Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HG31-8: aantal tanden? - Forum Wereldfietser

HG31-8: aantal tanden?

Graag jullie advies, ik heb er zelf niet zo veel verstand van.
Ik rij op een Stevens fiets http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL:
een erg goede 2dehands die erg goed rijdt en waar ik dus ook erg tevreden over ben. De fiets wordt vnl. functioneel gebruikt: woon-werkverkeer 20km/dag,..., +- 6000 km/jaar, maar binnenkort ga ik er ook mee op een korte fietsvakantie (Vennbahn).
De fiets is zopas terug van de fietsenmaker voor onderhoud: een nieuwe ketting+pioen en ik merk dat de verhouding van de versnellingen anders liggen. Ik constateer dat ik origineel achterblad shimano HG 31-8 (11-30 tanden) had en dat er nu HG 31-8 (11-32 tanden) op ligt. Alles schakelt zeer soepel, dus daar heb ik zeker geen klagen van.
Alleen ik reed normaal op (af te lezen aan het stuur) op 3 (voorblad) - 5 (achterblad) en soms ( bij wat minder weer) op 2 - 6, maar reken toch op 70% op 3-5. Dit reed zeer vlot en leek me vrij ideaal omdat ik dan niet op de uitersten moeten rijden, de ketting ook niet te scheef hangt, bij superfietsweer ik zonder problemen nog wat hoger kan schakelen,...
Met de nieuwe cassette (HG 31-8, 11-32) merk ik dat ik steeds op 3-6 of 3-5 (bij minder weer) zal moeten rijden. Dit lijkt me toch minder ideaal? Ketting ligt schever, laat staan bij meewind als ik dan eens op 3-7 rij, kleine steekjes worden nog kleiner en nog minder gebruikt,...
Kan ik beter teruggaan bij de fietsenmaker en hetzelfde achterblad als voorheen gaan vragen/eisen of overdrijf ik? Ik weet nu al dat ze me niet graag gaan zien komen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Normaal gesproken overleg je met de fietsenmaker over hetgeen dat gerepareerd/vervangen moet worden.
Dus ook, of dit door hetzelfde of ander materiaal gaat gebeuren.
Als je hiermee niet gelukkig bent, zou ik teruggaan en vragen of hij een 11-30 terug wil plaatsen.
Er is geen ideale oplossing. Op vlak terrein wil je kleine stapjes tussen de versnellingen om het precies naar je zin te krijgen. Dan is een 11-30 net een beetje beter dan een 11-32. Als je de Ardennen in gaat ligt het echter precies andersom. Dan ben je blij dat je lichtste verzet een beetje lichter is. Wat is je kleinste voorblad? Overigens, dit klusje is er een dat je heel goed zelf kunt, en dat spaart aardig wat geld uit.
cervus schreef:Normaal gesproken overleg je met de fietsenmaker over hetgeen dat gerepareerd/vervangen moet worden.
Dus ook, of dit door hetzelfde of ander materiaal gaat gebeuren.
Als je hiermee niet gelukkig bent, zou ik teruggaan en vragen of hij een 11-30 terug wil plaatsen.
ik had aan zijn vrouw gevraagd: blijven die verhoudingen hetzelfde. Normaal wel, was het antwoord. Ik ging er dus vanuit dat ze iets identiek steken.
Zij werkt echter niet aan de fietsen...
brilsmurf613 schreef: Alleen ik reed normaal op (af te lezen aan het stuur) op 3 (voorblad) - 5 (achterblad) en soms ( bij wat minder weer) op 2 - 6, maar reken toch op 70% op 3-5. Dit reed zeer vlot en leek me vrij ideaal omdat ik dan niet op de uitersten moeten rijden, de ketting ook niet te scheef hangt, bij superfietsweer ik zonder problemen nog wat hoger kan schakelen,...
Met de nieuwe cassette (HG 31-8, 11-32) merk ik dat ik steeds op 3-6 of 3-5 (bij minder weer) zal moeten rijden. Dit lijkt me toch minder ideaal? Ketting ligt schever, laat staan bij meewind als ik dan eens op 3-7 rij, kleine steekjes worden nog kleiner en nog minder gebruikt,..
11 - 30 (11-13-15-17-20-23-26-30)
11 - 32 (11-13-15-18-21-24-28-32)

Als je het grootste kransje als de '1' definieert zijn de 6, 7 en 8 identiek tussen je oude en nieuwe cassette, en verschilt de '5' maar 1 tandje.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt dus.
Voor en op vlakke zou je trouwens best eens een 11-28 cassette kunnen steken, een 12-26 of nog iets vlakkers.
8-speed cassettes heb je al vanaf pakweg € 15.
Wim schreef:Er is geen ideale oplossing. Op vlak terrein wil je kleine stapjes tussen de versnellingen om het precies naar je zin te krijgen. Dan is een 11-30 net een beetje beter dan een 11-32. Als je de Ardennen in gaat ligt het echter precies andersom. Dan ben je blij dat je lichtste verzet een beetje lichter is. Wat is je kleinste voorblad? Overigens, dit klusje is er een dat je heel goed zelf kunt, en dat spaart aardig wat geld uit.
voorblad = op basis van de website denk ik 48-36-26
ik kan bij daglicht eens proberen tellen

Ben niet zo erg handig, vandaar dat ik bij de fietsenmaker ga. Op de oude fiets ooit al eens een 7V ketting proberen plaatsen, dit ging goed, maar de afstelling van de versnelling kwam maar niet goed (op alle versnellingen).
Als je niets afspreekt mag je als niet deskundige klant verwachten dat de deskundige fietsenmaker dezelfde tandwielen monteert, dus terug en dit alsnog laten doen.
Anderzijds zou ik met het oog op de naderende fietsvakantie best wel blij zijn met een wat lichter verzet. 26 voor is nu ook niet heel erg klein, al weet ik natuurlijk niet wat je fietsconditie is en wat je precies gaat doen.
Mijn tip: maak een spreadsheetje met Gnumeric of Google sheets of whatever. Eerste kolom heeft voorbladen, bv 8 keer 48, lege rij, 8 keer 44, lege rij, 8 keer 42 en verder naar beneden alles wat je nodig hebt. De tweede kolom heeft een casette, de vierde kolom een andere casette en zo verder. In de tussenliggende kolommen zet je de ratio tussen voor en achterblad, al je begrijpt wat ik bedoel. Die ratio is hoe zwaar je trapt (afgezien van wielmaat, bandenmaat, bandrolweerstand etc).

Misschien heb je er nu niets aan maar in de toekomst hoef je niet meer te gokken. Ik rij nu op een 1x9, 34 voor en 12-13-14-15-17-19-21-24-27 achter. Berekend op ritten door Nederland, die zeldzame steile heuvel met bepakking loop ik wel, en hard fietsen wil ik niet meer. Dat boeit u allen niet, en terecht, maar het punt is dat ik het van tevoren wel heb doorgerekend. Aan mijn versnellingsratio's geen polonaise :).

"Alleen ik reed normaal op (af te lezen aan het stuur) op 3 (voorblad) - 5 (achterblad) en soms ( bij wat minder weer) op 2 - 6, maar reken toch op 70% op 3-5."

Is dat geen typo? Normaal 3-5 en bij slecht weer 3-6?
Ongelofelijk! wat een gezeur over 2tanden verschil..... :(
[quote="sjefke"]Ongelofelijk! wat een gezeur over 2tanden verschil..... :([/quote]
Sjef ga maar weer lekker terug naar bed.
Ik denk dat je er met een paar ritten aan gewend bent. Ik ben ook zojuist overgestapt op een 8-speed cassette op een nieuwe fiets, komende vanaf een 1x10 aandrijving. Voor mij is het ook weer even zoeken naar die combinatie die het lekkerst fiets, met de juiste cadans.

Maar, met 48 tanden vóór en dan op de bijna zwaarste verzetten, draai je aardige snelheden, neem ik aan? Of heb je een lage trapfrequentie? Beetje off-topic.

Ik zou zeggen: laat het zo, en wen eraan - in het buitenland ben je er mogelijk wel blij mee?
Wim schreef:Sjef ga maar weer lekker terug naar bed.
Nou, Sjefke heeft wel een punt natuurlijk. :wink:

Als een LBS een 12-25 cassette ongevraagd zou vervangen door een 11-32 heb je alle reden om not amused te zijn, maar een 11-30 en 11-32 verschillen echt maar minimaal van elkaar :idea:
Net even met de fietsenmaker contact opgenomen.
Wat ik wilde (11-30) heeft hij blijkbaar niet (nooit), kan hij dus ook niet vervangen. Klonk bijna of het exotisch was, wat volgens mij toch redelijke onzin is want op internet vond ik ze meteen klaar om te bestellen.
Reactie was ook "als ik me daar allemaal mee moet bezighouden".
Het is altijd al een stugge mens geweest, maar leverde wel goed werk af aan een schappelijke prijs.
Ik zal deze cassette dus maar oprijden.
Volgende keer wsl elders...
Travelmaster schreef:Ik denk dat je er met een paar ritten aan gewend bent. Ik ben ook zojuist overgestapt op een 8-speed cassette op een nieuwe fiets, komende vanaf een 1x10 aandrijving. Voor mij is het ook weer even zoeken naar die combinatie die het lekkerst fiets, met de juiste cadans.

Maar, met 48 tanden vóór en dan op de bijna zwaarste verzetten, draai je aardige snelheden, neem ik aan? Of heb je een lage trapfrequentie? Beetje off-topic.

Ik zou zeggen: laat het zo, en wen eraan - in het buitenland ben je er mogelijk wel blij mee?
Ik rij gewoon +- 19 à 20 km/u gemiddeld (helemaal zo snel niet als ik hier soms lees). Moet ook nog een beetje presentabel aankomen op het werk.
Ik denk niet dat ik er binnenkort grote tochten in buitenland mee ga doen. De geplande korte fietsvakantie Vennbahn is nu niet zo uitdagend als ik het goed op heb.
brilsmurf613 schreef:"als ik me daar allemaal mee moet bezighouden".
:shock: :roll:
Een echte FM dus, met hart voor het vak.
brilsmurf613 schreef:Ik rij gewoon +- 19 à 20 km/u gemiddeld (helemaal zo snel niet als ik hier soms lees). Moet ook nog een beetje presentabel aankomen op het werk.
Ik denk niet dat ik er binnenkort grote tochten in buitenland mee ga doen. De geplande korte fietsvakantie Vennbahn is nu niet zo uitdagend als ik het goed op heb.
Als ik eraan denk zal ik straks ook eens 3-5 en 3-6, zoals jij het noemt, schakelen, op weg naar huis. Ik denk dat ik dat al gauw te zwaar ga vinden, vanmorgen reed ik op het middenblad en het op twee na kleinste kransje (de zes) naar kantoor met een gemiddelde van zo'n 24 km/u. Ik vond niet dat ik overdreven licht trapte, dus ik denk dat jij een iets andere trapfrequentie hanteert. Maar goed, daarin maakt de keuze tussen 11-30 en 11-32 niet zoveel uit.
brilsmurf613 schreef:Net even met de fietsenmaker contact opgenomen.
Wat ik wilde (11-30) heeft hij blijkbaar niet (nooit), kan hij dus ook niet vervangen. Klonk bijna of het exotisch was, wat volgens mij toch redelijke onzin is want op internet vond ik ze meteen klaar om te bestellen.
Reactie was ook "als ik me daar allemaal mee moet bezighouden".
Het is altijd al een stugge mens geweest, maar leverde wel goed werk af aan een schappelijke prijs.
Ik zal deze cassette dus maar oprijden.
Volgende keer wsl elders...
Of hier eens vragen of iemand in de buurt je eens zou kunnen helpen bij vervangen. Het is geen rakettechnologie en als je het zelf doet is de prijs nog veel schappelijker. Pas op: het kan zelfs leuk zijn!
brilsmurf613 schreef:Ik denk niet dat ik er binnenkort grote tochten in buitenland mee ga doen. De geplande korte fietsvakantie Vennbahn is nu niet zo uitdagend als ik het goed op heb.
De Vennbahn zelf is een prachtige en heel efficiënte manier om België te doorkruisen. Maar het is wel een soort tunnel die waardoor je veel van de omgeving mist en dat kan je gaan tegenstaan. Du moment je van de Vennbahn afgaat kom je qua hellingen meestal acuut in een andere wereld. Meestal zijn lichte verzetten daar heel welkom en zul je van te grote stappen tussen de andere verzetten minder last hebben.

De ervaringen met fietsenmakers die zeggen dat onderdelen niet bestaan heeft mij er toe gebracht om fietsenonderhoud voortaan maar helemaal zelf te doen. Ik heb daar geen spijt van.
Interessante case!
Is het beleving of is er echt iets aan de hand?
Ik heb in gear-calculator wat ingevoerd:
http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB= ... 2&UF2=2220
Op de witte vlakken klikken selecteert de tandwielcombinatie. De oude boven, de nieuwe onderin. Je kunt met de tandwieltjes schuiven, de bandenmaat aanpassen en kijken wat er met de snelheid gebeurt als je de trapfrequentie verandert.
Het blijkt dat als de TS met de oude cassette 48 - 17 (of 3 - 5 zoals hij het noemt) fietste een verzet in meters had van 6,27 meter. Als hij toen niet harder ging dan 20 km, had hij een trapfrequentie van 60 toeren per minuut.
Met de nieuwe cassette is 3 -5 nu 48 - 18. dat is een verzet van 5,92 meter.
Dat is toch niet gigantisch, maar ik begrijp wel dat het opvalt en misschien heeeeeel irritant kan zijn!
Ik heb ooit op mijn 3 derailleur fietsen extreem vlakke cassettes gehad: b.v. 12-13-14-15-16-17-19-21. Heerlijk om in je cadans te blijven. Bij de eerste heuvels kijk je toch even of er niet ergens iets aanloopt ;-)
Sinds ik met een Nexus 8 mijn meeste toerkilometers maak, maak ik me er niet meer druk over, als de 5 (en bijna weerstandsloze versnelling) maar een verzet van 4,85 meter heeft pas ik mijn trapfrequentie wel aan. Op mijn derailleur fietsen zit ik ook meestal rond dat verzet.
Als je 48 -17 kan rondtrappen met 60 toeren zal 14% met 26 - 32 (1.80 meter verzet) denk ik niet een probleem zijn.
Met een verzet van 2 meter ben ik (dat is dus persoonlijk) met bagage overal bovengekomen.