Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geluid ,, Rohloff'' versnelling 12. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Geluid ,, Rohloff'' versnelling 12.

Ik denk dat wel duidelijk is dat de Rohloff zoemend geluid maakt bij 7 en als je de benen stil houdt een zachte ratel geeft. Of je het zelf vervelend vindt, is een tweede denk ik. Ik was verrast omdat mijn andere fietsen totaal stil zijn en dat is best prettig :-)
PeterVanRijn schreef:Ik vind het toch wel verrassend dat de geluidservaringen zo verschillend zijn. Een Rohloff is een Rohloff denk ik in mijn eenvoud, hoeveel verschil kan daartussen zijn? Of is het vooral een kwestie van perceptie?
Perceptie speelt zonder twijfel een (grote) rol, maar ik heb in de loop der jaren toch zoveel over het geluid van Rohloff-naven gehoord dat ik moeilijk anders kan dan concluderen dat er ook grote verschillen zijn tussen (normaal functionerende) Rohloffnaven onderling.

Niemand die zich geroepen voelt daar een onderzoek naar te doen? :)

Renaat
Ik wil dit jaar of volgend jaar een nieuwe fiets aanschaffen, en in tegenstelling tot 9 jaar geleden, toen ik de prijsbarrière van de Rohloff nog te hoog vond zou ik er nu wel rijp voor zijn. Veel woon-werkfietsen levert met name in de winter een hoop extra onderhoud op, en bij gebrek aan een overdekte werkplaats (schuur, bijkeuken) moet dat allemaal buiten plaatsvinden. Daar heb ik niet altijd zin in, en dat komt ketting/cassette/tandwielen/derailleur niet ten goede. Dan lijkt het Rohloff-systeem (eventueel gecomplementeerd met riem, maar daar heb ik nog grote twijfels over (gelieve dit niet als startschot voor een discussie op te vatten :-) )) me ideaal.
Maar als ik ergens een hekel aan heb dan is het een fiets die vermijdbare herrie maakt. Bij een proefrit zou ik kunnen bepalen of ik het geluidsniveau van de Rohloff acceptabel vind, maar als dan het uiteindelijk gekochte exemplaar mogelijk (veel) meer herrie maakt, dan zou ik me voor dat bedrag toch enigszins bekocht voelen. De ergernis die dat oplevert is het me dan niet waard.
Een Rohloffnaaf is niet geruisloos, maar herrie maken doen ze ook weer niet. Tenzij er iets mis is.
Mijn Rohloff naaf is stil in 8 t/m 14 (behalve as je je benen stil houdt, maar dat lichte ratelen werkt soms wel erg goed als een discreet alternatief voor bellen als er iemand op het onverharde pad loopt). Ik heb zodanig lichte verzetten gekozen dat ik in Nederland zelden of nooit in 1 t/m 7 hoef te rijden. Van 1 t/m 6 valt het geluid wat mij betreft nog best mee - het stoort mij niet, terwijl ook ik toch van een stille fiets houd. Het frame is van dunwandig staal (0,5 mm), met extra oversized buizen, maar dat is natuurlijk nog altijd veel minder vet dan de meeste alu frames.
Mijn Rohloff heeft er ongeveer 20K op zitten en maakt alleen geluid in de 6e (heel licht) en de 7e versnelling (goed hoorbaar, niet storend). Voor mijn geen reden om niet met deze geweldige versnellingsnaaf te willen rijden. De voordelen zijn véél groter en de naaf is ook erg geschikt om met bepakking in de bergen te rijden. Met 43/17 kom je in de eerste versnelling (vrijwel) overal boven.
@wimmo17: +1
Mee eens, al kies ik voor een tandwielcombinatie met wat lichter verzet.
Het lichte ratelen, wanneer de trappers niet bewegen, vind ik juist wel aardig. En handig als je iemand erop attent wilt maken dat je eraan komt.
Tsja wat is lawaai? Mijn naaf hoor ik eigenlijk alleen echt in zijn vrijloop en 7e versnelling. (Overgens is de naaf een stuk stiller geworden na een revisie door Rohloff)

Ik vind mijn Rohloff iig niet meer lawaai maken dan een derailleur die wat smerig is.
Vandaag nog eens met de nodige aandacht getest. Mijn Rohloff maakt 'redelijk wat' lawaai in versnelling 1 t.e.m. 7. Tussen die 7 versnellingen is er nauwelijks verschil van lawaai.

Vanaf de 8ste versnelling is de naaf muisstil bij het trappen. Bij het stil houden van de benen (dus als het freeweel zijn werk doet) is het getik voor mij niet storend maar wel duidelijk hoorbaar en beter te horen dan op menig derailleurfiets.

Ik zou het wel fijn hebben gevonden als de verschillen 1 t.e.m. 7 (of op zijn minst 1 t.e.m. 6) wat stiller zouden zijn.

Renaat
Gezien alle reacties mag de topictitel dus wel veranderd worden van
Geluid ,, Rohloff'' versnelling 12.
naar
"Geluid" Rohloff.
:D
Leuk topic, mag ook naar kletspraat. Mijn rohloff was altijd erg stil, nadat hij een keer terug is geweest ivm olielekkage maakt hij iets meer herrie. Echter voor mij niet storend icm met windgeruis en het zoeven van de banden. Of iets herrie maakt, lijkt me erg subjectief, meten is weten, echter ook dat is niet zo eenvoudig. Hoewel ik op mijn app een decibelmeter heb (geinstalleerd nav klassiek concertbezoek), moeten we dan ook afspreken op welke afstand er gemeten moet worden en bij voorkeur op een rollenbank om andere geluiden uit te sluiten.
Bert van Sprang schreef:Hoewel ik op mijn app een decibelmeter heb (geinstalleerd nav klassiek concertbezoek), moeten we dan ook afspreken op welke afstand er gemeten moet worden en bij voorkeur op een rollenbank om andere geluiden uit te sluiten.
Zelfs dan kom je terecht op het in de geluidshinderwereld bekende feit dat geluiden van eenzelfde sterkte verschillende hinderniveaus kunnen veroorzaken. Zo kan een zacht intermitterend piepje van 30 dB iemand tot waanzin drijven terwijl hij/zij een zacht geruis van dezelfde sterkte niet eens zou opmerken.
Het RRRRRRRRRRRRRRR van Hügi-naven, dat is wel luid, zeker als er een peloton met carbon klankkasten ervan langskomt.
Bert van Sprang schreef:Leuk topic, mag ook naar kletspraat. Hoewel ik op mijn app een decibelmeter heb (geinstalleerd nav klassiek concertbezoek), moeten we dan ook afspreken op welke afstand er gemeten moet worden en bij voorkeur op een rollenbank om andere geluiden uit te sluiten.
Wat voor rollenbank heb je in gedachten. Het model met 3 rollen waar je op kan fietsen zal je niets brengen. Die opstelling maakt zoveel herrie daar komt niets van terecht.
Voor de grap zou er dan een meet up voor Rohloff moeten komen. Gewoon met zn allen kijken wie de stilste of juist meest lawaaige naaf heeft :D

Overgens vind ik de "Rohloff ratel" een stuk minder aanwezig dan de vrijloop op een Pinion. Paar keer naast een gefietst en mijn hemel wat kwamen daar af en toe geluiden uit.

(Om het ook maar niet te hebben over wat sommige electrische fietsen soms weten te presteren aan lawaai)
Niet bij iedere Pinion. Bv niet bij de VSF 1200 TX, want anders had ik hem niet besteld. Ik was vast van plan een fiets met Rohllof te kopen, tot ik er van hier tot Rome naast/achter/voor eentje reed en me er iedere berg-op aan ergerde. Dus werd het de voor mij nog net redelijk betaalbare Pinion, de VSF met riem. Stil, zowel vrijloop als in iedere versnelling. Met weer andere aandachtspunten weliswaar, dus niet teveel reviews kijken maar testen!