Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke zadels moet ik proberen? - Forum Wereldfietser

Welke zadels moet ik proberen?

Hallo Wereldfietsers,

Een vers help-mij topic voor de liefhebbers van zadelpraat!

Ik heb gemerkt dat er een ongebruikelijk grote fietsexpertise op dit forum aanwezig is, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen wat dichter bij het ideale zadel te komen.

Ooit had ik een mooie stadsfiets met en Brooks zadel. Vraag mij niet welk model, maar dit zadel was een model uit één stuk en zat indertijd perfect. Helaas is de fiets met zadel gestolen (samen met alle andere fietsen in het rek), waarna ik meer dan twee decennia met allerhande gelzadels heb gereden. Geen lange afstanden echter en ook geen kwaliteitsspul want om de haverklap ging er weer eentje stuk.

Vanwege de prettige herinnering aan de Brooks en de ogenschijnlijk stevige constructie heb ik enkele jaren geleden bij een fietsenmaker in de buurt met grote verwachtingen een nieuwe Brooks gehaald. Ik heb geen acht geslagen op het model, ik heb mij “blind” laten adviseren voor een model dat indertijd 79 euro kostte. Vanaf het begin zat dit zadel ruk om het zo maar eens te zeggen. Mij werd verzekerd dat na een paar honderd kilometers het zadel perfect zou passen. Nou niet dus, ik heb van alles geprobeerd met invetten, verstellen en verspannen, maar niets hielp. Ik vond het gepiep en gekraak bij het rijden ook behoorlijk irritant. Na drie maanden en 1500 km rondrijden met pijnlijke plekken bij de zitbotjes heb ik het zadel eraf gehaald en het prul naar de kringloop gebracht. Bij een andere winkel weer een gelzadel gekocht wat prima werkte in de stad, maar was toch minder geschikt was voor toeren vanwege stevige lange-afstand-zadelpijn en transpiratie-irritatie.

We zijn al weer wat jaartjes verder en zwaarder en nou blijft een mooi en duurzaam zadel lonken. Ik ben van plan weer wat grotere afstanden te gaan rijden dus ook langer op de fiets. Ik heb nu een Terry Fly die gaat prima tot een km of 60-70 met af en toe een tintelende teen (zadel iets naar achter?), maar daarna voel ik mijn derriere wel. NB: bij die afstanden heb ik een fietsbroek aan. Ik heb het idee dat het beter kan en er meer Kmtrs gemaakt kunnen worden zonder ongemak.

Als ik Google kom ik de volgende zaken tegen die van belang zijn bij het uitkiezen van een goed zadel:
- afstand van de zitbotjes (is bij mij -man- standaard rond de 12 cm)
- zitpositie (is bij mij halverwege tussen stad en race in, liever ietsje meer rechtop)
- fietsstijl (ik ben geen jakkeraar, maar houd wel van doorrijden en beweeg mijn bekken amper)
- gewicht (ik ben een zware jongen van 90kg -hogere BMI: 1m78-)

Als ik dan de adviezen bij elkaar optel kom ik tot de volgende checkpoints gegeven mijn anatomie en fietsambitie:
Het zadel is:
- medium breed zadel rond de 17cm (zitbotjes, zitpositie)
- hard (gewicht/afstanden)
- heeft een gleuf (verdeling van gewicht/genitalien)
- heeft stevige rails (gewicht)
- goed ventilerend (dikke natte r.)
- redelijk vlak (rijstijl)

Mijn huidige zadel (de Fly) lijkt dan vooral een beetje te smal en rond, maar misschien moet ik gewoon nog wat pielen om de positie perfect te krijgen. Een nieuw zadel levert mogelijk nog meer onbekommerd fietsplezier.
Jullie begrijpen dat ik inmiddels zo mijn reserveringen over een nieuw Brooks zadel heb, maar gegeven bovenstaande specs zou ik uitkomen op een B17 Imperial (special?). Waar zou ik gegeven jullie ervaring nog aan kunnen denken?

Bvd!

gr, Coendert
Ik koop tegenwoordig mijn Brookszadels alleen tweedehands. Er zijn als je er de tijd voor neemt voldoende zadels beschikbaar die nauwelijks gebruikt zijn. De nieuwprijs vind ik Brookszadels echt niet meer waard, daarvoor is de kwaliteit en de levensduur veel te ver teruggelopen. Ik heb hier foto's klaarliggen voor twee nieuwe discussies op dit forum wat dat betreft.
30 euro is een fijne prijs voor een zadel dat er best goed uitziet, 50 euro maximaal voor eentje zo goed als nieuw. Dan moet je het wel gaan halen zodat je het kunt zien voordat je het koopt. Er wordt ook veel absolute bagger aangeboden.
Hi Leon,

Bedankt voor je tip.

Meerdehands, daar had ik niet zo aan gedacht. Ik zie dat er op marktplaats meer dan 200 gebruikte worden aangeboden, helaas geen imperial. Die had ik graag voor een prikkie geprobeerd.
De nieuwprijs voor de "gewone" modellen valt mij eigenlijk wel mee, die is net zo hoog als een goed kunststof zadel. Voor cosmetische features moet je in de buidel tasten...

gr, Coen
Extra voordeel van tweedehands Brooks zadels is dat de kwaliteit de laatste jaren achteruit lijkt te gaan. Ik rijd op een dertig jaar oude Colt en die is nog perfect.
Over zadels en ongemakken wordt veel geschreven. Fiets al 65 jaar en ik heb die ongemakken nog niet aan den lijve mogen ondervinden. Rij op dames- en herenzadels op mijn stads- en sportfietsen en merk geen verschil.

Voor je zadelbreedte is de zithouding belangrijk. Je zitbotjes lopen niet evenwijdig en hoe dieper je zit hoe smaller de afstand waarop je zit. Wat voor type fiets rij je?

Ik heb Terry ClimaVent gereden en u rij ik ruim drie jaar op een Gilles Berthoud, Mente van 18 cm breed. Voor mij prima zadels voor lange dagafstanden. Heb twee Brooks zadels gehad, maar voor mij nooit meer. Te slap dek en een zeer matige constructie.
Gel zadels zijn te warm, te zacht en geven druk op het omliggende spierweefsel.

http://www.gillesberthoud.fr/_en/selles/index.php

Verder rij ik ligfiets/velomobiel. Een stoelje van 28 x 85 cm, met daarop een 3 cm dik Ventisit mat. Je kunt erin fietsen, eten, rusten en slapen.

Je kent de leus van de Nederlandse Ligfietsvereninging/NVHPN: “ Zadelpijn is een keuze!”

Piet.
Coendert2017 schreef:De nieuwprijs voor de "gewone" modellen valt mij eigenlijk wel mee,
Ik moest de laatste al na 500 km nodig opspannen, dus ik denk niet dat hij 10.000 km haalt. Dan vind ik een paar tientjes wel genoeg.
alois schreef:Extra voordeel van tweedehands Brooks zadels is dat de kwaliteit de laatste jaren achteruit lijkt te gaan. Ik rijd op een dertig jaar oude Colt en die is nog perfect.
Misschien is dat wel het euvel. De goedzittende brooks was van begin 80-er jaren. Wel moet gezegd worden dat ik daar altijd rechtop zat, als ik naar de catalogus kijk zou het best wel eens een B68 geweest kunnen zijn.

gr, Coen
Ik vraag me bij de opmerkingen over teruglopende kwaliteit van Brooks zadels altijd af of de negatieve ervaringen in werkelijkheid opwegen tegen de aantallen van bezitters van zulke zadels die wel tevreden zijn, en die je dus op internet niet zult lezen.
Bij veel klachten over producten werkt dat zo; je leest alleen de klachten want die staan op internet.

Ik kan met mijn beperkte Brooks-ervaring (n=3) zeggen, dat ik twee B17 Imperials bestelde, in verschillende kleuren, waarvan de dikte van het leer sterk uiteen liep. Ik besloot destijds de dunste te houden omdat dat de kleur was die ik op m'n fiets wilde hebben. Wellicht gaat dat zadel minder lang mee dan die hardere/dikkere die ik retourneerde, maar tot op heden zit ik er naar volle tevredenheid op. Kilometer of 7000 verder nu.

De vraag is nu. of je die verschillen in leer-dikte moet interpreteren als een tekortschieten van de kwaliteitscontrole bij Brooks, of dat ze dergelijke verschillen gewoon accepteren. Ik bedoel, je kunt altijd een exemplaar met dik leer uitzoeken als je dat wilt. Bovendien staan, generaliserend gesproken, Engelse noch Italiaanse producenten bekend om hun consistentie van productie. De kans op productvariatie binnen één soort dezelfde producten is aanzienlijk kleiner bij zaken die bijvoorbeeld in China of in Duitsland zijn gemaakt.
Overigens bepaalt niet alleen die variatie de uiteindelijke aantrekkelijkheid van een product; àls je een goed exemplaar weet te kopen, dan tellen de andere eigenschappen ook nog, zoals vorm/stijl/kleur/zitcomfort etc.
En product is meer dan alleen de kwaliteitscontrole.

Om bij zadels te blijven, ik ben voorlopig bereid om te zoeken naar een "goede" Brooks, dan dat ik bereid ben om op een kunststof of gelzadel te fietsen, waarvan ieder exemplaar keurig precies hetzelfde geproduceerd is, maar die geen van alleen die eigenschappen bieden die ik zoek. (ik sluit verder helemaal niet uit dat er uitstekende kunststof zadels in omloop zijn)

Wat de prijs betreft; een brooks is te koop voor rond de 100 euro, wat helemaal geen gekke prijs is voor een (goed) zadel, veel aanzienlijk mindere zadels zijn net zo duur, en er zijn véél duurdere zadels te koop.
Gebruikt zijn er inderdaad koopjes te halen, maar dat geldt voor alles.
Alleen absolute budget-zadels kosten 40 euro (nieuw), en daar ga ik niet op zitten.

Wat zadel-keuze betreft; je moet allereerst een idee hebben van welke vorm een zadel voor jou persoonlijk koet hebben; dat hangt af van je zit/fysiek/flexibiliteit. Moet het zadel vlak zijn, of juist iets oplopen achter, hard of iets meegeven, breedte is al genoemd. Wat de één goed vind, is voor de ander niks, los van porductiekwaliteits-verhalen.
PietV schreef:r je zadelbreedte is de zithouding belangrijk. Je zitbotjes lopen niet evenwijdig en hoe dieper je zit hoe smaller de afstand waarop je zit. Wat voor type fiets rij je?
Het zadel is bedoeld voor een trekkingfiets met relatief laag frame. Zo als in de OP zit ik hier gematigd sportief op. Een breder zadel lijkt mij niet zo'n probleem.
PietV schreef:Ik heb Terry ClimaVent gereden en u rij ik ruim drie jaar op een Gilles Berthoud, Mente van 18 cm breed. Voor mij prima zadels voor lange dagafstanden. Heb twee Brooks zadels gehad, maar voor mij nooit meer. Te slap dek en een zeer matige constructie.
Daar was ik al een beetje bang voor.
PietV schreef: Gel zadels zijn te warm, te zacht en geven druk op het omliggende spierweefsel.
Check. Voor korte ritjes is dit niet zo'n probleem.
Ziet er vertrouwenwekkend uit, de prijzen zijn wel even slikken.
PietV schreef:r Je kent de leus van de Nederlandse Ligfietsvereninging/NVHPN: “ Zadelpijn is een keuze!”
:lol:
@Georg,

De reacties over Brooks zijn op het internet overwegend positief, het is allen mijn eigen ervaring die mij terughoudend maakt. In retrospect kan het ook te maken gehad hebben met een te breed/smal model voor mijn zithouding, maar het was bepaald geen prettig zadel.

Tja de meeste fietsendealers zijn niet zo happig om je 1000km op een Brooks te laten proefrijden. Het gros vindt 1km al te ver. Het enige wat zou kunnen werken is dat ik een rondje fiets en daarmee voor te sorteren. Zit ie niet lekker: direct demonteren, zit ie niet onaangenaam: toevoegen aan de optielijst. De meeste aangename zet ik er dan op. Of zoiets.

groeten, Coen
Naar mijn idee en ervaring is het hele zadelgebeuren een zaak van trial and error; het is proberen tot je een goed model tegen komt, qua vorm. Dat kost wel geld, en daarbij is het weer een voordeel dat een Brooks relatief goed door te verkopen is bij een redelijke afschrijving voor het 'proefrijden'.
Ik ben ook diverse modellen verder voordat ik goed zat. Dat lukt je nooit met een enkel proefzitje bij een handelaar.
Gaandeweg krijg je ook meer een idee wel soort zadel geschikt is, en hoe je zelf op je fiets zit.
Zoals de meesten wel weten hier is vereist een kort ritje een andere vorm van 'comfort' dan een lange reis met dagelijks afstanden.
Ik ben na verschillende modellen uitgeprobeerd te hebben, uitgekomen bij een WTB Volt. Via mountainbikers had ik daar al over gehoord en wat blijkt, ook op een trekkingfiets zit het geweldig. Kan er - ook zonder zeem - rustig een paar uur op zitten zonder beurs te worden.

En: voor €30,- ben je het heertje.
@Georg
Je hebt natuurlijk gelijk met dat proefrijden zeker met mijn prins-op-de-erwt billen. Mijn ervaring met veel spullen is wel dat als het niet direct enigszins bevalt is de kans klein dat het later wel het geval zal zijn. Gelzadels zitten vaak meteen lekker en blijken comfortabel voor de korte afstand. Zeker op mijn stadsfiets is dat nodig omdat ik mijn banden hard oppomp en alle oneffenheden aan het zadel worden doorgegeven.

@Travelmaster
Mountainbikes en racers zitten meer voorover dan ik, meestal zijn die zadels aan de smalle kant. Ik zie dat de Volt er ook in een 150mm wide versie is. Het zou wat kunnen zijn, als ie maar niet te broeierig blijkt. Dat je er zonder zeem een paar uur op kan zitten is zeker meegenomen.


Een beetje OT, maar wat heeft die Gilles Berthoud een mooie touring fietsen, beauties zijn het:

https://youtu.be/uB1aboWS66Y

Helemaal vintage met zelfs van die flippershifters op het frame.

gr, Coendert
Brooks moet het vooral hebben van de goede naam die ze vroeger hadden. Bij mij zijn in 2 jaar 2 Brooks B17 zadels gebroken. Toen was ik wel klaar met Brooks. Nu heb ik deze in dezelfde breedte: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
Ik heb een beetje zitten rond Googelen en dan blijkt dat de GB Menté niet goed meer verkrijgbaar is. In NL lijkt hij overal uit de webwinkels verdwenen. Is dit model uitgefaseerd?

Omdat de GB vaak met de Brooks B17 wordt vergeleken vanwege diverse Brooks zadelproblemen, krijg je sterk de indruk dat je met een nieuwe Brooks geluk moet hebben. Behoorlijk wat geluk want het aantal "Duds" is groter dan het aantal dat beklijft (ongeacht de berijder). De meest gehoorde klacht is dat het zadel teveel strekt, niet meer versteld kan worden en en tegen de rails gaat aanlopen. En dat al binnen een jaar. In de VS doen ze niet zo moeilijk over garantie, maar in NL zal dat vast anders liggen, in iedergeval is er een serieuze kans op gedoe.

Nou ja met mijn gewicht is dat m.i. vragen om problemen (je kan natuurlijk geluk hebben). De GB zadels zijn veel dikker en beter geconstrueerd dus daar geen kans op een slecht zadel, hooguit een die voor mij niet lekker zit.
Volgens mij heb ik geen ongebruikelijke afstand tussen mij zitbeentjes, de vraag is of ik dan op de Bay een NOS Menté moet gaan shoppen of dieper in de buidel tast voor een smaller Touring zadel met slit.

Met dat deze zoektocht geld gaat kosten heb ik mij verzoend, er is vast wel iemand die een de GB (z.g.a.n. ;-)) van mij wil overnemen als ie niet bevalt. Dan zal ik de WTB eens proberen.

gr, Coendert
Ik heb een hybride fiets en een fatbike , twee fietsen met een sportieve zithouding. Ik heb op beide fietsen een Brooks B67 Select. Dat is een 20,5 cm breed zadel. Op eentje heb ik 3000km gereden en ik heb hem nog niet hoeven opspannen. Hij is perfect ingereden maar dat komt wel omdat ik er een keer 25km mee door de regen op een fiets zonder spatborden heb gereden. Had ik dat niet gedaan dan was hij nog lang niet ingereden. De Select zadels van Brooks zijn van dikker kwaliteitsleer dat langer mee gaat dan de gewone Brooks zadels.

Ik vind ze echt perfect zitten , met de ingereden B67 Select heb ik zelfs na 100km erop gefietst te hebben nog geen zadelpijn. Ik had eerst van die 13 cm smalle mtb zadels maar dat was echt afzien na 10km
De ideale breedte hangt van twee dingen af: de afstand tussen je zitbotjes, en je houding op de fiets (hoe meer voorover, hoe smaller het zadel. OP mijn vakantiefiets heb ik een (niet erg laag) racestuur, en mijn oude Brooks Team Professional uit 1976 (160 mm) was op die fiets veruit de lekkerste (in combinatie met een Thudbuster geveerde zadelpen). Dit zadel had nog dik leer van hoge kwaliteit. De zadels die ik later nog gekocht heb waren minder van kwaliteit. Een Conquest (geveerd, ook 160 mm) voor mijn 'snelle' fiets was nog vrij redelijk, maar de Champion Flyer (geveerd, 170 mm) die ik voor de tandem kocht en nu gebruik op mijn stadsfiets, is weer duidelijk minder van kwaliteit, met dun en tamelijk slap leer. Naar ik begrijp heeft de vermindering van de leerkwaliteit vooral te maken met de moderne leefomstandigheden van het vee. Ze lopen minder buiten en krijgen zo een minder stevige huid. Dik en stevig zadelleer is dus schaars.
Toen mijn oude Team Professional uit 1976 echt op zijn eind liep, met meer en meer barsten in het leer, heb ik daarom besloten een GB Aspin te kopen, en daar heb ik geen spijt van. De kwaliteit is van een andere orde. Zie hier voor mijn eerste indrukken: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ud#p279195 Inmiddels is het zadel na een paar honderd kilometer wel een beetje ingereden, en erg comfortabel.
Als opening: het one size fits all zadel bestaat niet.

Even introduceren, mijn lichaamsgewicht en lengte komen overeen met de Topic Starter.

Op mijn twee grote fietsen, Koga RoadSpeed en Idworx Off Rohler, heb ik een Brooks B17 Special.

De Koga heb ik zeven jaar geleden gekocht en heb na de proefrit onmiddellijk de verende zadelpen en zadel vervangen door een vaste zadelpen en de B17 Special en hiermee half Europa bezocht: Engeland, België, Duitsland, Denemarken, Zweden en Tsjechië.
Dit zadel zit als de spreekwoordelijke fauteuil. De enige slijtage bij mij is de zwarte lederlak aan de bovenzijde.

Toen ik twee jaar geleden de Idworx kocht heb ik eerst het originele Terry Fly GT geprobeerd, na twee honderd kilometer heb ik het opgegeven. Na vijftig kilometer fietsten werd het een martelwerktuig.
Vervangen door een nieuwe B17 Special, onmiddellijk was doorfietsen weer mogelijk. Het inrijden van dit zadel duurt echter langer en is nog steeds niet afgerond, waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door de sportievere houding, minder druk op het zadel. :)

Het verschil tussen de B17 en B17 Special is groter dan wat koperen details.
Het leer is dikker en glad, geen profielprint, en komt minder bewerkt (bedoel kunstmatig) over, de klinknagels zijn beter afgewerkt en het zadel wordt geleverd met een hoesje. De stelbout is wel identiek.
Het prijs verschil is beperkt tot 30 euro.


De Terry heeft uiteindelijk een mooie plek gevonden op mijn Brompton, de telescopische zadelpen maakt dit mogelijk. Want wat deze firma oorspronkelijk als zadel leverde was ver onder de maat.


Met vriendelijke groet,
Cor
Ik ben nogal tevreden over mijn Brooks Swift. Het zit tussen een smal racezadel en een breder comfortzadel. Kwaliteit is goed en comfort ook. Na een onprettige ervaring met mijn Fizik Arione (een excellent zadel, maar niet om dagen aan een stuk tien uur per dag op te zitten) heb ik die Swift ook eens geprobeerd op de racefiets en dat ging zonder problemen.
Maar dat Brooks een kwaliteitsprobleem heeft, wil ik best geloven. Na de prettige ervaringen met die Swift heb ik ooit een Swallow gekocht, een smal zadel specifiek voor mijn racefiets, en dat is de meest verbazingwekkende rotzooi die men kan tegenkomen in zadelland. Oncomfortabel, begon meteen door te zakken en blijft maar zakken, hoeveel ik ook aanspan. Ideaal voor mannen die mikken op vroegtijdige impotentie. Ik mag er niet aan denken wat het zou aanrichten bij een vrouw.
@allen,

Bedankt voor de vele reacties zover!

Ik ben gesterkt in de overtuiging dat ik in mijn geval het beste met een leren zadel kan beginnen met wat dikker leer.

Voor een breder zadel wordt het dus een Brooks B17 select of een GB Menté. Gezien het geringe prijsverschil zou ik dan bij een nieuwe eerder voor de NOS GB gaan. Misschien dat er op marktplaats zich nog een Brooks buitenkansje voordoet.

De B67 speciaal lijkt mij wat te breed, maar daarvan blijk ik er een in huis te hebben toen ik gisteren mijn kapotte-zadel-collectie ging opruimen (heel lang geleden geruild tegen een fietslijk, helemaal vergeten dat ik hem had!). Geen special, maar wel vintage met ouderwets dik leer. Helaas ook niet helemaal heel, het leer is namelijk al gescheurd bij een nagel. Ik denk dat ik deze eerst proefrij op de Onderwater kindertandem om te kijken wat ie waard is.

Ik heb nog wel zo mijn twijfels over de smallere (15cm) zadels zoals de Swift en de GB Aspin. Ze zien er allebei prachtig en mooi afgewerkt uit, dat is al meegenomen. Mijn huidige zadel is ook ongeveer 15 cm breed, maar ik zit niet zo supersportief dus ze zouden wel eens een grensgevalletje kunnen worden.

@Cordaat, jij hebt zo mijn postuur, wat is de afstand tussen jouw zitbotjes?

groeten, Coen