Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekkingfiets vanuit Amsterdam naar Egypte - Forum Wereldfietser

trekkingfiets vanuit Amsterdam naar Egypte

Beste allemaal,

Ik ben nieuw op het forum van wereldfietser, al is de fietswereld mij niet vreemd.
In deze thread wil ik eea vragen over fietsgeometrie voor een trekkingfiets om bovenstaande trip mee te gaan doen in april 2017. Maar eerst even een verhaaltje vooraf:

Ik ben 33 jaar, redelijk sportief en zit zeker in het voorjaar, zomer en begin najaar veelvuldig op de racefiets. Dit fietsseizoen ongeveer 4000km op de racefiets, ritten van 80-100-120km rijd ik makkelijk, een enkele uitschieter naar 160 en 200km daargelaten.

Ooit (toen ik nog een kleine maar stoere jongen van 10 was :D ) was het mijn droom om samen met mijn vader een (auto)roadtrip te maken uit Nederland naar Egypte over het voormalige joegoslavie, Bulgarije, Turkije, Syrie, Israel richting het midden van Egypte. Omdat die route op dit moment naar mijn mening te riskant is (syrie/Israel), en het alternatief via Algerije en Libie gaat, en er geen autovervoer over de middelandse zee bestaat op dit moment vanuit griekenland naar Egypte) wil ik m nu op de fiets maken.

De Route ziet er voor nu even globaal als volgt uit:
Afbeelding
van Amsterdam naar Brindisi,
:arrow: per boot: Brindisi ==>Igoumenitsa
Igoumenitsa-Athene
:arrow: per vliegtuig: Athene-Cairo
Cairo-provincie Minya
Tijdspad nog even onbekend, ik reken toch al gauw op een week of 6-7 denk ik.
Overnachtingen per tent, bij mensen thuis, en hopelijk warmshower :)

Het "fietsgear" deel
Ik hou van goeie betrouwbare fietsen, ik heb nu staan een aantal sportfietsen staan... :oops:
Cannondale Caad 10, Klein Quantum Race, stalen RIH een amsterdammer, een Trek ATB... Ben overigens wel een redelijke sleutelaar/handig met fietsen.

:arrow: Ik heb een prima rijdende fabrieksfiets Cannondale Caad 10, 56cm waar ik de meeste kilometers op rijd:
Afbeelding

De Geometrie hiervan is als volgt:
horizontale buis: 56cm
verticale buis: ct 54cm
En verder:
http://media.cannondale.com/media/catal ... ad10_3.gif

Zelf ben ik 1.83cm, relatief korte benen en een wat langer bovenlijf.
Binnenbeenlengte is 87cm.

Nu ben ik mij aan het oriënteren op een goede Fiets, Enkele zoektermen zijn:
:arrow: mag zeker een occasion zijn
:arrow: Rohloff naaf
:arrow: 26inch wielen
:arrow: Santos/Koga/Idworkx
:arrow: Alu frame
:arrow: 183cm/88kg

Op dit moment heb ik een Santos Travelmaster alu rohloff 2.6 op het oog, maar daarvan zijn die maten uiteraard zeer anders dan het racefietsframe wat ik nu heb.
Framemaat M: Lengte bovenbuis 55cm, Lengte staande buis va de trapas is 50cm,
Framemaat L: Lengte bovenbuis 57cm, Lengte staande buis va de trapas 53cm

wat gaat er mee, lichtgewicht spullen, van mijn moeder een echte europafietsert en actief op dit forum kan ik veeeel spullen meenemen. Ik bereid me voor op buitenovernachtingen en ook couchsurfing/warmshowers :)

De vraag is, kan ik met een L een beetje uit de voeten? of moet ik meer aan een M denken. Ik ben van plan niet kaarsrechtop te fietsen, evenmin een superracehouding. Een sportieve zit mag best, dat ben ik immers ook gewend te doen.

Alvast dank!
Sportieve groet,

Mathias
Mathias, de 2.6 is een totaal andere fiets. Ook jouw zithouding zal -zeer waarschijnlijk- anders zijn. Ik zou er gewoon een flinke testrit erop gaan maken en dan goed naar jouw lijf luisteren.
Je kan je natuurijk ook altijd op laten meten, zodat je de goede lengte (en hoek) van de voorbouw krijgt, het juiste stuur met de juiste breedte, hoek, hoogte en handvatten, de correcte zadelpen (i.v.m. zadel-terugstand), juiste zadelbreedte, natuurlijk de optimale zithoogte, enzovoort.
Eric Schuijt schreef:Ook jouw zithouding zal -zeer waarschijnlijk- anders zijn. Ik zou er gewoon een flinke testrit erop gaan maken en dan goed naar jouw lijf luisteren.
Eric is een commercieel hier, maar in dit geval vind ik dat er nauwelijks iets aan dit advies toe te voegen valt. Je kunt er heel lang over kletsen, maar proberen is waar je uiteindelijk toch op uit komt.
Opmeten is inderdaad het beste advies. Ik vermoed dat je toch een L nodig hebt. Heel goed dat je naar je binnenbeenlengte kijkt.
de Santos 2.6 kan je afmonteren als fiets waar je redelijk rechtop zit maar ook als snelle racer. Wij zitten redelijk ver voorover (achtergrond wielrennen) en daar is de fiets prima geschikt voor. Ik heb wel gemerkt dat als je een testrit doet met een 'rechtop' combinatie de fiets totaal anders aanvoelt dan een 'race-uitvoering'. Ook kan je wat de snelheid betreft nog wat stoeien met de banden. Veel succes, Marco
Leon schreef:
Eric Schuijt schreef:Ook jouw zithouding zal -zeer waarschijnlijk- anders zijn. Ik zou er gewoon een flinke testrit erop gaan maken en dan goed naar jouw lijf luisteren.
Eric is een commercieel hier, maar in dit geval vind ik dat er nauwelijks iets aan dit advies toe te voegen valt. Je kunt er heel lang over kletsen, maar proberen is waar je uiteindelijk toch op uit komt.
hai Leon. Dank voor de tip, het staat iedereen natuurlijk vrij advies te geven, de kern zoals ik die eruit haal van Eric is vooral aanvoelen en een testrit maken!
Ben Fysio en denk aardig te weten waar dan op te letten in dat geval.
Eric Schuijt schreef:Mathias, de 2.6 is een totaal andere fiets. Ook jouw zithouding zal -zeer waarschijnlijk- anders zijn. Ik zou er gewoon een flinke testrit erop gaan maken en dan goed naar jouw lijf luisteren.
Je kan je natuurijk ook altijd op laten meten, zodat je de goede lengte (en hoek) van de voorbouw krijgt, het juiste stuur met de juiste breedte, hoek, hoogte en handvatten, de correcte zadelpen (i.v.m. zadel-terugstand), juiste zadelbreedte, natuurlijk de optimale zithoogte, enzovoort.
dankjewel Eric, dat er een verschil zit tussen de racefiets en de santos realiseer ik mij ter dege :) Ik heb alleen het budget niet om een totale meting en dan nieuwe fiets te scoren :) helaas. Thanks voor de tip!

en als laatste Marco, thanks, ook goed om te weten de verschillende mogelijkheden qua zit. moet er uiteindelijk beetje tussenin zitten! uiteindelijk zit ik op de stadsfiets toch als een racert haha :roll:
Ik zou met weinig kosten de CAAD ombouwen tot randonneur en daarmee rijden.
den boete schreef:Ik zou met weinig kosten de CAAD ombouwen tot randonneur en daarmee rijden.
Ik de RIH :D
Ik ga het artikel gelezen, de eerste pagina is al geinig. ik print m maar uit!
Top, thanks voor de leessuggestie.. :wink:

Jullie denken toch niet dat ik de cannondale of RIH ga verkopen haha. :shock: :P
RIH nostalgie ga ik niet vermeuken.
Cannondale ga ik niet nodeloos aan sleutelen. Al denk ik dat het frame echt prima en stijf genoeg zou kunnen zijn. Al had ik daar eens mn Bob-Yak achter hangen, die stijfheid liet toen wel te wensen over. wat een gezwabber. Dus met bagage wordt dat ook geen top idee, creatief is het wel.

Niet meer vloeken verder! :wink: 8)

Afbeelding
Veel hangt af van de maximale breedte van de banden en het bagagegewicht. Een paar kilo hotelbagage en een fiets waar 37 mm bandjes op passen is een heel bruikbare combinatie. en racefiets, hoe mooi ook, is met kampeerbagage niet snel een goed plan, zeker niet op slechte wegen.