysieke Santos dealer in de buurt bestellen. (Is ook beter voor de leefbaarheid van binnensteden :shock: )

Deze drager (de Packrack) wordt speciaal voor Santos gemaakt (net zoals dat de Ergo met voorstandaard speciaal voor Koga wordt gemaakt)
_Peter_ schreef:.....niet zo makkelijk af kunnen stuiteren op slecht wegdek. (Dat wil met Ortliebtassen ook nog wel gebeuren, ondanks dat ze goed opgehangen zijn)
Nooit overkomen, maar gebeurd kennelijk toch :shock: : http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 23&t=27314