Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016 - Forum Wereldfietser

Schwalbe marathon ALMOTION 2015 vs 2016

Omdat ik in het voorjaar naar Santiago wil fietsen, ben ik van plan bredere banden op mijn van Nicholas Amazon Rohloff te monteren.

Ik heb een aantal keren heel goed naar de ruimte tussen de huidige 700×32 profielloze Continental banden en de spatborden, resp voor- en achtervork gekeken, en eea opgemeten.

Ik denk dat de Schwalbe Almotion 700×38 moeten gaan passen. Temeer daar v Nicholas de Amazon nu af fabriek met 37 mm brede banden levert.

Mijn vraag is:

Wat is het verschil tussen het model 2015 Schwalbe Marathon Almotion en het 2016 model, qua rolweerstand en lekbestendigheid.

Behalve dat:
-de nieuwe Almotion Tubeless gemonteerd kan worden.
-de nieuwe Almotion wat zwaarder is 655 gram vs 610 gram
-de toegestane bandenspanning 0,5 bar lager is (5,5 vs 6,0)

Verschillende winkels en webshops bieden nl zowel het 2015 Almotion model als het 2016 Almotion model aan.
Maakt het wat uit qua rolweerstand en lekbestendigheid.
Ik ga sowieso een binnenband monteren.

Qua prijs is het verschil tot 15 euro per band.
Kijk eens naar de conti travel contact. Super banden! Vele kilometers mee gereden. Goede recensies ook. Maar onbekend omdat iedereen blind naar schwalbe kijkt. http://www.conti.nl/fietsbanden/travelcontact/
Zowel het hogere gewicht als de lagere max spanning zijn het gevolg van het tubeless easy maken van alle modellen van de 2016 almotion. Dit zal ook gevolgen hebben voor de rolweerstand, indien met biba gereden. Die zal iets hoger zijn. Probeer de versie 2015 te kopen, indien je toch biba's monteert. Die gaan er zeker ook "easier" op en af, dan die strakke TLeasy types. Prima band, zeg ik, na ruim 5000 km (50-622, model 2015).
Rolweerstandswaarden en vergelijking met die van andere banden vind je hier.
Lees vooral ook wat er onder Review staat.
ilex schreef:Wat is het verschil tussen het model 2015 Schwalbe Marathon Almotion en het 2016 model, qua rolweerstand en lekbestendigheid.
Behalve dat:
-de nieuwe Almotion Tubeless gemonteerd kan worden.
-de nieuwe Almotion wat zwaarder is 655 gram vs 610 gram
-de toegestane bandenspanning 0,5 bar lager is (5,5 vs 6,0)
Er zijn ook eerdere versies met een pax druk van 5,5 bar: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=27404
Gewogen heb ik ze niet, maar ze zijn verder niet van elkaar te onderscheiden.
Ik ben nu weer een hele zomer verder met die banden en ben er best tevreden over.
De maximale druk heeft op zichzelf natuurlijk alleen gevolgen voor de weerstand als je die druk ook hard nodig hebt. Ik merk echter dat de Almotion duidelijk met minder druk gereden kan worden dan de (vele) marathonbanden die ik heb gehad zonder dat dat direct een lekkebandgevoel geeft. Die 6 bar heb je dan naar mijn schatting alleen nodig als je een totaatgewicht hebt boven de ±±130 kilo.
Dank voor jullie reacties Leon, Sjefke, Math en Slaapt

Sinds de Amazon Rohloff is afgeleverd (in feb 2010) rijd ik op Continental Sport Contact banden, in de maat 700x32. De originele banden !!!

Behalve 5 jaar woon/werkverkeer (45 km per dag) verder ook in Noorwegen, Duitsland, Frankrijk en Italie met deze banden gefietst, met 7,0 bar in het voorwiel en 7,5 in het achterwiel. Op asfalt uitstekende banden. En tot nu toe 0 keer lekgereden als ik mij goed herinner. Wel stop ik als ik over grind ben gereden om het grind uit de band te peuteren.
Voor grindpaden en onverhard lenen deze banden zich slecht, om over zanderige wegen maar te zwijgen.

Omdat er sinds kort ziekte van Parkinson bij mij is geconstateerd en ik vanwege toenemende pijn in mijn armen/handen wat meer comfort tijdens het fietsen nodig heb kies ik voor bredere banden om naar Santiago te fietsen. Naar verwachting zit er meer onverhard in de route, daarvoor lenen de Sport Contact banden zich slecht. En na 6,5 jaar zijn ze onder de hand aan vervanging toe!!

Heb met belangstelling alle links bekeken. De link http://www.bicyclerollingresistance.com ... otion-2016 laat weinig twijfel over.....

Hoop dat de 700x38 banden gaan passen op de Amazon Rohloff :)
Ik kan niet in je portemonnee kijken. Maar is een comfortabelere fiets niet een betere optie? dat je met 50 of 55 mm kan fietsen en wat rechter op?
Zoals hier al (veel) vaker ter sprake is gekomen, geeft testen op een vlakke rol geen goede weergave van de werkelijke rolweerstand. Ondanks dat de testcijfers iets anders zeggen, weet ik zeker dat de Marathon Racers lichter rollen als de Almotion.
Als je echt snelle en comfortabele banden wilt op je bestaande fiets moet je hier kijken: http://www.libertecycles.nl/producten/compasscycles/ Helaas geen profiel, en ook kwetsbaarder. Ik rij tot grote tevredenheid met de 52 mm brede 26 inch Rat Trap Pass. Zelfs met zo'n brede band blijft het op natte bladeren etc oppassen, dat wel.
Bert van Sprang schreef:Zoals hier al (veel) vaker ter sprake is gekomen, geeft testen op een vlakke rol geen goede weergave van de werkelijke rolweerstand. Ondanks dat de testcijfers iets anders zeggen, weet ik zeker dat de Marathon Racers lichter rollen als de Almotion.

Sinds ik mijn Schwalbe marathon plus heb vervangen voor de Almotion 40mm merk ik duidelijk verschil. Ik heb minder rolweerstand ( kan dit niet onderbouwen!), fiets comfortabeler en heb nog meer aardigheid in het fietsen. Ik weet zeker dat de Almotions veel lichter rollen dan :wink: de Marathon plus. Dit puur op basis van mijn eigen ervaring.
Ik heb het dan ook over de Marathon Racer en niet over de Marathon Plus!
Bert van Sprang schreef:Ik heb het dan ook over de Marathon Racer en niet over de Marathon Plus!
Ik ben vorig jaar overgestapt van de Marathon racer 35mm naar de Almotion 40mm en vindt de Almotion toch een stuk comfortabeler en lichter fietsen dan de racer. Dus voor mij voorlopig geen andere band.
Ik ben wel eigenwijs, maar om een dergelijk concreet "bewijs" kan ook ik niet heen.
Even een terugkoppeling:

Afgelopen maandag kwamen de Almotion banden binnen. Monteren was niet erg ingewikkeld.

Lastiger was om de spatborden zo af te stellen dat de banden niet aanlopen. Het was een monnikenwerk maar eea is, muv van de spatbord aansluiting bij de voorvork, gelukt.

Met een bandenspanning van 2,5/3 bar leek alles te werken.
Echter toen er 5 bar in de banden zat liepen de banden qua hoogte aan.

Het ergste is bij de bracket waar de band met 5 bar tegen de uitstulping van de bracket aanloopt. Ter hoogte waar je het spatbord vastzet met een schroef. Die schroef had ik al verwijderd en het spatbord met tie wtaps vastgezet. Er zit iets hoogteslag in de achterband, kan aan montage liggen….. Tijdens de grootste hoogteslag loopt die aan.

Ik zou het titanium 2 0f 3 mm af kunnen vijlen, maar twijfel ernstig hieraan.

Bij de voorvork zit het spatbord klem tussen de band en de vork, bij een bandenspanning van 5 bar.

Conclusie de 700x38C Amotion past niet in een Amazon Rohloff?
De hoogte vd band doet je das om.

Wellicht zonder voorste gedeelte v/h voorspatbord en als je de uitstulping van de bracket een paar mm afvijlt..........

Er zit iets hoogteslag in de achterband, kan aan montage liggen….

Tja wat nu te doen?

Toch maar de 700×35 Marathon Supreme 2017?
Deze wegen ook aanzienlijk minder dan de Almotion, hebben fractioneel meer rolweerstand en een 6 op een schaal van 7 qua lekbescherming aldus Schwalbe.

Of bandenspanning op max 3 mm houden, als je 2.000 km gefietst hebt gaat er wellicht een paar mm af vd band? Dan kan de bandenspanning weer naar 4 of 5.
Ik vrees dat ook deze banden zullen doen wat banden meestal doen: ietsje groeien na een tijdje. Eigenlijk vind ik dat een fiets als deze wel iets lichtere en soepelere banden verdient dan al dit zware Schwalbe spul.
Ik ben het eens met Wim. Dat gaat hem niet worden. Spatborden willen daarbij zichzelf wel eens wat verstellen. Ik heb ooit ook erg krappe banden onder de spatborden gehad en had er na een tijd tabak van.
Wim schreef:Als je echt snelle en comfortabele banden wilt op je bestaande fiets moet je hier kijken: http://www.libertecycles.nl/producten/compasscycles/ Helaas geen profiel, en ook kwetsbaarder. Ik rij tot grote tevredenheid met de 52 mm brede 26 inch Rat Trap Pass. Zelfs met zo'n brede band blijft het op natte bladeren etc oppassen, dat wel.
Mooi spul, Wim. Maar 91 euro voor één band (Barlowpass 700-38) is niet mis. Drie keer de prijs van de Almotion.

Ik ben, net als speedycyclist, ook van Racer (37-622) naar Almotion (40-622) overgestapt. Stuk sneller en véél comfortabeler. Hoewel, de eerste kilometers vond ik de Almotion wat onzeker aanvoelen in snelle, scherpen bochten. Nu geen last meer van. Verder was het wel passen en meten met mijn spatborden. Behalve breed is de Almotion ook flink hoog. Uiteindelijk liep de band aan en heb ik mijn achterspatbord van mijn fiets gesloopt. Kans is dus aanwezig dat het niet gaat passen.

Schijnt dat Vittoria Hyper ook een fijn, vooral snel, bandje is. Misschien nog het overwegen waard.
Er is ook nog de Panaracer Pasela, in 35 of 37 mm. De 37 mm heeft een wat grover nog niet heel erg grof) profiel. Die opgegeven maten worden het dan ook echt want anders dan bij Schwalbe kloppen ze binnen maximaal 1 mm. Zelf heb ik de 35 mm zonder antileklaag op mijn snelle fiets, en daar ben ik erg tevreden over. Lekker soepel en snel, en lang niet zo duur als die Compass. Nog geen lekke band gehad.
Zorg eerst dat de band mooi concentrisch om de velg ligt. Hoe je dat doet is eerder hier besproken.

Ik vind 5 bar wel erg hoog voor een 38 mm band. Met de gulden regel van Frank Berto kom ik bij een gewicht van rijder+fiets van 100 kg op een optimale druk van rond 3,5 bar.

Elk materiaal is elastisch en zet meer uit bij hogere kracht/druk, zo ook banden. Bijgaande grafiek van breedte versus druk heb ik gemeten aan een Marathon Supreme 28x2.00. Eenzelfde trend is er voor de hoogte. Verlaging van de druk tot 3,5 bar geeft je 1-2 mm meer ruimte.

Afbeelding

In tegenstelling tot de vorige heren denk ik niet dat banden 'groeien' in de tijd.
>Ik vind 5 bar wel erg hoog voor een 38 mm band.
> Met de gulden regel van [url=http://www.bccclub.org/documents
> /Tireinflation.pdf]Frank Berto[/url] kom ik bij een gewicht van
> rijder+fiets van 100 kg op een optimale druk van rond 3,5 bar.
Laat ik nu al tijden dit gewicht hebben samen met mjin fiets en net deze breedte Almotion.
Ik vind 3,5 bar dan minnetjes. Vooral omdat je om gemiddeld op 3,5 te rijden toch tot 4,5 moet oppompen omdat een tijdje later de druk toch weer uit de band weg is. Ik ga namelijk niet elke dag pompen.

> Elk materiaal is elastisch en zet meer uit bij hogere kracht/druk,
> zo ook banden. Bijgaande grafiek van breedte versus druk
> heb ik gemeten aan een Marathon Supreme 28x2.00.
> Eenzelfde trend is er voor de hoogte.
Dat laatste is tamelijk onvermijdelijk gezien de karkasdraden de kracht opvangen en ten gevolge van de druk een fraaie cirkelvorm aannemen.

> In tegenstelling tot de vorige heren denk ik niet dat banden
> 'groeien' in de tijd.
Dat kan kloppen. Ik heb deze hypothese zelf ook eens ontkracht na
montage van een nieuwe band uit dezelfde aankoop waarbij de oude
een paar jaar op druk was gebruikt.
Maar dat geldt dan alleen voor één type karkasdraden.
Anderzijds denk ik niet dat ze fietsbandkarkassen van Dyneema maken, dan zouden ze wel groeien :D