Additionally, paste this code immediately after the opening tag: giant expedition vlinderstuur - Forum Wereldfietser

giant expedition vlinderstuur

Beste tochtgenoten,

Een maand geleden heb ik een 2de hands giant expedition (greenpark) gekocht.
Het is de bedoeling dat ik april volgend jaar op fietspad ga naar .... in ieder geval blijven we een maand weg.
Alles ziet er prima uit, maar als ik fiets, dan voel ik teveel "druk op de polsen. Ik heb het zadel al zover mogelijk naar achteren gezet, maar dat is nog niet genoeg. Helaas ben ik vrij onervaren in de technische wereld van de trekkingfiets, vandaar dat ik jullie hulp inroep.
Opties:

1. Ik heb nu een recht stuur van 22 mm dik. Een vlinderstuur zou ik daarop kunnen plaatsen, maar past ieder vlinderstuur in de Ahead-stuurpen (nieuw woord voor mij)???

2. Kan ik een langere stuurpen (weer een nieuw woord voor mij) erop monteren?

3. Welke "maat heb ik dan nodig?

4. Woont 1 van jullie in de buurt van Barneveld om wat informele adviezen te kunnen inwinnen voor het fietsen van een flinke tocht?
5. Hoe voeg ik een afbeelding toe?

Alvast bedankt!
Wim Westerink, Barneveld
quote="gwwesterink"

> 5. Hoe voeg ik een afbeelding toe?
Laten we daar inderdaad mee beginnen.
Je moet een afbeelding elders online zetten en hier linken.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... f=6&t=8871
Voeg als het kan ook een foto toe van jezelf terwijl je fietst, gezien van opzij.
Als dat laatste niet lukt gaan we misschien veel vragen stellen over de afmeting van de fiets en van jou...

>past ieder vlinderstuur in de Ahead-stuurpen (nieuw woord voor mij)???
De dikte moet kloppen en als je een voorbouw hebt waar de voorste kap niet helemaal af kan moet het stuur er helemaal doorgeen geschoven worden.

>Kan ik een langere stuurpen (weer een nieuw woord voor mij) erop monteren?
>3. Welke "maat heb ik dan nodig?
Er zijn allerlei mogelijkheden, maar we weten nu niet wat je hebt en hoe je zit. In het wilde weg wat proberen kost tijd en is alleen maar goed voor de handel.
Een recht stuur met te weinig kromming (sweepback, weer een nieuw woord :) ), lees minder dan 12-15º, geeft al snel heel pijnlijke polsen. Helaas heeft de Expedition zo'n "bezemsteel-stuur" met een kromming van 5º. Er zijn plenty sturen met de juiste kromming te koop, onder andere Procraft. Gecombineerd met twee barends heb je voldoende variatie in handstanden voor lange ritten. De rechte delen (dwarsrichting op de fiets) van een vlinderstuur, de meesten althans, hebben geen buiging, 0º dus.
>quote="sjefke"
>Een recht stuur met te weinig kromming (sweepback, weer een nieuw woord :) ),
> lees minder dan 12-15º, geeft al snel heel pijnlijke polsen.
Dan schrijf ik dit waarschijnlijk vanuit het hiernamaals.
Ik heb er wel bar-ends op.
Leon schreef:>quote="sjefke"
>Een recht stuur met te weinig kromming (sweepback, weer een nieuw woord :) ),
> lees minder dan 12-15º, geeft al snel heel pijnlijke polsen.
Dan schrijf ik dit waarschijnlijk vanuit het hiernamaals.
Ik heb er wel bar-ends op.
:roll: waarom denk je eigenlijk dat mijn advies aan jou gericht is?

Het volgende is wel aan jou gericht: waarom quote niet gewoon met gebruik van de daarvoor bedoelde link? Is echt veel beter leesbaar. Ook in je eigen belang.
sjefke schreef:
Leon schreef:>quote="sjefke"
>Een recht stuur met te weinig kromming (sweepback, weer een nieuw woord :) ),
> lees minder dan 12-15º, geeft al snel heel pijnlijke polsen.
Dan schrijf ik dit waarschijnlijk vanuit het hiernamaals.
Ik heb er wel bar-ends op.
:roll: waarom denk je eigenlijk dat mijn advies aan jou gericht is?
Het volgende is wel aan jou gericht: waarom quote niet gewoon met gebruik van de daarvoor bedoelde link? Is echt veel beter leesbaar. Ook in je eigen belang.
Ik was van plan op meer zinnen in het stukje te reageren en dan wordt ik te lui om het volgens phpbb te doen. Maar deze keer vergiste ik me.

Was het advies aan mij gericht? :wink:

Ik toonde alleen aan dat je stelligheid wat overdreven is.
Leon schreef: Was het advies aan mij gericht? :wink:
Nee. Jij hebt toch geen advies nodig. :?
Leon schreef:Ik toonde alleen aan dat je stelligheid wat overdreven is.
Aangetoond? Een oplossingsrichting noemen, is dat volgens jou "overdreven stelligheid"? Zo ja, dan kunnen we beter meteen ophouden. "Uit het hiernamaals" is beslist zeer stellig.
beste Wim,

in de fietswereld zijn allerlei verschillende maatvoeringen... :evil: vaak is er iets (geweest) met inches (2,54 cm) en zie je mm-maten, die daar van zijn afgeleid. bijvoorbeeld de 22 mm diameter van jouw stuur is ook bekend als 7/8e inch. (en dat zie je ook bij allerlei andere technische zaken, bijvoorbeeld als je hier eens op let in een bouwmarkt)
waarschijnlijk is het midden van je stuur, waar 'ie zit ingeklemd in de stuurpen, 25,4 mm dik. 31,8 mm is hier ook een gangbare maat, o.a. bij mountainbike-sturen.

daarnaast is er de dikte van de stuurpen in de voorvork bij een gewone/ouderwetse voorvork+lagers, of bij Ahead: de dikte van de voorvorkbuis waar de stuurpen omheen klemt, daar ook verschillende diktes.
hier bijvoorbeeld https://www.rosebikes.nl/artikel/xtreme ... aid:143284 zie je dat het stuur in het midden dikte 31,8 mm moet hebben en dat de stuurpen diameter 28,6 mm moet hebben. met de adapter (= zilveren vulring, links in de afbeelding) past dit op een buis van 25,4 mm.

een verstelbare stuurpen is echt fijn om jouw goede en prettige zitpositie te vinden. ik denk dat je eerst je zadel weer iets naar voren moet zetten, zodat bij de trappers horizontaal (de voorkant van) je ene knie (van het been waar je mee trapt) recht boven je pedaalas zit.

en qua ander stuur en prettige positie: probeer het uit! helaas woon je niet bij mij in de buurt want dan mocht je wat sturen lenen/proberen. een service-gerichte fietsenmaker bij jou in de buurt moet dat toch kunnen doen? misschien bij de bike-shop in A'foort?

en inderdaad: plaats alsjeblieft een afbeelding van je fiets want dat vertelt veel :D
succes! hoogframe
Welkom in het forum Wim! Trek je maar niets van sommige mopperkonten aan, we zijn allemaal erg aardig en menen het goed. :lol:

sjefke schreef:Een recht stuur met te weinig kromming (sweepback, weer een nieuw woord :) ), lees minder dan 12-15º, geeft al snel heel pijnlijke polsen. Helaas heeft de Expedition zo'n "bezemsteel-stuur" met een kromming van 5º.
Ik heb ook een 5% bezemsteel (en bar-ends) maar niet 'gelijk heel pijnlijke polsen', heb eigenlijk helemaal geen last. Ook fiets ik vnl offroad en dat vraagt veel van de polsen. En er zijn tal van MTB'ers met net zo'n stuur. Dus je stelligheid hierover is nogal overdreven ja. :)
sjefke schreef:Een recht stuur met te weinig kromming (sweepback, weer een nieuw woord :) ), lees minder dan 12-15º, geeft al snel heel pijnlijke polsen. Helaas heeft de Expedition zo'n "bezemsteel-stuur" met een kromming van 5º. Er zijn plenty sturen met de juiste kromming te koop, onder andere Procraft. Gecombineerd met twee barends heb je voldoende variatie in handstanden voor lange ritten. De rechte delen (dwarsrichting op de fiets) van een vlinderstuur, de meesten althans, hebben geen buiging, 0º dus.
Ik weet niet waar dit op gebaseerd is. Ik heb een stuur met kromming en dat is hoogst onaangenaam. Nu een "recht" stuur, Ergotec Ergo S, met 8º backsweep en Ergon GP1 handvaten en dat is veel beter.

Als je teveel druk op je polsen voelt moet je zadel niet naar achter maar naar voor. Ik zou echter eerst die handgrepen eens proberen, ik denk dat ze zowat standaard uitrusting op trekkingfietsen zijn...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het was puzzelen, maar het lijkt gelukt! De foto's!!!
Leuk om te zien dat er zoveel reacties verschijnen. Ik heb vanmiddag een "opzetstuur"op het "rechte" stuur gezet.
Dat lijkt een verbetering.
Dus het zadel moet nog naar voren...
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

groeten,
Wim
Mooi, foto's. Dat is idd een ernstig bezemsteelstuur. Idee twee is om het stuur hoger te krijgen. Dat het zadel naar voren moet vind ik niet evident. Als je nl voorover kantelt kan druk op je polsen ook toenemen. Ipv een ander stuur kun je ook arena's nemen. Qua prijs nauwelijks verschil. Experimenteer! Gelukkig heb je nog tijd genoeg.
Zadel naar voor moet niet, maar was een reactie van mijnentwege op het feit dat gwwesterink zijn zadel naar achter had gezet om minder druk op de polsen te hebben, wat mij een foute redenering lijkt; zadel naar achter leidt tot meer gewicht op armen.

Nu ik de foto's zie denk ik dat je wat moet doorbijten, voor een trekkingfiets zit je toch goed rechtop. Als je gewend bent om kaarsrecht te zitten (90º) is het wel even wennen. Die stuurpen kan trouwens nog hoger. Andere handgrepen heb ik al gezegd...
Je vorkbuis is volgens mij te kort afgezaagd. Zou de vork nog orgineel zijn zouden er ringen bij gezet kunnen worden zodat je stuurnok omhoog komt. Ook lijkt het dat je je been iets te veel moet strekken maar aan de andere kant staat je voet niet goed op het pedaal.
Ik zie iets vreemd aan je houding en je fiets.
Hij staat met 1 been op de grond.

Volgens mij is die stuurpen wel omgekeerd gemonteerd.
Als ik het goed zie op de foto staat je zadel iets naar voren gekanteld, probeer hem eens wat rechter te zetten, ik had het zelfde euvel toen ik mn zadel verwisselde en deze wat meer naar voren stond, nu staat hij net iets over het midden naar achter lijkt het en heb ik nergens last van.
ik denk ook dat de stuurpen ondersteboven gemonteerd is. het zwarte plaatje in de tweede foto hoort m.i. aan de onderkant.
als de vorkbuis wat langer moet (zodat je met vulringen je stuurpen wat in de hoogte kunt verstellen) dan kun je overwegen om er een vaste voorvork in te zetten (ipv met vering).
kun je een foto (laten) maken met je cranks (traparmen) horizontaal en je voet voor de trapas? (een kwartslag terug tov de derde foto)? ik vind het moeilijk om iets over je zitpositie te zeggen obv enkele foto's: ik kan niet zien hoe het voor jou voelt. je stuur en zadel staan nu ongeveer even hoog en dat is eerder vrij sportief dan toeren, maar ook dat is persoonlijk.
als ik nu een volgende stap zou moeten doen, dan zou ik de stuurpen iets meer schuin omhoog zetten en kijken hoe dat uitwerkt/voelt.
als dat niet bevalt zou ik bijvoorbeeld zo'n stuur proberen: https://www.internet-bikes.com/72201-er ... 0woddnIE3Q het stuur komt dat iets hoger en de handpositie is iets meer gekromd dan nu recht. meet even aan je huidige stuur de diameter waar ' ie in de stuurpen klemt en bestel een stuur met dezelfde maat!
succes! hoogframe
bdr schreef:zadel naar achter leidt tot meer gewicht op armen.
Dat dacht ik vroeger ook. Toch is dat niet bepaald altijd zo. Als je je zadel namelijk naar voren zet, kantelt (roteert) je hele lijf naar voren.
multiwgb schreef:Je vorkbuis is volgens mij te kort afgezaagd. Zou de vork nog orgineel zijn zouden er ringen bij gezet kunnen worden zodat je stuurnok omhoog komt.
Dat is idd jammer. Er zijn wel tussenstukken to koop om daar iets aan te doen. Dat is echter geen fraaie oplossing, zowel technisch als optisch. Dus niet iets om als eerste te proberen.
hoogframe schreef:ik denk ook dat de stuurpen ondersteboven gemonteerd is. het zwarte plaatje in de tweede foto hoort m.i. aan de onderkant.
Volgens mij kun je deze stuurpen niet ondersteboven monteren. Ik heb zo te zien een niet-Ahead versie hiervan (Zoom?) en die ziet er qua verstelbaarheid precies zo uit. In het onderste plaatje zit dan de schoefdraad. Je hebt aan de bovenkant net als op de foto een zwart inzetstuk waar de bout in gaat.[/quote]
hoogframe schreef:je stuur en zadel staan nu ongeveer even hoog en dat is eerder vrij sportief dan toeren, maar ook dat is persoonlijk.
als ik nu een volgende stap zou moeten doen, dan zou ik de stuurpen iets meer schuin omhoog zetten en kijken hoe dat uitwerkt/voelt.
als dat niet bevalt zou ik bijvoorbeeld zo'n stuur proberen: https://www.internet-bikes.com/72201-er ... 0woddnIE3Q het stuur komt dat iets hoger en de handpositie is iets meer gekromd dan nu recht. meet even aan je huidige stuur de diameter waar ' ie in de stuurpen klemt en bestel een stuur met dezelfde maat!
succes! hoogframe
+1
bdr schreef:Hij staat met 1 been op de grond.

Volgens mij is die stuurpen wel omgekeerd gemonteerd.
Omgekeerd gemonteerd?????
Allemaal bedankt voor jullie reacties! We gaan verder puzzelen. Vandaag een mooi stukje gefietst van Barneveld via de ginkelse hei naar wofheze, dan via Renkum naar Wageningen (5mei). Vandaar via bennekom, ede en lunteren (goudsberg) weer naar chicken city. Fiets deed het prima. Wel veel de steunjes van het opzet stuur gebruikt voor de afwisseling. De steuntjes gebruikte ik als 'handvaten'