Additionally, paste this code immediately after the opening tag: crankset - Forum Wereldfietser

crankset

Ik heb een vraag.
Slijt je crankset evenredig snel mee met je ketting en cassette ?
Geldt dat ook voor je derailleurwieltjes ?

Bvd Max

Kijk even op deze site:

http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

bij het volgende kopje :arrow: Slijtage

Ik vervang de ketting eerder dan de complete "aandrijflijn" zodat de ketting nog niet de tandwielen opvreet. De ketting rekt namelijk uit na een tijdje zodat de tandwielen opgevreten kunnen worden.

Gijs
Hoi,
Het verslijten van derailleurwieltjes heeft geen nadelige invloed op de ketting of andere slijtende delen. Je kunt dus gerust doorfietsen totdat de tandjes op de wieltjes aanzienlijk kleiner zijn geworden. Dat kan zo'n 20.000 km duren. Het heeft wel zin om de asjes van de wieltjes te smeren, dat fietst soepeler.
Groeten,
Leon

bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels cassette en ketting vervangen.

max

Ik vervang cassette en tandwielen om de 6 a 7000 km. Voorbladen heb ik nu beide vervangen na 15000km. Cranckset heb ik nog niet vervangen na 19000km, maar ga ik volgend jaar wel doen. Niet omdat ie versleten is maar gewoon een mooie xtr voor de heb :)

Tandwielen "12" en "14" van de cassette waren zo goed als
versleten. En dat na plmin 3000 km ! ( woonwerk )
Toch wel snel. Mischien eerder op in de stad ??

maximonster schreef:Tandwielen "12" en "14" van de cassette waren zo goed als
versleten. En dat na plmin 3000 km ! ( woonwerk )
Toch wel snel. Mischien eerder op in de stad ??
Dan heb je ofwel vaak met een heel scheve kettinglijn gereden, want 12 rijd je alleen met het grote blad ofwel je hebt met een heel zwaar verzet gefietst, ofwel het is een (vouw)fiets met kleine wieltjes.
Leon