Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Als je zelf je onderhoud doet, controleer je frame goed. - Forum Wereldfietser

Als je zelf je onderhoud doet, controleer je frame goed.

Onlangs bij onderhoud van de vakantiefiets viel mij een bult op in de lak op de voorvork. Er zat roest onder, de dikke laklaag was nog niet beschadigd. Ik heb de laklaag weggeschraapt en na wat twijfel, overleg en een zijdelingse belasting test was er toch onmiskenbaar een heel subtiele nette scheur, precies op de las van de vorkkroon.

Onder garantie netjes opgelost met een nieuwe voorvork.Afbeelding
Zo te zien rij je zonder spatbord? Dan heeft water dat de vorkbuis inspatte waarschijnlijk een rol gespeeld. Misschien niet bij de scheur maar waarschijnlijk wel bij de roestvorming onder de lak.

Wel een goede tip!
Ik heb mijn fietsen meteen maar nagekeken. Gelukkig ligt de lak hier bij alle fietsen nog strak om de overgangen en lasrupsen.
Je hebt denk ik gewoon pech gehad maar nu toch weer geluk dat alles goed is.
Ach, en anders gewoon laten lassen.
Heb mijn vouwfiets (Sparta 8/80, oud model) al op twee plekken laten lassen. De eerste keer scheurde 1 poot van de voorvork langzaam los, de tweede keer spleet het frame open nabij de bevestiging van stuur. (was een dikke balk, gemaakt uit twee tegen elkaar aan gemaakte delen staal)
Het wordt er niet mooier op, maar het werkt wel weer prima. Allebei de keren merkte ik dat de fiets ontzettend slecht op de weg lag, zwabberen, zoals met een half lege band. Maar ik kwam er nog wel op vooruit en heb er beide keren nog ongeveer een week voorzichtig op gefietst tot ik tijd had om naar het maliegilde (Utrecht, Zuilen) te fietsen voor een lasje.

Niet leuk om mee te maken op vakantie, maar er zit schijnbaar best wel wat tijd tussen de eerste signalen en het helemaal doorscheuren.
Roeland schreef:Ach, en anders gewoon laten lassen.
Er zijn twee lassen aan zo'n fiets waar ik het minst graag op zou bezuinigen. Dat is deze en de las aan de andere vorkpoot.
Roald heeft gelukkig al een nieuwe vork gekregen.
Goede tip Roald,
Zo brak op dag 7 Wim zijn frame in 2-en door waarschijnlijk net zo'n verstopte scheur in bracketas. We konden onze fietsvakantie niet voortzetten, retour huis met de trein.
Overigens ook goed oogelost, viel binnen de 10 jaar garantie op het frame.
@Marjan:
Hebben jullie nog geprobeerd het te laten lassen?
En scheurde het langzaam door de dagen heen, of was het ineens krak?

Ik heb dat langzame scheuren al wel vaker gezien bij fietsen, maar ik weet niet of dat bij kwaliteitsframes ook zo gaat, of dat die meer plotseling de geest geven. Het gaat dan toch om andere legeringen en buisdiktes.
Roeland schreef:Ik heb dat langzame scheuren al wel vaker gezien bij fietsen, maar ik weet niet of dat bij kwaliteitsframes ook zo gaat, of dat die meer plotseling de geest geven. Het gaat dan toch om andere legeringen en buisdiktes.
Staal gaat bijna altijd langzaam, aluminium krak. Als het breekt was het op die plek geen kwaliteitsframe :-)
Nee, het gebeurde, opeens een krak op een helling net een beetje te groot verzet.., op zaterdagavond rond 18:00... Zondag en maandagochtend fietsenmakers in omgeving dicht.
Na eerste schok hadden we op zondagochtend al snel de geest om zsm naar huis te vertrekken om daarna nog 2 leuke weken te kunnen vakantie vieren op de racefietsen in de Alpen. Dinsdags zaten we al in Annecy.
De beste tip die ik kreeg die 'ramp'zaterdagavond, was probeer mee te bewegen en dat is gelukt. :D

achteraf gezien, had dit voorkomen kunnen worden door de tip van Roald. Er zat natuurlijk al een zwakke plek maar niet opgemerkt. Ofwel geen breuk verwacht.