Giant of trek frame als basis?

Dag allemaal!

Sinds kort heb ik het toerfiets virus flink te pakken.
Samen met mijn beste vriend zijn we afgelopen zomer door Zweden
getrokken met fiets en tent. Dat is zo goed bevallen dat ik nu
zelf graag een goede toerfiets zou willen aanschaffen.
De fiets van afgelopen zomer was helaas niet van mij zelf.
Dat was een Trek Alpha series 7500 met Shimano Nexave versnellingen, framemaat
57. Verder een heerlijke fiets, maar kwalitatief is er natuurlijk vast nog iets beters te vinden.

Even kort iets over mijzelf. Man, 30 jaar, 1,78m, kruishoogte 84 cm. Ik weeg 62 kg.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed frame om verder op te bouwen naar mijn eigen inzicht. Mijn vraag is alleen, wat is zo'n goede basis hiervoor precies?
Om een aantal zaken toe te lichten die ik graag zou willen; aluminium fiets, voornamelijk voor woon-werk verkeer en soms tochten door Europa. Bepakking (tijdens vakantie) ongeveer 20-25kg. Niet echt de bergen in, meer langs de kust (en vaak tegenwind hier in Zeeland). Kom je dus uit op voornamelijk asfalt en duinpaadjes. Ik vind een schuinlopend (slope?) frame over het algemeen nét wat sportiever uitzien dan een recht frame. Oog wil natuurlijk ook wel wat....nou ja, veel. Overweeg framemaat 55 of 57. Verder heb ik Magura hydraulische remmen in gedachten (Wat is het precieze verschil tussen de HS11/22/33 onderling?). Of zijn de SRAM remmen juist beter? Uiteraard geen verende voorvork of zadelpen. Moet wel zo licht mogelijk blijven. Shimano naafdynamo (DH3N80).
Omdat het bepakkingsgewicht (of de boodschappen) regelmatig toch wel hoog is, lijkt een Tubus bagagedrager mij ook geen overbodige luxe.
Is het raadzaam om dan ook gelijk naar andere velgen te kijken met meer spaken of wat dikkere banden? Ik lees goede ervaringen over de Schwalbe Marathon Plus banden? En zo ja, welke breedte? Versnellingen? Deore of hoger. SLX lijkt mij prima voor mijn doel? Of gelijk voor XT of LX gaan? Zo'n Siguno crankset lijkt me ook erg goed en ziet er bovendien prachtig uit. Vlinderstuur heb ik niet nodig, bar-ends zijn wel handig!

Afijn, dat is zo'n beetje de wensenlijst. Maar zoals alle beginnende fietsers is het budget beperkt. Misschien maar goed ook, eerst eens kijken of het fietsen ook daadwerkelijk blijft bevallen... Bovendien kan ik de grotere uitgaven zo wat meer spreiden in de toekomst.
Qua frame's viel mijn oog op een aantal fietsen. Zijn deze goed om te gebruiken als basis?
Giant: CRS 2.0, Expedition, Custom SL, X1200-1800, Tourer, Aero RS1?
Trek: X-series of 7500?
Andere merken die ik vergeet? Koga's spreken me op de een of andere manier wat minder aan. Welke zouden jullie kiezen en waarom? Hoe zit dat met de nokjes om de hydraulische remmen mee te bevestigen? Lukt dat 1op1 met bovengenoemde fietsen? Bedrag wat ik er ongeveer voor uit wil geven is €200. Ik weet het, dat is
natuurlijk belachelijk weinig. Maar met bovengenoemde wensenlijstje zal het uiteindelijk toch nog aardig oplopen verwacht ik zo. Tot nu toe spreekt de Giant Expedition me het meeste aan, ondanks dat ik de schuinte van het frame nog vrij recht vindt. Hele mooie fietsen vind ik ook zeker de Van Nicholas Amazon, Cannondale Tesoro en Kalkhoff Endeavour XR. Een beetje in die stijl dus.

Graag jullie deskundige advies en tips! Hartelijk dank alvast!
Norton schreef:Hoe zit dat met de nokjes om de hydraulische remmen mee te bevestigen? Lukt dat 1op1 met bovengenoemde fietsen? Bedrag wat ik er ongeveer voor uit wil geven is €200. Ik weet het, dat is natuurlijk belachelijk weinig.
Daarvoor moet je die nokjes wel kunnen inkopen.
Maar effe serieus. Wat is je budget en waarvoor? Wat is je budget voor je frame en wat is je budget voor je onderdelen? Wat kun je zelf en wat niet? Wat is je budget voor speciaal gereedschap en wat is je budget voor een cursus?

Zonder vermeld budget weten we hier heel wat goede fietsen van rond de 5000 euro, dat is geen probleem.
Dag Norton,

Kijk op marktplaats voor een mooie tweedehands. Eigenlijk maakt het niet uit wat je koopt, mits het uiteraard in de basis een goede fiets is. Daarna veel gaan fietsen en in de praktijk ontdekken wat je nodig hebt. Maak je niet te druk om banden, frames, aantal spaken enz, geniet vooral van het (wereld)fietsen. Ervaring komt vanzelf.
Ik begon ooit met een goedkope tweedehands Batavus. Prachtige tochten gemaakt, maar met de kennis en materialen van nu technisch behoorlijk achterhaald. Daarna een Giant Expedition, doet het al 20 jaar prima op begaande en onbegaande wegen in Europa en voor nog verder weg heb ik een 26" travelmaster van Santos.
Strekking van het verhaal: staar je niet dood op allerlei technische discussies, maar ga vooral lekker fietsen. Op internet staan veel reviews van fietsen waarbij al snel duidelijk wordt of ze aan je doel voldoen.
Als je een tweedehands Santos, Avaghon, VSF, Giant, Koga (en wellicht vergeet ik een paar merken) kunt scoren die niet helemaal is afgeragd kun je de hele wereld over.

Groet

Erik
Hartelijk dank, inderdaad wat ik ongeveer al vermoedde.
Aan een tweedehands fiets(frame), zoals eerder genoemd wil ik max. 200 euro spenderen. Het hoeft geen nieuwe te zijn, als het maar goed is. En voor de overige onderdelen, om het eerste jaar mee te beginnen misschien 3 á 400 euro.
Het moet inderdaad wel leuk blijven, en draait inderdaad allereerst en bovenal om het fietsen en reizen zelf! En we moeten kunnen blijven fietsen. (dus niet de fiets twee maanden uit elkaar op de werkbank) Specialistisch gereedschap zal niet zo'n probleem zijn, 2 actieve fietsenmakers binnen de familie, dat is dus handig. Tja, Santos e.d. is voor mij nu (nog) veel te hoog gegrepen. Nogmaals... beginnend! De Giant Expedition spreekt mij inderdaad ook erg aan. Kan ik daar de Magura's, Tubus en een naafdynamo op kwijt? En met de tijd misschien wat bredere banden? Gaat dat ook nog passen? Begrijp ik goed dat de basis van de Giant Expedition en de Custom SL hetzelfde zijn, alleen de afmontering anders? Dank!
Als je 500 euro wilt uitgeven in het eerste jaar, zou ik niet beginnen met een frame van 200 euro dat je vervolgens opbouwt. Je bent heel lang bezig met het verzamelen van onderdelen als je binnen je budget wilt blijven, en de sleuteltijd had je ook onderweg op de fiets kunnen doorbrengen.

Bepaal je eisenpakket, zoek een paar weken op Marktplaats, en dan zal je zien dat je daar een heel knappe fiets kunt scoren voor het bedrag dat je in gedachten hebt voor een los frame met een heleboel zelfwerkzaamheid.

Je gaf aan geen liefhebber van Koga te zijn: juist Koga's vind je vaak voor weinig, en dan ook nog vrijwel ongebruikt. Verkocht aan senioren die op zoek waren naar "de beste fiets" en door de LBS direct richting (prijzige) Koga's werden gedirigeerd. Als dan blijkt dat je ook op de "de beste fiets" nog steeds moet trappen (en extra zwaar bij tegenwind), nat wordt als het regent en met een beetje pech ook lekke banden krijgt, belandt zo'n fiets vaak in de schuur.

Een paar maal een tochtje door Drenthe, maar de eerste servicebeurt nog niet gehad. En zo'n fiets koop je voor een derde van de nieuwprijs en daar kun je jaren plezier van hebben.
beste mensen, prachtig dit: koop een goed gebruikte en ga er plezier van hebben. ik sluit mu aan bij de vorige sprekers.
ik ben wel ook Koga-fan, vooral van die met stalen frames van paar jaar terug, bijvoorbeeld deze: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=2
of deze: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=4
of ander merk (en je kunt hele discussie voeren of dit 'vergelijkbaar' is):
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=1
en er is nog veel meer mogelijk met jouw prima insteek van tot 200 euro voor een basis en paar honderd euro voor opbouwen of opwaarderen.
ik ben niet alwetend of de expert, maar heb je bij zo'n fiets een keer een vraag, stuur me gerust een pb of mail of plaats natuurlijk hier op dit forum je vraag en je krijgt hulp!
(ik heb net zelf ook weer op zo'n manier een fiets opgebouwd: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... e=lr&pos=1)
succes! hoogframe
Ik sluit me min of meer aan bij de rest. Met 500 euro kun je je niet veroorloven om allerlei eisen te gaan stellen. Vergeet merk en precieze uitvoering even en ga op zoek naar een passende, goed zittende goede tweedehands fiets van de juiste maat (yep, dat is 3x hetzelfde waarmee ik aangeef wat belangrijk is) die bij jou past voor zo'n 350 à 400 euro.
De andere 100 à 150 euro spendeer je aan het opknappen en verbeteren van deze tweedehands: meestal moet er wel een nieuwe ketting op (€15), kransjes (€20), wil je een ander zadel (€40?) , zoek je een stuur (€25) of stuurpen (€20) die beter bij je past en koop je een paar fijne banden (€80) en de genoemde achterdrager (€75, tweedehands maar zgan) etc. etc.
Oeps ik ben al over het budget...

Een andere optie is om een tweedehands te vinden die versleten is maar niet misbruikt. Twee jaar geleden kocht ik bij de fietsenmaker voor 60 euro een Batavus Jakima die waarschijnlijk 20.000 kilometer langs het kanaal had gefietst maar waar totaal geen onderhoud aan was gepleegd. Alles wat draaide was versleten. Na investering van 200 euro aan onderdelen was hij echter zo goed als nieuw omdat de fiets niet was misbruikt.

Of je spendeert 650 euro aan een nieuwe VSF T-50, zet je er overheen dat veel mensen dit een sullige fiets vinden en gaat heerlijk fietsen.

Voor tweedehands is het overigens niet het seizoen. Het tweedehandshoogseizoen is het late voorjaar als de nieuwe fietsen geleverd zijn en de mensen (en fietsenmakers!) van de oude afwillen. Maar dat is wel wat laat om zelf voor de zomer nog klaar te zijn. De tijd nemen en blijven zoeken, het vroege voorjaar is al beter dan nu.

Zo heeft elke fiets zijn prijskaartje.

Toevoeging: dit verhaal is wel afgestemd op het gewicht en lengte van de vragensteller dat met 62 kilo en 1,78 m weinig problemen zal opleveren.
Zelf opbouwen is meestal duurder dan compleet kopen. Jij betaalt voor losse onderdelen de hoofdprijs en dat is een paar keer meer dan een fabrikant. Een complete tweedehands fiets is zoals ook anderen al gezegd hebben de beste move. Ik zou vooral kijken naar iets oudere Koga's. Daar zijn er altijd veel van verkocht, en lang niet altijd aan echt intensieve fietsers. Ik zag een tijd je terug op de fietsreparatiecursus een nauwelijks gebruikte van een paar jaar oud die 350 had gekost. Zelf heb ik een tijdje terug een Koga stadsfiets uit 1988 gekocht. Die was misschien een paar keer naar de tennisbaan geweest, maar de voorband was nog origineel. Met een paar honderd euro opknap en moderniseer werk is de fiets perfect voor mijn doel, en heel wat vlotter dan die lompe gewone stadsfietsen. Enige punt van aandacht zijn de smalle bandjes op de oudere modellen, en de Mavic velgen op sommige jaargangen.
Ik heb inderdaad zelf een tweedehands Koga Confidence voor iets minder dan 400 euro gekocht. Was vijf jaar oud, en alleen in mooie zomers werd er dan een (één) tochtje van een paar dagen op gemaakt. Stond in de schuur onder een flanellen doek "zodat hij mooi bleef". Magura remmen, Deore afgemonteerd, redelijke Continental banden. Eerste twee jaar helemaal geen kosten aan gehad, wel een goede 6000 kilometer op gereden. Daarna normale slijtageonderdelen, zoals cassette en ketting, banden.

Was net te laat om ook de damesuitvoering te scoren (Koga's gaan vaak per twee bij de LBS, en ook deze koper had twee maal Confidence gekocht) anders was vriendin ook meteen voorzien. Voor haar uiteindelijk een Koga Adventure gekocht, 200 euro, rijdt ze alweer vijf jaar op.
Even over Koga. Over het algemeen vind ik die frames net wat te weinig slope hebben. Dat is dus puur esthetisch. Wat is precies het verschil tussen de globe traveller en de worldtraveller? En waar moet ik precies op letten met die Mavic velgen? Zijn die niet goed?
Norton schreef: En waar moet ik precies op letten met die Mavic velgen? Zijn die niet goed?
Er zijn tussen 20 en 10 jaar gelden (?) een aantal modellen velgen van Mavic geweest die niet sterk genoeg waren. Die velgen kregen dan problemen met scheurtjes rond de spaakgaten en zelfs door de velg heen getrokken spaken. Het ging zeker niet om alle modellen want ik heb er nog steeds 2 (verschillende) in gebruik en die hebben heel wat onverharde en andere kilometers overleefd en er staat een spaakspanning die piekt tot 170 kgf, wat eigelijk te veel is.
De vermaledijde velgen schenen redelijk vaak op Koga's te zitten aan de toenmalige reacties op internetfora te lezen.
Als je een oude koga koopt kun je er dus op letten of er scheurtjes rond de spaakgaten zitten. Als je veel pech zou hebben koop je een fiets met een mooi uitziende velg maar met te slappe spaken, spant de spaken op en krijgt een scheur in de velg. Maar dat zou wel een wreed toeval zijn.
Norton schreef:Wat is precies het verschil tussen de globe traveller en de worldtraveller??
Vaak redelijk gelijk afgemonteerd, al zijn er een hoop modeljaren geweest waarbij de Globe Traveller een 28" wielmaat was en de World Traveller een 26" wielmaat.
Ik rij sinds dit jaar met een Giant Sierra met achterdrager (oogjes voor lowrider aanwezig) en heb hem zelf langzaam aan omgebouwd met Deore, LX en XT spullen, heerlijk ding en ik wil nog de dragers eens upgraden maar helemaal blij mee, vooral omdat ik af en toe een lekker ga rondneuzen op een boerenpad oid.
Gekocht voor 50 euro op marktplaats en voor 5000 euro lol aan beleefd inmiddels (maar ook wel de nodige euro's ingestoken denk ik / ong. 300 toch wel)
Afbeelding

Ik kreeg per pm de vraag hoe en wat, zal het hier ook even posten;

Ik heb een jaren 90 Sierra op de kop getikt in 23,5 inch frame en verbouwd met de volgende spullen;
- Deore groepset op de kop getikt op mp (inclusief hollowtech lagers dus, tot nu toe braaf)
- XT achterderailleur omdat ik de Deore in eerste instantie niet goed afgesteld had en na 2 km de complete kooi dubbelvouwde (oepsie)
- Wielenset bij Bikester gekocht op basis van LX naven met Mavic wielen, het achterwiel is inmiddels retour en geld terug gehad want de velg scheurde op het remvlak na 500 km rijden, dat was wel erg gortig.
- Achterwiel van Bike4Travel, opnieuw LX naaf. (op 1 gebroken spaak na in orde, B4T stuurde netjes 2 spaken met nippels op)
- 2e hands zadel van een Koga
- origineel stuur en stuurpen
- Ergon GP1L met 2e hands bar-ends van een sloop mtb
- Ritchey stalen balhoofdset
- Schwalbe Marathon Mondial in de vouwversie 50-559
- 2e hands achterdrager van een RIH sloopfiets, ingekort en met oude meccano strips aan het frame gezet (het blijft heel en het was gratis)
- verlichting is een solarstorm X3 van aliexpres en in een gereedschapsbidon van zefal, heb ik 7 grote NIMH cellen aan elkaar gesoldeerd en ingegoten met giethars als battery pack want wat die chinezen standaard mee sturen is rommel, maar de lamp is perfect (18 euro inclusief verzenden) achterlampje BBB op triple A batterijen.
- pedalen Tecora-E van B4T, goed spul maar de reflectors vallen er snel af, die moet je gelijk vast lijmen eigenlijk.
- zijstandaard van de foto is inmiddels vervangen door een Pletscher multizoom (aanrader!)
- tassen zijn 'Red Cycling Products' soort Ortlieb imitatie die verkocht wordt door Bikester, ik had voor 6 tientjes een setje in de aanbieding en bevallen goed maar zijn eigenlijk van vrouwlief, als zij ze terug claimt zal ik wel eens een setje Ortliebs kopen.
Op marktplaats heb ik de volgende fiets gezien die behoorlijk goed aan m'n verwachtingspatroon lijkt te voldoen:
http://link.marktplaats.nl/m1098614045
Alleen ben ik aan het twijfelen of de framemaat van 54 cm. niet te klein voor mij zal zijn? Ik ben 1.76m. en de kruishoogte is 81,5cm. Vermenigvuldigd met 0.66 kom ik dan uit op 53.8 cm. Dan zou deze fiets dus ideaal moeten zijn, maar zelf had ik meer maat 56/57/Large in gedachten. Wat is wijsheid? De prijs is niet verkeerd, en ik kan m'n huidige Gazelle Davos Nexus 7 er nog op inruilen ook...
Is het ver weg?
Anders gewoon gaan proefrijden.
Framemaat zegt eigenlijk niet zo heel veel.
Hij moet goed zitten :)
Norton schreef:Op marktplaats heb ik de volgende fiets gezien die behoorlijk goed aan m'n verwachtingspatroon lijkt te voldoen:
http://link.marktplaats.nl/m1098614045
Alleen ben ik aan het twijfelen of de framemaat van 54 cm. niet te klein voor mij zal zijn? Ik ben 1.76m. en de kruishoogte is 81,5cm. Vermenigvuldigd met 0.66 kom ik dan uit op 53.8 cm. Dan zou deze fiets dus ideaal moeten zijn, maar zelf had ik meer maat 56/57/Large in gedachten. Wat is wijsheid? De prijs is niet verkeerd, en ik kan m'n huidige Gazelle Davos Nexus 7 er nog op inruilen ook...
De fiets op het plaatje heeft een mooie en stijve verstelbare Zoom stuurpen, dus je kunt de lengte ter plekke uitproberen. Op de gok af, alle andere variabelen negerend, denk ik eerder aan een 54 voor jou dan een 57.
De fiets op het plaatje ziet er zgan uit en is dan een koopje. Versleutel er voor 150 euro aan om hem helemaal af en echt van jou te maken en je zit gebakken.
Norton schreef op 29 okt 2016:
Man, 30 jaar, 1,78m
Norton schreef op 12 jan 2017:
Ik ben 1.76m
Dat gaat wel heel hard. Mag je bij de keuze van het frame wel rekening mee houden.
(ik heb zelf op mijn 62e in 40 jaar tijd 1 cm verspeeld :lol: , maar mijn 64 cm frame van mijn Avaghon voldoet met mijn lengte van 1,91 m nog steeds :D )
Verkeerd gemeten, met schoenen aan, beginnersfoutje ;-) 1.76 it is!