Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke zadels moet ik proberen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke zadels moet ik proberen?

Hallo Coen,
Ik heb begin van het jaar een nieuwe idworx all rohler gekocht met een zadel dat echt hopeloos is.
Ik heb mijn oude rolls er weer opgezet en ik zit weer heerlijk. Dit zadel heb ik destijds voor € 50 euro gekocht.
Ik trap vaak lekker door en lig vaak op het stuur waardoor ik een wat sportievere houding heb. Het zadel voldoet bij mij in de verschillende houdingen prima.
@Rene, het Rolls zadel is een soort van klassieker, er zijn veen enthousiaste verhalen over te vinden. Een zadel staat alleen niet op zichzelf zoals ik nu heb ontdekt. Zitpositie, zadelstand, fietsbroek, tempo, gewenning en fietsafstelling, het maakt allemaal ook uit.

Een kleine update over het GB Menté zadel. Ik heb het erop gemonteerd en na wat geëxperimenteer met de positie is mijn eerste indruk is dat het eigenlijk meteen best comfortabel zit. Ik had het anders verwacht gezien de hardheid, maar er valt prima op te rijden. Het grootste rondje tot nu to met fietsbroek was 70km en dat was te doen. Zonder fietsbroek heb ik niet verder dan 40 km gereden. Tegen het einde van de tochtjes voelde ik mijn zitbotjes goed als ik op het zadel zat, maar heb geen restverschijnselen gehad. Als de zaak gevoelig begon te worden was dat op te lossen door even te verzitten of op de pedalen te gaan staan en ik kon meteen weer een stuk verder.

Wat heel opvallend is, is dat de zithouding op het zadel veel uitmaakt. Een klein beetje verzitten naar voor of achteren maakt enorm uit voor het comfort. Een ander ding is dat het zadel al een beetje lijkt in te rijden alhoewel ik er nog maar kort op heb gereden (~250 km), misschien is het wel gewenning van de billen.

Sinds ik trouwens de Chamoiscreme gebruik heb ik helemaal geen irritatie of blaren meer gehad.

groeten, Coendert
Ik ben misschien enorm mosterd na de maaltijd maar ik heb op mijn nieuwe fiets het Brooks C17 zadel. Ik vind het tot nu toe fijn rijden maar ik heb er nog geen lange rit mee gemaakt. Het b17 (heren) vond ik aanvankelijk ook lekker rijden maar later niet meer dus ik ben erg benieuwd, Iemand anders ook dit zadel?
Ik niet maar ik vind die C17/19 zadels wel erg mooi. Wil die C19 in het zwart nog eens kopen.
Dennis1987 schreef:Ik niet maar ik vind die C17/19 zadels wel erg mooi. Wil die C19 in het zwart nog eens kopen.
waarom juist de C19? Ik heb er naar gekeken omdat ik de B67 prettig vind. Misschien verkeerde keuze, ik weet het nog niet
Ik heb nu op beide fietsen een B67 Select zitten. Die is 20.5cm breed. Ik vind dat perfect zitten. Voor mij persoonlijk denk ik dat ik de C19 comfortabeler vind dan de C17 omdat deze breder is.
Ja ik twijfelde daar ook over. Eerst maar eens deze verder uitproberen ;-)
hoi,

zelf heb ik de afgelopen jaren op twee vakantiefietsen drie verschillende Brooks zadels geprobeerd. Sinds een half jaar rijd ik op een SQ lab trekking zadel (602) 14 cm breed en ik vind het een verademing. Het enige raakpunt zijn je zitbotjes, de rest van je onderlijf is vrij en dat zorgt er ( bij mij) voor dat ik daadwerkelijk uren achter elkaar op de fiets kan blijven zitten. Ga naar een goede FM en laat je zitvlak opmeten en laat hem zien hoe ( sportief) je op jouw fiets wilt zitten.
De afstelling luistert nauw, het zadel moet echt horizontaal staan en je zit wat verder naar achteren op een SQ lab zadel dan op andere zadels om optimaal gebruik te maken van de kwaliteiten. Ook is er de mogelijkheid om twee dempers te verwijderen wat (bij mij) het comfort nog verder ten goede kwam.
Een nadeeltje tov Brooks is dat waar je achterwerk contact maakt met het zadel het wel erg warm wordt aangezien de bekleding van kunststof is, dus een goede fietsbroek is wel nodig.
Succes met je zoektocht!

Erik
Op mijn mtb zit een Fizik Gobi en die is perfect. Echter op mijn trekkingfiets VSF kan ik nog geen zadel vinden waar ik tevreden mee ben. Diverse zadels van Selle Royal geprobeerd, diverse mtb en race zadels en nu moest ik toch een bestelling doen bij CRC en heb ik nav onderstaande quote, maar een WTB Volt besteld.
Travelmaster schreef:Ik ben na verschillende modellen uitgeprobeerd te hebben, uitgekomen bij een WTB Volt. Via mountainbikers had ik daar al over gehoord en wat blijkt, ook op een trekkingfiets zit het geweldig. Kan er - ook zonder zeem - rustig een paar uur op zitten zonder beurs te worden.
Ik ben benieuwd en laat mijn bevindingen hier wel weten.
Als ik het goed heb, is de Selle Royal Scientia nog niet genoemd. Ik heb dat zadel nu een paar weken, en het is voor mij een ontdekking. Ik had op mijn Genesis Tour de Fer het standaard Genesis zadel, en dat gaf problemen met mijn zitbotjes. Na wat lezen op verschillende fora kreeg ik het gevoel dat deze Selle zou kunnen werken. Zelf de afstand gemeten tussen mijn zitbotjes door op een stuk piepschuim te gaan zitten. Zelfs op de beroerde wegen hier in Engeland kan ik nu 100km fietsen zonder een centje pijn. De £50 meer dan waard! Just my 2c.
Och, zadels. Van mijn Brooks B17 brak na 15000 km een zadeldekpin, de voorste en daar kom je nooit niet bij (alleen Marten had een oplossing). Over op een Specialized Henge: na 7000 km brak het zadel doormidden. Bij een fietsenmaker ergens in een Duits dorp voor 25 Euri een no name zadel en dat is al 5000 km mijn beste zadel van de drie. Overigens reageerde noch Brooks nog Specialized op e-mail over (het gebrek aan) de kwaliteit van hin materiaal, hoewel ik erg nette berichtjes stuurde ..
cervus schreef:Op mijn mtb zit een Fizik Gobi en die is perfect. Echter op mijn trekkingfiets VSF kan ik nog geen zadel vinden waar ik tevreden mee ben. Diverse zadels van Selle Royal geprobeerd, diverse mtb en race zadels en nu moest ik toch een bestelling doen bij CRC en heb ik nav onderstaande quote, maar een WTB Volt besteld.
Travelmaster schreef:Ik ben na verschillende modellen uitgeprobeerd te hebben, uitgekomen bij een WTB Volt. Via mountainbikers had ik daar al over gehoord en wat blijkt, ook op een trekkingfiets zit het geweldig. Kan er - ook zonder zeem - rustig een paar uur op zitten zonder beurs te worden.
Ik ben benieuwd en laat mijn bevindingen hier wel weten.
Mij beviel de comp zo goed dat ik voor de MTB weer een WTB hebt besteld: de Rocket ditmaal, iets sportiever. Bevalt ook heel goed, die heeft een wat hogere achterkant waartegen je je kunt "afzetten" in steile klimmen. Althans, da's de theorie, ik heb dat in de praktijk niet écht gemerkt maar hij zit gewoon superlekker.
Ik heb een aantal voor mij goede zadels van Specialized gehad, maar die hebben elk jaar weer een ander model en dan moet je maar weer afwachten of dat ook zo goed zit.
En nu ben ik heel tevreden over de Charge Spoon. Zadelrail in staal of titanium en diverse kleuren. o.a. JustPedal.nl
Travelmaster schreef: Mij beviel de comp zo goed dat ik voor de MTB weer een WTB hebt besteld: de Rocket ditmaal, iets sportiever. Bevalt ook heel goed, die heeft een wat hogere achterkant waartegen je je kunt "afzetten" in steile klimmen. Althans, da's de theorie, ik heb dat in de praktijk niet écht gemerkt maar hij zit gewoon superlekker.
Zo zie je maar dat smaken verschillen. :D
Ik ga met steile klimmen juist meer naar de voorkant van het zadel.
Bij afdalingen hang ik weer graag achter mij zadel en dan lijkt mij zo'n hogere achterkant weer een nadeel om weer naar voren te bewegen.
Wouter schreef:Ik heb een aantal voor mij goede zadels van Specialized gehad, maar die hebben elk jaar weer een ander model en dan moet je maar weer afwachten of dat ook zo goed zit.
En nu ben ik heel tevreden over de Charge Spoon. Zadelrail in staal of titanium en diverse kleuren. o.a. JustPedal.nl
Tja, over de Specialized zadels die ik geprobeerd heb was ik helemaal niet tevreden (het zijn er overigens maar twee geweest).
De Charge Spoon, ja daar heb ik ook goede verhalen over gehoord. Als ik bij Jelle in de buurt ben zal ik er eens eentje meenemen. Dank voor de tip.
Haha, dat doe ik dus ook hoor. Daarom merk ik het denk ik ook niet echt, mede omdat-ie op een dropper post gemonteerd zit blijk ik met m'n baggy broek ook niet haken ofzo. Oordeel zelf:

Afbeelding

En in gebruik:



Ik ben die gast in het zwart.
Ha, zwarte P..t. :wink:
Ik zie dat die welving inderdaad wel meevalt. Nb; een Gobi is ook geen rechte plank.
Eerst die Volt maar eens testen.
Even een kleine update van de OP:

Het GB Menté zadel heeft er nu zo'n 1.500 km opzitten en is nu eindelijk goed ingezeten. Na zo'n 800 km werd het houtenzadelgevoel steeds minder en kwam mijn zitvlak ook als indeuking tevoorschijn, alsook een lichte verslapping van de zadelspanning. Uiteindelijk werd dit wat gortig en heb ik de spanbout een beetje aangedraaid.

Het zadel zit nu erg goed, zowel met als zonder fietsbroek. Voor de grotere ritten gebruik ik nog wel de Assos creme om de kans op blaren te minimaliseren. Boven de 70 km beginnen de billen toch nog steeds wat tegen te sputteren, vooral als de tour over onverharde of hobbelige wegen gaat. Gelukkig rijd ik niet vaak zo'n wat een grotere afstand. Op zich valt dit euvel ook wel mee, want na een rit van 130km kon ik de volgende ochtend zonder zadelallergie gewoon weer verder fietsen.

Gedurende de ritten heb ik nog wel wat zitten pielen met de zadelafstelling. Na een klein kniepijntje heb ik het zadel wat hoger en horizontaler gezet. Dit heeft zeker ook meegeholpen bij het verhoogde fietscomfort.

Wellicht belangrijk: Ik heb geen proofide gebruikt, voornamelijk uit luiigheid want het lag wel klaar. Op mijn tochtjes heeft vanwege de regen er bijna permanent een regendekje opgezeten.

Ik heb nog een (tweedehands nieuwe) GB Aspin liggen die er binnenkort opgaat. Ben benieuwd of dit behoorlijk verschillende zadel mij beter of slechter gaat bevallen.

groeten, Coendert
Ondertussen heb ik enkele tochtjes gemaakt met de WTB Volt en ik ben er nog steeds gelukkig mee.

@ Travelmaster; bedankt voor de tip.

nb; het enige waar ik een beetje aan moet wennen is de stroefheid van het zadel. Het gaat nog te ver om dit een nadeel te noemen.
:wink:
Eerst had ik van januari 2017 tot juni op een VSF 1200 TX het standaard zadel zitten, een SR Scientia A2 athletic. Ik vond het niet comfortabel genoeg, maar kon er weinig aan veranderen omdat het een leenfiets was van de FM in afwachting van mijn bestelde TX1200.
Begin juli werd deze dan geleverd, met het door mij gekozen zadel SQ lab 604-16 Trekking. Na 2 maanden was ik het beu te blijven zoeken naar een goede houding. Het zadel heeft 2 eilandjes onder de zitbotjes, maar ik zat er nooit precies op, hoe ik zadel ook afstelde.
Vanaf 1 september staat er een verder naamloos Zoom-zadel op, van mijn afgedankte MTB afgeschroefd. Dit is breder, meer effen en zit al beter, maar zuigt water als een spons en ik ben te vergeetachtig/lui om met een hoesje te hannesen. Ook vind ik het nog net iets te smal.
Ik ben nu zo langzamerhand tot de conclusie gekomen dat ik een redelijk breed en verder redelijk "effen" zadel wil, en nu heb ik een Brooks Cambium C19 besteld. Ook al zegt een afdruk van mijn zitbotjes dat ik een -17 zou moeten nemen, ik kom door gewoon de zadels visueel te vergelijken tot deze keuze. Ik zit vaak tamelijk recht op de fiets, alleen bij tegenwind of hard doorrijden lig ik wat meer naar voren.
Dus nu ben ik in blijde verwachting, volgende week gaan we het weten. Al moet ik honderd zadels testen, de fiets past me verder als een handschoen, dus dat zadel moet ook in orde komen.