Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alfine 11 of toch derailleur? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

alfine 11 of toch derailleur?

Rafaelnualm schreef:Beste leden,

Recent heb ik een oude Koga Traveller gekocht. De laatste tijd ben ik druk bezig geweest met schoonmaken, onderdelen vervangen en afstellen. Inmiddels is de fiets zo goed als af op één puntje na: de achterderailleur. Ik krijg het ding maar niet goed afgesteld. Het bereik van de derailleur is goed. Maar hij blijft ratelen op bepaalde versnellingen. Het wat heen en weer halen van de buiscommandeur lost het tijdelijk op. Hier lijkt dus speling op te zitten.

Het betreft een 7 speed drivetrain waarvan ik de ketting, cassette, crank en derailleurwieltjes vernieuwd heb. Evenals de versnellingskabels natuurlijk. De achterderailleur is nog een oude Shimano Deore LX M550.

Zouden de buiscommandeurs versleten kunnen zijn? Of zou het probleem ook in de achterderailleur kunnen zitten en is die aan vervanging toe?
Probeer eens te kijken of hij wel goed gericht is. Ergo hij kan scheef staan door val oid.
Beste wereldfietser

Ik wil even inhaken op dit topic...

Ik heb sinds kort een nieuwe woon-werk fiets gekocht met alfine 11 naafversnelling (42-22 belt drive).
Nu was ik benieuwd hoe dat dit zich verhoudt tov een triple derailleur (52-39-30 / 11-28)?

Ik heb geprobeerd een vergelijking te maken op gear-calculator.com en dan zie ik eigenlijk niet echt een verschil in snelheid (bij zelfde wielmaat, cadance) tussen de 30/28 derailleur en de 1e versnelling van de 42-22 belt drive.
Maar dit is niet in lijn met wat ik over het algemeen lees/hoor. Doe ik iets verkeerd?

Hoe kan ik deze vergelijking het beste maken?

Ik heb nml eens een fietstocht gemaakt op mijn racefiets met triple derailleur en ben nu benieuwd of dat dit ook gewoon mogelijk zou moeten zijn met de alfine 11. En zo niet, hoeveel verschil zit er tussen?

Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt.
Het verschil tussen jouw Alfine en een derailleur systeem zit hem in het feit dat jij geen overlap in je versnellingen hebt. Jij hebt min of meer hetzelfde bereik als de door jou gebruikte racefiets.

Het verschil in ervaring zal je moeten zoeken in verschil in gewicht van beide fietsen houding op de fiets. Als je een alfine in een racefiets monteert zal dat dus min of meer hetzelfde moeten fietsen, al zal de alfine een iets zwaarder achterwiel opleveren.
Het verschil zal daarnaast tussen je oren zitten, als je maar vaak genoeg te horen krijgt dat ... niet lekker zijn dan ga je dat geloven.
De Alfine 11 is qua overbrengingsverhoudingen eigenlijk een 12V-naaf waarvan de 2 ontbreekt: de stap tussen 1 en 2 is zelfs een stuk groter dan de stappen tussen de daaropvolgende verzetten. Ik woon in een streek waar ik de lichtste verzetten vaak daadwerkelijk kan gebruiken en ik zou dat wel vevelend vinden.

In het plaatje zie ik dat je bij de derailleurfiets maar lieft 19 verschillende bruikbare verzetten hebt. Dat lijkt geweldig, maar in de praktijk moet je je afvragen of dat wel prettig is, op een gegeven moment wordt je dat geschakel wel een keer moe. Op mijn stads"barrel", die 3x7-derailleurs heeft, heb ik de neiging om met de voorderailleur te schakelen en de ketting achter ergens op een middelste kransje te laten liggen.
Leon, als je ze niet gebruikt omdat het teveel gedoe is is het dan nog wel bruikbaar, eerder inzetbaar, daarnaast is het verschil zo klein dat je je dat zelfs af moet vragen.
_Peter_ schreef:Leon, als je ze niet gebruikt omdat het teveel gedoe is is het dan nog wel bruikbaar, eerder inzetbaar,
Als je al 25 jaar in een heuvelachtige streek fietst waar je vanwege de heuvels met een normale set 3x7 al minimaal elke 100 meter schakelt, als het al niet veel vaker is, denk je daar waarschijnlijk anders over.
Als het aantal schakelklikjes dan ineens bijna verdubbelt ben ik daar zeker niet blij mee.
Maar iedereen die er wel blij mee is mag dat natuurlijk zijn. In de polder en langs het kanaal zijn kleine stapjes vaak wel fijn. Ik geef het alleen als overweging mee dat het optimale aantal beschikbare verzetten niet betekent dat meer per definitie beter is, net zoals met alles.
Bedankt.

De vergelijking die ik heb gemaakt lijkt dus te kloppen.

Ik ga nu eerst maar eerst eens wat ww km's maken om zelf de alfine 11 naaf te ervaren.

Mvg
Shimano heeft het binnenwerk van de alfine11 verbeterd.

Zij gebruiken nu grotere tandwielen, die een beetje schuin staan, wat het schakelen beter maakt.

Mario
Ik wil nooit meer een derailleur. Als ik de derailleurfiets van mijn vrouw neem en onverwacht moet stoppen, vind ik het zo vervelend om vanuit stilstand weer te vertrekken. Ook bij gewoon fietsen gaat schakelen vlotter met een versnellingsnaaf. Ik vind ook het mindere onderhoud heel belangrijk. Het rendement is iets lager, maar maakt niet zo veel verschil. Mijn vorige Nexus 8 Premium is 30000 km meegegaan en was eigenlijk nog niet versleten, ik heb gewoon naaf + wiel vervangen omdat mijn velg versleten was. Ik heb ze wel om de 2 jaar laten reinigen (4500 km/jaar). Ik fietste dagelijks, zomer en winter, langs modder- en stofpaden en ik zet veel kracht, heeft het allemaal mooi doorstaan.

Ik heb nu ook een Editor met Alfine 11 als tweede fiets en vind de riem ook een toegevoegde waarde: geen kettingscherm/kast meer nodig, makkelijk te reinigen en hoeft niet gesmeerd te worden. Dat voordeel heb je ook niet met derailleur. Met een naaf is je wiel ook sterker: het is symmetrisch en de spaken zijn wat korter, er kan ook een sterkere ketting gebruikt worden (maar voor de Editor niet van toepassing). Ik heb nog geen Nexus 8 zelf gereinigd, maar ik ga het eens oefenen op mijn oude naaf. Bij de Alfine 11 zal dat gemakkelijker zijn, daar kan je via een gaatje olie toevoegen.
Wil mijn avaghon ombouwen met alfine11 naaf ivm knie klachten.

Ga geen €300 meer uitgeven voor beltdrive.

Mario
supermario schreef:
zo 28 mar, 2021 14:11
Wil mijn avaghon ombouwen met alfine11 naaf ivm knie klachten.

Ga geen €300 meer uitgeven voor beltdrive.

Mario
Als je dat zelf doet, dan kosten die onderdelen toch geen 300€.
Wel moet je frame er op voorzien zijn.
Een avaghon heeft een deelbare achtervork.

Bij Rose betaal ik voor alfine naaf, nippels, spaken, ketting en velg inclusief verzenden €340 .om het te laten spaken betaal ik €20 meer.

Vraag mij wel af of ik bij 26inch, 2 of 3 x moet kruizen. De 11 heeft de zelfde afmeting als de rohloff volgengs mij.

Voor beltdrive, crankstel en achter tandwiel ben ik €290 kwijt.

Hou het dus maar bij fietsen met een ketting, die bij Rose €9 kost.

Mario
supermario schreef:
zo 28 mar, 2021 14:11
Wil mijn avaghon ombouwen met alfine11 naaf ivm knie klachten.
Wat heeft die Alfine dan met een eventuele oplossing van je knie klachten te maken?
Denk dat een naaf wat beter en makkelijker fietst dan een derailleur systeem, wat misschien beter is voor je knieën.

Of vergis ik mij?

Mario
Knieklachten bij fietsen kunnen met heel veel dingen relatie hebben. Zadelstand, afstelling schoenplaatjes (indien van toepassing), zwaar trappen, licht trappen, hoge cadans, lage cadans, veel uur op de fiets, kou, botsingen met de bovenbuis van je fiets, verzin het maar.

Daarvan is niets wat met je naaf relatie heeft. Probeer er eerst maar eens achter te komen waardoor/waaraan je klachten hebt voordat je je zuurverdiende centen aan een andere aandrijving uit gaat geven.

(en ps Rose is duur. Kurbelix biedt je veel meer keuze en is goedkoper.)
Ik heb knie slijtage en scheurtjes in beide menicussen.

Rose is heel goedkoop. Ik keek ook bij Kurbelux.

Daar kost het met compleet wiel, inclusief alle toe behoren. €415 inclusief €13 verzendkosten

Mario
Zou voor dat geld er een gebruikte Rohloff in hangen, zeker bij een Avaghon. Goed zoeken en ze komen echt wel eens betaalbaar voorbij.

Maar die relatie met de knieklachten snap ik nog steeds niet. Behalve misschien dat je bij Alfine juist meer last van je knieën zou kunnen krijgen in de bergen door een ongelijke spreiding van de versnellingen.
supermario schreef:
zo 28 mar, 2021 21:02
Daar kost het met compleet wiel, inclusief alle toe behoren. €415 inclusief €13 verzendkosten
Bij Krubelix kan je prima zoeken en kom ik op een Exal ZX 19 naaf voor €288.
Maar dan kijk je niet goed. Dit is zonder de bouten, moeren, tandwiel, schakelaar en de rest.

Mario
Staat toevallig sinds gister een alfine 11 naaf op marktplaats
Wel een 28 inch wiel. En ik dacht te lezen dat jij 26 inch nodig hebt?