Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Artrose en lange fietstochten - Forum Wereldfietser

Artrose en lange fietstochten

Na vele lange fietstochten, verleden jaar nog langs Rijn en Donau naar de Zwarte Zee, plannen we nu een fietstocht via de Euroroute R1 naar St. Petersburg. Probleem is dat ik sinds een paar jaar last heb van artrose in het duimgewricht van de linkerhand. Tijdens die tocht naar de Zwarte Zee heb ik daar al erg veel last van gehad. Het komt erop neer dat ik alleen nog maar lange fietstochten kan maken op een fiets waarop je gewoon rechtop zit, zoals op een stadsfiets, met de handen losjes aan het stuur, zonder dat daar gewicht op rust.

Dan koop je toch zoiets, zou je denken, maar zo eenvoudig is dat niet. Als het even kan wil ik met voor- en achtertassen op reis en daar begint het probleem dan gelijk: wil je een fiets met nokjes in de voorvork voor de montage van lowriders dan zit je tot mijn verbazing vrijwel altijd vast aan een trekkingfiets. Daarvan heb ik er al heel wat geprobeerd, maar de zithouding is voor mij echt veel te veel voorover gebogen, met de druk op het stuur; binnen een paar kilometer verga ik van de pijn.

Probleem is dat tegenwoordig de meeste fabrikanten hun 'gewone' toerfietsen uitgerust hebben met zo'n vreselijke geveerde voorvork en die nokjes dan maar weglaten omdat lowriders + vering niet goed samengaan i.v.m. stabiliteit. Om die reden lijkt het ook niet verstandig om lowriders alsnog op een andere manier op zo'n geveerde fiets te monteren, al kan dat wel.

Alles op de achterdrager laden zie ik niet zitten, dus zit ik met de vraag: waar kan ik een fiets vinden waarop je zit als op een gewone stadsfiets, die niet geveerd is en die nokjes heeft in de voorvork voor de montage van lowriders? Ik heb al heel wat zitten zoeken maar vind tot nu toe niets dat geschikt is, vandaar mijn vraag hier.
Heb je ook overwogen om een fiets op maat te laten bouwen?
Dan kun je de zithouding kiezen die jij wilt en ook de componenten erop die jij nodig hebt. Ik heb niet gezien dat er budgetbeperkingen zijn, du sdit zou een optie kunnen zijn.

Er zijn meerdere fietsenbouwers in het land. Het kan handig zijn om meerdere offertes aan te vragen.
Wat voor fiets heb je nu? Als die nog vrij nieuw is is een ombouw misschien een optie. Het verschil tussen een frame van een stadsfiets en dat van een trekkingfiets is niet zo groot; afhankelijk van wat je hebt kan daar overlap in zitten.

Een maatfietsframe hoeft wellicht niet meteen, dat is duurder ook.
Er zijn ook fabrikanten die een fiets naar wens en in samenwerking met de klant opbouwen zoals Avaghon. Zij hebben ervaring met het opbouwen van een trekkingfiets in stadsfiets-zit want op Wereldfietserweekenden heb ik meerdere van dat soort fietsen gezien.

Ik kan me ook voorstellen dat je op zoek zou gaan naar een ligfiets als oplossing voor je polsen, maar dat is meteen een vergaande optie.
@Hans: Ik heb al eens gekeken op de sites van Vittorio en van Herwerden maar schrik toch wel wat van die prijzen. Het klopt dat ik het in mijn openingsbericht niet over budgetbeperkingen gehad heb maar 2000 Euro is wel de absolute bovengrens, veel liever daar nog onder.

Ik heb ook al gedacht aan een tweedehands Koga. Een paar jaar geleden hadden de toerfietsen van dat merk een geometrie die voor mij geschikt is en ook nog nokjes in de voorvork voor lowriders. Laatst zag ik zo'n fiets voor iets minder dan 1000 Euro, een Koga Prominence. Ga daar toch maar eens naar kijken, al heeft nieuw m'n voorkeur.
Leon schreef:Wat voor fiets heb je nu? Als die nog vrij nieuw is is een ombouw misschien een optie. Het verschil tussen een frame van een stadsfiets en dat van een trekkingfiets is niet zo groot; afhankelijk van wat je hebt kan daar overlap in zitten.

Een maatfietsframe hoeft wellicht niet meteen, dat is duurder ook.
Er zijn ook fabrikanten die een fiets naar wens en in samenwerking met de klant opbouwen zoals Avaghon. Zij hebben ervaring met het opbouwen van een trekkingfiets in stadsfiets-zit want op Wereldfietserweekenden heb ik meerdere van dat soort fietsen gezien.

Ik kan me ook voorstellen dat je op zoek zou gaan naar een ligfiets als oplossing voor je polsen, maar dat is meteen een vergaande optie.
Ik heb nu een Jan Janssens Millennium, pas gekocht en tot mijn schrik onbruikbaar door die artrose. Ik heb al wat zitten veranderen aan zadel en stuur maar het lukt me niet om de zit voor mij acceptabel te maken. Als het zadel nog lager komt te staan verlies je te veel kracht. Misschien een ander stuur. Ik zal contact opnemen met de winkel maar heb er een hard hoofd in, juist omdat het met m'n vorige fiets ook niet lukte om die geometrie afdoende aan te passen met allerlei ingrepen. Avaghon kende ik niet, ga daar beslist naar kijken. Ligfiets heb ik meerdere dagen op rondgereden, leuk, niks mis mee, maar om verschillende redenen niet 'mijn fiets'.
Een voorvork kun je natuurlijk vervangen. Er zijn genoeg stalen vorken met drageroogjes op de markt voor rond de honderd euro. Wel letten op de juiste inbouwhoogte van de vork en levert misschien een stijlbreuk op qua looks.
Artrose is inderdaad niet leuk. Mijn vrouw tobt er ook mee maar dan de heup. Uitgebreide fietsvakanties met z'n 2-en zit er niet meer in.

In jouw geval is het beperkt tot de duim schrijf je. Je wilt rechtop om geen tot nauwelijks druk via je hand op het stuur te hebben begrijp ik.
Ik bedenk me het volgende: is het een optie dat je de huidige JJ-fiets voorziet van een zo hoog mogelijke stuurpen, eventueel nog verstelbaar en tevens een triathlonstuur monteert. Zoiets als: https://www.powerplustools.nl/fiets-ger ... fiets.html
Kun je regelmatig je druk verleggen naar je onderarm lijkt me? Dat je dan niet helemaal rechtop zit maakt niet uit lijkt me. Of zie ik dat verkeerd. Heb zelf geen ervaring met zo'n opzetstuur.
Bedankt, Pedalero en Kees, voor de antwoorden. Ik zal zeker nog eens nagaan, in overleg met de winkel waar ik de JJ gekocht heb, wat de mogelijkheden zijn. Waarschijnlijk wil de vriend, met wie ik naar St. Petersburg ga fietsen, die JJ ook wel overnemen, dan heb ik, financieel gezien, weer wat meer ruimte om verder te kijken.

Het rare is dat ik van Koga verschillende modellen van toerfietsen zie, tweedehands maar nog maar enkele jaren oud, die helemaal voldoen aan mijn wensen: zithouding rechtop, relaxed, geen druk op het stuur, nokjes in de voorvork, Deore LX, enz. enz. Het kan heel goed zijn dat ik daar ook eens serieus naar ga kijken. Vele jaren geleden (begin jaren 80) heb ik eens een Koga Randonneur gekocht, was toen eigenlijk niet meer dan een wat aangepaste racefiets, daar heb ik in de 20 jaar dat ik 'm had ruim 80.000km op afgelegd, met minimale onderhoudskosten. Ik bedoel, Koga mag dan wat 'duur' zijn maar ik heb alleen maar goeie ervaringen met dat merk. Maar die andere, hier genoemde opties, hou ik natuurlijk ook in de gaten.
Swinden schreef:Ik heb al wat zitten veranderen aan zadel en stuur maar het lukt me niet om de zit voor mij acceptabel te maken. Als het zadel nog lager komt te staan verlies je te veel kracht. Misschien een ander stuur.
Het zadel kun je vanaf een typische standaard houding voor iemand zonder pijn aan de polsen iets naar achteren zetten, maar zeker niet meer dan één centimeter omlaag. Het grote verschil moet je met het stuur en de stuurpen doen. Ik heb geen idee hoe je JJ er nu uitziet.
Swinden schreef:Het rare is dat ik van Koga verschillende modellen van toerfietsen zie, tweedehands maar nog maar enkele jaren oud, die helemaal voldoen aan mijn wensen: zithouding rechtop, relaxed, geen druk op het stuur, nokjes in de voorvork, Deore LX, enz. enz.
Misschien hebben de eigenaren de fiets naar hun wensen aangepast of laten aanpassen?

Alleen als je JJ nu al relatief lang voor je is wordt het lastig.
Leon schreef:Alleen als je JJ nu al relatief lang voor je is wordt het lastig.
Ja, die lengte, dat is precies het probleem. Ik kan wel iets doen aan het zadel en het stuur maar die verandering is slechts marginaal; door die afstand tussen zadel en stuur blijf je voorover gebogen zitten, met het gewicht van je polsen op het stuur. Eerder zei een verkoper dat er van alles aan te passen was om dat probleem op te lossen maar dat is niet mijn ervaring: op een gegeven moment houdt het gewoon op, ook al zet je het stuur hoger, iets meer naar je toe en het zadel wat naar voren en wat lager. Een bepaalde geometrie heeft ook zijn eigen karakter (klinkt misschien wat vaag, maar goed), als je daar te veel aan gaat veranderen, a.h.w. tegen dat karakter in, dan fietst het op een gegeven moment ook niet lekker meer, dat is tenminste mijn ervaring.

Voor m'n woon/werkverkeer gebruik ik, als alternatief voor de auto, een e-bike, en wel de Koga E-Deluxe. Toen ik daar voor de eerste keer opstapte voelde het gelijk goed, daarna ook nooit meer iets aan veranderd en ook nooit last van die artrose. Een dergelijk frame zoek ik dus eigenlijk; zo lang dat maar stijf genoeg is en met bagage niet gaat zwabberen kun je er best mee uit de voeten op langere tochten.
Artrose, al is het maar in je duimgewricht, is en blijft een stofwisselingsprobleem. Het zal zich ook in andere gewrichten voordoen, in meerdere of mindere mate. Het vraagt om beperking van de duur van je inspanning. Wil je dat negeren? Ga je gang. Ik spreek uit eigen ervaring sinds 2004.
@sjefke: nee hoor, ik negeer het zeker niet, al was het maar omdat ik beroepshalve in de muziek zit. Juist daarom heb ik een fiets nodig met een geometrie c.q. zithouding die de handen ontziet. Voor de rest ben ik voorzichtig en heb ik veel baat bij een afgewogen mix van glucosamine (1500mg per dag) en chondroïtine (1200mg per dag). Dat geneest de artrose niet maar in mijn geval (niet bij iedereen dus) vermindert het de klachten substantieel. En lange fietstochten maken...ik zou niet zonder kunnen :wink:
Ik zou met mijn Koga en jouw JJ naar jouw fietsenmaker gaan, en vragen of hij/zij de zithouding van jouw Koga kan kopiëren. Kost weinig en kan veel resultaat bieden.

En het is een open deur, maar laat je vooral goed opmeten op een pasframe! En dan niet alleen de feitelijke zithouding, maar ook details als de juiste hoek van het stuur, grootte en hoek van de handvatten, stuurbreedte, nou ja, dat soort details. Bij mij werken twee mensen met artrose en zij maken nog steeds fietsreizen met veel plezier. Dus het kan wel!
Swinden schreef:@sjefke: nee hoor, ik negeer het zeker niet, al was het maar omdat ik beroepshalve in de muziek zit. Juist daarom heb ik een fiets nodig met een geometrie c.q. zithouding die de handen ontziet. Voor de rest ben ik voorzichtig en heb ik veel baat bij een afgewogen mix van glucosamine (1500mg per dag) en chondroïtine (1200mg per dag). Dat geneest de artrose niet maar in mijn geval (niet bij iedereen dus) vermindert het de klachten substantieel. En lange fietstochten maken...ik zou niet zonder kunnen :wink:
Ok prima! blijf het vooral slikken en je dagelijkse wandelingen doen. Artrose geneest nooit, wat je ook doet. In dezelfde houding zitten, langer dan 3 uur is echt af te raden, ook op de fiets, al vind je dat nog zo erg. Vergeet die chondroïtine. Heeft geen functie en belast alleen je stofwisseling. Vooral wel blijven fietsen!
Leon schreef:Wat voor fiets heb je nu? Als die nog vrij nieuw is is een ombouw misschien een optie. Het verschil tussen een frame van een stadsfiets en dat van een trekkingfiets is niet zo groot; afhankelijk van wat je hebt kan daar overlap in zitten.
Leon schreef:Het zadel kun je vanaf een typische standaard houding voor iemand zonder pijn aan de polsen iets naar achteren zetten, maar zeker niet meer dan één centimeter omlaag. Het grote verschil moet je met het stuur en de stuurpen doen.
Eric Schuijt schreef:Ik zou met mijn Koga en jouw JJ naar jouw fietsenmaker gaan, en vragen of hij/zij de zithouding van jouw Koga kan kopiëren. Kost weinig en kan veel resultaat bieden.
Naar aanleiding van bovenstaande berichtjes ben ik vandaag eens op een JJ Hybridium gestapt die ze in een fietsenwinkel hadden staan. Gelijk een totaal ander gevoel en veel beter dan de Millennium, eigenlijk precies zoals ik het hebben wil: lekker rechtop, relaxed, handen losjes aan het stuur. Het rare is echter dat je dat grote verschil niet terug ziet in de geometrie van beide modellen:

Afbeelding

en

Afbeelding

Ik heb de relevante framehoogte even gemarkeerd. Het enige verschil dat ik zie is de wielbasis, bij de JJ Hybridium 1088 en bij de JJ Millennium 1086. Ik ben niet echt technisch onderlegd en vraag me af of je dat verschil kunt opheffen met een ander stuur (stuurbocht iets meer naar je toe, iets hoger?) en het zadel op een andere plaats (iets meer naar voren, iets lager?). Of is het verschil daar al te groot voor?
Eric Schuijt schreef:Ik zou met mijn Koga en jouw JJ naar jouw fietsenmaker gaan, en vragen of hij/zij de zithouding van jouw Koga kan kopiëren. Kost weinig en kan veel resultaat bieden.
Een beter advies kan ik niet verzinnen.

Je kunt natuurlijk ook de zithouding van de Hybridinium naar de Millennium laten kopiëren.
Misschien gek, maar ik heb zelf ook nogal veel last van vingers en handen. Ik zit wel op allerlei soorten fietsen in verschillende zithoudingen.

Ik vraag me af of rechtop zitten wel de uitkomst is eigenlijk. Want je grijpt toch met die duim en dat blijft pijnlijk. Wat denk je van een duim brace? Heb je al eens geprobeerd daarmee te fietsen? Je hebt veel soorten, die elk een ander soort ondersteuning geven, afhankelijk van welke beweging pijnlijk is.

Kijk eens op http://www.vegro.nl/duimspalken/nl/page/1999/ voor wat voorbeelden
Zeer welkom, dit advies, ga er beslist naar kijken! Mijn ervaring tot nu toe is dat je bij een zithouding, die armen en handen ontziet, echt minder last hebt van die artrose, maar deze duimspalken zouden daar wel eens een heel werkzame aanvulling op kunnen zijn. Thanx :)
Het is met enige schroom dat ik me hierin meng.

Ik heb geen artrose en weet dus niet welke gevolgen het heeft. Ik kan je alleen maar mijn ervaring aanbieden. Op mijn vorige racefiets had ik vaak tijdens een langere rit "mechanische" problemen. Pijn aan de schouders, tintelende handen etc. Ik dacht dat het te maken had met het frame, dat te sportief zou zijn. Maar na een bezoek aan een professionele bikefitter bleken mijn problemen na enkele kleine aanpassingen te verdwijnen - op hetzelfde frame. De enige veranderingen waren dat mijn zadel 1 cm lager en 1 cm meer naar voor moest, en een stuur van 40 cm ipv 42 cm.

Na een ongeval heb ik een nieuwe racefiets gekocht. Deze heeft een meer ontspannen geometrie, maar tot mijn grote verbazing kwamen de klachten terug. Tot ik besefte dat de FM mijn fiets niet correct afgesteld had. Het ging om kleine details, maar deze waren belangrijk.

Ik kan je dus alleen maar aanraden om op de kleinste details te letten. Misschien is een bezoek aan een bikefitter, bij voorkeur een ervaren fysiotherapeut, aangewezen. Het kost geld, maar als het gaat om een geschikte professional kan zijn advies het verschil maken tussen miserie en vele uren fietsplezier.
@derdekeer: Wat je schrijft is helemaal waar, gisteren kwam ik daar zelf al op mijn eigen, weinig 'professionele' manier achter: het zadel heb ik iets meer naar voren geschoven, nog net ietsje meer naar beneden, het stuur (dat helaas niet hoger kan) nog iets meer naar me toegekanteld en de handvaten ook goed horizontaal (dus niet naar beneden wijzend) en dat bracht toch al een duidelijk merkbare verbetering. Als je dat dus nog beter en vakkundiger aanpakt kan het een wereld van verschil opleveren. De komende tijd zal ik het zeker in die richting zoeken.
sjefke schreef:Ok prima! blijf het vooral slikken en je dagelijkse wandelingen doen. Artrose geneest nooit, wat je ook doet. In dezelfde houding zitten, langer dan 3 uur is echt af te raden, ook op de fiets, al vind je dat nog zo erg.
Nog een paar opmerkingen dan over die artrose, misschien hebben andere mensen (fietsers) er iets aan: toen ik er last van kreeg ben ik in eerste instantie naar de fysio gegaan. Die kon weinig anders doen dan wat praktische tips geven; zoals je schrijft: artrose gaat gewoon nooit over, dus leer ermee te leven en ga er zo goed mogelijk mee om.

Van een vriend, een nuchtere laborant in een ziekenhuis, kreeg ik het advies om toch eens te kijken naar glucosamine, zonder garantie op succes, want bij de één helpt het, een ander heeft er niets aan. Na een zoektocht, inclusief overleg met de huisarts en nog eens veel gegoogel, kwam ik uiteindelijk op de site van glucosamine.com. De informatie daar vond ik ter zake doend, ik bestelde een pot glucosamine en een pot chondroïtine. Na een paar weken slikken merkte ik tot mijn blijdschap en verbazing dat de pijn duidelijk minder werd en nog een tijdje later had ik nauwelijks nog ergens last van. Natuurlijk merk je wel dat die artrose op zichzelf niet weg is maar je kunt gewoon alles weer doen, zonder pijn, zoals een dweil uitwringen, aardappels schillen, van die totaal gewone dingen.

Toch wilde ik weten of dat nou kwam door die pillen of dat de klachten simpelweg uit zichzelf wat minder waren geworden; ik hield op met die pillen. Al na een week waren pijn en klachten weer helemaal terug. Ik begon opnieuw met de pillen en na een paar weken verdwenen de klachten weer. Ik bedoel dit niet als één van die 'succesverhalen' uit reclamefoldertjes, het zijn slechts mijn ervaringen en mensen (en zeker fietsers) met artrose hebben er misschien iets aan. Nogmaals: het is geen wondermiddel dat bij iedereen aanslaat maar de moeite van het proberen m.i. zeker waard. Ik zou alleen niet kiezen voor allerlei goedkoop spul dat je in de grote drogisterijketens en elders aantreft; de kans dat dát helpt is klein en wat betreft feitelijke werkzaamheid weet je dan eigenlijk nog niets.
Vergeet die chondroïtine. Heeft geen functie en belast alleen je stofwisseling.
Dat is mogelijk, probleem is alleen dat ik het nergens kan terugvinden, ook niet op een 'serieuze' site als http://www.apotheek.nl/medicijnen/chondroitine. Kun je laten weten waarop je je bewering baseert? Bedoel ik niet negatief, ben er alleen wel nieuwsgierig naar :)