Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets geschikt voor fietsvakantie? - Forum Wereldfietser

fiets geschikt voor fietsvakantie?

via marktplaats heb ik (vrouw, 55 jaar, 1,72 cm lang, 72 kilo) voor fietsvakantie een herenmodel koga terraliner carbonlite (framemaar 54) gekocht. Ik ben een halfcarbon racefiets gewend vandaar dat ik op zoek was naar een lichte vakantiefiets. Nu twijfel ik heel erg. Ik heb een week omruilgarantie. Wie heeft ervaring met deze fiets?
berder schreef:via marktplaats heb ik (vrouw, 55 jaar, 1,72 cm lang, 72 kilo) voor fietsvakantie een herenmodel koga terraliner carbonlite (framemaar 54) gekocht. Ik ben een halfcarbon racefiets gewend vandaar dat ik op zoek was naar een lichte vakantiefiets. Nu twijfel ik heel erg. Ik heb een week omruilgarantie. Wie heeft ervaring met deze fiets?
Waar twijfel je aan? De maat? Het materiaal van het frame?
De maat is volgens mij prima. (zelf ook 1.72 :) )
Vaak wordt het afgeraden om voortassen te monteren op een carbon voorvork.
Verder zit je dacht ik redelijk sportief op deze fiets. En dat kan op een fietsvakantie een nadeel zijn. Verder is het natuurlijk wel zo dat als het frame stuk gaat op vakantie het einde vakantie is. Ik denk dat er niet veel Carbonherstellers in de rimboe zitten. Maar ja gaat het stuk :)

Ik zou zeggen: Gooi de fiets vol met bepakking. En kijk of je er goed op kan fietsen. En hij niet gaat "slingeren" als je met snelheid de berg af gaat.
Wat wil je ermee doen? Voor een zware tocht in de derde wereld zou ik iets anders willen. Voor een snelle tocht met 12 kg in twee achtertasjes lijkt het me prima (met de breedst mogelijke banden).
Bij twijfel zou ik hem omruilen. Twijfel blijft woekeren. Bovendien is deze fiets als vakantiefiets niet echt toekomstbestendig, want hij blijft aan de lichte kant en een carbonvork blijft een risico.
Aart Veldhuizen schreef:Bij twijfel zou ik hem omruilen. Twijfel blijft woekeren. Bovendien is deze fiets als vakantiefiets niet echt toekomstbestendig, want hij blijft aan de lichte kant en een carbonvork blijft een risico.
Is volgens mij volledig carbon zelfs?
Shadow schreef:
Aart Veldhuizen schreef:Bij twijfel zou ik hem omruilen. Twijfel blijft woekeren. Bovendien is deze fiets als vakantiefiets niet echt toekomstbestendig, want hij blijft aan de lichte kant en een carbonvork blijft een risico.
Is volgens mij volledig carbon zelfs?
Die indruk krijg ik ook.
Deze fiets is idd volledig carbon.
Dat had ik nog niet gezien. Carbon is een mooi materiaal maar kwetsbaar voor beschadigingen die lang niet altijd zichtbaar zijn. Stel je zo'n fiets voor in een volle treinwagon met andere fietsen met scherpe pedalen etc. De gevolgen zijn niet vanzelfsprekend zichtbaar, en bij een tweedehands weet je al helemaal niet wat je koopt.
Lees ook eens dit: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2016-2.pdf
Prima fiets, voor een carbon fiets niet ultralicht dus voor jouw grootte/gewicht redelijk robuust. Als je op een bikepacking manier op vakantie gaat over redelijke tot goede wegen een goede oplossing.
Wel oppassen bij transport, neerzetten etc ivm de gevoeligheid van carbon. Zelf zou ik om die reden niet voor een carbon frame kiezen maar voor medium (dus niet ultra) licht alu frame. Kun je ook nog eens een dragertje oid aan je frame vastmaken zonder zorgen. Kost minder dan een halve kilo extra.

En omdat het tweedehands is: let op het frame, de wielen, de lagers etc. Oftewel check dat alles nog goed is.

Kijk eens op http://ultralightcycling.blogspot.nl/ als je dat nog niet hebt gedaan.
berder schreef:Ik heb een week omruilgarantie.
De week vordert inmiddels behoorlijk, maar wel hebben nog steeds geen flauw idee waar of hoe je met de fiets wilt gaan fietsen, dus de antwoorden zijn vooralsnog een flinke slag in de lucht.
Ze is ook niet meer langs geweest om de antwoorden te bekijken.
Dus ik denk dat ze zelf een beslissing genomen heeft.
M276 schreef:Ze is ook niet meer langs geweest om de antwoorden te bekijken.
Ik vermoed dat je doet op het laatste bezoek dat je op haar profiel kunt zien. Maar als je zonder in te loggen de berichten bekijkt komt daar toch geen update van?
Nee daar heb je gelijk in.
Maar als je niet inlogt kan je volgens mij ook niet op bekijk nieuwe berichten klikken.

Maar goed het kan idd zijn dat ze het wel gelezen heeft zonder in te loggen.
Ik neem mijn opmerking terug :)