Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude Koga traveler tourfiets : opknappen of vervangen? - Forum Wereldfietser

Oude Koga traveler tourfiets : opknappen of vervangen?

Voor gebruik in de stad en indien mogelijk een fietsvakantie wil ik graag weer een fiets, momenteel heb ik er geen. Nu zag ik in de schuur nog onderstaande Koga traveler staan waarmee ik ooit eens naar Parijs ben gefietst.

[img=640,360]http://s32.postimg.org/m92662sb9/IMG_20 ... WA0005.jpg[/img]
(klikbaar)

Ik heb niet echt verstand van fietsen maar het lijkt erop dat het volgende aan vervanging toe is:

-Banden binnen/buiten, maat die op velg staat is 20-622. Welke band kan hierin die geschikt is voor stadsgebruik/fietsvakantie? -->Binnendiameter velg net opgemeten: 19,8 mm (zal 19c moeten voorstellen?) en de band die erom zit is een 32x622

-Ketting en mogelijk tandwielen (?), ketting ontbreekt momenteel, het meeste draait verder nog wel goed en zonder speling

-Remmen

-Zadel

Voor de rest moet ik het stuur controleren/repareren, verlichting vervangen en nog wat andere kleine dingen.

Zou dit de moeite waard zijn te repareren en welke banden/ketting zou hiervoor handig zijn? Ik kan er ook even mee langs een fietsenspeciaalzaak maar als ik online kijk zie ik dat de prijzen best wel verschillen en als ik online voor 100-200 euro aan onderdelen de fiets weer goed heb doe ik het liever zelf.

Heb ooit eens een motor (kawasaki z500) volledig uit elkaar gehaald en het frame gespoten. Die kreeg ik achteraf ook weer goed in elkaar dus het lijkt mij dat een fiets ook moet lukken.. :P Misschien ook een idee met deze fiets, alles uit elkaar, frame mooi coaten en daarna alles weer in elkaar zetten met deels nieuwe onderdelen. De vraag is vooral of het bij deze fiets de tijd/moeite/geld nog waard is. 2ehands heb je online voor zo'n 400-500 euro ook al een redelijke toerfiets lijkt het.

Volgens mij is het handig om direct met de ketting ook de tandwielen te vervangen(?) Er zit nu een shimano stx rc op met achter 7 tandwielen (7-speed?).
Waarmee zou ik dit mooi kunnen vervangen. Het hoeft niet het duurste van het duurste maar ik geef wel liever iets meer uit dan dat ik achteraf met kapot spul in het buitenland zit.

[img=639,480]http://s32.postimg.org/4qwq2ya51/shim.jpg[/img]

Gevonden wat mogelijk interessant is:
Banden: https://www.athleteshop.nl/schwalbe-bui ... uard-zwart
Banden (2): https://www.athleteshop.nl/continental- ... aker-zwart
Ziet er verwaarloosd maar niet hopeloos uit (als hij recht etc is). Grootste beperking is het feit dat er geen erg brede banden op kunnen. Monteer het breedste wat past (Schwalbe Marathon Racer of nog wat sneller maar iets kwetsbaarder de Panaracer Pasela TG). Omdat de ketting ontbreekt heb je zeker ook nieuwe achtertandwielen nodig. Een 7 speed cassette (als het inderdaad een cassette naaf is) kost hoogstens 25 euro (neem er een met 32 of 34 tandjes). Kijk goed naar de staat van de velgen: zijn ze doorgeremd, of zijn de wanden nog dik? Verder nieuwe kabels en remblokjes (Koolstop Salmon). Een nieuw (Brooks Campion Flyer?) zadel kan evenmin kwaad. Neem op deze fiets niet teveel bagage mee, vanwege de smalle banden en de lichte dragers.
Vermijd een grootschalige upgrade van deze fiets. Dat kost veel en levert weinig op.
Als je foto's plaatst van de achternaaf, de achterderailleur en de shifters weten we meer. Via de site van Koga kun je achterhalen uit welk jaar deze komt, dat helpt ook.
Zie ook: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
hschokker schreef:voor 100-200 euro aan onderdelen
Dat is optimistisch.
Banden zijn het laatste waar je aan hoeft te denken, want dat lukt altijd.
Begin liever eerst met de onderdelen die een echte dealbreaker kunnen zijn, controleer bovendien de hele fiets en maak een begroting.
Het frame ziet er op de foto ronduit shabby uit. Krassen zijn niet erg, maar als er schade is, is het allemaal helaas.
Tweede zijn de wielen: zijn de velgen niet opgeremd? Staat er nog spanning op de spaken? Zit er nog vet in de naven en zijn de lagerbanen nog heel?
Is het balhoofsstel nog goed en/of afstelbaar?
Zijn alle bouten en schroefjes die ooit los zullen moeten ook los te krijgen?
Verder ga ik met het lijstje maar niet want je kunt het best gewoon letterlijk alles nalopen en een optelsom maken.
Maar zoals Wim al zegt wordt een totale renovatie waarschijnlijk duur, maar wat je ook niet wilt is dat je er voor 200 euro nieuw spul op monteert en na tien ritten blijkt dat er toch meer noodzakelijke dingen zijn.
Leon schreef:
hschokker schreef:voor 100-200 euro aan onderdelen
Dat is optimistisch.
Beetje slim shoppen bij B-C, Ali en op MP kan flink schelen :)
ik denk: opknappen.

ik denk boven de trapas geovaliseerde framebuizen te zien. dit is zo'n prachtig stalen ' oval'-frame, zoals op de duurdere koga's zit: prima frame en opknappen meer dan waard.

stx-rc is (dacht ik) 8-speed en je noemt 7-speed, maar dat zal de achterderailleur ook wel schakelen.

succes en veel plezier! hoogframe
hoogframe schreef:ik denk boven de trapas geovaliseerde framebuizen te zien. dit is zo'n prachtig stalen ' oval'-frame, zoals op de duurdere koga's zit: prima frame en opknappen meer dan waard.
Ik zou eerst het frame toch wel beter willen zien, met name de op de vage foto vaag zichbare bruine vlek op de horizontale buis vlak voor de zadelpen. (En alle ander aanhechtingen van de frame-onderdelen aan elkaar.)
Achternaaf is ook STX-RC, een 7v-cassettenaaf. STX-RC is een prima groep, dus als die te redden is, ben je al een eind op weg. Frame eerst maar eens goed schoonmaken en goed beoordelen, zoals Leon al zegt. En de wielen even goed inspecteren. Nou zijn Koga-wielen uit die tijd meestal prima gevlochten, dus goeie kans dat je daar nog prima mee voort kan, als de remvlakken niet op zijn.

Ik zou zo'n fiets zeker een tweede kans gunnen.
Bedankt voor de vele reacties, hier kan ik wel wat mee! :)

De spaken zitten er nog netjes in, de velgen zijn vooral verkleurd. Ik kan er nog met de vinger bijlangs strijken zonder dat het vervelend voelt. De remvlak is wel wat ingesleten op het gezicht, of het nog dik genoeg is kan ik niet beoordelen. Door de vorm van de velg kan ik dit zo ook niet met een schuifmaat meten.

Hieronder nog wat meer foto's. De bruine plekken op het frame zijn voornamelijk oppervlakkig. Zoals je bij foto 2 kan zien is het bij het frame nummer wat erger. Dat linkerstukje lijkt dan weer erger dan het is zoals op foto 8 ook te zien. Is nu vooral verkleuring ipv roest. Ik zou het frame ook helemaal kunnen strippen en dan beitsen/schuren en spuiten/coaten(?) Het mag mij best wel wat tijd/geld kosten en hoeft ook niet vandaag of morgen af.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

edit: Achternaaf is een Shimano FH-MC33
Zie elders het recente bericht over de cursus om je eigen fiets op te knappen.
Ik persoonlijk zou hier niet aan beginnen. Misschien is dat ook de leeftijd ;) weggooi generatie :oops:

Toch denk ik dat hier genoeg liefhebbers en fanaten zijn die er een prachtige fiets van kunnen maken.

Succes :D
http://www.koga.com/nl/service/brochures/oude-brochures

Een snelle blik op de site van Koga leert dat de fiets van 1995 is.
Hoogframe merkt terecht op dat het een hoogwaardig frame betreft. Het frame is triple butted en dunwandiger dan bijvoorbeeld een Koga Forest.
Ik wil me ook aansluiten bij de opmerkingen van Wim. 32 mm banden zijn erg smal. Voor woon-werkverkeer voldoen ze prima, maar voor vakanties is het behelpen. Als je niet oplet heb je bij de eerste boomwortel al een stootlek of een krom wiel. Als je een lange reis wilt maken kun je overwegen om de spatborden te demonteren, dan kunnen er zeker 37 mm banden op. De aluminium dragers zijn niet sterk. Als je niet meer dan een kilo of 17 in vier tassen meeneemt kan het echter lang goed gaan.
Ik heb je nog niet gehoord over spaakbreuk. Als de wielen nog netjes recht zijn en er geen speling op de lagers zit is dat een goede zaak.
Er zit erg veel roest aan de fiets. Dat is vaak een gevolg van fietsen door de pekel.
Er is misschien veel pekelwater bij het voorwiel opgespat en de trapas binnengedrongen. Is de trapas nog spelingvrij? De wiellagers zijn hier minder gevoelig voor, en het balhoofdlager is goed beschermd door het spatbord.
Let ook op de opmerkingen van Leon; Je moet de fiets helemaal nalopen en controleren of er nergens iets vastgerot zit. Bijvoorbeeld de zadelpen.
Ik zie dat er vóór een v-brake is gemonteerd. Die is niet compatible met de originele remhandel. Dat verklaart waarom deze rem niet goed is af te stellen.
Als het frame en de wielen goed zijn zal een opknapbeurt zeker de moeite waard zijn. 7 speed onderdelen zijn niet zo heel erg duur. Poets de fiets eens goed. Maak de vastgekoekte derailleurs weer gangbaar met een kwast en een teiltje petroleum of wasbenzine. Laat de rest over aan een vakman. Maar wacht daar even mee tot na de zomer. De goede man heeft het nu heel erg druk met dingen waar hij wél geld aan verdient :D

Ik zeg dus: opknappen!
Afscheid nemen is echter ook niet raar. In deze staat denk ik dat de fiets minimaal 65 euro moet opbrengen op MP.

Groeten,

Adriaan
Ik zeg ook opknappen! Misschien voldoet hij niet helemaal meer aan je huidige wensen. Verkopen aan een liefhebber en voor je zelf iets anders zoeken.
Qua wensen ben ik niet zo moeilijk. Ben zelf vrij licht (67 kg) en heb aan 15 kg bagage denk ik wel genoeg voor een mooie vakantie. Is dan vooral een vraag welke onderdelen ik nodig zal hebben bij wederopbouw. Als ik goed tel is het nu wel een 7-speed, dan een hg50 7 speed casette erbij optrommelen? Die zijn maar iets van 14 euro.misschien moet ik even iemand met kennis (fietsenzaak) er naar laten kijken. Het liefste doe ik het werk zelf zoveel mogelijk. Leer ik ook wat nieuws en is het meer mijn eigen
hschokker schreef:Qua wensen ben ik niet zo moeilijk. Ben zelf vrij licht (67 kg) en heb aan 15 kg bagage denk ik wel genoeg voor een mooie vakantie. Is dan vooral een vraag welke onderdelen ik nodig zal hebben bij wederopbouw. Als ik goed tel is het nu wel een 7-speed, dan een hg50 7 speed casette erbij optrommelen? Die zijn maar iets van 14 euro.misschien moet ik even iemand met kennis (fietsenzaak) er naar laten kijken. Het liefste doe ik het werk zelf zoveel mogelijk. Leer ik ook wat nieuws en is het meer mijn eigen
Voor een vakantie wil je toch een betrouwbaarder fiets dan voor gebruik als stadsfiets. Op een stadsfiets zal het je relatief (!) worst wezen als een pedaal, een wiellager, een trapas of het balhoofdstel vastloopt, een spaak knapt, een velg scheurt, de drager breekt, het zadel niet lang lekker zit, een kabel knapt of de remblokjes ter plekke versleten blijken maar op vakantie ga je toch voor je lol en wil je blijven kunnen fietsen.

Wat je nodig hebt weten wij van een afstand ook niet want ook met de foto's kunnen we niet echt (echt niet) zien wat er loos is.