Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Controlestift sturmey archer kapot - Forum Wereldfietser

Controlestift sturmey archer kapot

Hallo

Ik heb een probleem: het kettinkje van de controlestift (sturmey archer 3 speed) is afgebroken aan de basis, terwijl het nog in de fiets gedraaid zit. Afbeelding
Dus dat staafje zit vast in mijn fiets en ik heb al geprobeerd met een tang (veel te dik) en een pincet eruit te draaien maar het zit echt vast.
Is er een mogelijkheid om het er op een andere manier uit te krijgen? Demonteren van de versnellingsbout ofzo?

Groetjes
Wellicht dat je de technische documentatie in kunt duiken van Sturmey. Op internet is dat wel te vinden maar of daar de oplossing zit durf in niet te zeggen. In ieder geval wordt daar wel duidelijk uit hoe de naaf precies in elkaar zit.

Naven van SA bestaan al heel lang. Daarom zou je je vraag ook voor kunnen leggen op het forum van http://www.oudefiets.nl
jll schreef:Hallo

Ik heb een probleem: het kettinkje van de controlestift (sturmey archer 3 speed) is afgebroken aan de basis, terwijl het nog in de fiets gedraaid zit. Afbeelding
Dus dat staafje zit vast in mijn fiets en ik heb al geprobeerd met een tang (veel te dik) en een pincet eruit te draaien maar het zit echt vast.
Is er een mogelijkheid om het er op een andere manier uit te krijgen? Demonteren van de versnellingsbout ofzo?

Groetjes
Je kan de naaf relatief eenvoudig demonteren en tot aan het schroefdraad komen als je wilt. Zijn voldoende handleidingen van te vinden online, maar kijk vooral op de website van Sheldon Brown voor handleidingen van jouw specifieke model.
Uit de TS is mij niet duidelijk of de ketting/stift gebroken is aan het einde van de moer (dan de moer erafdraaien, en al dan niet met een tangetje het stifjtje eruit draaien. Niet weggooien, maar kijken of er 2 of 3 streepjes opstaan ivm lengte en dan een vervanger regelen.) afgebroken is, over aan het einde van de as van de naaf, in dat geval heb je een groter probleem en dien je de volledige naaf te demonteren.
Het demonteren van een SA naaf is (met de juiste documentatie) kinderlijk eenvoudig (heb ik zelf al vele malen gedaan). Je kunt de defecte onderdelen dan eenvoudig vervangen.
Let bij het (de)monteren wèl erg goed op de veertjes van de palletjes. Ze zijn erg dun en je kunt ze gemakkelijk kwijtraken. Let bij demontage er goed op hoe ze geplaatst moeten worden.
Nodeloos om te zeggen: smeer de naaf nooit met vet, maar gebruik de juiste olie (monograde SAE 30). Bij gebruik van vet werken de palletjes niet naar behoren.

Succes ermee!

Alfred