Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Krakend/ piepend Brooks zadel - Forum Wereldfietser

Krakend/ piepend Brooks zadel

Hi,

Ik heb sinds kort een Brooks Conquest op m'n fiets zitten.
Heerlijk zadel, maar hij maakt wel veel lawaai! (kraken en piepen).

Is er iets aan dat geluid te doen of moet ik er maar mee leren leven ?
YuShan schreef:Ik heb sinds kort een Brooks Conquest op m'n fiets zitten.
Heerlijk zadel, maar hij maakt wel veel lawaai! (kraken en piepen).
Hoi,
Het hoort wel een beetje bij Brookszadels. Tot nu toe is mijn onderhoudsstrategie het natrekken (met beleid) van de veermoeren en het af en toe smeren van het gedeelte vooraan.
Leon

Die van mij kraakt soms ook gekmakend.
Smeren.
Inderdaad vooraan maar ook achteraan waar de klinknagels het leer met het 'frame' verbinden.
Ik gebruik gewoon kettingsmeermiddel.

Hoi,

Ook mijn brookszadel kraakt dat het een lieve lust is, ook na drie jaar nog. Ik heb het zadel in al die tijd ??n keer met ledervet (zo'n ouderwets blikje bij de schoenmaker, met geel vet) ingesmeerd, wel een heleboel overigens, en dat er in de buurt van een kachel in laten trekken.

Overigens moet je vooral in het begin goed opletten dat je het zadel op tijd opspant. Ik heb dat niet gedaan, en daardoor is het model uit het zadel...desondanks heb ik er nog erg veel plezier van zonder zadelpijn.

Verder heb ik me laten vertellen dat dit zadel eigenlijk niet echt goed tegen water kan, vandaar dat sommige mensen een hoes om het zadel doen als het regent, of iets aan de onderkant proppen wat opspattend water tegenhoud. Omdat ik ook hier te laat achter kwam is mijn zadel ook niet meer zoals het zou moeten zijn. Daarom wordt mijn volgende zadel ook een kunststoffen model, zodat ik er niets meer aan kan verprutsen.

Kortom, een brookszadel rijdt heerlijk, maar vergt wel wat aandacht...en kraakt hoe dan ook.

Drie jaar geleden kraakte mijn toen nieuwe Champion Flyer ook flink. Ik heb toen een heel klein beetje siliconenspray gespoten op de metalen delen waar de wrijving/frictie vandaan zou kunnen komen, en sindsdien geen last meer gehad. IK heb een paar punten tegelijk gesmeerd, zodat ik niet weet waar het nu eigenlijk vandaan kwam. Ik denk uit de bevestigingspunten van de veren. Misschien moet het over een paar jaar weer eens, maar dat is het dan wel, denk ik. Ik hoop dat dit ook jouw gekraak oplost.
Wim

dat kraken van brooks is juist een stukje nostalgie, wees blij dat hij kraakt, of liever gezegd zij ;)

Willem Jongman schreef:Drie jaar geleden kraakte mijn toen nieuwe Champion Flyer ook flink. Ik heb toen een heel klein beetje siliconenspray gespoten op de metalen delen waar de wrijving/frictie vandaan zou kunnen komen, en sindsdien geen last meer gehad. IK heb een paar punten tegelijk gesmeerd, zodat ik niet weet waar het nu eigenlijk vandaan kwam. Ik denk uit de bevestigingspunten van de veren. Misschien moet het over een paar jaar weer eens, maar dat is het dan wel, denk ik. Ik hoop dat dit ook jouw gekraak oplost.
Wim
Haha, nadat ik net vanavond mijn zadel heb ingespoten met siliconenspray, lees ik dit verhaal. Deze tip heb ik gehad van Frank Groot van Vittorio. En het helpt inderdaad!