Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gilles Berthoud Aspin eerste indrukken - Forum Wereldfietser

Gilles Berthoud Aspin eerste indrukken

Na precies veertig jaar was mijn geliefde Brooks Professional zadel toch echt toe aan vervanging. Omdat de huidige Brooks zadels toch niet meer zo stevig zijn als vroeger heb ik gekozen voor een Gilles Berthoud Aspin zadel in ongeveer dezelfde breedte van een kleine 160 mm. Dat is vrij smal, en vooral bedoeld voor als je bijvoorbeeld zoals ik een racestuur gebruikt. Als je meer rechtop zit heb je een breder zadel nodig.
Het zadel is onmiskenbaar heel mooi gemaakt met echt dik en stevig leer. Er zijn echter nog wel meer verschillen. Het zadel is in het midden duidelijk smaller dan het oude Brooks zadel, wat fijn is als je wat dikkere bovenbenen hebt. Het zadel is ook wat lager, en vergeleken met het Brooks zadel moest ik het al snel niet alleen dus wat hoger zetten maar ook wat verder naar voren schuiven om op het brede gedeelte zitten. Je hebt dus wat minder setback van je zadelpen nodig (altijd een probleem met Brooks zadels). En ja, vergeleken met moderne Brooks zadels zul je dit zadel veel langer moeten inrijden. Nieuw is het echt keihard, en ik vrees dat dat nog wel een paar maanden zal duren. Vandaag was het na anderhalf uur welletjes.
oops foutje

Maar wel geïnteresseerd in die Berthouds
Reken voor het inrijden zeker 1000 km... De onderkant een paar keer flink invetten met leervet helpt daarbij. Omdat het leer zo dik is loop je niet het risico dat het dan te slap wordt. Voor het invetten heb ik het zadel helemaal uit elkaar gehaald, dan kun je overal bij. De scherpe randen aan de zijkanten van het zadel wat bijsnijden met een scherp mesje is ook geen overbodige luxe, schuurt een stuk minder tegen je benen. Bij mij liepen de boutjes waarmee het leer vastzit op het frame in het begin soms los. Regelmatig controleren en weer aandraaien was noodzakelijk, later was dat niet meer het geval.
Een beladen fiets optillen aan het zadel is niet handig. Ik deed het een keer en had toen alleen het zadeldek in mijn hand... Was van het frame geschoven.
Ik fiets inmiddels zeven jaar op dit zadel en het rijdt erg prettig. Kan me echter goed voorstellen dat het voor veel mensen te hard is, ook na het inrijden.
Mijn oude Brooks Professional was ook hard, en eerlijk gezegd was dat een van de redenen dat ik het zadel zo lang gekoesterd heb. Ik moet dus gewoon de komende tijd genoeg kilometers maken met wat kortere ritten.
Wim schreef:En ja, vergeleken met moderne Brooks zadels zul je dit zadel veel langer moeten inrijden. Nieuw is het echt keihard, en ik vrees dat dat nog wel een paar maanden zal duren. Vandaag was het na anderhalf uur welletjes.
Sinds augustus heb ik de Aspin Open, die een brede ventilatiegleuf heeft. Deze oogt misschien wat minder chic dan de dichte Aspin, maar was wel na 500 km al voldoende ingereden om er in september al een week lang comfortabel op te kunnen fietsen. (Aan het eind van de zomer verdragen mijn billen ook wat meer dan aan het eind van de winter.)
De eerste weken heb ik soms ook, voordat ik een stuk ging fietsen, enkele uren lang een vochtige keukendoek op de bovenkant van het zadel laten liggen. De bedoeling hiervan is het leer niet zeiknat te laten worden, maar tijdelijk wel zacht genoeg om wat sneller in te deuken onder het gewicht van de zitbotjes. Na het bevochtigen kunnen wat donkere strepen op het leer te zien zijn, maar die worden na een tijdje onzichtbaar omdat de rest van het leer na verloop van tijd ook donkerder wordt.

Afbeelding
wimmo17 schreef:Reken voor het inrijden zeker 1000 km... De onderkant een paar keer flink invetten met leervet helpt daarbij. Omdat het leer zo dik is loop je niet het risico dat het dan te slap wordt. Voor het invetten heb ik het zadel helemaal uit elkaar gehaald, dan kun je overal bij.
Ook ik heb gelijk alle boutjes waarmee het leer vastzat, losgedraaid. Vervolgens heb ik de binnenkant van het leer goed ingevet met proofide. Daarvan had ik toch nog een pot staan voor mijn Brooks B17 Imperial, die ik 3,5 jaar eerder had gekocht en al zo was opgerekt, dat de spanbout te kort dreigde te worden. (Die spanbout van Brooks heeft sowieso een beroerde reputatie en heb ik inmiddels vervangen door een veel langer bouwmarktexemplaar, zodat die B17 Imperial nog een heel stuk verder kan rekken, nu die op mijn tochtjesfiets zit.)
wimmo17 schreef:De scherpe randen aan de zijkanten van het zadel wat bijsnijden met een scherp mesje is ook geen overbodige luxe, schuurt een stuk minder tegen je benen.
Van schuren heb ik geen last gehad.
wimmo17 schreef:Bij mij liepen de boutjes waarmee het leer vastzit op het frame in het begin soms los. Regelmatig controleren en weer aandraaien was noodzakelijk, later was dat niet meer het geval.
Een beladen fiets optillen aan het zadel is niet handig. Ik deed het een keer en had toen alleen het zadeldek in mijn hand... Was van het frame geschoven.
Dat is inderdaad een zwak punt. Bij mij kwam het zadel los terwijl ik mijn bepakte fiets in een Belgische trein met een hoge instap tilde. Het viel niet mee om het leer daarna weer goed vast te maken met het beperkte gereedschap dat ik bij me had (weliswaar met uitklapbare torx-sleuteltjes, maar niet in de juiste maat).
Sindsdien zorg ik ervoor dat ik altijd een goede torx-schroevendraaier met T-grip bij me heb; maat 20 van een degelijk merk. Die maat heb je ook nodig om een Rohloffnaaf te onderhouden.

Het fijne van Gilles Berthoud is ook dat de torxboutjes (of machinaal geklonken nagels bij de Menté) waarmee het leer vastzit, echt aan de zijkant zitten. Bij Brooks zitten de nagels op de bovenzijde, en heb je een iets breder zadel nodig om te voorkomen dat je bovenop de nagels komt te zitten. Wel heb ik verhalen gelezen van fietsers die een Gilles Berthoud zadel hadden dat net iets te smal voor hun zitbotjes was. Dan gaat zo'n zadel nooit lekker zitten.

Voor de prijs van een Gilles Berthoud kun je meer dan twee Brooks zadels kopen, maar de tijd dat een Brooks het 40 jaar uithield, is voorbij. Mijn eerste Brooks (uit 1979) heeft het trouwens maar tien jaar uitgehouden (circa 40 000 km), maar dat was zonder noemenswaardig onderhoud en zonder bescherming tegen regen. Wist ik veel...
Voor wie nog nooit op een ingereden leren zadel heeft gefietst, is een Gilles Berthoud een duur experiment zonder garantie op succes. Ik zou dan eerst enkele jaren een betaalbaar Brooks zadel uitproberen. Bevalt dat, en zitten je zitbotjes dicht genoeg bij elkaar (zie hier hoe je dat snel vast kunt stellen), dan zou een passend Gilles Berthoud zadel vele jaren lang het ultieme zitcomfort kunnen leveren.

Nu nog even alle cols bedwingen waar Gilles Berthoud zijn zadels naar genoemd heeft!
Dank voor de recensie en ik hoop op een update...

ohja, is het misschien handig alleen op de plekjes, ter hoogte van de zitbotjes, het zadel extra in te vetten bij het inrijden?
Roald schreef:Dank voor de recensie en ik hoop op een update...
ohja, is het misschien handig alleen op de plekjes, ter hoogte van de zitbotjes, het zadel extra in te vetten bij het inrijden?
Inderdaad. Misschien juist niet doen bij de oogjes van de boutjes want daar zitten piekspanninkjes, om maar verkleinwoordjes te blijven gebruiken.
Even een oude draad naar boven brengen..

Vandaag mijn nieuwe Aspin open binnen gekregen - goed ingevet met profide en net terug van een tochtje van 20 km.. zit het heel belovend uit!
Leon schreef:
Roald schreef:Dank voor de recensie en ik hoop op een update...
ohja, is het misschien handig alleen op de plekjes, ter hoogte van de zitbotjes, het zadel extra in te vetten bij het inrijden?
Inderdaad. Misschien juist niet doen bij de oogjes van de boutjes want daar zitten piekspanninkjes, om maar verkleinwoordjes te blijven gebruiken.
... Leon, ik ben met je eens.. echter, staat op de site van Gilles Berthoud
Take care of your leather saddle
Once a year put some special leather grease around the rivets Don't stretch it to much , it is not good for the leather.
Twee weken geleden heb ik nog weer een tocht van 86 km gemaakt, zonder problemen. Het is gewoon een heel fijn zadel.
Lekker duidelijk "Don't stretch it to much , it is not good for the leather" wat is dit?
Ik lees hier en daar dat de zwarte GB's afgeven, weet iemand of dat ook geldt voor de bruine?
Ik heb al weer een paar jaar de donkerbruine (of hij is inmiddels donkerbruin geworden). Hij geeft in ieder geval niet af, ook niet als hij vochtig is van zweet of fietsen in een hoosbui. Wel doe ik er altijd een dekje over als ik hem buiten moet laten staan.
Ik rij er dagelijks mijn korte ritjes mee en als ik ga wielrennen/fietsvakantie ga doe ik een koersbroek aan.

Het duurde even voordat ik het zadel in de goede hoek had staan om te voorkomen dat ik naar voor gleed. Nu zit ik er, met of zonder zeem, heel goed op. Dat komt ook doordat het verder is ingereden.

Kortom, fantastisch zadel na een poosje en een lijdensweg als je van een gel zadel komt.

Wel glijd ik trouwens heel makkelijk over het zadel als ik een lange fietsbroek over mijn koersbroek aantrek. Deze heeft echt een andere wrijvingscoëfficiënt (waarschijnlijk omdat er veel meer plastic in zit om de prijs te drukken).
Ik rijd sinds 3 weken op een zwarte GB Vars, en hoewel het me nog niet was opgevallen (ik rijd in een vrij donkere blauwe broek) geeft hij inderdaad wel wat af. Op deze broek maakt het me niet veel uit, je ziet het nauwelijks, maar een lichtgekleurde broek is vooralsnog niet zo'n goed idee. Nou is een broek waar je elk smetje op ziet voor vakantie misschien sowieso niet zo'n goed idee.
Het zadel rijdt overigens heerlijk. Ik was voorbereid op 1000 km pijn lijden (iets overdreven) , maar ik heb nog nauwelijks ergens last van gehad. Niet bij het werkdagelijkse WW-verkeer (2 X 13 km) en niet bij langere tochten (tot nu toe maximaal een km of 50).
Ik heb ook een GB Aspin voor mijn reisfiets. Ik zal er een km of 5000 mee hebben gereden (ik hou dat niet goed bij). Wat een verschil met de Brooks die ik daarvoor had! Die zakte supersnel in en de bout was ronduit bagger (vgl. de klaagzangen elders op het forum). De GB is veel vormvaster en beter afgewerkt.

Nou rijd ik op verschillende zadels op ww-fiets, racefiets, mtb en reisfiets - de ww-fiets een Brooks en de rest harde zadels. Ik krijg alleen last van zadelpijn als ik moe ben: dan ga ik lui op het zadel hangen en dat is vragen om pijn. Maar dat is zadelonafhankelijk. Oplossing is dus aan een betere conditie werken.

Geen idee of mijn zwarte GB afgeeft. Hij verschiet wel iets van kleur. Maar wat boeit dat? Het is een gebruiksvoorwerp, en je moet er gewoon niet met lichte kleding aan op gaan fietsen. Gelukkig neem ik op fietsvakantie mee: zwarte fietsbroeken, een zwarte hardloopbroek en een zwarte afritsbroek.
Inmiddels heb ik 6500 km op mijn GB Aspin Open afgelegd. De laatste maanden zit dit zadel weer prima, maar van mei tot augustus was het fietsen niet altijd een feest. In mei kreeg ik tijdens de hemelvaarttocht last van een puistje op mijn linkerbil, dat na een paar weken opensprong en verdween. In juni en juli had ik opnieuw een puist, maar nu onder mijn rechterbil. Deze was pijnlijker en zat dieper onder de huid dan het hemelvaartexemplaar. Stuk knijpen was geen optie, maar met een groot stuk compeed erop heb ik toch redelijk comfortabel door IJsland kunnen fietsen. Pas in augustus kwam de puist dichter aan de oppervlakte en was deze rijp genoeg om open te knijpen, zodat ik in september zonder compeed weer lange dagen fluitend van mijn zadel kon genieten.

Verder heb ik de indruk dat mijn zadel tijdens het fietsen heel langzaam naar achteren schuift. Na een dag fietsen had ik vaak wat last van spierpijn onder in mijn rug. Nadat ik het zadel een halve cm naar voren had geschoven (zodat ik met mijn middelvinger het midden van het stuur kan raken terwijl mijn elleboog tegen de punt van het zadel leunt) kon ik een week lang fietsen zonder spierpijn. Tijdens de huttentocht kreeg ik in de loop van de middag toch weer behoefte aan een rugmassage. Thuis zag ik dat het zadel weer in de oude positie stond: een halve cm te ver naar achteren. Hoe stevig ik de torxbout op de zadelpen (een Thudbuster) ook vastdraai, het zadel schuift vroeg of laat toch weer naar achteren (met mijn Brooks zadel gebeurde hetzelfde). Is dit een veel voorkomend verschijnsel of ben ik de enige bij wie het zadel in 1 à 2 weken fietsen een halve cm naar achteren schuift?
keesswart schreef: Is dit een veel voorkomend verschijnsel of ben ik de enige bij wie het zadel in 1 à 2 weken fietsen een halve cm naar achteren schuift?
Ik zou controleren of de kracht van de bout wel helemaal op de klem terechtkomt of dat er ergens anders iets tegenhoudt: haal het zadel van de klem en draai de bout op de Thudbuster aan (niet hard). Gaat de klemopening dan voldoende dicht? De opening meot goed genoeg dicht kunnen om ook nog wat rek op te kunnen vangen. Ook aan evt. afwijkende krassen op de zadelstangen is misschien wat te zien.
Ik heb er nooit last van, ook niet op de Thudbuster, maar dat zal ook nauwelijks kunnen want bij zadels staan allemaal op de maximale achteruitstand.
@ Keesswart

Ook mijn Aspin gleed beetje bij beetje naar achteren tijdens lange tochten, vooral bij warm weer. Misschien heeft het iets te maken van het uitzetten van metaal onder die omstandigheden of was er ondanks goed vastdraaien van de bouten gewoon te weinig wrijving tussen de beide stukken glad metaal.
Ik heb de stangen onder het zadel wat opgeruwd met grof schuurpapier. Sindsdien geen last meer van dit probleem.
wimmo17 schreef:@ Keesswart
Ook mijn Aspin gleed beetje bij beetje naar achteren tijdens lange tochten, vooral bij warm weer. Misschien heeft het iets te maken van het uitzetten van metaal onder die omstandigheden of was er ondanks goed vastdraaien van de bouten gewoon te weinig wrijving tussen de beide stukken glad metaal.
Ik heb de stangen onder het zadel wat opgeruwd met grof schuurpapier. Sindsdien geen last meer van dit probleem.
Een fiets is vergeven van de metalen klemverbindingen, dus als het aan temperatuur lag dan zou menig fiets dagelijks in tientallen delen uit elkaar vallen.
Vrijwel alle moderne fietsen hebben zadelrails van hetzelfde ontwerp en hebben gladde rails. Als de ruwheid een punt zou zijn zou van menig fiets dagelijks het zadel verschuiven.
Het enige, wat ik behalve een te kleine klemspannig, zou kunnen verzinnen is als de rails van de GB zadels een te dikke laag zachte coating zouden hebben.