Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Big apple of big apple plus - Forum Wereldfietser

Big apple of big apple plus

Beste forumleden

Heeft er iemand ervaring met beide type banden? Ik weet niet goed welke van de twee ik best neem. Ik ben als de dood om lek te rijden, dus ik neig naar de plus. Is er veel verschil in comfort en rolweerstand tussen beiden? De fabrikant geeft zelf een score op, maar dat zegt volgens mij niet veel over de echte rij-ervaring.
FWIW en YMMV, maar in 4 fietsvakanties (totaal een km of.... 4500) heb ik met gewone BA's nog nooit lek gereden.
TYVM
Ik rijd een 6000 km per jaar. Wel veel in de stad (glas etc)
Met de plus rijd je dan wellicht nog minder snel lek?
Ik heb ervaring met de marathon plus, daar heb ik nog nooit mee lek gereden.
Het risico en ongemak van lekke banden worden zwaar overdreven. Mijn vrouw heeft de oude Big Apples op haar fiets, en heeft in iets van zeker 10000 km een keer een lekke band gehad (spijker). De Big Apple is immers in het geheel geen kwetsbare band. Ik zou nooit die Plus willen hebben: stug, en dus oncomfortabel en langzaam. Ik heb al vijf jaar op mijn stadsfiets 32 mm Panaracer Pasela's en die zijn echt veel kwetsbaarder - en toch nog nooit een lekke band gehad, ondanks glas etc in een studentenstad.
En wat als het je overkomt? Dan is het met de gewone Big Apple een fluitje van een cent er een nieuwe binnenband in te zetten, maar is het met de stugge Plus een ramp.
Gewoon voor de Plus gaan. Ik ging van Schwalbe Kojak naar Schwalbe Marathon Plus en ja er was iets verschil in comfort maar dat valt reuze mee. En ik kan niet zeggen dat ik langzamer accelereer of dat mijn top snelheid minder is. Is naar mijn gevoel gewoon hetzelfde. Alleen ja ze rijden iets stugger , je voelt het wegdek wat meer.

Maar met die Kojaks had ik 3x lekgereden binnen 1500km. En met de Marathon Plus hoop ik heel lang lekvrij mee te rijden.
Gewoon de Big Apples. Hier al 9000 lekvrij, ook veel door de stad en onverhard onder een zwaargewicht van meer dan 100 kg en geregeld veel bagage.
De Plus is een rotband, niet vooruit te branden en vervelend gedrag in de bochten. Ik bedoel de Marathon Plus, de Big Apple Plus ken ik niet. Als je toch nog aarzelt kun je ook aan de Almotion denken.
Beste StormrotS,

Big Apple zou ik kiezen. Die gebruik ik voor mijn tochten op asfalt. Gaan zelden (bij mij nog nooit) lek.
Lekke banden krijg je vooral als een band versleten is. Los van extreme gevallen als grote spijkers of zo.

Hans
Wim schreef:Het risico en ongemak van lekke banden worden zwaar overdreven. [...] En wat als het je overkomt? Dan is het met de gewone Big Apple een fluitje van een cent er een nieuwe binnenband in te zetten,
Misschien eerst eens vragen waarom StormrotS "als de dood" is om lek te rijden? Ik kan me zo voorstellen dat er omstandigheden zijn waardoor een band wisselen nooit een fluitje van een cent is - je zal bv. maar een hand missen (en ja, dat filmpje van die man zonder handen ken ik maar onder een fluitje van een cent versta ik echt wat anders).

StormrotS, ik denk niet dat je hier antwoorden gaat krijgen van mensen die vergelijkingen kunnen geven tussen de gewone Big Apple en de Plus. Iemand die lekrijden zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom een BA Plus neemt, zal daarna geen gewone BA monteren. Iemand die bang is voor een hoge rolweerstand en daarom een BA neemt, zal daarna geen BA plus proberen tenzij het heel gortig is geweest met lekrijden, en dat valt van de BA niet te verwachten. Maar ik hoop voor je dat ik mij vergis. :)

Succes met de zoektocht,

Carl
StormrotS schreef:Ik ben als de dood om lek te rijden, dus ik neig naar de plus.
Schwalbe heeft de plus versie speciaal gemaakt voor mensen die liever geen lekke banden zien, dus de keuze lijkt mij dan duidelijk.

Of je al dan niet lekke banden rijdt wordt grotendeels bepaald door waar je fietst, wat voor planten daar groeien, en wat mensen allemaal op de weg gooien.
Zit zelf ook aan Big Apple te denken.
Op http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/big-apple.html is er nog onderscheid in een Active Line en Performance Line, waarbij de Performance Line (uitvoering Raceguard) meer protection zou geven volgens Schwalbe.
De Plus is er in 1 versie (Performance Line).
Dus bij het bestellen van de gewone Apple nog goed opletten welke Line-versie het is. Dat geven niet veel sites aan.
Ok, de meerderheid zou dus de gewone BA kiezen. Dat is duidelijk.
Het is niet dat ik geen band kan herstellen (of maar 1 hand heb), maar ik ben vaak onderweg met de fiets en sta onder tijdsdruk, dus even rap een nieuwe binnenband gaan steken is lang niet ideaal. Ik heb dan wel twee handen, maar ze zijn beiden links, dus ik denk dat ik daar wel een tijd zoet mee zal zijn. En dan moet ik ook nog een pomp etc. bij hebben.
StormrotS schreef:Ik heb dan wel twee handen, maar ze zijn beiden links,
:D 't Was maar een voorbeeld hè. Woon-werkverkeer rijden (zeker in het donker) is er nog eentje.

Fiets ze,

Carl
Dennis1987 schreef:Gewoon voor de Plus gaan. Ik ging van Schwalbe Kojak naar Schwalbe Marathon Plus en ja er was iets verschil in comfort maar dat valt reuze mee. En ik kan niet zeggen dat ik langzamer accelereer of dat mijn top snelheid minder is. Is naar mijn gevoel gewoon hetzelfde.
Ik vond Marathon Plus erg zwaar lopen, het tijdsverlies dat ik had door de lagere snelheid kan je vaak een band voor plakken...
Dennis1987 schreef: Maar met die Kojaks had ik 3x lekgereden binnen 1500km. En met de Marathon Plus hoop ik heel lang lekvrij mee te rijden.
Tegenwoordig heb je de vernieuwde standaard Marathon (GreenGuard), die bijna net zo licht loopt als een Kojak, en bijna net zo lekbestendig is als een Marathon Plus. Echt een aanrader.
Wij hadden in de UK een paar weken geleden constant lekke banden, waarschijnlijk omdat de buitenbanden toch versleten waren (Vredestein Perfect Trek). Ik heb gezocht naar Big Apple maar die waren niet te krijgen in de maat voor de Koga. Uiteindelijk gekozen voor Marathon Plus Tour. Die versie kende ik nog niet maar zou net wat meer grip hebben op onverhard etc. De banden maken in ieder geval een stuk minder herrie dan de Vredestein en tot nu toe nog geen lekke banden :-)
Oeh banden... dat is altijd volatiel omdat het eigenlijk heel subjectief is.

Er is altijd veel krakeel over al dan niet zwaar lopende types wat in teste met een vermogensmeter eigenlijk nooit zo scherp naar voren komt. Hetzelfde betreft comfort... daar waar de een zweert bij Pasela's zegt een ander dat een Marathon net zo prettig rijdt.

Een en ander hangt af van het wegdek en in mijn ervaring doordat veel-fietsers vaak hun banden te hard oppompen... Toen ik als wedstrijdrenner een vermogensmeter had kwam ik na een maandje testen tot de volgende verbluffende druk: 63kg renner 23mm bandjes 5 Bar voor, 6.5 bar achter. Daar waar ik al 15 jaar met 7-8.5 rondreed...

Ik deed net zolang over mijn rondjes en het comfort nam gigantisch toe. In de wedstrijd was het ook een genot.. met 45 kmpu over de klinkers (gewone klinkers!) is geen lolletje met knoertharde bandjes, het werd allemaal veel prettiger.

Ik raad mensen die klagen over het comfort van een band altijd aan om eens hun bandenspanning een barretje lager te doen, juist omdat het onder de streep qua vermogensverlies allemaal reuze meevalt omdat je een heleboel trilling elimineert.

Maar goed, dat is ook weer subjectief :lol:

Dit is trouwens wat de maker van de Pasela's ervan vind:

https://janheine.wordpress.com/2016/03/ ... take-home/

En ook hij geeft toe dat dit grotendeels subjectief is :lol:
Wim schreef:Het risico en ongemak van lekke banden worden zwaar overdreven.
Ik heb eens Schwalbe-banden gehad (slicks) waarmee in in 2000 km 20x lek reed. Dan denk je daar ineens heel anders over.

Zonder te vertellen in wat voor gebied en over welk wegdek het gaat is het onzinnig om op de vraag van OP een direct advies te geven. Als er alleen over asfalt of schoon onverhard gefietst wordt is de dunnere band goed. Als er doornen, scherven en andere scherpe dingen liggen dan is de kans aardig dat de dikkere band uiteindelijk een grotere gemiddelde snelheid oplevert.

Uitgaansgebieden, Waalse industriegebieden, meidoornachtige begroeiïng, (metaal)afvalverwerkende en keramische industrie zijn bij mij berucht en hier in overvloed aanwezig.
Ik fiets voornamelijk op het fietspad, zelden of nooit offroad. Af en toe wat kasseien (Gent). Glasscherven vind je overal, ook op de fietspaden, zeker in de stad.
Ik neig momenteel naar de big apple (zonder plus), aangezien ik daar meer over lees. Ik heb nog van niemand gehoord dat hij/zij op big apple plus rijdt.
welmers schreef: Tegenwoordig heb je de vernieuwde standaard Marathon (GreenGuard), die bijna net zo licht loopt als een Kojak, en bijna net zo lekbestendig is als een Marathon Plus. Echt een aanrader.
Het gewicht van 2 kojaks is minder dan het gewicht van 1 marathon, 330 tegenover 730 gram. Of het gewicht van het geheel (de fiets) ook meegenomen wordt in de lichtlooptests vraag ik me af, het is wel bijna een kilo extra gewicht ofwel tot 5 procent op de gemiddelde vakantiefiets.

Als je niet te vaak je band wilt plakken dan is een Marathon (+) wel aan te bevelen, al moet ik zeggen dat een Kojak ook niet vaak lek rijdt over de levensduur, (die dan wel een stukje korter is dan de Marathons)
Met de apples plus of niet heb ik ook geen ervaring, ik zou eerder willen weten of het wel past in de fiets (Het zijn namelijk nogal brede banden).
Als je echt een hekel hebt aan lek rijden kun je het beste de Marathon Plus kopen. De Marathon plus heeft een 67% dikkere anti lek laag. 5mm vs 3mm


M'n broertje reed 30.000 km op 1 paar Marathon Plus banden zonder lek te rijden. Nouja 1x lek omdat hij in de achtertuin over een plank met een spijker was gereden. Buiten dat lekje helemaal niks. Er zat geen profiel meer op de achterband , dat was een slick geworden. De voorband had nog profiel.


Ik heb nu Marathon Plus op m'n fiets en dat zijn voor mij de ideale banden. Ik wil niks anders meer. Jammer dat Schwalbe geen 26x4.8 Marathon Plus banden maakt anders zette ik ze ook op m'n fatbike , ook al zouden die banden loodzwaar zijn :lol:
Ik rij nu een paar jaar op de Big Apples. Per jaar minstens een keer lek gereden, meestal met duidelijke oorzaak. Ik vind wel dat ze redelijk vlot slijten, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik ze gemonteerd heb op mijn vakantiefiets die ik alleen bepakt berijd.
Omdat ze versleten zijn heb ik nu de Big Apple Plus liggen. Die gaan er deze winter op. Dus ervaringen ermee kan ik nog niet delen.Ze voelen wel robuust aan. Ik heb ze gekozen omdat ze -op papier- een langere levensduur zouden moeten hebben en meer lekvrij zijn. Rolweerstand is voor mij niet zo'n issue. Met de fietsreizen doen we aan 'slow-travel'. Iets langer of iets zwaarder maakt me dan niet uit.