Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbladen vertanding - Forum Wereldfietser

voorbladen vertanding

Graag had ik advies over het vervangen van mijn cranks en voorbladen.

Op mijn nieuwe fiets zit een Shimano Alivio FC-T4010 octalink crankset met 170mm cranks.
De bladen zijn 48-36-26 tds.
Achter hzit een 9 speed cassette (11-32) gemonteerd.

Graag wil ik naar 175mm cranks omdat ik hieraan gewend ben.
Maar ik heb ook een probleem met de grootte van de bladen (oa. door knieproblemen/knieslijtage).
Nu ben ik gewend aan een enkel voorblad van 42 tds.
De 48 tds krijg ik dus moeilijk rond en de 36 tds is eigenlijk weer te licht.
Dit alles in het redelijk vlakke Brabant.
Ik heb begrepen dat er ook een kans is dat ik de voorderailleur moet vervangen bij montage van andere voorbladen.
Welke cranks met welke bladen zouden zinvol zijn voor mij?
Kan ik bijv. ipv. de 48 een 46 of 44 monteren om daarmee te beginnen?
Is het zinvol om een triple te houden of kan ik beter naar een dubbel gaan?
Ik ben van zins om mijn dagtochtjes langzaam uit te gaan breiden naar weekenden over de grens (Belgie en Duitsland).

Dank voor jullie input.
Lekker zo laten. Zeker als je ook van plan bent om in het buitenland te gaan fietsen. Cranklengte je ook wel aan. Ik fiets op mijn diverse fietsen ook met verschillende lengtes. Kan niet zeggen dat ik daar veel verschil in merk.
Als je 42t wil, dan koop je die toch? Los te koop of je koopt een crankstel voor octalink trapas met 42/32/22t. Indien Shimano ze in 42t niet los verkoopt, is er altijd TA. 104 bcd heb je nodig. Deze zal ook werken, al staat er 8v: https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:164985
by the way: derailleur vervangen is onzin. Wel lager zetten: per 4 tanden verschil ±10mm lager/hoger. Naar een dubbel overstappen zal betekenen zwaarder trappen.
Dank jullie.

Misschien verkijk ik me idd. op de cranklengte en is het alleen het 48 tds blad wat ik moeilijk rond krijg.

Zojuist een 44 tds blad van een octalink XT crankstel proberen te monteren op het Alivio crankstel. Dat ging dus niet, alhoewel het ook een triple crankstel en 4 gaats was.
Vreemd?

Ook heb ik op de site van Codagex gekeken, naar TA. Die hebben idd. veel maar ook duur, mocht dit ook niet passen.
sjefke schreef:Naar een dubbel overstappen zal betekenen zwaarder trappen.
Ik heb jarenlang de meest verschillende soorten "versnellingsystemen" gereden. Voor met enkele, dubbele en triple kettingwielen. Nooit gemerkt dat ik ooit zwaarder moest trappen. Fietste met het zelfde gemak.

Piet.
PietV schreef:
sjefke schreef:Naar een dubbel overstappen zal betekenen zwaarder trappen.
Ik heb jarenlang de meest verschillende soorten "versnellingsystemen" gereden. Voor met enkele, dubbele en triple kettingwielen. Nooit gemerkt dat ik ooit zwaarder moest trappen. Fietste met het zelfde gemak.

Piet.
Even rekenen Piet! Stoere praat helpt anderen niet verder. Dubbele crankstellen in deze categorie hebben een groter kleinste kettingblad.
cervus schreef:Zojuist een 44 tds blad van een octalink XT crankstel proberen te monteren op het Alivio crankstel. Dat ging dus niet, alhoewel het ook een triple crankstel en 4 gaats was.
Vreemd?
Ook heb ik op de site van Codagex gekeken, naar TA. Die hebben idd. veel maar ook duur, mocht dit ook niet passen.
Ik ken helaas in mijn eigen ervaring ook een voorbeeld van een XT crank (750 serie) waar een nieuw kettingblad van een nieuwere generatie XT niet paste. Beiden 104mm boutcirkel. Met TA heb ik 20 jaar ervaring en die passen altijd. Ook andere standaarden. Opgelet: alleen 4 gaats en triple is niet voldoende. Immers, Shimano maakt sinds 2014 naast de alomtegenwoordige cranks met 104/64mm boutcirkel ook een eigen kleinere boutcirkel, nl. 96/64 mm, ook met 4 armen. TA bladen zijn een stuk sterker dan Shimano bladen, de tanden zijn hoger, houden de ketting beter vast en zijn beter bestand tegen het Nederlandse winterweer.
Dank zover voor de info.
Ik hou jullie verder wel op de hoogte van mijn experimenten :wink:

@sjefke; mooie site.
Een verzet 36x11 cadans 90 geeft 37km/h Da's niet heel makkelijk te fietsen, dat is zelfs zwaar. :wink:
U bedoeld dat ik het grote blad beter kan verwijderen en dus met 2 bladen gaan rijden?
cervus schreef:U bedoeld dat ik het grote blad beter kan verwijderen en dus met 2 bladen gaan rijden?
Je kunt het buitenblad laten zitten en meer op de 36t rijden, maar een combinatie waarbij je veel gebruik maakt van de 11t of 12t loopt niet echt lekker (korte bocht voor de ketting). En die slijten ook nog sneller. Een en ander afhankelijk van je kruissnelheid.
sjefke schreef:
cervus schreef:U bedoeld dat ik het grote blad beter kan verwijderen en dus met 2 bladen gaan rijden?
Je kunt het buitenblad laten zitten en meer op de 36t rijden, maar een combinatie waarbij je veel gebruik maakt van de 11t of 12t loopt niet echt lekker (korte bocht voor de ketting). En die slijten ook nog sneller. Een en ander afhankelijk van je kruissnelheid.
Ik bedoel dat je in Brabant heerlijk kunt fietsen met een 36 voorblad. Die 48 is dan weer handig voor een bijtrapafdaling in Limburg of Duitsland.
sjefke schreef:
PietV schreef:
sjefke schreef:Naar een dubbel overstappen zal betekenen zwaarder trappen.
Ik heb jarenlang de meest verschillende soorten "versnellingsystemen" gereden. Voor met enkele, dubbele en triple kettingwielen. Nooit gemerkt dat ik ooit zwaarder moest trappen. Fietste met het zelfde gemak.

Piet.
Even rekenen Piet! Stoere praat helpt anderen niet verder. Dubbele crankstellen in deze categorie hebben een groter kleinste kettingblad.
Dit is geen stoere praat, maar een kwestie van schakelen en de juiste kettingwielverhoudingen. Bijvoorbeeld 34 : 28, trapfrequentie 80, ongeveer 10,5 km/h. Is het bereik onvoldoende, dan zul je voor triple kettingwielen moeten gaan. Maar dat betekent nooit zwaarder trappen. Ga richting 70 jaar en heb nog prima knieën. Schakelen en goede traptechniek houden de zaak heel.

Piet.
cervus schreef:Graag had ik advies over het vervangen van mijn cranks en voorbladen.
Grappig dat er niemand vraagt hoe snel je normaliter fietst. :roll:
Weet je misschien wat je na een tochtje meestal als gemiddelde snelheid op een fietscomputer hebt staan?
Je verhaal horende ben je geen echt snelle fietser. De 48 is dan aan de grote kant en je zit met de genoemde cassette bij 20 km/u al op het middenblad.
In dat geval ben je beter als met een cranckstel 22-32-42. (Bv drie losse bladen kopen)
Eén ander blad kopen kan wel, maar het is dan nooit helemaal zeker dat het nog even goed schakelt.
Andere optie is de 48 laten zitten (voor als het weer wat beter gaat) en middenblad 38T en kleinste van 24T te monteren met 12-36 achter.

Ik ben ook geen snelle fietser en heb tot voor kort alleen het middenblad gebruikt (nu weer af en toe de 48 voor maar nog steeds licht trappend). Bij deze combi hoeft je je derailleur vermoed ik ook niet te verstellen (was bij mij niet nodig).

let op dat 22T niet altijd kan als kleinste blad mocht je voor triple gaan - iets wat ik zou doen.
Ik dank jullie voor de reacties.

Tja, of ik een snelle fietser ben. ik weet het niet, daar ik het al jaren zonder fietscomputer doe.
Ik wil soms ook nog wel eens bij een groepje renners aanhaken, maar misschien rijden die niet hard genoeg.

Vwb. de cranks en bladen; ik heb nu een XT (octalink) set 175mm gemonteerd, de 26 en 36tds overgezet en een 44 als buitenblad. Wat kleine proefritjes gemaakt en het geheel loopt netjes en ik ben voorlopig tevreden met de 44-er.

Wat mij wel opvalt is het vertrouwde gevoel met de 175mm cranks. In mijn geval maakt dit dus echt veel uit. Misschien ben ik nou eenmaal een gevoelig type :wink:

Roept u maar, als iemand een setje 170mm octalink cranks zoekt.
Tijd om WEL een fiets computer aan te schaffen met een cadans optie. Leer je zelf aan om op een hogere cadans frequentie te fietsen(+80 rpm) dat is het eerste eenvoudige stap waarbij je knieën spaart. Laag rpm bij X snelheid is hogere kracht op je knieën en Hoger rpm bij snelheid X is lagere krachten op je knieën. Langere krank zal iets helpen maar 5 is niet heel veel. Wel zal je draai cirkel vergroten zodat er meer van je gewricht gebruikt.

My 2 cents
Maar de compressiekracht in het patellofemorale gewricht is weer groter bij langere cranks.
@Slaapt; vraag me niet hoeveel rpm ik draai, maar feit is wel dat ik al met een hoge trapfrequentie fietste ruim voordat Armstrong dit propageerde.
Dit omdat ik al op jonge leeftijd knieproblemen had en daardoor mezelf dit aangeleerd heb.
Destijds had ik overigens wel een cadansmeter op mijn "fiets op de rollen" zitten.
Vwb. de cranklengte worden er ook verschillende verhalen geschreven, maar ik merk een verschil van 5 mm op. Ik fiets nu eenmaal prettiger met een crank van 175 mm.
En vooralsnog ben ik heel gelukkig zonder fietscomputer :wink:
Vijf milimeter lengteverschil is zeker merkbaar. Ik rij met 180 mm cranklengte. De lengte is sterk afhanklijk van de beenlengte en de soepelheid van de spieren.

Het antwoord op knieklachten is steevast, dat het veroorzaakt wordt door te grote krachten op de knieen tijdens het fietsen. Bij ligfietsers is dat risico nog groter. Vanwege het schrap zetten tegen zitting.

Andere beweren dat knieklachten worden veroorzaakt door chronische laagdrempelige ontstekingsreactie in het lijf. In gewrichten en slijmbeursen. Met sportdranken en "snelle suikers" wordt dat er niet beter op.

Als ik wielrennersklachten lees, denk ik dat chronische laagdrempelige ontstekingen meer knieklachten geven, dan zwaarder trappen. Maar ik ben geen medicus, rij op fiets en ligfiets, eet gezond, rust voldoende en heb nooit last van knieklachten gehad in mijn 65 fietsjaren. Ongeacht de trapfrequentie. Fiets wel comform de Pose Cyclingtechniek.

Piet.