Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht met sissende lekke band - Forum Wereldfietser

Fietstocht met sissende lekke band

Heb net een week gefietst van Den haag naar Eijsden.

Ik had denk ik mijn achterband iets te hard opgepompt, waar door ik net aangekomen op de camping plotseling een sissend geluid hoorde en een lekke band had.

Toen ik een nieuwe bi band haalde vertelde de fietser maker mij: met mooi weer mag je nooit je banden te hard op pompen omdat het rubber heet wordt en aan je binnen band gaat plakken.



Mario
Waar zat het lek?

Wat fietsenmakers al niet zeggen.... alsof het warm was hier...
Als het -10 graden is, sneeuw aanwezig, schaatsen en een strakke blauwe lucht vind ik het mooi weer....
Ik neem aan dat de LFB bedoelde dat als het zeer warm weer is (boven +30 ?), maar of dit een plausibel verhaal is vraag ik me af.
Ach, je hoort dit wel vaker. De redenering is iedere keer weer net even anders.

Dit keer zou het rubber te heet geworden zijn en gaan plakken. Een ander nog wel eens gehoorde redering is dat de tot x bar opgepompte band bij kamertemperatuur een overdruk geeft bij verplaatsing naar warme temperaturen buiten. Nog een andere is dat de permeabiliteit van het rubber verhoogd bij oplopende temperaturen, lucht hierdoor ontsnapt en je juist met een te lage druk zou rijden waarmee daar het risico op het ontwikkelen van een lek. En ga zo maar door.
quote="stef.l"
>Dit keer zou het rubber te heet geworden zijn en gaan plakken.
Op een tocht door Nederland worden de banden niet heet. Niet omdat het maar 30 graden was gisteren, maar omdat er geen gierende afdalingen zijn waarbij je lang en heftig moet remmen.

>Een ander nog wel eens gehoorde redering is dat de tot x bar opgepompte
> band bij kamertemperatuur een overdruk geeft bij verplaatsing naar
> warme temperaturen buiten.
Dat is geen gehoorde redenering maar een natuurwet (gaswet)
Voor een een verschil van 10% in druk moet je al tamelijk extreem gaan doen.
Maar als een band daardoor klapt, dat was het toch al hevig op het randje met die band.

> Nog een andere is dat de permeabiliteit van het rubber verhoogd
> bij oplopende temperaturen, lucht hierdoor ontsnapt en je
> juist met een te lage druk zou rijden waarmee daar het
> risico op het ontwikkelen van een lek.
Ik denk dat je dan ook gewoon een aantal dagen achtereen vergeten bent om de bandenspanning een beetje te ceontroleren.
Beetje misleidende titel. Een klapband is precies wat het woord zegt en als je er ooit één gehad hebt weet je wat voor enorme knal dat geeft.

Maar lekke banden door slordige montage komen vaker voor. Zelf gebruik ik nog steeds talkpoeder bij het opleggen van de band. Een ingetalkte binnenband plakt niet aan de buitenband. Daarmee verdeelt de band zich beter tijdens het oppompen, denk ik.
Ik had in Italië iets vergelijkbaars. Ik haal 's avonds mijn achtertassen eraf, en met een luide knal springt mijn achterste band. Na grondig zoeken blijkt mijn velglint verweerd op 1 plek, binnenband kruipt in spaakgaatje. Bij ontlasten kruipt hij eruit en gaat kapot. Een week ervoor nieuwe binnenbanden en buitenbanden laten opleggen. Volgende keer vraag ik om ook de linten na te kijken!
Ik had de band op gepomp op 4 bar, terwijl 5 bar max is.

Klap band is niet goed geformuleerd. Het was een sissend geluid en de band was lek. Heb de band op gepomp, maar was niet meer te plakken en gooide de band weg.

Mario
Gelukkig worden niet alle doodgewone lekke banden hier gemeld :D
Meneer Zwijn schreef:Na grondig zoeken blijkt mijn velglint verweerd op 1 plek, binnenband kruipt in spaakgaatje. Bij ontlasten kruipt hij eruit en gaat kapot. Een week ervoor nieuwe binnenbanden en buitenbanden laten opleggen. Volgende keer vraag ik om ook de linten na te kijken!
Nog beter: volgende keer zelf doen :wink:
supermario schreef:Ik had de band op gepomp op 4 bar, terwijl 5 bar max is.
Dan lijkt het me erg stug dat je banden te hard stonden. Broodje aap van de FM dus.
Meneer Zwijn schreef:Ik had in Italië iets vergelijkbaars. Ik haal 's avonds mijn achtertassen eraf, en met een luide knal springt mijn achterste band. Na grondig zoeken blijkt mijn velglint verweerd op 1 plek, binnenband kruipt in spaakgaatje. Bij ontlasten kruipt hij eruit en gaat kapot. Een week ervoor nieuwe binnenbanden en buitenbanden laten opleggen. Volgende keer vraag ik om ook de linten na te kijken!
Ik heb gelukkig geen lek gehad maar mij viel wel op dat mijn velglint ook veel te smal was en daardoor zigzaggend over de gaten is gelegd. Dit is niet de eerste fiets waarbij ik dit had! Ook bij een racefiets en bij 8 bar kom je daar echt niet mee weg :shock: :roll:
supermario schreef:Heb net een week gefietst van Den haag naar Eijsden.

Ik had denk ik mijn achterband iets te hard opgepompt, waar door ik net aangekomen op de camping plotseling een sissend geluid hoorde en een lekke band had.

Toen ik een nieuwe bi band haalde vertelde de fietser maker mij: met mooi weer mag je nooit je banden te hard op pompen omdat het rubber heet wordt en aan je binnen band gaat plakken.
Mario
Zeker een echte oude Limburgse rijwielhersteller. Als je met veel water je lek opspoort, haal je het talkpoeder van de binnenband. En vroeger toen we nog binnen- en buitenbanden hadden van natuurrubber, plakten ze, zonder de overvloed aan talkpoeder aan elkaar door de druk en de temperatuur. Goede tip, van vroeger.
Talkpoeder wordt ook gebruikt bij het turn onderdeel ringen. Met veel poeder, plak niet aan de ringen. Wat soms best een voordeel of nadeel kan zijn.
Eric op de Fiets schreef:
supermario schreef:Heb net een week gefietst van Den haag naar Eijsden.

Ik had denk ik mijn achterband iets te hard opgepompt, waar door ik net aangekomen op de camping plotseling een sissend geluid hoorde en een lekke band had.

Toen ik een nieuwe bi band haalde vertelde de fietser maker mij: met mooi weer mag je nooit je banden te hard op pompen omdat het rubber heet wordt en aan je binnen band gaat plakken.
Mario
Zeker een echte oude Limburgse rijwielhersteller. Als je met veel water je lek opspoort, haal je het talkpoeder van de binnenband. En vroeger toen we nog binnen- en buitenbanden hadden van natuurrubber, plakten ze, zonder de overvloed aan talkpoeder aan elkaar door de druk en de temperatuur. Goede tip, van vroeger.
Talkpoeder wordt ook gebruikt bij het turn onderdeel ringen. Met veel poeder, plak niet aan de ringen. Wat soms best een voordeel of nadeel kan zijn.
Nu haal je twee dingen door elkaar. Talkpoeder wordt gebruikt voor smering en tegen kleven. Bij turnen wordt magnesiumpoeder gebruikt om zweet te absorberen.

En om talkpoeder af te doen als tip van vroeger is wel erg kort door de bocht. Talkpoeder zorgt ervoor dat de binnenband zich tijdens het oppompen beter zet in de buitenband. Een vouw in je binnenband leidt onherroepelijk tot een lek, vroeg of laat. En ook na het plakken van een band zitten er om de plakker heen nog stukken solutie. Een beetje talkpoeder zorgt dat die plek niet aan je buitenband plakt.
Eric op de Fiets schreef:Als je met veel water je lek opspoort, haal je het talkpoeder van de binnenband.
Nooit begrepen waarom sommige mensen dat bijna standaard doen. Het moet wel een zeer uitzonderlijk klein gaatje zijn om het niet te vinden op gehoor en gevoel.

Renaat
Revanho schreef:
Eric op de Fiets schreef:Als je met veel water je lek opspoort, haal je het talkpoeder van de binnenband.
Nooit begrepen waarom sommige mensen dat bijna standaard doen. Het moet wel een zeer uitzonderlijk klein gaatje zijn om het niet te vinden op gehoor en gevoel.

Renaat
Ik heb het idee dat de gemiddelde moderne anti-lek laag het merendeel van de kleine prikkers wel tegenhoud en alleen de grote prikkers nog door de buitenband heen gaan. Hoewel een klein dun staaldraadje erg goed door de anti-leklaag heen gaat en geluidloos je binnenbanddruk langzaam verlaagd tot velg niveau...
Eric op de Fiets schreef:Ik heb het idee dat de gemiddelde moderne anti-lek laag het merendeel van de kleine prikkers wel tegenhoud en alleen de grote prikkers nog door de buitenband heen gaan.
Ik heb dan weer proefondervindelijk al vaak vastgesteld dat meidoorns weliswaar prote prikkers zijn maar dan in combinatie met een antilekband juist heel kleine gaatjes kunnen maken.
't Is toch op zijn zachtst gezegd bewonderenswaardig dat we naar aanleiding van een mededeling over een lekke band altijd wel wat vinden om over te schrijven.

Als ik thuis meld dat ik een lekke band heb gehad -als ik dat al meld- is de reactie vaak een lauw "nou, ff plakken maar dan he!".

Wat een prachtig forum :roll:
Leon schreef:
Eric op de Fiets schreef:Ik heb het idee dat de gemiddelde moderne anti-lek laag het merendeel van de kleine prikkers wel tegenhoud en alleen de grote prikkers nog door de buitenband heen gaan.
Ik heb dan weer proefondervindelijk al vaak vastgesteld dat meidoorns weliswaar prote prikkers zijn maar dan in combinatie met een antilekband juist heel kleine gaatjes kunnen maken.
Zo heb ik de ervaring dat dennen naalden, die ruim aanwezig zijn op de Veluwe, hun naam geen eer aan doen en het hele jaar aanwezig zijn. Alleen in mei een bandje plakken valt dan nog wel mee.