Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop nieuwe vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aankoop nieuwe vakantiefiets

Hoi Nick,

Als je zo bang bent om een hydraulische remleiding te breken is een reserve kabel voldoende.
Olie is overal ter wereld voorhanden.
Ik geloof dat geen auto rem olie dien te gebruiken, dat is heel agresief.
Er kan naaimachine olie, olijolie, bijna alle olie gaat goed.
Zelf rem ik ook al jaren hydraulisch, ik wil nooit meer terug.
Mijn magura julie schijfremmen zijn zelfstellend, dat houd in dat ze zelf de slijtage compenseren.

Hydraulische remmen bestaan al heel lang dus kinderziekten hebben ze niet. Magura is een Duitse firma, Duitsers zijn wereldberoemd als het om perfecte duurzame techniek gaat.

Succes met je keuze.

John.

IK wil nooit meer anders dan Magura hydraulische velgremmen. LIver iets dat vrijwel zeke rniet kapot gaat, dan iets wat je moet repareren. En het remt zo fijn....... Gaan ze toch kapot, en lukt reparatie niet, dan haal je ze er af, en zet je er een goedkoop stel V Brakes op. Die kun je toch overal kopen waar je onderdelen kunt kopen. Maar eerlijk gezegd zou ik me met slechts Magura remmen voor, en defecte achterremmen, volkomen veilig voelen in bijna alle omstandigheden.
Er zijn ook Magura's (HS 66) voor racesturen.
Wim

Nick schreef:
Marco de Wit schreef: Tegenwoordig zijn stalen frames ook tig-gelast, en heb je voor zowel een stalen als aluminium frame een tig lasser nodig om te repareren.
(En ook in verweggistan zijn er tig-lassers, aangezien in derde wereld landen alles eindeloos gerepareerd wordt ipv vervangen.)
Dus om te herstellen is het allebei even makkelijk/moeilijk, maar zijn er dan andere voordelen aan staal dat alu niet heeft of omgekeerd? En wat is het meest gebruikte materiaal voor trekkingfietsen, staal of alu?
Beide materialen bieden kleine voor/nadelen. (zie andere postings).
In de praktijk breken er net zoveel stalen als aluminium frames. Dit zijn altijd slechte/goedkope frames. Koop je een fiets dat voor reizen/vakantie geschikt is, dan zal hij niet breken ongeacht het materiaal.

Ik heb veel op beide materialen gereden, en materiaalkeuze is voor mij niet belangrijk meer. De geometrie van het frame, en het doel waarvoor hij ontworpen is, is belangrijker.

Groeten,

Marco

het frame is voor mij ook van ondergeschikt belang. Goede wielen, groep en afmontage dragen volgens mij veel meer bij aan stijfheid en comfort
Die opmerking snap ik echt niet Okki, Je frame is echt de basis van je fiets, en gaat met een beetje goede wil 15 jaar mee. In die tijd heb je er meestal wel minstens een nieuwe afmontage, en zeker nieuwe wielen, doorheen gejaagd. Een slecht frame als basis kan nooit een goede fiets worden, hoe goed de groep ook is die je er op zet!!!

Groetjes,

Astrid

Ik zeg niet dat je een slecht frame moet nemen (als die nog bestaan), maar dat ik het frame van ondergeschikt belang vindt. Dus geef ik liever iets minder geld uit aan het frame en meer aan de afmontage. Een duur en goed frame met slechte wielen zorgt voor meer ellende dan een minder duur frame met superwielen. Daarnaast is een goedkoper frame niet per definitie slecht. Een goedkoop aluminium frame is vaak erg stijf, tegen het oncomfortabele aan, maar ijzersterk.
Is je budget onbeperkt? Ja, dan neem je van alles het beste. Maar moet je nadenken waar je je geld aan uitgeeft, dan kies ik dus voor een gemiddeld frame en neem ik betere wielen, remmen, zadel etc.. En de geometrie is uitstekend te corrigeren met de keuze van het zadel (langere rail) en de lengte van de stuurpen.

Dag Nick,

Lokeren is toch niet zo ver van De Pinte. Spring dan eens binnen bij Vlerick in de Nieuwstraat 16 in De Pinte (www.vlerickfietsen.be). Onlangs hebben mijn vrouw en ik elk een Vlerick gekocht: stalen maatframe, LX afgemonteerd (schakelt perfect), V-brakes (daarmee sta je echt stil, ook met bagage), 26 inch. Een prima fiets die comfortabel rijdt zowel op de weg als onverhard. We hebben wel getwijfeld omwille van de prijs (respectievelijk 1850 en 1900 €), maar deze fietsen moeten nu wel jaren meegaan. Die prijs is wel afhankelijk van hoe je je fiets wilt laten afmonteren. Het kan ook goedkoper. Maar je hebt zeker altijd een heel stevig, stijf, op maat gemaakt frame.
Wat betreft die hydraulische remmen en zo: niet doen. Snufjes zoals hydraulische remmen en geveerde vorken zijn wel leuk voor mountainbikers, maar niet voor vakantiefietsers, en zeker niet voor wereldfietsers. Zolang er niets aan scheelt is het allemaal goed en wel, maar zodra je brokken maakt is het kommer en kwel. Volg daarom steeds het KISS-principe: Keep It Stupid and Simple.

Groeten
Geert

Hm, een fiets op maat klinkt natuurlijk interessant... maar als ik de prijs van de Vlerick-fiets van Geert zie, is er dus een prijsverschil van minstens 800 ? tussen mijn seriefiets (Fahrradmanufaktur T400) en zijn fiets, terwijl ze ongeveer dezelfde specificaties hebben. Dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn, zolang je geen erg bijzondere lichaamsbouw hebt...

Groetjes,

Astrid
Wat ik nog niet tegen ben gekomen, is de soort voordrager die op de fiets dient te komen. Ik heb zelf goede ervaringen met die van Vittorio. Dan kun je zowel tassen aan de zijkant hangen, als wat lichte spullen bovenop (onder de stuurtas). Dat scheelt een bulk ruimte achterop. Ik leg er zelf meestal m'n slaapmatje en mini-stoeltje vast. Niet aerodynamisch, maar dat is niets op een vakantiefiets.
Avanher schreef: Aluminium krijgt na veel getril last van 'moeheid', waardoor het makkelijker breekt. Daarom hoor je bv. alu sturen eigenlijk na drie jaar te vervangen, al doen weinigen dat.

De meeste fabrieksfietsen zijn tegenwoordig van alu. Maar dat zegt niets over de kwaliteit...

Groetjes
Tja, allerlei leuke verhalen over staal vs. alu (zelf rijd ik ook staal 8) ), vind ik toch dat je dit forum niet meer op mag gaan met argumenten als: makkelijker repareerbaar en sterker. Aluminium is tegenwoordig net zo sterk als staal. Ik heb van verschillende wereldfietsers (echte dan, niet de doorsnee 'benjaminse' fietser die zich meer achter z'n computer verschanst, dan op de fiets zit) gehoord die al 100000 km. op hun alu frame hebben gezeten.