Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe velg - in Praag - Forum Wereldfietser

nieuwe velg - in Praag

Hey allemaal. Ben nog maar net vertrokken op wereld fietsreis of er scheelt al iets aan mijn voorste velg: er zit volgens mij een scheurtje in waardoor de velg iets naar buiten is uitgezet en er nu een metalen 'bultje' op staat dat in mijn remvlak loopt. Gevaarlijk en vervelend dus.

Ik rij op een 2de hands koga randonneur met 28 inch velgen. Ik weeg 74 kg en heb ongeveer 35 kg bagage mee verspreid voor-achter. Ik rij met marathon plus buitenband en zet vooraan 4.5 bar en achteraan iets meer dan 5 bar. 2400 km zelf gereden en voor hij in mijn handen was ook nog eens een 3000a5000 tal gok ik

Sidenote: volgens mij zit er een slijtageindicator in de velg (zo'n inkeping net boven het remvlak) en daaraan te zien is mjn velg nog lang niet afgeschreven. Visueel ook niet echt afgesleten volgens mij...

Mijn vraag:
1: zo'n metalen bultje op zijkant wijst dit wel degelijk op een scheur?
2: advies voor een nieuwe velg die lang meegaat en duurzaam is voor een reis tot en met Azie
-> kan ik deze in Praag vinden? Nog 60 km en ik ben daar
3: Hoe kan ik dit voorkomen? Heb nog niet echt 100en kilometers over dikke kiezels en putten zitten rijden. (buiten remmen en velgen regelmatig vrij maken van vetzakkerij , dat weet ik ook wel)

Foto is moeilijk snachts. Indien nodig doe ik dit in Praag morgen of overmorgen vroeg. Voor rem alvast ontkoppeld en druk afgelaten - dat is toch war ik lees om accidenten te voorkomen?
De Remerx velgen zijn een Tsjechisch fabrikaat. De kans dat je ze in Praag kunt vinden lijkt me daarom groot. E-bike velgen zijn steviger en zwaarder (ca. 50 gram meer) dan normale velgen met het oog op de grotere acceleratiekrachten en het hogere fietsgewicht. Vanwege jouw zware bepakking zou ik dus op zoek gaan naar een e-bike velg van Remerx die geschikt is voor velgremmen en uiteraard voor hetzelfde aantal spaken als je nu hebt. Zie http://www.remerx-rims.com/e-bikes-rims .
Ik zou zeggen: plaats eens een paar foto's.
En als de velg niet goed meer is: zoek in Praag een goede fietsenzaak en vraag of ze een goede Ryde (= Rigida) of Mavic of gelijkwaardige velg op je voorwiel spaken. Dat kost je wat arbeidsloon en dan kun je met een gelijkwaardig wiel je tocht voorzetten.
Leg hen je situatie uit en ze zullen je direct willen helpen, toch?
Succes en groet! hoogframe
Het is goed dat je de velg nu even ontziet. Minder dan 3 bar op de voorband (40 mm breed?) zou ik nu niet doen want dan is het weer schadelijk voor de band.

Wat je moet hebben is een niet al te licht type van een velg van een gerenommeerd merk en een redelijke wielbouwer. Redelijk is voor een voorwiel al genoeg omdat de spaken van een voorwiel niet veel te lijden hebben, maar als te bar moet het niet zijn. Een compleet nieuw wiel kan ook maar dan krijg je ook een andere naaf en moet je je weer afvragen of die goed is.

Wat math zegt dat je een bepaalde velg nodig hebt lijkt me overdreven. Waarom hij het heeft over een e-bike of over DE Remerx velgen snap ik niet.

Ik ben wel benieuwd naar foto's. Graag foto's van niet precies van recht boven het remvlak maar van schuit genomen zodat we het velgoppervlak goed kunenn zien.
Velg type:
https://i.imgsafe.org/9b3cacde4e.jpg

Metalen bult + slijtage?
Afbeelding

Ik heb achteraan hetzelfde type velg staan en ben aan het twijfelen dat als deze niet deugd deze misschien ook gelijk er af te halen. Anderzijds kan ik in Europa wel aan een nieuwe geraken dus kan nog wel 3 maanden kijken hoe het gaat...
Je foto is wel heel klein en onscherp, heb je een betere? Ik neem aan dat je dat vierkante ding bedoelt? Thuis zou ik dat - waarschijnlijk - met het beiteltje van het zwitsers zakmes wegsnijden en vrolijk doorfietsen; gelukkig is het het voorwiel. Je velg zelf is een heel degelijke. Je achtervelg zou ik er beslist niet om vervangen.

Mocht je via Istanbul reizen dan is daar natuurlijk de winkel van Eric Schuijt waar ze je beslist goed kunnen helpen. Maar dat is nog een stukje....
Enige tool op dit moment is een ouderwetse smartphone en dataroaming dus meer kan ik niet bieden. ;) Ga straks eens - voorzichtig - krabben met mn leatherman. Dit is niet noodzakelijk een scheurtje?

Alvast allen bedankt voor jullie advies!

Edit: ik passeer in istanbul sowieso langs zijn winkel, Dank voor de tip!
ikfietsnaarchina schreef:Dit is niet noodzakelijk een scheurtje?
{voorzichtig}Niet noodzakelijk. Een uitscheurende velg ziet er anders uit.
Gisteren met mn nagels geprobeer eraf te krabben.. ging niet. Maar... ik Krijg er wel 99% af met de platte schroevendraaier van zakmes - durfde er niet goed aam te krabben in de vrees dat ik het zou verergeren :). Nog een klein puntje blijft staan. Kga mn velg gewoon laten staan en kijken hoe het loopt. Nogmaals Thx en ik hou jullie advies in het achterhoofd!
Ik heb mijn vermoeden net van een fietsenmaker uit het noorden bevestigd gekregen dat het hier waarschijnlijk gaat om een stukje metaal dat door het remblokje is ingevangen en op de plek des onheis mechnisch is vastgeklemd waarna er zich allerlei troep gaat ophopen.

Zo veel mogelijk er af halen met een mesje en wat schuurpapier. Schuurpapier zit in je plaksetje. Een metalen punje moet er wel af, want anders gaan je remblokjes hard.

Heb je nu Shimano remblokjes?
Volgende keer Kool Stop remblokjes kopen, die hebben minder de neiging troep in te vangen.
Stevige zware velgen zijn stevig en zwaar, velgen die specifiek als
math schreef:E-bike velgen
worden gemarket zijn vooral 100% gegarandeerd overpriced :wink:
Is dat zo'n verschil die kool stop blokjes? Ik heb nog 2 paar Shimano blokjes als reserve mee maar zal het onthouden voor de volgende keer dan.

Ik ben Nu in Praag en ga groot onderhoud doen en dat laatste beetje er ook nog afkrabben! Beetje te snel gepanikeerd in het begin... was na een lekkere afdaling bij het oversteken van de grens bij chomutov dus klinkt inderdaad aannemelijk dat het Door de hitte van de velg zo stevig aan elkaar opgehoopt was.
ikfietsnaarchina schreef:Is dat zo'n verschil die kool stop blokjes?
Ik heb twee keer meegemaakt dat ik onder aan de regenachtige onverharde afdaling in de Ardennen de aluminiumkrullen aan de velg had hangen. De tweede keer was dus niet nodig geweest... :oops:
Meerdere anderen hebben mijn ervaring bevestigd.
Droog gaat het nog, maar nat en vuil is een probleem.
Ik zeg niet dat per definitie alle Shimano remblokken niet goed zijn; zo helderziend ben ik ook weer niet, maar de blokken die ik heb gezien (later ook nog, maar dan op tijd vervangen) waren niet velgvriendelijk.
ikfietsnaarchina schreef:Ik ben Nu in Praag en ga groot onderhoud doen en dat laatste beetje er ook nog afkrabben! Beetje te snel gepanikeerd in het begin... was na een lekkere afdaling bij het oversteken van de grens bij chomutov dus klinkt inderdaad aannemelijk dat het Door de hitte van de velg zo stevig aan elkaar opgehoopt was.
Mooie afdaling daar naar Chomutov, begin jaren 90 had je daar remblokjes nodig om de dames te ontwijken die zelfs voor fietsers de weg opliepen.
_Peter_ schreef:Mooie afdaling daar naar Chomutov, begin jaren 90 had je daar remblokjes nodig om de dames te ontwijken die zelfs voor fietsers de weg opliepen.
Als je ze ontweken had had je niet hoeven remmen, maar kennelijk ben je gestopt. :wink: :lol:
Leon schreef:
_Peter_ schreef:Mooie afdaling daar naar Chomutov, begin jaren 90 had je daar remblokjes nodig om de dames te ontwijken die zelfs voor fietsers de weg opliepen.
Als je ze ontweken had had je niet hoeven remmen, maar kennelijk ben je gestopt. :wink: :lol:
In sommige gevallen moest ik wel, er was namelijk nog meer verkeer dat meer oog voor de dames dan voor de rest van het verkeer had.
Hoewel de velg waarschijnlijk niet gescheurd is, zou ik de druk toch wat verlagen. Jij hebt een 622x21C velg. DTSwiss geeft voor de 622x19C en 622x21C velgen die ik ken een maximale druk van 4 bar. Ryde (Rigida/Weinmann) geeft voor de meeste 622-22 velgen 4.5 bar maximaal.

Leon schreef: ...Wat math zegt dat je een bepaalde velg nodig hebt lijkt me overdreven. Waarom hij het heeft over een e-bike of over DE Remerx velgen snap ik niet.
Ik zei dit omdat Remerx een Tsjechisch merk is en kwalitatief goed is. De kans dat je ze in Praag vindt, lijkt me groter dan velgen van Ryde of DTSwiss.
Ik noemde velgen voor e-bikes omdat die wat steviger gemaakt zijn: een verstandige keuze als je met 35 kg bagage naar China rijdt.
Shrek schreef: .. E-bike velgen worden gemarket zijn vooral 100% gegarandeerd overpriced.
Onzin! Hier een greep uit de Rose catalogus:
- DTSwiss 535 622x19C velg voor velgremmen "perfecte velg voor e-bikes of tourfietsen" € 19,21
- DTSwiss 545D 622x21C velg voor schijfremmen "zeer goede velg, voorbestemd voor e-bikes of zware bepakking" €17,18
Ik daag je uit om enkele kwalitatief gelijkwaardige velgen voor de helft van de prijs te noemen.
Dat zijn prima prijzen voor stevige velgen idd!

Dan wordt het label 'voor e-bikes' in dit geval niet gebruikt om er meer voor te vragen :wink:
math schreef:Jij hebt een 622x21C velg. DTSwiss geeft voor de 622x19C en 622x21C velgen die ik ken een maximale druk van 4 bar.
Dan zouden die velgen totaal ongeschikt zijn voor fietsreizen want 4 bar is voor zwaar belaste achterwielen gewoon veel en veel te weinig als je banden 37 mm gebruikt. Dan doe ik er 6 bar in.
math schreef:Ik noemde velgen voor e-bikes omdat die wat steviger gemaakt zijn: een verstandige keuze als je met 35 kg bagage naar China rijdt.
Ik heb geen flauw idee waarom velgen van E-bikes steviger zouden moeten zijn. De meeste E-bikes komen zelden boven de 20 km/u (Ik zie er deze maanden hier in Zuid-Limburg letterlijk duizenden en ze fietsen geen van allen hard), maximaal 25 km/u en dalen de asfaltafdalingen af met bibberen en beven. (Ja sorry, het zijn vooral heropstappende zestigers) terwijl de leden van dit forum regelmatig met 25 kilo spul achterop een col van 15% met 50 km/u afdalen, als ze al op asfalt fietsen.
Leon schreef:Dan zouden die velgen totaal ongeschikt zijn voor fietsreizen want 4 bar is voor zwaar belaste achterwielen gewoon veel en veel te weinig als je banden 37 mm gebruikt.
We raken misschien wat off-topic, maar ik vind het wel leuk weer eens in de clinch te gaan over alledaagse kwesties als hoe hard je je band moet oppompen en belasting op wielen.
Afbeelding
Deze mooie DTSwiss 545D 622x21 velg is volgens Rose een "zeer goede velg, voorbestemd voor e-bikes of zware bepakking". Ik gebruik hem veel off-road. Maximum van 4 bar staat met kleine lettertjes op de velg en is geen punt. Hij is wat breed voor 37 mm banden; dan heb ik liever een 19 mm brede velg. Maar de 535-velg heeft ook een maximum van 4 bar.
Leon schreef: Dan doe ik er 6 bar in.
Geen wonder dat de keitjes van Maastricht ons vaak als een kwelling worden voorgehouden. Bij die druk zullen ook de meest soepele banden zich als Marathon-Plus'en gedragen en over de keitjes stuiteren. Geen wonder dat jij geen vertrouwen in rolweerstandsmetingen op een wiel bekleed met traanplaat hebt. Je zou beter een skippy-test kunnen doen.

Ik zou toch eens de 'Frank Berto' druk voor die zwaarbelaste fiets met 37 mm banden willen weten. De optimale druk qua comfort en rolweerstand is bij 15% indrukking onder statische belasting van rijder en bepakking, d.w.z. 5-6 mm indrukking. Dat is vast geen 6 bar. Waarschijnlijk iets tussen 3 en 4 bar.

Leon schreef:Ik heb geen flauw idee waarom velgen van E-bikes steviger zouden moeten zijn.
Ik laat de sneer naar de e-bikers van Z-Limburg maar onbeantwoord.
Er zijn fysische redenen waarom velgen van e-bikes steviger moeten zijn.
1. Acceleratie. Zoals DtSwiss op zijn site schrijft 'the extra power of e-bikes asks for extra strong parts'. Wel eens naast een potente e-bike gestaan bij het stoplicht?
2. Grotere naafdiameter, waardoor spaken minder lang zijn en onder andere hoeken staan.
3. Piekbelasting. Met een lichte hamer kun je al een spijker inslaan, maar als je die hamer bekleedt met rubber wordt dat veel moeilijk, terwijl de energie van de klap gelijk blijft. Dat komt omdat het rubber de klap over een groter deel van de tijd uitsmeert, dus de piekbelasting verlaagt. Datzelfde geldt voor gewicht wat op de fiets drukt. Gewicht dat star aan het frame is vastgemaakt, zoals tassen en accu's, hebben relatief een veel grotere impact op spaken en velgen bij stootbelasting vanuit het wegdek dan het gewicht van de fietser. De fietser is bekleed met allerlei visco-elastische stootkussentjes, zoals billen, handen, polsen, enkels en knieën. Ook het zadel zorgt voor een demping van de impact. Vanwege het onafgeveerde gewicht van de accu en de motor op het frame moeten de velgen steviger zijn.