Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ahead balhoofd heeft steeds opnieuw speling - Forum Wereldfietser

Ahead balhoofd heeft steeds opnieuw speling

Hallo iedereen,

Mijn Patria Sporttourer heeft er ondertussen 250 kilometers opzitten, en de fiets rijdt fantastisch, alleen heb ik steeds opnieuw speling op mijn Ergotec balhoofd.

Eerst dacht ik dacht het misschien de cups of de onderring waren die zich wat aan het "zetten" waren. Maar tijdens een lange rit heb ik de boel eens opengehaald en een klein krasje gezet aan de bovenkant van de "star nut" waar de bout indraait die het kapje bovenaan vasthoudt.

Wat bleek, 40 km later was die star nut een beetje naar boven gekropen.

Vraag is nu, waar zit het probleem?

Is de star nut kapot of onvoldoende? Het is een stalen vork dus misschien is het zo dat de star nut zich niet genoeg "vastbijt" in het staal? De eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat ik niet de star nut heb laten installeren die bij de kader zat maar een andere heb gebruikt, die er overigens identiek uitzag.

Daar tegenover staat dat die star nut alleen maar zorgt voor het op spanning brengen van het balhoofd, het is de stuurpen die de boel vastzet, dus als de star nut omhoog kruipt is het misschien de stuurpen die niet hard genoeg aandraait. De stuurpen is er een van Ritchey, nl. deze: http://ritcheylogic.com/classic-c220-hp-silver-stem . Deze komt mooi vast te zitten en het is niet zo dat de boutjes ten einde zijn gedraaid om de stuurpen vast te zetten.

Wat zijn dan de pistes om het probleem op te lossen?

1) De huidige star nut verder in de buis tikken en een nieuwe star nut (die bij de fiets zat) installeren.

2) Als die ook naar boven kruipt een andere stuurpen proberen (maar deze blinkt zo mooi :( )

3) Een expander installeren die ze gebruiken in carbon vorken?

Iemand andere ideeën, ervaringen?

Alvast bedankt,

Bruno
De starnut met cap worden alleen gebruikt bij het stellen van ke balhoofd. Als dat gebeurt is moet je je voorbouw voldoende vastdraaien (conform de aangegeven aandraaimomenten.) om de instelling van je balhoofd te fixeren.
Iemand andere ideeen?
Terug naar je dealer?
Bert van Sprang schreef:De starnut met cap worden alleen gebruikt bij het stellen van ke balhoofd. Als dat gebeurt is moet je je voorbouw voldoende vastdraaien (conform de aangegeven aandraaimomenten.) om de instelling van je balhoofd te fixeren.
Dat weet ik, dat heb ik ook gedaan.

Iets anders waar ik net aan dacht is dat het, omdat de starnut los zit, niet mogelijk is om het balhoofd strak genoeg aan te draaien.
Klinkt alsof de starnut niet zo heel goed is, ik zou er idd een nieuwe in zetten.
Shadow schreef:Klinkt alsof de starnut niet zo heel goed is, ik zou er idd een nieuwe in zetten.
+1 : ze kunnen scheef gaan zitten. Gebeurt ook in alu.
Toch, als je van huis bent gegaan zonder speling en onderweg nieuwe speling constateert dan zit je stuurpen niet goed vast op de vorkbuis. Zoals je al zegt, de starnut is alleen voor de voorspanning, niet om de boel bij elkaar te houden, dat moet de stuurpen (voorbouw) doen. Er schijnen zelfs lieden te zijn die de starnut er weer uit halen nadat de stuurpen is aangedraaid. Gebruik je een momentsleutel?
starnut heeft hier niets mee te maken. dit komt wel vaker voor, bij de fietsenmaker 1 of 2 washer rings (1mm) kopen deze tussen bovenste lager en headsetcap doen en boel weer installeren.
eerst op spanning zetten met de topcapbout zodat het stuur nog soepel wilt draaien en geen speling meer zit op lager. Dit is het eenvoudigste door op bovenbuis te zitten, topcap bout stellen, voorrem inknijpen en voelen of er nog speling is. Geen speling dan stuurpen vastdraaien..

succes!
Dan heeft de starnut er dus mogelijk wél iets mee te maken. Wat jij beschrijft is het bijplaatsen van een spacer om genoeg ruimte te creëren teneinde weer genoeg ruimte te hebben om het lager op spanning te brengen. Als je met het aandraaien van de bout in de topcap de starnut steeds een beetje omhoog trekt, heeft zo'n extra spacer weinig nut meer.

Overigens kun je in plaats van een spacer ook een expander nut proberen. Deze zet zich uit, door aandraaien, tegen de binnenkant van de stuurbuis. Bedoeld voor carbonnen vorken, maar ik ken mensen die ze ook gebruiken in alu-stuurbuizen.
Heb de stuurpen vastgezet op de 5 nm die erop staat (is niet zoveel eigenlijk, meestal is het 8 of 9 denk ik), maar het probleem is dat ik nooit genoeg spanning op de lagers krijg.

In elk geval is het niet de bedoeling dat je die starnut er uit trekt door aan de topcapbout te draaien. Heb het net nog eens geprobeerd en met een lange inbussleutel moet je niet veel kracht zetten. Normaal gezien moet je de kopserie zo hard kunnen aantrekken dat je de lagers voelt/de boel niet meer draait (wat niet de bedoeling is natuurlijk).

Misschien heeft het er ook mee te maken dat de binnendiameter van de stalen vorkbuis groter is dan de meeste aluminium vorkbuizen...

Edit: blijkbaar is niet elke star nut voor 1 1/8ste vorkbuizen even groot en zijn er ook star nuts voor vorkbuizen van 1 1/4de inch...

bv: https://www.bike-components.de/en/Chris ... le-p44972/
De juiste maat monteren is natuurlijk wel aan te bevelen. Waarom eigenlijk niet die ene gebruikt die je bij de vork kreeg?
Er vanuit gegaan dat deze starnut hetzelfde was. Maar volgens mij zijn ze dat ook, qua grootte toch in elk geval.

Foutje van Patria?
Zou kunnen - en de ene starnut is de andere niet, ook al is de maatvoering op papier gelijk.

Ik zou inderdaad gewoon eens een andere starnut proberen.
kenben schreef:starnut heeft hier niets mee te maken. dit komt wel vaker voor, bij de fietsenmaker 1 of 2 washer rings (1mm) kopen deze tussen bovenste lager en headsetcap doen en boel weer installeren.
Met een losse starnut loopt ie na een tijdje los.

Met te weinig spacers is ie überhaupt nooit spelingsvrij te krijgen.
De meegeleverde starnut laten installeren, testrit met veel kasseien gedaan, voorlopig lijkt probleem opgelost te zijn :) *hout vasthouden*
B M schreef:De meegeleverde starnut laten installeren, testrit met veel kasseien gedaan, voorlopig lijkt probleem opgelost te zijn :) *hout vasthouden*
Je moet er op kloppen, niet alleen vasthouden :lol: