Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsadvies voor fietsreizen van 2 à 3 week door Europa - Forum Wereldfietser

Fietsadvies voor fietsreizen van 2 à 3 week door Europa

Ik ben van plan om mijn hobby's reizen en fietsen maar een keer te gaan combineren en wil daarom mijn eerste randonneur aanschaffen. Maar welke? Graag zou ik jullie advies hierover hebben. Hieronder heb ik het vragenlijstje ingevuld:

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Plan is om fietsvakanties van 2 à 3 weken in Europa te gaan houden. Eerste tochten die ik graag zou willen maken is vanaf Nederland naar Zuid Frankrijk en vanuit Berlijn door de Baltische Staten.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Dat wisselt enorm. Ik hoef geen wereldrecords te fietsen iig.

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Rechtop. Bij een sportieve zit krijg ik last van mijn rug

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Nee, ik wil overdag fietsen

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Het heeft wel mijn voorkeur als mijn fiets onverhard aankan, maar dan hebben we het niet over enorm ruig terrein. Gewoon bospaadjes e.d.

Waar gaan de vakanties naar toe?

Ik wil graag veel van Europa zien.

Wat voor vakanties worden dat?
Ik ben niet van plan om te gaan kamperen. Ik verwacht 7 à 8 kilo aan bagage achterop mee te nemen plus twee bidons, plus een tas aan het stuur met mijn spiegelreflex camera

Je lichaamslengte + Je gewicht + Je lichaamsbouw
1.86 lang en 65 kilo. Binnenlengte benen 91,5cm. Froomiaanse afmetingen zeg maar.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

Groningen. Een dagje naar de andere kant van het land voor een goede fiets vind ik geen enkel probleem.

Wat is je budget?
€2200 tot €2500

Welke fietservaring heb je?

Beschik over een racefiets en mountainbike. Deze hebben het afgelopen jaar veel stilgestaan ivm met overige sportactiviteiten: hardlopen en voetbal. Basisconditie is uitstekend en ik fiets zonder training gemakkelijk 100km op een dag. Dit is ook het maximum wat ik op een dag wil fietsen. Ik heb enkele ervaring met fietsen op het vlakke en in de heuvels. Geen ervaring in de bergen. Maar ik verwacht dat ik die wel omhoog kom met mijn gewicht ;P

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Rond de 60 km vindt ik altijd mooie rondjes in Nederland. Maar dat is op dagen dat ik ook nog andere dingen doe (er moet ook gewerkt worden en zo). De dagbesteding van de vakanties waar deze fiets voor bedoeld is zal voornamelijk fietsen zijn. Dus dan zullen de afstanden wel wat groter worden.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Mijn kennis is vrij basic als het gaat om het plegen van fietsonderhoud, maar ben nog wel van plan om een cursus te gaan doen voor ik op pad ga.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Het zou wel een pré zijn als ik deze mogelijkheid zou hebben.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Ik heb absoluut geen haast. Ik kan echt belachelijk veel tijd besteden aan een zoektocht naar de fiets die het meest aan mijn wensen voldoet en ook nog betaalbaar is.

Welke wensen heb ik aan de fiets (op dit moment nog iig. alles kan weer wijzigen n.a.v. jullie advies)

- Bij voorkeur schijfremmen ivm met rijden in de bergen
- Niet te zwaar ivm met rijden in de bergen. Ik vind het lastig inschatten wat dan niet te zwaar is
- Triple Crankstel ivm met grote diversiteit aan terrein
> Ik ben niet van plan om te gaan kamperen.
> Ik verwacht 7 à 8 kilo aan bagage achterop mee te nemen plus twee bidons, > plus een tas aan het stuur met mijn spiegelreflex camera
Dat is samen maximaal 15 kilo.
>65 kilo.
Alles bij elkaar 80 kilo. Daar hebben maar weinig fietsen problemen mee.

>€2200 tot €2500
Lastig. Als je een fiets met Rohloff wilt (nu niet, maar na een paar verhalen die na dit verhaal komen begin je er aan te denken) staat het budget al onder druk.
(Zelf heb ik een fiets van 1000 euro alles bij elkaar)

> Het heeft wel mijn voorkeur als mijn fiets onverhard aankan,
> maar dan hebben we het niet over enorm ruig terrein. Gewoon bospaadjes
> e.d.
Dat is waar je racefiets afhaakt. Is je MTB niet geschikt of geschikt te maken?
>Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
>Ja
Dan kom je in het Rohloff-gebied.
Grappig, je hebt exact dezelfde afmetingen, vakantie idee en komt nog eens uit Groningen ook ;).

Op dit moment helemaal into Surly en daarom misschien een beetje bevooroordeeld. Zelf heb ik voor de Cross Check gekozen maar die is nog vrij sportief (wel een randonneur-achtig type). Misschien is de Long Haul Trucker misschien meer geschikt voor jou. De CC is al lang niet zo agressief als de gemiddelde racefiets en met de LHT zit je nog een centimeter of 3 hoger aan de voorkant.

Weet je toevallig de stack en reach van je huidige racefiets? En wat zou je dan graag anders willen (kortere of langere stuurpen, hoger of lager etc)?
http://www.fiets.nl/2012/03/01/zelf-sta ... ach-meten/

Gezien we dezelfde maten hebben kan ik je vast wel wat op weg helpen. Met dit budget zijn er voldoende mogelijkheden (al zou ik persoonlijk niet snel voor een op dit forum geprezen Rohloff kiezen).
Mazzel1986 schreef: Wat is je budget?
€2200 tot €2500
.....
Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Het zou wel een pré zijn als ik deze mogelijkheid zou hebben.

Ad. 1) Met zo'n budget ligt er een wereld voor je open, zelfs nieuwaanschaf kan een prima eerste fiets opleveren. Maar tweedehands is dit een bedrag waardoor je een één a twee jaar oude fiets die nieuw in de Eur 4000.- range zit zou moeten kunnen overnemen. En met wat geluk, goed zoeken en de juiste maat fiets treffen is er veel mogelijk.

Ad. 2) Mocht je dat nu gewoon op je kamer van je B&B, hotel of jeugdherberg kunnen regelen door bijvoorbeeld een powerpack-oplaadbare batterij mee te nemen en daarmee je telefoon, fototoestel mee op te laden kan je veel breder kijken naar fietsen zonder dynamo.

Overigens, schijfremmen is niet iets waar ik mij blind op zou staren. Gewone velgremmen van de laatste jaren zijn zeker ook goed.
En de twee tochten die je wil gaan doen zijn - met hier en daar wellicht eens van de fiets af in de Alpen en wat duwen als het echt niet gaat - ook op een 'gewone' achtversnelling-hollandse-werkfiets te doen :-)

Veel plezier en succes met de zoektocht.
Laat je niet gek maken! Van alle vakantiefietsers heeft waarschijnlijk minder dan 20% een Rohloff naaf. Maar op dit Forum zijn de Rohloff fietsers een heel dominante en dwingende groep. Voor ca. 2000 euro kun je een heel goede reisfiets kopen zonder Rohloff, waarbij je 1ste klas onderdelen kunt krijgen. Alleen geen Santos of Idworx. Er zijn talloze fietsers die al jaren over de hele wereld grote tochten rijden op deels onverharde wegen en geen moment hun derailleur zouden willen inruilen voor een Rohloff, al kregen ze geld toe.

Ik deel je voorkeur voor schijfremmen. In de bergen geven die veel meer controle en minder belasting op vingers en handen. Ik deel ook je voorkeur voor een triple, maar veel fabrikanten bieden een compact met twee kettingbladen met ongeveer hetzelfde bereik.

Ik zou alleen een tweedehands overwegen als je veel verstand van fietsen hebt en weet welke framemaat je moet hebben.
Groningen+€2500= m-Gineering
Als het je eerste reisfiets is, zou ik eerst een goede 2e hands voor 1000 euro of minder aanschaffen, en daar een aantal jaar mee gaan rijden. Dan kun je later altijd nog aan iets duurders en luxers.

Er komen regelmatig advertenties voorbij van mensen sie 1 of 2 jaar op een hele dure fiets hebben gereden en er dan achter komen dat fietsreizen toch niet echt hun ding was. Dus laat je niet gek maken (ook niey over schijfremmen, nix voor mij).
Grappig, je hebt exact dezelfde afmetingen, vakantie idee en komt nog eens uit Groningen ook ;).
Dat is inderdaad grappig! Misschien leuk om dan een keer te meeten om meer te weten te komen over elkaars plannen. Ik stuur je binnenkort wel even een pb.
Op dit moment helemaal into Surly en daarom misschien een beetje bevooroordeeld. Zelf heb ik voor de Cross Check gekozen maar die is nog vrij sportief (wel een randonneur-achtig type). Misschien is de Long Haul Trucker misschien meer geschikt voor jou. De CC is al lang niet zo agressief als de gemiddelde racefiets en met de LHT zit je nog een centimeter of 3 hoger aan de voorkant.
Surly LHT ziet er zeker niet verkeerd uit! Wordt op internet ook veel vergeleken met de Trek 520 die op mijn lijstje van potentiële kandidaten staat.
Weet je toevallig de stack en reach van je huidige racefiets? En wat zou je dan graag anders willen (kortere of langere stuurpen, hoger of lager etc)?
http://www.fiets.nl/2012/03/01/zelf-sta ... ach-meten/
Weet ik zo niet nee. Maar dat ga ik van het weekend even opmeten!
math schreef:Laat je niet gek maken! Van alle vakantiefietsers heeft waarschijnlijk minder dan 20% een Rohloff naaf. Maar op dit Forum zijn de Rohloff fietsers een heel dominante en dwingende groep. Voor ca. 2000 euro kun je een heel goede reisfiets kopen zonder Rohloff, waarbij je 1ste klas onderdelen kunt krijgen. Alleen geen Santos of Idworx. Er zijn talloze fietsers die al jaren over de hele wereld grote tochten rijden op deels onverharde wegen en geen moment hun derailleur zouden willen inruilen voor een Rohloff, al kregen ze geld toe.
Ik had al het één en ander gelezen over de Rohloff naaf. Ook hier op het forum. En hoewel ik best snel verliefd kan worden op mooie (overbodige luxe) staaltjes techniek is dat nog niet het geval met de Rohloff. En dat zal ook niet gaan gebeuren gok ik.
Ik heb een Idworx Easy Rohler (maat L) in de verkoop. Nauwelijks 100 km op gefietst. Misschien wat voor jou? Inclusief Ortlieb tassen.
8)
aandegracht schreef:En de twee tochten die je wil gaan doen zijn - met hier en daar wellicht eens van de fiets af in de Alpen en wat duwen als het echt niet gaat - ook op een 'gewone' achtversnelling-hollandse-werkfiets te doen :-)
Er is een verschil tussen te doen en fijn.
Persoonlijk vind ik een stadsfiets prima, tot het hier ongeveer 500 meter vandaan flink begint te stijgen.
gios schreef:Groningen+€2500= m-Gineering
Correctie: Groningen+€2500+meer dan een half jaar=m-gineering.
willem.m schreef:Als het je eerste reisfiets is, zou ik eerst een goede 2e hands voor 1000 euro of minder aanschaffen, en daar een aantal jaar mee gaan rijden. Dan kun je later altijd nog aan iets duurders en luxers.
Dat is helemaal geen gek idee. Als je een tweedehands aanschaft die goed in de markt ligt kun je die over één of twee jaar voor een bedrag van de hand doen wat erg dicht ligt bij het aanschafbedrag. Dan heb je voor een paar honderd euro gefietst en weet je inmiddels veel meer.
Belangrijkste aanschafcriterium is overigens of je er lekker op zit.
aandegracht schreef:Overigens, schijfremmen is niet iets waar ik mij blind op zou staren. Gewone velgremmen van de laatste jaren zijn zeker ook goed.
Helemaal mee eens. Ik ben sinds 1993 tevreden met de moderne remmen. Daarvoor ging het ook, maar als het regende moest ik in een afdaling ongeveer 50 meter voordat ik wilde remmen de hendel inknijpen, dan was de velg op het juiste moment droog. Ik heb er nooit een ongeluk door gehad.
EasyRohler schreef:Ik heb een Idworx Easy Rohler (maat L) in de verkoop. Nauwelijks 100 km op gefietst. Misschien wat voor jou? Inclusief Ortlieb tassen.
Ben je die nog niet kwijt of hoeveel had je er?
math schreef:Laat je niet gek maken! Van alle vakantiefietsers heeft waarschijnlijk minder dan 20% een Rohloff naaf. Maar op dit Forum zijn de Rohloff fietsers een heel dominante en dwingende groep.
Ik zou de Rohloff rijders op dit forum niet heel dominant en dwingend durven noemen. Veel tandriem aandreven fietsen hebben Rohloff, Alfine 11 of Pinion en geen derailleur. Ook is de kettingkeuze voor de Rohloff erg breed. Duurzamer dan menig 10 of 11 speed ketting en met een rechte kettinglijn.
math schreef:Er zijn talloze fietsers die al jaren over de hele wereld grote tochten rijden op deels onverharde wegen en geen moment hun derailleur zouden willen inruilen voor een Rohloff, al kregen ze geld toe.
Ik rij ook op een van mijn fietsen met Rohloff. Ik denk dat het bij een keer Rohloff blijft. Maar bij geld toe zal het zeker weer een Rohloff worden. Ik ben omkoopbaar. :D

Piet.
Plaats eens een plaatje van je mountainbike, misschien kun je daar wel wat mee?
Jurr schreef:Plaats eens een plaatje van je mountainbike, misschien kun je daar wel wat mee?
Dat gaat m niet worden helaas. Mijn mtb is een Gazelle Ultimate FS
Mazzel1986 schreef:
Jurr schreef:Plaats eens een plaatje van je mountainbike, misschien kun je daar wel wat mee?
Dat gaat m niet worden helaas. Mijn mtb is een Gazelle Ultimate FS
Dat is dus ongeveer zo'n ding? :
Afbeelding

Op het gevaar af als niet-bikepacker een stomme vergissing te maken:

Ik weet niet hoe blij je bent met deze MTB, maar je hebt gezien je lengte zoveel ruimte achter het zadel dat je de genoemde spullen daar en op een paar andere plaatsen wel kwijt kunt. Een stuurtas is ook geen probleem. Het totaalgewicht is geen punt. Een stel snellere bandjes, en je bent weg.
Wat mis ik in deze redenering?
In Musselkanaal is een goede winkel die je van goed advies kan voorzien, teven een mooie tweedehands. Ff een bagagedrager erbij en je kunt genieten van het reizen. Mocht het je niet bevallen is het geen weggegooid geld. En Marguga remmen zijn mijn inziend beter dan schijfremmen. Ze piepen niet!!!!

http://voorraad.rolfessports.com/detail ... ecial.html
Stond laatst hier op het forum ook zoiets voor de helft van't geld al reisklaar :-)
henk huizenga schreef:In Musselkanaal is een goede winkel
Waarom is dit een goede winkel? #dtv!
Mar schreef:
henk huizenga schreef:In Musselkanaal is een goede winkel
Waarom is dit een goede winkel? #dtv!
Aardige verkoper die de tijd voor je neemt en passie heeft voor Santos. Verder geen poes pas