Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Dinsdag Exclusive - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Batavus Dinsdag Exclusive

jumbo schreef:
za 20 okt, 2018 19:34
De Batavus Dinsdag Exclusive 2019 is 200 euro goedkoper geworden tov het 2018 model
Misschien is er iets aan de specificaties veranderd.
Tot op heden was er een CDX riemaandrijving gemonteerd. ( pluspunt ) Dit zie je niet veel bij de fietsen in deze prijs catogerie.
Misschien dat ze bij de 2019 modellen de CDN aandrijving toepassen ??
Heel waarschijnlijk is Batavus, net als de meeste andere fietsen met riem onder de €1200, over gegaan op CDN Urban, dat zijn tandwielen die bestaan uit een metalen kern maar de tanden zijn van een soort kunststof composiet. Te vroeg om te zeggen hoe lang dat mee gaat.

Afbeelding

Een complete set CDN Urban is ongeveer €120 goedkoper als CDX als je de losse componenten vergelijkt (voor/achter/riem CDN:50/55/50 CDX:100/85/90).
Ik bevestig ook wat Westveen eerder zegt.

Sinds twee weken heb ik een Batavus Dinsdag Exclusive die ik voornamelijk op specs heb gekocht: Gates riem, Magura velgrem, Alfine 8. Het blijft op basis hiervan een mooie fiets. Maar Batavus heeft m.i. een stuctureel probleem: montage kwaliteit. Hierbij twee persoonlijke voorbeelden:

Met de Dinsdag Exclusive kreeg ik al na een week last van een piep precies op het moment dat je geen kracht meer op de pedalen zet. Dit werd erger en werd een tik, ook tijdens het fietsen met kracht op de pedalen. Van mijn dealer Bikes en Care in Zeist kwam weinig care, dan maar zelf op onderzoek uit. Wat blijkt; drie van de vier bouten waarmee het voortandwiel aan de crank zit zaten los, en erg los. Verder had ik in dit forum al gelezen dat veel Gates riemen veel te strak staan bij aflevering. Ik had de juiste riemspanning daarom bij Bikes en Care twee keer vòòr aflevering benadrukt. Tevergeefs.Thuis bleek de riem met behulp van de Gates app veel te strak te staan.

Mijn zoonje heeft een jaar geleden een nieuwe Batavus Old Dutch opoe fiets gekregen. Na een paar maanden zat het achterspatbord onder bij de trapas los waardoor ook de clips van jasbeschermers afbraken. Rotklus om te fixen omdat het achterwiel eruit moest. Dit was een fietsonline Internet fiets dus probleem met service. Mea Culpa. Ik heb toen gemaild met Batvus en kreeg het volgende ontwijkende antwoord: “In het algemeen worden bouten vast gedraaid met een momentsleutel, we geven wel aan bij een controlebeurt de bouten en moeren te controleren, omdat ze na verloop van tijd los zouden kunnen trillen”.

Ik weet nu beter, deze ezel heeft zich nu twee keer aan Batavus gestoten. Mijn advies: mijd Batavus of check na aankoop direct alle bouten.
Is met alle sub 1000 euro fietsen toch? Afleveren is controleren en dan ben je afhankelijk van een goeie fietsenmaker of als je hem online besteld moet je dat zelf kunnen of laten doen.
m273dc schreef:
za 12 okt, 2019 18:08
Mijn advies: mijd Batavus of check na aankoop alle bouten.
Dat tweede, want er blijven denk ik anders wel heel weinig merken/zaken over voor een gewone fiets.