Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oude Santos TM26 omgebouwd tot MTB - Forum Wereldfietser

Oude Santos TM26 omgebouwd tot MTB

Tuurlijk, een reisfiets is geen mountainbike.
Maar soms hebben we gewoon zin om de onderdelen die we in onze garage hebben liggen te gebruiken voor een nieuwe/oude fiets. Altijd maar nieuw kopen is ook niet alles.
En dan blijkt dat je met het frame van een Santos TM 2.6 best nog wel een aardige MTB kunt bouwen. Tuurlijk, het is een beetje old school met 26 inch wielen, geen schijfremmen en maar een kleine veerweg (alles is al jaren oud) maar eerlijk gezegd konden we het prima bijhouden vandaag. Heb er een klein filmpje van gemaakt.

Wie heeft nog meer van oude onderdelen een prima fiets in elkaar gezet.
Ben benieuwd. Onder de wereldfietsers zitten best veel knutselaars dus laat maar zien.

http://www.marcolisettesport.com/single ... Boerenkool
Afbeelding
Maar die eerste alu Travelmaster was toch ook een doorontwikkeling van hun mtb, met wat langere achtervorken? Mijn vrouw heeft er een, en daar zat toen ook gelijk wel een beetje de kneep: de zit was wat lang en sportief voor veel tourfietsers (de stalen Travelmaster was korter). Wij hebben toen best wel moeten knutselen om de zit goed te krijgen, en ik zag dat velen toen hetzelfde probleem hadden en erg korte stuurpennen monteerden. Dus ja, het is dus ook eigenlijk een mtb denk ik. :D Maar het lijkt me een lekker dagje geweest - ik ben best jaloers.
Eerste wel, tweede niet. Later in het filmpje. Witte fiets.
Tuurlijk, een reisfiets is geen mountainbike
Maar een mtb is wel een reisfiets. Ik reis al jaren op mtb's (26"), want daar is niets mis mee. O.a. een oude Santos mtb.
Jan Eleveld schreef:
Tuurlijk, een reisfiets is geen mountainbike
Maar een mtb is wel een reisfiets. Ik reis al jaren op mtb's (26"), want daar is niets mis mee. O.a. een oude Santos mtb.
Dat jouw MTB voor jou een reisfiets is wil niet zeggen dat elke MTB voor iedereen een reisfiets is.

Typisch aan een reisfiets is:

1 Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage.
2 Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
3 Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
4 Goede remmen voor afdalingen.
5 Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
6 Een sterke achterdrager.
7 Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden.
8 Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
9 Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
10 Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.

Veel van deze eigenschappen zijn afhankelijk van de persoon en van de bestemming maar niet alle MTB's voldoen daar voor iedereen aan.
Marco Meijerink schreef:Wie heeft nog meer van oude onderdelen een prima fiets in elkaar gezet. Ben benieuwd. Onder de wereldfietsers zitten best veel knutselaars dus laat maar zien.
Er is geen speciaal subforum voor, maar met de zoekfunctie kun je zeker vele tientallen voorbeelden van dit soort huisvlijt op dit forum vinden hoor!
@Leon,
de meeste mtb's zijn prima geschikt hoor. Natuurlijk zijn er carbon frames of frames zonder voldoende mogelijkheden om er iets op te monteren. Het hangt ook af van of je met een bagagekar of tassen op stap gaat. Voor fietsen met tassen gebruik ik een andere mtb dan voor reizen met een BoB-trailer. Met een BoB ligt er minder gewicht op het achterwiel. Ik heb er simpele standaard wielen op die tot dusverre niet kapot gaan.
De meeste aluminium frames zijn erg stijf en daarmee geschikt voor bagage.
Een groot voordeel van mtb's is dat ze doorgaans voorvering hebben, want dat wil ik er graag op hebben omdat ik ook onverhard fiets tijdens fietsreizen.
Goede remmen en kleine verzetten spreken voor zich, maar die heb je toch al op een mtb?
Meerdere handposities creëer je met bar-ends voor een paar euro.
10 Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
Dat laatste is mij uit het hart gegrepen en ook in dat opzicht is de kale mtb in het voordeel, zeker ten opzichte van reisfietsen met overbodige 'toeters en bellen'. Een bel heb ik overigens tegenwoordig wel...
Hallo Jan,
Ik kan me prima vinden in wat je schrijft, maar je moet wel ook even de lengte van de liggende achtervork in beschouwing nemen.
Ik heb een fiets gehad die voor 99,8% heel geschikt leek voor een weekendje weg, maar ten gevolge van een te korte achtervork uiteindelijk voor 0% bruikbaar bleek voor dat weekendje en ik toch maar de zwaardere fiets heb gepakt.
Goed om daarnaar te kijken. Kwestie van uitproberen en een beetje passen en meten. Maar eerlijk gezegd kom ik in het buitenland vele enthousiaste fietsers tegen die met een MTB de meest fantastische reizen maken. Lijkt dus prima te kunnen.
Marco Meijerink schreef:Kwestie van uitproberen en een beetje passen en meten.
Denk je dat ik dat niet gedaan heb?
Met mijn schoenmaat 45 ben ik in Nederland niet bijzonder, maar in het buitenland komt het toch niet veel voor.
Maar je bedoeld dat je voeten de achtertassen raken Leon?
Ik heb zelf maat 47 en fiets ook veel op een verbouwde mtb, zelf met een drager die redelijk recht boven het achterwiel staat kom ik daar mee weg op mijn fiets, maar goed da's ook een 23,5 inch frame...
Shadow schreef:Maar je bedoeld dat je voeten de achtertassen raken Leon?
Leon schreef:Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
Leon schreef:
Shadow schreef:Maar je bedoeld dat je voeten de achtertassen raken Leon?
Leon schreef:Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
Duhhh lezen :lol:
Maar als je de boel wat naar achter stelt met de schuifrails op je tassen? dan nog ellende?
Shadow schreef:Maar als je de boel wat naar achter stelt met de schuifrails op je tassen? dan nog ellende?
Dat had ik al gedaan hoor.
En al te ver kan niet zonder de stabiliteit van de fiets te verminderen, al hangt dat laatste natuurlijk sterk af van het gewicht van de bagage. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je zoveel mogelijk gewicht voor de achternaaf wilt hebben, maar dat dat moeilijker is als de achtervork kort is. Bij grote frames speelt dit extra sterk omdat de berijder niet alleen veelal grote voeten heeft en de tassen dus niet te ver naar voren kunnen, maar ook omdat het gewicht van de berijder zelf ook verder naar achteren zit.
Ja wat dat betreft spreken de doelen van het ontwerp dat wel wat tegen...