Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichaam laten opmeten - Forum Wereldfietser

Lichaam laten opmeten

Hallo,
Kan je ergens je lichaam laten opmeten zodat je altijd de juiste fiets(maat) kiest? Ik weet dat dit voornamelijk gedaan wordt voor racefietsen, maar die moet ik niet, ik denk hier voornamelijk aan tourfietsen of zelfs mtb's.
Het zou handig zijn dat ik dan gewoon online een fiets kan kopen waarvan ik weet dat het de juiste maat is.
Dat zou inderdaad handig zijn, helaas blijkt in de praktijk dat de juiste getallen niet altijd een garantie zijn voor een zithouding die jij fijn vindt. Dat is vaak zo persoonlijk en verschillend per fiets dat proefrijden onvermijdelijk is.
Berger schreef:Dat zou inderdaad handig zijn, helaas blijkt in de praktijk dat de juiste getallen niet altijd een garantie zijn voor een zithouding die jij fijn vindt. Dat is vaak zo persoonlijk en verschillend per fiets dat proefrijden onvermijdelijk is.
Ik zou graag proefrijden, maar dan zit ik met de volgende problemen:
Ik ken geen enkele winkel in de buurt met een deftig aanbod aan fietsen. Ik wil gewoon zoveel mogelijk testen, maar dat is vaak niet mogelijk. Bij de meesten, als ik wil bestellen, dan moet ik de fiets kopen. En momenteel heb ik nog niet direct de intentie om iets te kopen alvorens een groot aantal fietsen te testen. Ik denk dat men het minder aangenaam vindt als ik een ganse dag fietsen kom testen en dan uiteindelijk niets koop.
Je kan bij de fiets en wandelbeurs een groot aantal fietsen even uitproberen. Het is misschien niet de meest ideale situatie en het is ook niet exclusief vakantiefietsen daar, maar er is wel een heel groot aanbod met de meeste grote winkels ook aanwezig. Verder was er dit voorjaar een erg groot en lang testparcour uitgezet waar je gewoon je rondjes kon draaien.
Helaas zal je nog wel even moeten wachten voor de volgende editie.
Verder ben ik het wel met je eens dat het niet netjes is een tiental fietsen te willen proberen en dan vervolgens niets aan te schaffen. Maar waarom wil je er zoveel proberen? Kan je niet aangeven wat je zelf belangrijk vind? Dan dun je de spoeling vanzelf uit zodat je bij een redelijke dealer met een breed assortiment jezelf daar nog wat verder kan uit specificeren.

Het helpt overigens om aan te geven uit welke buurt je ongeveer komt, misschien kennen wij wel een leuke fietsenmaker die toch een leuk aanbod heeft.
Dit is precies de reden dat sommigen een maatfiets laten maken. Daarbij worden alle framematen afgestemd op je lichaamsmaten. Dat betekent dan natuurlijk wel dat je aan de fiets vastzit. Een maatfiets blijft een zaak van vertrouwen in de kwaliteit van de framebouwer.
Sommige winkeliers hebben een verstelbare pasfiets, anderen meten je op en proberen daarmee de juiste fiets voor je te vinden. Maar confectiefietsen blijven een compromis. Als je 'normale' lichaamsverhoudingen hebt is het allemaal niet zo moeilijk, maar als je afwijkt van het gemiddelde heb je een probleem. De belangrijkste maat is niet de hoogte maar de lengte van het frame.
Ook ik vond vroeger dat proeffietsen altijd moest vanwege het grote aantal variabelen. Sinds ik echter de stack en reach http://www.retul.nl/stack-en-reach/in de gaten houd, gaat het wat betreft de juiste maat altijd goed en heb ik onlangs (voor het eerst) ongezien een fiets gekocht. Of deze fiets prettig rijdt, hangt natuurlijk ook nog van een aantal andere zaken af zoals lengte liggende achtervork, hoek voorvork en stijfheid van het frame.
Ga naar 10 bikefitters en je krijgt 10 verschillende suggesties. Indien je zelf echt totaal geen benul hebt over de maatvoering van je fiets, dan kan het wat toevoegen. En bikefitters kunnen je ook zeker wel een ander model fiets dan racefiets aanmeten.

Maar indien je zelf toch al een redelijk goed idee hebt van wat je lichaam nodig heeft, maar het enkel en alleen staat op de fine tuning, dan voegt een enkele bikefitting weinig toe. Een goede bikefitter zal je achteraf uiteindelijk wel kunnen helpen om van de kleine pijntjes af te komen op een eenmaal aangeschafte fiets. Maar een generieke maat afgeven voor iets dat altijd zal werken zal niet mogelijk zijn.

Zoals al aangegeven, een maatfiets kan een oplossing bieden. Betaalt wel iets meer, maar indien je moeite hebt met het vinden van een confectiemaat is het een mogelijke uitkomst.
Wij gaan altijd eerst uit van een frame-geometrie van een fiets van jouw keuze.
Die stellen wij in op ons pasframe en vandaaruit gaan wij meten. We weten dan precies binnen welke marges wij moeten blijven met het huidige assortiment aan stuurpennen, voorbouwen, sturen en zadelpennen.
Dat is onze manier van werken.

Maar je kan dus ook andersom redeneren; je laten opmeten en daar de juiste fiets/frame bij zoeken. Maar dat is nogal een puzzel.

Stel dat je je klakkeloos laat opmeten, dan is het nog de vraag of je die instellingen exact zo krijgt op een standaard frame. Lukt dat niet, dan zou een maatbouwframe (Snel, Vittorio, Van Nicholas) een goed idee zijn.

Mijn ervaring na het opmeten van duizenden mensen is dat met name bij hele kleine vrouwen maatbouw soms aan te raden is. Maar bijna altijd kom ik wel uit met het maken van de juiste keuze van de framemaat (met correcte bovenbuislengte).

Laat je in ieder geval voor een mountainbike opmeten door een mountainbiker en voor een racefiets door een racefietser.
En voor een vakantiefietser... :D
Hyloba schreef:Kan je ergens je lichaam laten opmeten zodat je altijd de juiste fiets(maat) kiest? Ik weet dat dit voornamelijk gedaan wordt voor racefietsen, maar die moet ik niet, ik denk hier voornamelijk aan tourfietsen of zelfs mtb's.
Het zou handig zijn dat ik dan gewoon online een fiets kan kopen waarvan ik weet dat het de juiste maat is.
Maar de maten van je lichaam blijven toch hetzelfde, ongeacht of degene met het meetlint je een racefiets of een toerfiets wil verkopen? En als je weet wat je binnenbeenlengte, je armlengte, je schouderbreedte enzovoorts zijn in centimeters, weet je dan automatisch welke maat fiets je moet hebben in de webshop? Het antwoord op de eerste helft van je vraag, 'kan je ergens je lichaam laten opmeten' is uiteraard ja, geen punt, typ in een zoekmachine maar 'fietsmeting' in (of in goed Nederlands bikefitting), en op de tweede helft, 'zodat je altijd de juiste fiets(maat) kiest', is volgens mij nee. Als ik mijn ruglengte, borstomtrek en buikomtrek opmeet, weet ik nog altijd niet of ik in een shirtje maat M of maat XL uit een webshop pas.

Groetjes,

Carl
Er bestaan ook fiets SMA's die zo te zien dergelijke metingen uitvoeren. (sportmedisch advies centrum)
Ik kende een fietsenzaak in Groningen (fa. Dik), waar een staand meetlat stond met haaks daarop een schuiflat. Meneer had daar de gewoonte om die hard omhoog tot je kruis te schuiven.... beetje té... :?
Een van mijn voormalige fietsenmaker had dat gefabriceerd op een fietspomp. Je moest lef hebben om je daar te laten opmeten.
Beste Hyloba, hopelijk vind je het ok als ik hier ook enkele vragen stel, zodat ik geen nieuw topic over hetzelfde onderwerp hoef te openen?

- Opmeten schijnt dus nogal zinloos te zijn he? Zo kom ik met wat tabelletjes en rekenhulp op internet op maat 52, maar ook op maat 57 uit. En dan is er nog niet eens gekeken naar de lengtemaat, dit is enkel de hoogtemaat.
Maar hoe zit dat dan met tweedehands kopen? Als ik naar een particulier ga, kunnen die mij misschien ook niets zeggen over juiste maten. En ook heb ik natuurlijk niet de tijd om zomaar lukraak bij alle particulieren langs te gaan om hun fietsen uit te proberen. Het zou dus erg handig zijn als ik alvast een kleine schifting thuis achter de laptop kan maken en énigszins kan vaststellen welke maat ik ongeveer nodig heb. Is er iemand die me hiermee kan helpen en er iets zinnigs over kan zeggen? Alvast vriendelijk bedankt!
Rien
En dan nog: hoe bepaal ik of de tweedehands fiets waar ik dan eindelijk wel op zit, ook echt de juiste maat is?
Rien Dekker schreef:En dan nog: hoe bepaal ik of de tweedehands fiets waar ik dan eindelijk wel op zit, ook echt de juiste maat is?
Als ie lekker zit? :wink:
Rien Dekker schreef:- Opmeten schijnt dus nogal zinloos te zijn he? Zo kom ik met wat tabelletjes en rekenhulp op internet op maat 52, maar ook op maat 57 uit.
Wat voor fiets zoek je want dat kan uitmaken. Ik heb bv 4 verschillende fietsen met elk een andere maat. Een 21" (54cm) racefiets, een 19" trekkingfiets, een 18" mtb en een 16" fatbike. En ze zitten alle 4 lekker.
Bij één van de fietsen werd ik opgemeten, eentje is online gekocht (bblengte vergeleken met de framemaat info) en de andere twee heb ik (zonder meten) op aanraden van de desbetreffende fietszaken gekocht, en natuurlijk eerst een proefritje gemaakt.

Ik ben 171cm met vrij lange benen (83cm) en heb daardoor een wat kort bovenlijf. Dat is soms wel lastig met de juiste maat kiezen, ik val er meestal tussenin. De racer is bv iets aan de lange kant, zit erg uitgestrekt maar anders zaten die lange benen in de knel.
Zo ook met de fatbike, daar heb ik juist voor een klein frame gekozen doordat ik vaak in zware sneeuw en moeilijk terrein fiets en dan is er (met het zadel laag) meer controle over de fiets. Maar daardoor zit ik nu wel op asfaltwegen met een hoog zadel nogal voorover gebogen, maar ja anders gaan m'n knieën weer protesteren. Ja, altijd wat. :) Maar het fiets lekker, kan zonder problemen lange afstanden maken dus ik ben gelukkig. 8)

Dus wat voor fiets zoek je en wat is je lichaamslengte en binnenbeenlengte?
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de reacties! Ik ga mij niet laten opmeten, maar ik heb wat verschillende fietsen uit mijn familie getest en heb ze allemaal wat aangepast om zo mijn favoriete stack en reach en bovenbuislengte te weten te komen. Ik heb nu wel een goed idee van wat ik wil, maar ik denk dat ik nooit een online fiets ga aanschaffen als hij niet volledig staat beschreven.

Ik kan dan ook anderen aanraden om eventjes wat fietsen bij elkaar te sprokkelen of je eigen fiets wat aan te passen om te weten wat het best zit. Altijd ook een proefrit maken van enkele kilometers, want alles kan comfortabel zitten voor een paar meter.
Yopie schreef:
Rien Dekker schreef:En dan nog: hoe bepaal ik of de tweedehands fiets waar ik dan eindelijk wel op zit, ook echt de juiste maat is?
Als ie lekker zit? :wink:
Rien Dekker schreef:- Opmeten schijnt dus nogal zinloos te zijn he? Zo kom ik met wat tabelletjes en rekenhulp op internet op maat 52, maar ook op maat 57 uit.
Wat voor fiets zoek je want dat kan uitmaken. Ik heb bv 4 verschillende fietsen met elk een andere maat. Een 21" (54cm) racefiets, een 19" trekkingfiets, een 18" mtb en een 16" fatbike. En ze zitten alle 4 lekker.
Bij één van de fietsen werd ik opgemeten, eentje is online gekocht (bblengte vergeleken met de framemaat info) en de andere twee heb ik (zonder meten) op aanraden van de desbetreffende fietszaken gekocht, en natuurlijk eerst een proefritje gemaakt.

Ik ben 171cm met vrij lange benen (83cm) en heb daardoor een wat kort bovenlijf. Dat is soms wel lastig met de juiste maat kiezen, ik val er meestal tussenin. De racer is bv iets aan de lange kant, zit erg uitgestrekt maar anders zaten die lange benen in de knel.
Zo ook met de fatbike, daar heb ik juist voor een klein frame gekozen doordat ik vaak in zware sneeuw en moeilijk terrein fiets en dan is er (met het zadel laag) meer controle over de fiets. Maar daardoor zit ik nu wel op asfaltwegen met een hoog zadel nogal voorover gebogen, maar ja anders gaan m'n knieën weer protesteren. Ja, altijd wat. :) Maar het fiets lekker, kan zonder problemen lange afstanden maken dus ik ben gelukkig. 8)

Dus wat voor fiets zoek je en wat is je lichaamslengte en binnenbeenlengte?
Yopie, wij hebben exact dezelfde maten! Ikzelf vind het zeer vervelend om uitgestrekt te zitten, dit is goed voor een snelle racefiets, maar om iets van het landschap te zien, zit ik graag wat rechter. Mag ik vragen welke trekkingfiets je hebt? En welke van al jouw fietsen je favoriet is?
Yopie, bedankt voor je reactie.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.
Ik zou graag een stevige trekking fiets kopen, dus een ATB die richting MTB neigt. Echter zonder voorvering. Enigszins naar voren zittend, maar zeker niet zoals bij een racefiets. Eigenlijk gewoon zo'n fiets zoals je op de foto's op deze site etc. veel ziet, zoals veel wereldfietsers hebben. Dus ook geen rechtop zittende vakantiefiets met kettingkast en jasbeschermers en krom stuur etc. Liefst een ietwat recht stuur met aan beide kanten van die 'hoorntjes' of hoe die ook mogen heten, dat vind ik fijn zitten.
Santos Travelmaster bijvoorbeeld lijkt me zeer zeker wat.
Minimaal 21 versnellingen, 42 - 50 mm banden, wellicht 26' inch, omdat ik ook onverharde bospaadjes etc. wil kunnen nemen. Maar ook een redelijke snelheid op asfalt is belangrijk.

Mijn afmetingen:
Ik ben 32, weeg 75 kilo en ben 1 meter 82. Mijn binnenbeenlengte is ongeveer 84 cm (zelf gemeten). Redelijk gemiddeld volgens mij, toch?

Als je me een beetje op weg kunt helpen ben ik je eeuwig dankbaar! ;-)

Vriendelijke groet,

Rien
Rien Dekker schreef:Ik zou graag een stevige trekking fiets kopen [..]
Als je me een beetje op weg kunt helpen ben ik je eeuwig dankbaar! ;-)
Rien, volgens mij ben je al heel goed bezig want je weet wat je wilt en daar begint het mee, daarna komt pas prijs, merk, onderdelen, maat etc. Zadel- en stuurhoogte kun je veranderen (is erg persoonlijk), zo ook de aankleding van de fiets zoals bv bar-ends (die hoorntjes die jij bedoelt). Over de framemaat kan ik niks zinnigs bijvoegen wat al is gezegd. Het ligt er gewoon aan welke fiets je op het oog hebt. Ik heb nu toevallig een VSF T400 te logeren, die zit voor mij veel te uitgestrekt en een Giant Expedition RS die juist weer te kort zit en daardoor wat nerveus stuurt. Tja .. tis allemaal nogal persoonlijk.

Als je denkt dat een Santos TM wel wat lijkt dan zou ik naar een goede fietsenzaak gaan en kijken of je die in jouw maat kunt testen, maar nog beter is om verschillende merken/modellen te testen. En veel vragen natuurlijk en op internet info zoeken want er is hier al veel over geschreven.
Gaat zeker lukken Rien, en wiij helpen je wel als je ergens strandt/vastloopt. :)
Hyloba schreef: Yopie, wij hebben exact dezelfde maten!
Mag ik vragen welke trekkingfiets je hebt? En welke van al jouw fietsen je favoriet is?
Grappig! heb je ook lange armen? kan nl handig zijn want dan zit 't stuur dichterbij als 't frame wat te lang is (en iets met een hoog aapfactor en daVinci). :D

Ik heb een stalen Santos TM, maar die maken ze volgens mij niet meer. Of de alu TM hetzelfde frame heeft weet ik niet, ik vind ze er iig anders uitzien, wat dikker en lelijker (oops nu krijg ik al die alu's op mijn dak). :wink:

Welke mijn favoriet is kan ik niet zeggen, elke fiets heeft zo zijn eigen terrein en is daardoor onvervangbaar.
. de mtb is een licht, snel klimgeitje voor in bos/bergen. Als vakantiefiets vind ik hem te nerveus en op asfalt zit ie niet lekker (maar das persoonlijk).
. de racer zit heerlijk, zoeft soepeltjes over de weg, laat de km's vliegen, geeft je een groot vrijheidsgevoel maar is kwetsbaar met zijn 28mm bandjes.
. de fatbike kan wat geen andere fiets kan, die dendert onverschrokken door, is onvermoeibaar, betrouwbaar, sterk, een echte winterbike, komt op plekken waar niemand anders komt, geeft een enorme kick en je wordt vrolijk van een fattie, hij heeft een groot funfactor.
. en de trekkingfiets is alles .. behalve een racer, mtb en fattie. Tis een pakezel, koersvast en betrouwbaar maar te zwaar voor snelheid, te lomp voor mtb'en, ongeschikt voor echt ruig offroad en kan ook niet door zware sneeuw. Je kunt wel al het onnodige eraf schroeven plus dunne bandjes erop zetten of juist dikke mtb-noppen zodat je een andere fiets krijgt maar het wordt nooit een mtb, fattie of racer.

Maar de Santos heeft een speciaal plekje in m'n hart. Ik ging al vroeg met de fiets op stap (was 15 toen ik voor het eerst naar Portugal fietste) en had altijd tweedehands barrels (kocht er bv eentje in Turkije). Maar na veel pech onderweg zoals dubbelgeklapte velgen wilde ik een "echte" fiets, de Santos dus. Ging daar gelijk mee een maand in Zweden fietsen, werd daar verliefd en ben nooit meer teruggegaan. Dus de fiets heeft mijn leven een heel andere wending gegeven, ik heb hier mijn plek gevonden, ben gelukkiger dan ik in NL zou zijn (zou daar niet meer kunnen leven) en dat is dus dankzij de fiets. 8)
En tis natuurlijk ook een prachtfiets! Wrs ga ik volgend jaar van Zweden naar Turkije fietsen en wil dan toch op de santos (alhoewel ik erg twijfel over de fattie want die is toch leuker/avontuurlijker/wilder). :D

En tis nogal offtopic maar omdat je de TS'er bent mag ik vast wel wat plaatjes van de stalen Santos bijvoegen. Mss levert dat nog reacties op van alu travelmasters. :wink:

Afbeelding
Ik hou van een sportieve zit dus heb graag het zadel wat hoog, slot en standaard waren er al snel afgeschroefd en meestal fiets ik zonder voordrager en spatborden. En met een inbus kun je makkelijk de hoek/hoogte van het stuur veranderen,

Afbeelding

Mss schokkend voor het Santos- en Ortliebgilde maar bikepacking gaat prima. Gewoon dragers plus spatborden eraf en niet moeilijk doen. :wink:

Afbeelding

Maar meestal heb ik twee achtertassen plus een tentje op de drager.
Yopie schreef:Mss schokkend voor het Santos- en Ortliebgilde maar bikepacking gaat prima. Gewoon dragers plus spatborden eraf en niet moeilijk doen. :wink:
Ach, zelfs als lid van de Ortliebgilde is bikepacking tegenwoordig een optie :wink:.

Maar net als dat niet iedere soort fiets voor iedere toepassing even toereikend is, zijn bepaalde vormen van bepakking dat ook niet altijd. Panniers zijn goed te doen op de begaanbare wegen. En kent een zeker gemak omdat ze vrij volumineus zijn.

Maar zodra je van de goed doorgankelijke fietspaden afgaat en over wandelpaden fietst is het onhandig en soms kan het dusdanig nauw zijn dat het eigenlijk nagenoeg niet te doen is. Ook de fiets aan de hand omhoog duwen en zeker aan de hand naar beneden geleiden gaat een stuk lastiger met panniers.

En op gladde off-road paden een fiets met kar naar beneden geleiden is al helemaal gekkenwerk heb ik proefondervindelijk mogen ontdekken :lol:.

Uiteindelijk is het hebben van meerdere opties dan ook erg prettig naar mijn idee. Je zult uiteindelijk altijd ergens mee beginnen, maar gaandeweg het assortiment uitbreiden is erg prettig moet ik zeggen. Nog altijd op het eigen verlanglijstje van mijzelf staat dan ook nog een fatbike. Met een verhuizing in het verschiet en daarmee meer opslagruimte voor de diverse fietsen is het slechts een kwestie van tijd :lol:.