Aankoop nieuwe vakantiefiets

Hey fietsers

Na mijn eerste fietsvakantie met een geleende fiets zou ik zelf nu een trekkingfiets willen kopen. Ik ben dus al wat aan het rondkijken, maar hoe meer ik blijf rondneuzen op het net, hoe meer ik begin te twijfelen over vanalles en nog wat. Ik heb dus enkele vraagjes aan jullie, maar eerst ff schetsen wat ik er mee wil doen en voor wil betalen.

Het moet een fiets zijn waarmee ik toch wel minimum 5 jaar mee verder kan en die (binnen enkele jaren dan) ruigere terreinen aankan dan de Westerse wereld waarin we leven. Omdat het een fiets is die lang zal meegaan ben ik dan ook bereid om er tussen de 1250 en 1750 euro voor uit te geven. Nu volgen de vragen: :D

1) Frame in staal of aluminium? Wat van de twee is het sterkste?

2) Ik heb een voorkeur voor de Shimano Deore LX groep. Is de Deore XT groep dan zoveel beter of komt dit prijsverschil enkel door het verschil in gewicht tussen beide groepen?

3) En dan (voorlopig) mijn laatste vraag. V-brakes of hydraulische velgremmen? Ik lees veel dat die hydraulische remmen worden aanbevolen omwille de remkracht en gebruiksgemak (remblokjes vervangen). Maar ik daar heel wat twijfels bij. Stel dat je ergens in the middle of nowhere staat en een leiding van je rem is stuk, grote problemen lijkt mij. Die remblokjes verkopen ze waarschijnlijk ook niet in Verweggistan. En hoe zit het dan als je een kapot wiel hebt? Een wiel zo er uithalen is al moeilijk, dan lijkt me verder rijden met een (bijna) kapot wiel geheel onmogelijk. Als ik dit alles nog eens overlees, lijken me V-brakes veel beter. Of heb ik het dan zo mis?

Groetjes en bedankt voor de antwoorden

Nick

Hi Nick,
Ik zit met hetzelfde probleem en ben ook op zoek naar een degelijke trekkingfiets. Na wat internet zoekwerk ben ik tot de vaststelling gekomen dat onze nederlandse fietsers het wat makkelijker hebben: merken als Santos, Snel, Vittorio, ... zijn in Belgi? wat moeilijker te vinden en je zit met het onderhoud/afstands probleem.
Ik denk dat een stalen frame te verkiezen is boven een alu frame (is buigzamer en kan gelast/hersteld worden). V-brakes lijken me ook al te verkiezen ivm herstellingen in geval van defect.
Nog wat nuttige (belgische) sites/dealers:
Vlerick fiets (1775 euro): http://www.vlerickfietsen.be/randonneur/darwin_lx.html
Snel fietsen:
http://www.defietser.be/fiets.htm
T400 Fahhrad Manifaktur:
La Maison de velo (http://www.lamaisonduvelo.be/nl/produits.html)
en voor als je (nog) meer wil uitgeven:
Idworx met Rohloff naaf bij : http://www.fietsenkoen.be/

Hou me op de hoogte van je vorderingen/conclusies.
Succes.

Nick,

Met een budget van 1200 tot 1700 euro, moet je een hele goede fiets kunnen kopen. Staal is de beste optie, omdat het niet alleen sterker is dan alu, en ook te lassen is, maar het gaat ook beter om met de trillingen waar je als fietser mee te maken krijgt. als je niet technisch bent zou ik zeker kiezen voor V-brakes. En je schreef ook dat je al moeite hebt om een wiel uit je frame te halen. Neem voor je op reis gaat dan eerst een fietsreparatie cursus. Voor 1700 euro kan je een goede fiets kopen bij Santos, Vittorio met 48 spaken, bij Snel en bij de Vakantie fietser. Je wilt er ook mee ruig fietsen kies dan voor een fiets met 26 inch wielen.

Mario

mario schreef:als je niet technisch bent zou ik zeker kiezen voor V-brakes. En je schreef ook dat je al moeite hebt om een wiel uit je frame te halen. Neem voor je op reis gaat dan eerst een fietsreparatie cursus.
Mario
Sorry, ik drukte me verkeerd uit (ik ben technisch genoeg om de meeste problemen aan de fiets op te lossen 8) ), maar ik las ergens op een site dat een wiel met hydraulische remmen uit een frame halen niet altijd even eenvoudig is. Dus ga ik er dan ook vanuit dat de mogelijkheid niet bestaat om de rem even "open" te zetten zodat de velg niet meer langs de remblokjes sleept.

Santos spreekt me zeker aan, maar dat merk is naar het schijnt moeilijk te verkrijgen in Belgi?, net zoals die andere die je, mario, opnoemt :(
Zijn er Belgen die een Santos, Vittorio, Snel of een andere goede trekkingfiets gekocht hebben? Hoe heb jullie die dan besteld? Rechtstreeks bij de fabrikant of via een (eigen) fietsenmaker?

Grtz

Nick

PS: Pataat, als ik iets interessants tegenkom laat ik het zeker weten.

[quote="NickSorry, ik drukte me verkeerd uit (ik ben technisch genoeg om de meeste problemen aan de fiets op te lossen 8) ), maar ik las ergens op een site dat een wiel met hydraulische remmen uit een frame halen niet altijd even eenvoudig is. Dus ga ik er dan ook vanuit dat de mogelijkheid niet bestaat om de rem even "open" te zetten zodat de velg niet meer langs de remblokjes sleept.[/quote]

Hoi Nick,
Het tegenovergestelde is waar. Even los klippen en de rem komt los.
Ik ben het niet met Mario eens tav het niet technisch zijn en dan het kiezen voor V-brakes. (sorry Mario :D ) Juist als je niet technisch bent zijn de Magura remmen superieur. Bijna nooit meer iets hoeven af te stellen, altijd dezelfde remkracht, geen kabels die uitrekken en opnieuw afgesteld moeten worden, enz. Wel is het zo dat de techniek anders is en je er als wereldfietser wellicht even aan moet wennen. Lees anders even de laatste Fiets. Daarin staat een artikel over de Magura remmen.
Santos is wel verkrijgbaar in Belgi?. Op hun website vind je de adressen terug.
Veel succes met je keuze.

Groet,
Marco

Als je toch niet in de buurt kunt kopen zou ik ook een Thorn Raven Tour overwegen. Dat is een stalen 26 inch vakantiefiets met Rohloff naaf van een zeer gerenommeerde Engelse bouwer. De prijs is iets meer dan 1600 euro (!!!), en hij wordt voor een gering bedrag bij je thuis geleverd, ook in Belgie. Zie http://www.sjscycles.com/thornwebsite/raventour.html
Ik heb zelf erg goed ervaringen met hen.
Wim

een 4-tal maand geleden kocht ik een santos travelmaster, stalen frame, 2.6, veel deore en xt voor de naven, hs 33 remmen, nu na ?4000km nog steeds zeer tevreden, deze fiets koste mij rond de 1300 euro
bericht ad belgen!! ik kocht men fiets bij Fietsen Vroemans in Lichtaart, hij stelt regelmatig een santos fiets voor een klant samen, zeer goede fietsenmaker met eerlijk advies!!!
succes met jullie keuze
stijn
Dag Nick,

Lokeren is misschien niet de meest geschikte plaats om een vakantiefiets te vinden, dus misschien moet je toch eens op verkenningstocht in de grootstad. In BXL is de al genoemde Maison du V?lo een goede winkel om eens te bezoeken: hij voert merken als Fahrradmanufaktur, Koga ed, maar bouwt ook zelf vakantiefietsen op maat. Yves Van Straelen, de zaakvoerder, is zelf een ervaren wereldfietser. Hij zal je ook wel verder op weg willen helpen als je een ander merk kiest. Nog in BXL is er Velodroom: zij voeren Patria als hoofdmerk, zijn vooral gespecialiseerd in zeer goede (en dure) allround fietsen.

Heb zelf een Fahradmanufaktur T400, vooral gekocht door goede prijs/kwaliteit verhouding, stalen kader, 26" en mooi sobere afwerking en uiterlijk.

Succes,

Astrid

Staal is de beste optie, omdat het niet alleen sterker is dan alu, en ook te lassen is, maar het gaat ook beter om met de trillingen waar je als fietser mee te maken krijgt.
Het lasverhaal komt uit de tijd van de frames met lugs.

Tegenwoordig zijn stalen frames ook tig-gelast, en heb je voor zowel een stalen als aluminium frame een tig lasser nodig om te repareren.
(En ook in verweggistan zijn er tig-lassers, aangezien in derde wereld landen alles eindeloos gerepareerd wordt ipv vervangen.)

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:
Tegenwoordig zijn stalen frames ook tig-gelast, en heb je voor zowel een stalen als aluminium frame een tig lasser nodig om te repareren.
(En ook in verweggistan zijn er tig-lassers, aangezien in derde wereld landen alles eindeloos gerepareerd wordt ipv vervangen.)
Dus om te herstellen is het allebei even makkelijk/moeilijk, maar zijn er dan andere voordelen aan staal dat alu niet heeft of omgekeerd? En wat is het meest gebruikte materiaal voor trekkingfietsen, staal of alu?
Nick, andere voordelen zijn al genoemd voor staal: duurzamer, vangt meer trillingen op (dus comfortabeler zonder vering), en voor de esthetici: wordt gebruikt met smallere buizen, dus slankere fiets. Persoonlijk zou ik nog wel durven rijden op een stalen kader met een flinke deuk, maar NIET op een aluminium frame met butsen. Alu is een beetje lichter, maar dat voordeel wordt meestal teniet gedaan door de dikkere buizen.

Aluminium krijgt na veel getril last van 'moeheid', waardoor het makkelijker breekt. Daarom hoor je bv. alu sturen eigenlijk na drie jaar te vervangen, al doen weinigen dat.

De meeste fabrieksfietsen zijn tegenwoordig van alu. Maar dat zegt niets over de kwaliteit...

Groetjes
Avanher schreef:Aluminium krijgt na veel getril last van 'moeheid', waardoor het makkelijker breekt.
Dan zal het heel waarschijnlijk staal worden, V-brakes en Shimano LX afgemonteerd.

Nu heb ik nog een andere vraag. Welk stuur wordt er meestal gemonteerd? Een MTB-achtig stuur of een vlinderstuur?

Grtz

Nick
Dat hangt van je eigen voorkeur af, Nick. Vlindersturen hebben het voordeel dat je ze op meerdere manieren kunt vastgrijpen...

Kwestie van uitproberen dus...

Ok, dank u wel. Als er nog vragen in me opkomen plaats ik ze hier.

Alvast bedankt iedereen

Nick

Marco, wat ik bedoelde was, dat als je een gebroken kabel hebt met een
V-brake dan is dat makkelijker te reparen dan een met olie druk gevulde kabel.

mario schreef:Marco, wat ik bedoelde was, dat als je een gebroken kabel hebt met een
V-brake dan is dat makkelijker te reparen dan een met olie druk gevulde kabel.
Hoi Mario,
Begrijp ik....dat had ik ook altijd gedacht. Maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Bij een hydraulische rem moet je de kabel vervangen, olie erin en klaar. Er hoeft niets te worden afgesteld.
Nou is het vervangen van een kabel van een v-brake ook geen heksentoer maar hierbij moet je toch even naar de instelling kijken.
Ik was 2,5 jaar geleden heel erg skeptisch over alles wat hydraulisch was maar dat bleek meer onwetendheid te zijn dan gebasseerd op feiten. Onze sponsor haalde me over om de HS33 te gebruiken. Als ik het niks vond mocht het het gelijk weer omruilen......nooit gedaan! Ben blij dat we het hebben uitgeprobeerd.
Maar goed, je moet natuurlijk wel die techniek gebruiken waarbij je je prettig voelt en wat je denkt te kunnen repareren.

Nog een klein dingetje: Bij V-brakes is er slijtage aan 2 kabels, te weten de binnen en buitenkabel. Na verloop van tijd gaan de remmen "sompig" aanvoelen. Bij hydraulische remmen is er op kabelgebied nagenoeg geen slijtage.

Hey Marco

Allemaal goed en wel, maar verkopen ze die onderdelen van hydraulische remmen overal? Een traditioneel remkabeltje is overal te vinden, maar is dat bij hydraulische kabeltjes ook zo? :? Het gaat me niet zo zeer over wat het beste is, maar meer over het feit dat het buiten Belgi? en Nederland ook te verkrijgen moet zijn.

Nick

Magura levert een complete reparatieset die niet veel ruimte inneemt.
Daarbij instructieboekje in alle mogelijke talen. Dus als je zelf niet handig bent geef je onderdelen en boekje aan een fietsenmaker. Is die niet voorhanden dan kun je het zelf best wel redden. Kabel plus olie, da's eigenlijk alles.

mensen, jullie brengen me terug aan het twijfelen :D Ik heb nog ff tijd om een fiets aan te schaffen, ik zal dus nog wat moeten rondhoren :wink:

zie ook het blad Fiets van deze maand over Magura remmen