Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenband geleverd met deuk ok? - Forum Wereldfietser

Buitenband geleverd met deuk ok?

Ik heb een vraagje. Voor het eerst van mijn leven ga ik zelf banden verwisselen. Nu heb ik 2 little big bens via het internet geleverd gekregen. Eentje heeft op het loopvlak een deuk naar binnen van ongevee 4cm lang. Diepte deuk is ongeveer 0,5cm. Gaat dat vanzelf glad worden zodra de binnenband opgepompd word.
De andere heeft aan de rand van de wang. Waar het harde randje zit een kleine deukje. Is dit allemaal een goed of gaat dit problemen geven?
Foto's!
oppompen, goed hard, en dan beoordelen. Deuken horen niet in een band.
Ik heb fotos gemaakt. Nu nog even kijken hoe ik ze hier krijg
Afbeelding

eerst poging
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is gelukt met de fotos. Wat denken jullie, terugsturen? Ze zijn nu nog ongebruikt en hebben het papier van Schwalbe er nog aan zitten.
Dat loopt wel los, oppompen tot max druk en letten op uitstulpingen, zijn die er niet, issie ok :D
Afgaande op de foto's denk ik niet dat er een probleem is. Maar zoals Shadow schrijft, de banden op de fiets plaatsen en oppompen. Is er dan niets meer te zien, dan is er geen probleem.

Renaat
Zijn ze door de internetleverancier in een mooie 65 bij 65 bij 4 cm doos verstuurd zodat de deuk ergens anders van zou kunnen komen dan van het opvouwen in een wel te bezorgen pakket? (#grap)
Banden die je uit de winkel meeneemt zijn niet gevouwen geweest, en als je deze banden eerst drie weken laat hangen heb je best kans dat de deuk er weer uit is. Dat zou ik niet doen.

Monteren (en als dat de eerste keer is dat je dat doet let op de richting en controleer je velglint en de algehele staat van het wiel.
Als je de band er bijna om hebt kan je door het wiel terwijl je staat tussen je benen op de grond met het laatste stukje wat zich nog op de velg moet voegen naar boven telkens om en om wat aan te trekken in de richting van het laatste stukje. Dan misschien ook nog wat zeepsop en dan moet het vast lukken. Logischerwijs nooit bandenlichters gebruiken.
Ze waren ongevouwen in een grote zak geleverd. Ik had nog nooit zoiets gezien als een deuk in een band. Geen zin om straks in Engeland erachter te komen dat het op de langere termijn toch niet werkt. De andere band heeft een versmalling in de rand. Het lijkt alsof er een metalen ring in de rand van de band zit en hier een knikje in zit. geen idee of er metaal in zit, maar zo voelt de rand van de band. Hoe heet dat, de rand van de wang? Enfin, als jullie zeggen dat het wel allemaal goed komt dan hoef ik niet dat hele retourproces etc op te starten.
kathy78 schreef:Enfin, als jullie zeggen dat het wel allemaal goed komt dan hoef ik niet dat hele retourproces etc op te starten.
Maar er wordt niet gezegd dat het allemaal wel goed komt. Er wordt enkel gezegd dat er op het eerste zicht geen fundamenteel probleem is. Ook wordt er gezegd dat dit verder te beoordelen is na de banden te hebben gemonteerd en opgepompt.
kathy78 schreef:De andere band heeft een versmalling in de rand. Het lijkt alsof er een metalen ring in de rand van de band zit en hier een knikje in zit. geen idee of er metaal in zit, maar zo voelt de rand van de band. Hoe heet dat, de rand van de wang? Enfin, als jullie zeggen dat het wel allemaal goed komt dan hoef ik niet dat hele retourproces etc op te starten.
Je hebt het hier over de hieldraad (google maar even). En de hieldraad is bij een niet-vouwband inderdaad een stalen draad in de rand van de band.

Als er echt een knikje inzit dan lijkt me dat niet goed. Maar dan hebben we het wel over een knik(je), niet over een lichte verbuiging. Ik kan het aan de hand van die foto's niet beoordelen.

Renaat
Wat je zou kunnen doen is een vriend of kennis die het wel eens eerder bij de hand heeft gehad erbij vragen, nadat je ze zelf hebt gemonteerd.
Dat kan je ook doen door hier of in Engeland bij een fietsenzaak langs te rijden met een werkplaats en dan de vraag stellen of zij wat bijzonders zien aan de wielen.
Levert je over het algemeen een leuk gesprek over jouw mooie fiets op - velen zijn jaloers op mensen die langer weg durven en kunnen te gaan op de fiets - een spuit olie op je ketting op en dus dat is mooi meegenomen.

P.s. Ik zie dat je voor je vertrek nog in Kiel Windeweer op cursus gaat. Uitstekende keuze!