Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gazelle Medeo Plus - Forum Wereldfietser

Gazelle Medeo Plus

Hallo iedereen!

Ik ben Kenneth, sinds vandaag nieuw op dit forum! Momenteel ben ik een reis aan het plannen voor in de zomer van 2017. Ik ben aan het uitdokteren welke fiets ik zou kunnen gebruiken, en/of ik een nieuwe moet kopen of een bestaande kan ombouwen. In mijn garage staat nog een Gazelle Medeo Plus die ik vroeger gebruikte. Helaas is hier van alles aan kapot gegaan en in de tijd dat ik hem nog gebruikte was de rekening van de fietsenmaker te duur.

Ik vraag me af of deze fiets geschikt is om te repareren en om te bouwen naar trekkersfiets? Op dit moment is de voorvork er erg aan toe, maar ik moet nog even uitdokteren hoe dit precies komt. Ook heeft deze fiets vering aan de voorband.

Is volgens jullie deze fiets geschikt, of helemaal niet?


Alvast bedankt!

Kenneth
Of is de Rambler Voyager een beter idee? Momenteel rij ik op deze fiets maar ik vind de afstand tussen zadel en stuur precies wat ver...

http://img1.kapaza.be/desktop_images/57 ... 516037.jpg
Of een fiets geschikt is als trekkingfiets staat en valt met verschillende factoren. De belangrijkste is wat je fietsvakantieplannen zijn. Voor een offroadtrekking door Ijsland is die fiets niet geschikt. Voor een vakantie over verharde fietspaden in Nederland is die fiets zonder twijfel geschikt te maken.

Andere factoren (en ik vergeet er vast nog heel wat):
- hoeveel bagage wil je meenemen
- hoe zwaar ben je zelf
- hoeveel handig ben je in fietsreparaties
- welke afstanden wil je afleggen

En als het om een concrete fiets gaat is de vraag altijd of de soep de kolen waard is. Dat is aan de hand van foto's beter in te schatten maar hangt er ook weer sterk van af wat je zelf kan en wil doen. Alles laten doen door een fietsenmaker, wielen vervangen, ... zal een pak geld kosten. Zelf wat bestelde onderdelen vervangen is een pak goedkoper.

Renaat
Er zijn overigens al talloze vergelijkbare vragen gesteld op dit forum (ook de laatste dagen) die al heel wat informatie zullen opleveren. En heb je dit al gelezen: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... iets_kopen ?

Renaat
De Medeo heeft derailleurversnelling en de Rambler een naafversnelling. Dat laatste is OK voor het vlakke land maar niet echt als je wilt klimmen.
Lees eerst dit: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Bij die Medeo is natuurlijk de vraag wat er nu kapot is. Als je zelf repareert hoeft het niet zo duur te worden. Kun je een lijstje geven, en een foto plaatsen?
Kenneth schreef:Of is de Rambler Voyager een beter idee? Momenteel rij ik op deze fiets maar ik vind de afstand tussen zadel en stuur precies wat ver...
Leen wat fietstassen, vul die met het gewicht van de bagage die je wil meenemen, maak een 'lange tocht' over het slechtste soort wegdek dat je denkt tegen te komen op je fietsvakantie en de vraag of die fiets geschikt is wordt vanzelf beantwoord.

Maar ook hier kan ik al weer zeggen dat die fiets niet geschikt is voor ruwe offroadpaden maar bijna elke fiets geschikt is voor een rustige fietsvakantie met niet te veel bagage over Nederlandse fietspaden.

Renaat
Wim schreef:Lees eerst dit: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Bij die Medeo is natuurlijk de vraag wat er nu kapot is. Als je zelf repareert hoeft het niet zo duur te worden. Kun je een lijstje geven, en een foto plaatsen?
Bedankt, zal dit vanavond eens lezen. Ik kan redelijk veel zelf maken, maar de voorvork gaat toch wat ingewikkeld worden denk ik. Ik heb het geluk dat ik iemand ken die vroeger fietsenmaker is geweest, en graag anderen helpt met herstellingen of problemen.

Het plan is om een route tussen de 2000 à 3000 km uit te stippelen, en hier ten minste 2 maanden hierover te doen. De precieze route ligt nog niet vast, maar ik zat aan Duitsland, Tjechië, Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk en België te denken. Op die manier maak ik een soort cirkel door midden Europa. Uiteraard ga ik eerst een paar proefreizen maken om te zien of dit fysiek/mentaal aankan.

Na jullie reacties en wat research is de Rambler al geschrapt. En bij de medeo:

- de voorvork zit los, hiermee bedoel ik dat bij gebruik van de voorste rem de vork terug knikt.
- de derailleur zit serieus in de knoop
- de banden staan plat maar dit is eenvoudig te maken

Afbeelding

Afbeelding

de derailleur:

Afbeelding

Afbeelding
Je plaatst geen foto van de vork maar van het balhoofd. Als daar speling in zit is het meestal eenvoudig op te lossen. De fiets lijkt niet erg oud en goed zelf op te knappen. Ga eens op cursus. Het is vast geen ideale fiets voor een lange tocht maar vermoedelijk prima om mee te beginnen.
Ketting smeren en je derailleur doet het weer.
Je ketting hoort niet zo te knakken als hij nou doet.

Je balhoofd moet een heel stuk aangedraaid worden.
Ook niet zo heel lastig

https://www.youtube.com/watch?v=p5KaHp7x5e0
En hoe zit het met de spaken? Zijn deze allemaal gelijkmatig en redelijk strak gespannen of zitten daar opvallend loszittende exemplaren tussen?

Renaat
In aanvulling op de anderen: Hie is de staat van de velgen? Remblokjes? Draaipunten van remmen zelf? Kabels? Indexschakalaars? Naven? Trapas? Voorbladen? Cassette? Bagagedrager? Binnen/buitenbanden? Handvatten? Zadel?

Dat zijn Allemaal dingen die geld kunnen kosten. Ze zijn geen van allen duur, maar als het allemaal vervangen moet worden heeft het weinig zin.

Aanvulling:
Misschien moet ik dit idee vaker als antwoord geven:
Als je klussen aan een fiets leuk vindt dan moet je dat natuurlijk altijd doen, punt.
Maar als er veel aan een fiets moet gebeuren, het is niet je hobby en/of je weet er niet zo veel van en/of je hebt de benodigde gereedschappen (nog) niet dan is het vaak economischer om de betreffende fiets tweedehands te verkopen, het geld dat je aan onderdelen kwijt zou zijn erbij te leggen en tweedehands een andere fiets te kopen. Een goede tweedehands fiets vinden kost helaas wel tijd, maar het opknappen van een fiets kost dat zeker ook.
Kenneth schreef: In mijn garage staat nog een Gazelle Medeo Plus die ik vroeger gebruikte.
Zelf heb ik in 2010 een Gazelle Medeo Excellent gekocht, maar dat was geen succes. Ik ben een toerfietser die bijna geen bagage meeneemt op een tocht van zo'n 50km. In mijn fiets zat een constructiefout. Het spatbord sleet aan, terwijl de banden na 1000 km finaal doorgesleten waren. Het ergste was dat er een spaak brak na ruim een jaar fietsen (ong. 3500 km). Het is mijn ervaring dat als er één spaak breekt er meerdere zullen volgen. Ik heb de fiets dus maar ingeruild.
Dat zou ik eerder een montagefout noemen als het spatbord wat aanloopt. Dan slijt een band inderdaad snel. Zoiets is toch simpel (zelf) te verhelpen?
Kapotte spaken zijn inderdaad een probleem bij goedkope fietsen. Het wiel laten controleren door een goede wielbouwer kan helpen. Als je zekerheid wilt hebben is het verstandig een handgebouwd vakantiewiel te laten maken door een echte wielbouwer.
Mattheus schreef: In mijn fiets zat een constructiefout. Het spatbord sleet aan, terwijl de banden na 1000 km finaal doorgesleten waren. Het ergste was dat er een spaak brak na ruim een jaar fietsen (ong. 3500 km). Het is mijn ervaring dat als er één spaak breekt er meerdere zullen volgen. Ik heb de fiets dus maar ingeruild.
Versleten banden na 1000 km lijkt me geen constructiefout. Wel zijn er wel wat fietsen op de markt waar bespaard is op de banden (omdat de grote masse met weinig kennis over fietsmateriaal het verschil tussen goede en slechte banden toch niet ziet) en men dusdanig de prijs omlaag kan halen (of de winstmarge kan verhogen).

Voor wielen gaat overigens hetzelfde op. En een fundamenteel verschil tussen een degelijke fiets en minder degelijke fietsen zijn o.a. (in veel gevallen) de kwaliteit van de wielen. Een degelijk gespaakt kwaliteitswiel zal in normale omstandigheden zelden of nooit spaakbruik krijgen.

Renaat
Wim schreef:Dat zou ik eerder een montagefout noemen als het spatbord wat aanloopt.
Die montagefout was structureel. Het werd zelfs in een test genoemd.
Revanho schreef: Wel zijn er wel wat fietsen op de markt waar bespaard is op de banden
Dit gebeurt zelfs met dure fietsen die in Heerenveen worden gemaakt. Een goedkope band is dikwijls iets lichter qua gewicht. Als de toekomstige koper gewicht belangrijk vind, is elke gram die een fiets lichter maakt, meegenomen.

Om nog maar te zwijgen over fietspompjes. Enkele jaren geleden had ik een lekke band. Een miezerig klein gaatje in de binnenband, maar ik kon het lek niet vinden. Het meegeleverde fietspompje was beter dan niets, maar daar is ook alles mee gezegd. De band kreeg ik op ong. 2 bar en om de 2 km moest ik lucht bijpompen. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik weer thuis was, was een goede fietspomp kopen.
Mattheus schreef: Dit gebeurt zelfs met dure fietsen die in Heerenveen worden gemaakt. Een goedkope band is dikwijls iets lichter qua gewicht. Als de toekomstige koper gewicht belangrijk vind, is elke gram die een fiets lichter maakt, meegenomen.
Klopt helemaal.
Mattheus schreef: Om nog maar te zwijgen over fietspompjes. Enkele jaren geleden had ik een lekke band. Een miezerig klein gaatje in de binnenband, maar ik kon het lek niet vinden. Het meegeleverde fietspompje was beter dan niets, maar daar is ook alles mee gezegd. De band kreeg ik op ong. 2 bar en om de 2 km moest ik lucht bijpompen. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik weer thuis was, was een goede fietspomp kopen.
Ik heb dan ook bij de aankoop van een fiets helemaal geen behoefte aan standaard meegeleverde pompjes, pedalen, bel, bidonhouder, tasjes, ... Ze voldoen meestal toch niet aan mij verwachtingen en ik betaal er dus liever niet voor.

Renaat
Die Rambler heeft volgens mij trommelremmen? Ik zou daar niet zomaar bepakt en bezakt een heuvelachtig gebied opzoeken, als je veilig naar beneden wilt komen.
Travelmaster schreef:Die Rambler heeft volgens mij trommelremmen? Ik zou daar niet zomaar bepakt en bezakt een heuvelachtig gebied opzoeken, als je veilig naar beneden wilt komen.
De Rambler was al geschrapt, en trommelremmen werken ook in heuvelachtig gebied (waarom zitten die bijvoorbeeld in velomobielen, niet de langzaamste of lichtste fietsen), waar je beter niet mee de heuvels in kan zijn roller-brakes.
I stand corrected.