Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Dinsdag Exclusive - Forum Wereldfietser

Batavus Dinsdag Exclusive

Hallo,

gisteren hebben we de al lang geleden bestelde fiets voor mijn vrouw op kunnen halen. Een pracht van een fiets, Batavus Dinsdag Exclusive. Deze heeft een Alfine 8, Magura remmen en een Gates-drive belt.
Gelukkig ben ik 12 jaar monteur geweest, het was heeeel droevig hoe hij afgemonteerd werd. De riem stond zo strak dat de drijfkop ging trillen, remmen liepen voor en achter aan, cranckstel niet na getrokken en de versnelling was geeneens afgesteld. Gelukkig hadden we een fikse korting.

Maar nu heb ik een paar vragen aan mensen die vergelijkbare onderdelen op de fiets hebben;
* hoelang gaat zo'n Gates riem mee?
* wanneer moet die Alfine naaf een beurt hebben?
* is het zinvol om Magura onderdelen mee te nemen? (we gaan vanuit Praag naar Nederland)

Alvast bedankt
Maarten van Scheppingen
-de laatste berichten melden dat de riem ongeveer net zo lang mee gaat als een ketting ( CDX/CDN )
De CDC versie gaat veel langer mee.
-volgens shimano moet de naaf elke 5000 km een oliebadje hebben.
Zie het uitvoerige verslag van Miro
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 8&p=282017
-er zijn maar weinig problemen met magura remmen.
Ter info
https://www.vakantiefietser.nl/praktisc ... he-remmen/
Westveen schreef:het was heeeel droevig hoe hij afgemonteerd werd. De riem stond zo strak dat de drijfkop ging trillen, remmen liepen voor en achter aan, cranckstel niet na getrokken en de versnelling was geeneens afgesteld.
Triest. Met zulke mishandelingen vervalt natuurlijk alle fabrieksgarantie garantie op de riem en onderdelen.
Mooie deal, geen idee hoe het frame is en de bagagedrager is, zoals vaker op nieuwe fietsen, aan het spatbord gemonteerd, maar een belt, magura remmen en een Alfine Nexus 8 naaf is mooi voor dat geld.

Een riem gaat lang mee, zeker langer dan Praag-Nederland ik denk dat je verbaasd zult staan als je alleen kettingen kent. Je kan een reserveriem meenemen maar dat is niet nodig denk ik.

Magura onderdelen zou ik niet meenemen. Mocht er toch iets heel fout gaan (kans klein) dan kan je naar de lokale fietsenmaker gaan, de magura remmen eraf halen en er andere remmen opzetten.
Westveen schreef: De riem stond zo strak dat de drijfkop ging trillen,
Ik sluit graag even hierbij aan met een vraagje. Onlangs heb ik voor mijn woon-werkverkeer een Union Lite gekocht (Conti riem, Nexus 8). Prima fiets, rijdt goed. Het valt me wel op dat de riem erg strak staat en je merkt een flinke weerstand als je de trappers achteruit beweegt. Dat gaat heel veel zwaarder dan bij een normale ketting. Is dat gebruikelijk en hoe strak moet zo'n riem staan?
Robert
Robist schreef:hoe strak moet zo'n riem staan?
RTFM: p. 17
https://www.wieleke.be/documenten/gates ... eiding.pdf
Ik zou wel reserve remblokjes meenem (Koolstop Salmon).
Gates heeft een app waarmee je met je smartphone microfoon de spanning van je riem kan nakijken.

Kan interessant zijn om dat eens te checken.
Dank Leon en B M, daar kan ik wat mee!
Robert
daulagari schreef: .. Magura onderdelen zou ik niet meenemen. Mocht er toch iets heel fout gaan (kans klein) dan kan je naar de lokale fietsenmaker gaan, de magura remmen eraf halen en er andere remmen opzetten.
Laat de Magura's dan wel inpakken. Je kunt ze thuis nog voor veel geld verkopen!

Zonder gekheid: op mijn MTB in de winter en voorjaar, dus vaak modder en veel remmen, gaan de zwarte Magura blokjes minstens 1000 km mee. De afstand Praag - Nederland zullen ze dus wel overleven.
Hallo allemaal,

even een update.
Batavus heeft mij een link naar de Gates drive belt gestuurd; http://www.gatescarbondrive.com/~/media ... .pdf?la=en
En voor de Alfine naaf naar Koga; http://www.koga-signature.com/docs/main ... manual.pdf
Maar het meeste had ik aan de app van Gates. Hij meet de frequentie van de snaar. Je laat de riem trillen en dat meet hij de waarde. Net als bij een ketting heeft de snaar één punt waar hij aanzienlijk strakker staat, dat was een behoorlijk verschil.
Wij zijn blij met de fiets, nu nog proberen met een vracht achterop!
Groeten Maarten
daulagari schreef:Mooie deal, geen idee hoe het frame is en de bagagedrager is, zoals vaker op nieuwe fietsen, aan het spatbord gemonteerd [...]
Meestal zit er dan wel een metalen plaat onder het spatbord. In ieder geval wel bij de Dinsdagen die ik gezien heb. Zo'n plaat scheelt natuurlijk een slok op een borrel.
Ik zit ook te denken om deze fiets te kopen en was eigenlijk wel benieuwd of de fiets nog steeds bevalt of dat er nog problemen mee zijn geweest?

Ook kwam ik er achter dat ik tijdens mijn proefrit niet met losse handen kon fietsen op deze fiets, op mijn huidige fiets gaat dat wel erg makkelijk. Ligt dit nu aan mij, of is de Batavus Dinsdag niet zo'n stabiele fiets?
mjajansen schreef:Ik zit ook te denken om deze fiets te kopen en was eigenlijk wel benieuwd of de fiets nog steeds bevalt of dat er nog problemen mee zijn geweest?

Ook kwam ik er achter dat ik tijdens mijn proefrit niet met losse handen kon fietsen op deze fiets, op mijn huidige fiets gaat dat wel erg makkelijk. Ligt dit nu aan mij, of is de Batavus Dinsdag niet zo'n stabiele fiets?
Je bedoelt zonder je handen aan het stuur te houden, met losse handen moet je naar het ziekenhuis :wink:

Dat dat moeilijk of niet gaat heeft met de naloop van het voorwiel te maken, "luie" fietsen (veel naloop dus) kun je zelfs zonder handen aan het stuur een bocht om bewegen, daarnaast heeft het te maken met in hoeverre je wel of niet rechtop de fiets zit. En mogelijk dat het balhoofd niet goed staat afgesteld, dat zou je kunnen controleren door bij stilstand de voorrem in te knijpen en voelen of er speling is waar de voorvork het frame in gaat (te los), of door het voorwiel op te tillen en kijken hoe makkelijk het wiel naar links of rechts draait, gaat dat moeilijk dan staat het te strak.
daulagari schreef:de bagagedrager is, zoals vaker op nieuwe fietsen, aan het spatbord gemonteerd,
Dat is niet waar, hoewel het een kwalitatief uiterst teleurstellende oplossing is, is het ook weer niet zo erg :lol:

Bij fietsen met een "zwevende achterdrager" is deze via een stalen plaat onder het spatbord aan het mannetje op de staande achtervork verbonden. Er zijn zat redenen om dit een slechte oplossing te vinden, maar het is niet dat het gewicht nu op het spatbord rust.

Betreft de Dinsdag: ik heb hem ook getest, zowel elektrisch als standaard.

1. Het frame is uitstekend, stijf en goed afgewerkt.
2. Met losse handen fietsen is zowel op het heren als dames model geen enkel probleem. Er is absoluut niks mis met de geometrie (prima naloop en geen neiging tot shimmy bij normale snelheden). Batavus fietsen zijn de laatste jaren juist zeer stabiel, wat in het verleden (Yakima dames...) niet zo was.

Als je niet met losse handen kan rijden is er zoals gesuggereerd misschien iets mis met het balhoofd?
Ik heb zelf ook overwogen een Dinsdag te nemen, vanwege zijn specificaties waar ik voor viel. Licht, de Alfine naaf, Maguraremmen en de Gates riem. Mijn vrouw is helemaal weg van die fiets, mits hij geen kuren heeft. Voor de vakantie al 2 reparaties aan de lekkende achterrem. Gelukkig goed opgelost met een nieuwe remklauw.Na de vakantie is er een nieuw crank stel opgezet ivm het knarsen. Het blad zat iets concentrisch. Laatst begon de voorrem te plakken, een rem cylinder kwam niet goed terug. Eerst heb ik het zelf schoongemaakt, daarna ging het voor garantie nog een keer gebeuren bij het 'service punt'. Het probleem bleef. Vandaag is de fiets weer voor de rem weg.
Ik heb inmiddels besloten om mijn Gazelle Grenoble te pimpen.
Tsja, het is een Magura HS11, geen substandaard onzin onderdeel. Het is heel vreemd dat dat zoveel issues geeft, het geeft te denken over de montage af fabriek en de fietsenmaker die een fiets in die staat heeft uitgeleverd :|
Kennelijk zijn deze fietsen een dinsdag-fiets omdat ze op maandag gemaakt worden ...
Batavus is normaal gesproken (net als andere A-merk leveranciers) echt wel in staat een fiets normaal af te leveren (zo moeilijk is dat nou ook weer niet). Dat dit een maandag ochtend model is, is duidelijk, maar door hiermee alle dinsdagen als rommel te bestempelen is veel te kort door de bocht.
loknor schreef:Batavus is normaal gesproken (net als andere A-merk leveranciers) echt wel in staat een fiets normaal af te leveren (zo moeilijk is dat nou ook weer niet).
Soms (of vaker) gaat het mis buiten de fabriek als iemand de fiets afleverklaar maakt. Ik weet niet of het nog veel voorkomt, maar vroeger kwamn ook veel nieuwe fietsen uit 'de handel'. Die voldenen dan niet helemaal aan de specificatie omdat er onderdelen aan veranderd waren.